Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Een droom project, van 2 permadummies

+6
JimmyLuca
Rada Saun
Scouse Tommy
Chana
Linder
Eironeia, Saskia
10 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-06-09, 18:28

Het is in de Vogezen, dus wel op enige hoogte en niet op een zuidhelling. Dat betekent dus dat er slechts een korte zon periode per dag is. De zomer is wel warmer dan hier in nederland en de winter veel kouder, maar het is er minder winderig.
Ik zal zo even een update met foto's posten.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-06-09, 19:14

Het zaaien op volle grond lukt het beste, bijna alles komt op en het lukt me met wat aanpassingen beter dan vorig jaar zonder al te veel inspannig de brandnetels en ander kruid op hun daarvoor beter geeigende plek te houden.
Van links naar reschts voorbereiden, diverse slakroppen en ander opkomend zaaigoed, bloemkool uitgezet, spinazie en rode melde veldje. Vooral de laatste is niet alleen een lust voor de tong maar ook voor het oog!

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Eersteoogst
Ik heb nog geen groene vingers, goed uitdunnen doe ik te weinig, ik dun steeds een beetje uit (wat als je nu juist dat veelbeleovende plantje de nek omdraait ipv zijn ziekelijke broertje ....)

Het voorzaaien en stekken zag er prachtig uit, maar de voorgezaaide plantjes waren blijkbaar te zwak en de overgang naar volle grond was te groot.
Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Voorzaaien

Alweer een nieuwe boom ontdekt: een sering, maar vooral bijgaand boompje, zou dit een wilde of echte pruim zijn, het ziet er prachtig uit, vorige jaren heeft de boom naar mijn weten geen vrucht gedragen.
Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Pruimenofniet
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van JimmyLuca 2012-06-10, 10:55

Ah mooi zeg. Ik kom zelf veel in La Meuse, daar hebben mijn ouders een tweede huis. Wil zelf daar ook beginnen met meer permacultuur aan te brengen in de tuin en misschien een stuk land erbij te kopen. Erg intressant deze topic dus Smile

JimmyLuca

Aantal berichten : 28
Registratiedatum : 14-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van swomp 2012-06-11, 04:22

hmmm, dat zou best eens een kerspruim kunnen zijn (prunus cerasifera)

hartstikke lekkere, resistente, laagonderhoudspruim. verwilderd makkelijk.

swomp

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 20-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-06-12, 19:11

verwilderen, krijg ik dan meer van die boompjes? Super!
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Jet 2012-10-31, 12:50

Wow, ik heb dit topic even doorgelezen, ziet er geweldig uit. Ik ben benieuwd naar de rest van je ervaringen en opbrengst dit jaar. Zo jammer dat je nog een eindje "verderop" tuiniert, ik zou graag eens langskomen en van gedachten wisselen..ik leer nl visueel een stuk beter. Vertel je eens hoe de rest van het jaar verlopen is?
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-11-04, 18:40

Altijd weer leuk om aangespoord te worden nieuwe ervaringen te delen. Ik moet even wat duidelijke foto's selecteren en de belangrijkste ervaringen te inventariseren (er is weer veel gebeurd), dan kom ik zo snel mogelijk op je vraag terug!
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Jet 2012-12-02, 01:06

Heel graag.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-12-11, 20:59

Mmm ik zie dat ik dat een maand geleden beloofde ik zit nu ingesneeuwd in 50 cm sbeeuw met een sateliet die steeds ondersneeuwt, dus de afbeeldingen komen later.

De laatste nieuwtjes:
Dit jaar en vorig jaar hebben we tegen adviezen in als experiment koeien laten grazen op onze hellingweide. De koeien maken de grond stuk maar het scheelde wel weekenden maaien.
We hebben nu een schapenboer gevonden die in een coöperatief zit en veel aan lokale productie en organistie van lokale boeren doet. Hij gaat de weide afrasteren en zijn schapen op onze weide en die van de buren zetten.
De lokale imker is geïnteresseerd om zijn kasten bij ons op het terrein te zetten.
We gaan heel misschien meedoen aan een zonnepanelen project van EDF bleu ciel. EDF is de staatseneco, zal ik maar zeggen en doet helaas hier in Frankrijk veel aan kerncentrales. Wij zijn niet zo voor EDF. Maar ze kregen echter de opdracht om hun aandeel in alternatieve energie te vergroten (voor 2014)en timmeren nu hard aan de weg. Het financiëel voor ons ws de enige manier.

De tuin
De oogst van fruit was dit jaar slecht, de vorst had alle al bloeiende knoppen (vanwege het zachte weer in januari) kapot gevroren. Zelfs de Kwee leverde weinig fruit. Voor de kersen en pruimen was ik niet op het juiste moment hier. Daar hebben de beesten van mogen profiteren.
Ik experimenteerde met allerlei groenten, met de tuinbonen was ik te vroeg, pastinaken zijn door de woelmuizen opgegeten en de topinamboer winterpeen en laatste prei zit nu dik onder de sneeuw. Laat oogsten zit er hier vaak niet in (soms wel dan zitten we tot in december/januari met een trui buiten).
Maar andere zaken deden het geweldig, van de pluksla en gemengde sla, rode melde aten we maanden lang. Ik heb dit keer in 3x ingezaaid wortel, snijbiet, kapucijners, bloemkool, brocoli, enz., enz. Ondanks de overal wild woekerende kruiden lukte het heel goed een aardig moestuintje te hebben, waar we met veel plezier uit aten.

volgend jaar
Ik ga me volgend jaar beter toeleggen op perennials en de gildes rond mijn boomgaard uitbreiden.
Ik heb in oktober gepland: blauwe bes (bluet, is lokaal erg populair en men claimt dat de soort van hier is, het is een erg lekkere wat grotere eivormige bes), een kleine pruim en kers (misschien kan ik die wat beschermen tegen de vogels aan wie de grote bomen 'laat'), een sneeuwklokjesboom en twee olijfwilgen.
Ik wil gaan experimenteren met een erwtenstruik, Eeuwige moes, Boomspinazie, Hablitsia, Spinaziezuring, Roomse kervel, Crosne, Mashua, Daslook.
Met de daslook miste ik de boot al.

Het blijft zoeken naar wat ik zo op afstand kan bereiken, maar het valt me steeds weer mee. Het plezier is er niet minder om.



Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Kruidje 2012-12-12, 17:42

Leuk, die update!

Daslook kan je toch ook in het voorjaar planten (of vergis ik me nou?). Dan zie je tenminste wat je doet.

Ben ook benieuwd naar je experimenten met de erwtenstruik. Ik zit hier zelf over te denken, maar weet niet of dit in mijn situatie hier zo'n goed idee is. Hoe scherp zijn de dorens? Vergaan die wel of heb ik er tot in jaren last van? (zit net doren-planten te verwijderen uit mijn tuin) Hoe heftig zaait dit uit? Blijft hij netjes op zijn plek of heb ik straks de hele tuin vol erwtenstruik? En hoe makkelijk kom ik er weer vanaf?

Heb hier recent een paar yucca's verwijderd waar alle restjes terug blijven komen en sindsdien houd ik met zo iets graag rekening.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Jet 2012-12-16, 21:12

Eironeia, Saskia schreef:
We gaan heel misschien meedoen aan een zonnepanelen project van EDF bleu ciel.
Ik ben hier heel erg nieuwsgierig naar Saskia. We worden wel eens benadert, telefonisch, door allerlei bedrijven, maar hebben tot nu toe de boot afgehouden. EDF geeft toch een beetje het gevoel zoals bij ons het NUON..te vertrouwen? Hou je me op de hoogte?

Eironeia, Saskia schreef:waar we met veel plezier uit aten.
En dat levert ook heel erg veel op. Ik heb ook erg veel plezier van de tuin..zelfs het plukken van enkele blaadjes uit de tuin voor de sla is al helemaal geweldig vind je niet?

Eironeia, Saskia schreef:Ik wil gaan experimenteren met Eeuwige moes, Spinaziezuring
Ik heb het misschien mis, maar ik denk dat je vrijwel hier langs ons komt als je naar je huis gaat. Als je Eeuwig Moes zoekt kan ik je het zo aanreiken, ik heb twee flink groeiende planten.
Spinaziezuring, is dat 7 jaars spinazie?




Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Linder 2012-12-18, 19:07

hoi,

spinaziezuring is wat vroeger in nederland patientie heette: rumex patientia
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Jet 2012-12-18, 19:46

Dat is inderdaad hetzelfde. Tenminste daar ken ik mijn 7 jaarsspinazie onder: Rumex Patientia. Ik heb ook nog bloedzuring en Spaanse zuring.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-18, 22:47

Spaanse zuring is de lekkerste, maar die heeft wel een grond met veel grind erin nodig. Tenminste daar groeit hij van nature in. Een mooie tuin. Je hebt kruisingen tussen de pruim en sleedoorn, die zoete vruchten kunnen opleveren. Deze komen af en toe verwilderd voor.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-18, 22:49

Het zou inderdaad ook een kruising kunnen zijn tussen een pruim en een kers (zeldzaam) of een sleedoorn en een kers (zeldzaam).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Linder 2012-12-20, 17:37

ik denk toch dat het gewoon de prunus cerasifera is, en das geen kruising, maar juist een moedersoort van de prunus domestica, ze is vergelijkbaar met de mirabel.

het zijn in ieder geval heel duidelijk aangeplantte gewassen, ze zijn niet aan komen waaien.

hoewel de theorie dat de prunus domestica is ontstaan uit een kruising van de sleedoorn (prunus spinosa) en kerspruim (prunus cerasifera) inmiddels in twijfel wordt getrokken. genetisch onderzoek zou erop wijzen dat de pruim volledig uit de prunus cerasifera is ontstaan.

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-12-23, 00:37

Wauw wat een activiteit!

1) Ik zit aan de noordwest rand van de Vogezen, kom van luxemburg, via metz, nancy, epinal naar luxeuil rijden. Altijd leuk om niet ver hier vandaan uit te wisselen! Waar zit jij?

2) zuring, spinazie-zuring kreeg ik als advies, spaanse is lekkerder maar heeeft grindgrond nodig? Zandgrond?

3) heerlijke tuin, en ongelooflijk veel geluk gehad dat ik destijds, zonder enige kennis, intuitief erg goed gevoel had bij de tuin, meer een terrein van 1 ha dan een tuin. Achteraf bleek dat de tuin met veel zorg en op basis van ecologische ideeën is aangelegd, met veel diversiteit in gewassen maar ook de aanleg in kleine micro gebiedjes, windhagen, enz.
De boom waar jullie het over hebben staat inderdaad duidelijk in een aangeplante haag. Is niet aangewaaid.

Ik zag dit jaar voor het eerst vruchten, hij zat vol ... Maar het was voor mij nog niet uit te maken wanneer de vruchten rijp zouden worden. Het ene moment hard en 3 weken later een lege boom.

4) Wat is mirabel voor soort pruim, die zie je hier in de buurt nl. heel erg veel, ook in langs de weg kraampjes en bij huizen te koop aangeboden.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Jet 2012-12-23, 01:27

Hoi Saskia, wij rijden dezelfde route maar buigen bij Arlon binnendoor af over Virton de grens over, of rijden over Longwy en Longuyon. Daar is het vlak bij.
Als je geïnteresseerd bent in Eeuwig Moes of Spaanse zuring kom je ze maar halen, lijkt me gezellig.
De Spaanse zuring heb ik nog niet gegeten, ik ben niet helemaal een zuringliefhebber (een beetje in de sla) maar hij groeit heel goed hier bij mij in de klei. Misschien moet ik er nog wat brokken steen bijleggen, ik zag dat hij normaal aan de rivieren groeit.
De andere zuringen die ik heb ( bloed- breedbladige- en spinaziezuring staan hier nog niet zo lang, maar misschien kan ik er wel van scheuren.

Geweldig als je een tuin hebt die al een goede basis heeft..wat een heerlijkheid niet, zo`n stuk land..dat is goud waard.

Mirabelle ( de Nancy) is dè pruim van de Lorraine. Wij hebben er 4 in onze boomgaard, maar ze worden lang niet alle jaren zoetrijp, of de bloesems vriezen af zoals afgelopen jaar.
Bij jou is het iets warmer en daar zullen ze beter groeien. Ze worden hier traditioneel voor de eau de vie gebruikt, maar er worden ook veel taarten mee gebakken en ze worden ingemaakt in van die grote literweckpotten door mijn buurvrouwen.
Als je er jam van maakt moeten ze niet te rijp zijn, anders zijn ze te zoet en wordt de jam te stijf.

Ik vind ze verschrikkelijk lekker vooral in van die simpele Franse fruittaarten met alleen een bodem deeg eronder.
Lie vind het heel erg als ik er jam van maak, want hij wil van alle mirabellen eus de vie maken...
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-12-24, 19:52

Dat lijkt me een leuk idee! wij rijden helaas vaak nog vrijdag 's avonds naar hier, dus zoek ik even een moment dat we overdag vertrekken én jullie er ook zijn.

Hier maken ze ook veel mirabelle-taart, maar vooral ook heel veel heerlijke myrtille taart!

We zitten hier wat hoger en de winters zijn soms straf-koud, ook het bevriezenv an de bloesem komt regelmatig voor, afgelopen jaar is daardoor de hele fruitoogst mislukt. Maar de mensen hier zijn er nogal laconiek onder, hoort erbij ....

Die eeuwige moes, overleeft dat jouw winters?

Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Jet 2012-12-24, 23:44

Ja de eeuwige moes heeft de afgelopen winter goed overleefd..maar eh, ik bedenk dat ik hem eerst een tijd in de kas had..toen had ik hem nog maar net. Vorige week heeft de plant hier in ieder geval -11 gehad en overleefd.

Ook hier is de afgelopen winter alle bloesem afgevroren..zelfs van de walnoot. We hadden alleen een enkele appel, en gelukkig nog kweeperen( die bloeien later).

Ik ben (bijna) jaloers dat je in bosbessenland je huis hebt..daar ben ik echt dol op. Ons huis staat op kalkrijke grond. Ik heb enkele blauwe bessen in stuuktonnen geplant in zure aarde en hoop dat ze het blijven doen...

Je bent van harte welkom. Wij rijden in de winter niet vaak in de avond vanwege het passeren van de Ardennen..daar kwamen we nogal eens in de sneeuw terecht..of het moet echt zacht zijn. Ik pm je mijn adres en tel. nr.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Een droom project, van 2 permadummies - Pagina 2 Empty Re: Een droom project, van 2 permadummies

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum