Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


verhoogde flessenbedden

+3
Linder
Max
Chana
7 plaatsers

Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty verhoogde flessenbedden

Bericht van Chana 2011-03-16, 13:57

Ik woon op een voormalig steenfabriek terrein, dwz in het huis bij de fabriek maar in de grond rond het huis hebben ze ook puin gestort. Het is niet mogelijk om in de grond te komen. De vorige bewoners hebben eens een poging met pikhouweel gedaan zonder succes en die daarvoor namen de shovel als er een plant gepoot moest worden. Ook de grond is zware klei en moeilijk te bewerken met een heel dik (on)kruidlaag.

Ik dacht eerst, ik leg er landbouw plastic op zodat die planten afsterven en ik daarna misschien de grond kan bewerken. Zoveel geduld had ik echter niet. Ik heb nu landbouwplastic gebruikt en daarop een verhoogd flessenbed.

verhoogde flessenbedden 65flessenperk1

Ik heb contact gezocht met alle restaurants in de buurt en bij 1 mocht ik de flessen wekelijks komen halen. Graag zelfs want dat scheelde hem in de kosten. Veel flessen waren dat niet en gelukkig vond ik later nog een tweede restaurant. Ik merkte dat ze graag de persoon ook zien, want het is misschien raar, iemand die flessen wil. Ik voelde mij ook wel raar als ik in die containers de flessen eruit zat te halen. En de hele auto stond naar alcohol. Mensen denken ook soms dat ik die flessen zelf heb leeggedronken. Dat zijn dus honderden flessen en ik drink helemaal geen alcohol Laughing

Ik nam alleen de groene flessen mee van ongeveer gelijke dikte. Ik heb de ondergrond niet gelijk gemaakt maar de flessen er bovenop gelegd en met de dikte van de flessen evt hoogteverschil opgevangen. Van de bovenste rand flessen heb ik het etiket gehaald en het metaal van de fles afgehaald.

Ondanks dat ik dus wekelijks dozen vol flessen bij de restaurants ophaalde duurde het best wel lang voor ik genoeg had, maanden. Het zaaiseizoen ging bijna voorbij. Op de foto zie je een korte arm, de hoek om en dat deel is langer en dan 2 stuks. Ik heb ook nog een opgestapelde stenen bed gemaakt.
Bij het eerste bed ben ik gestopt toen de flessen 3 hoog lagen. ewoon omdat ik niet langer wilde wachten met zaaien en poten.
Het tweede bed heb ik anders opgebouwd. Niet per rand maar per gedeelte zodat ik steeds bij het deel wat af was meteen kon zaaien.
Tussen de flessenranden ligt steeds grond.

verhoogde flessenbedden 99flessenbed
Dit is het bed wat driehoog is. Er in zie je crosneknolletjes, sla en engelwortel staan.

verhoogde flessenbedden Flessenbedhoek
Dit is hoe het andere bed er nu uitziet (erin aardbeienplantjes). Deze is 5 flessen hoog wat ik wel de minimale hoogte vind, zeker voor pastinaak bijv die de grond in moet groeien.
Zoals je ziet vallen de flessen uit de hoeken, ik denk dat ik die met leem ofzo moet vastzetten.

Wat zou ik anders doen:

* ik zou niet meer alleen groene flessen nemen, juist verschillende kleuren staat leuker.

* ik zou het bed niet meer zo strak maken maar meer organische vormen, ik vind het er nu saai uitzien bovendien krijg je dan misschien minder problemen met de hoeken

* ik heb compost gehaald bij de groenverwerking. Ik wist dat pure compost niet goed zou zijn voor een bed. Maar aangezien ik hier tijdelijk woon en geen geld aan grond wilde uitgeven toch hiervoor gekozen. Ik zou dat spul nooit in mijn eigen tuin willen wat een troep zit daar door heen. Er wilde weinig op groeien, ik hoop dat de voedingsstoffen er voor een deel uitgespeold zijn en het wat minder rijk is nu. Ik weet niet precies hoe dat werkt. Het is natuurlijk ook aardig geslonken en zal in de toekomst nog wel meer slinken. Ik hoop dat ik dat nu met eigen compost bij kan houden.

Nou ik hoop dat ik jullie op ideetjes heb gebracht.

PS Ik heb die foto al kleiner gemaakt, de link overgenomen en de oude weggehaald. Maar op de een of andere manier blijft die foto groot.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Waarom flessen?

Bericht van Max 2011-03-16, 19:06

Ik vraag me meteen af waarom je flessen hebt gebruikt? Waarom geen takken of hout?
Ziet er wel leuk uit!
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Linder 2011-03-16, 20:12

ik ben chana niet, maar ga ook reageren Smile

waarom ik voor flessen zou kunnen kiezen:
- flessen zijn een afvalproduct, net als autobanden, het is dus interessant om toepassingen ervoor te bedenken om ze een (semi)permanente functie te geven.
- hout en takken verteren uiteindelijk, bij de vertering van hout wordt er bovendien stikstof aan de bodem onttrokken, dus als je bedden met planken als rand bouwt (wat wij ook hebben gedaan), is het wel te adviseren om hout te nemen wat niet zomaar vergaat.
- in de stad zijn flessen erg beschikbaar
- takken zijn ook bruikbaar voor andere doeleinden.

zo aan chana's fotos te zien zou ik inderdaad ook doen wat chana nu voorstelt, leem of klei gebruiken om de boel iets meer in verband te 'lijmen'.
en dan niet rechtlijnige bedden mar kronkelend, dan creeër je gelijk meer rand.

ik kan me voorstellen dat je door de flessen eerst een stuk met de hals naar binnen en dan een stuk met de hals naar buiten gerichtneerlegd, golvende vormen creeërt.

*laat chana verder voor zichzelf antwoorden, maar wilde dit even kwijt*
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Chana 2011-03-17, 13:06

Ja hoor Linder, je hebt het al aardig verwoord.

* ik vind het leuk om afvalproducten een nieuwe bestemming te geven
* het verteerd niet
* het warmt de aarde sneller op
* het is gratis
* als ik weg moet en het verwijderd moet worden, is dit te doen (milieustraat), al neem ik ze misschien wel mee en ga ik het de volgende keer anders doen.

Van takken heb ik een afscheiding tussen paaltjes.

De reden dat ik voor deze vorm heb gekozen is omdat ik hier een rechthoekig veld hebt. Eerst wilde ik in elke hoek zo'n bed maken en dan binnenin een vuurplaats, maar 2 tegenover elkaar vind ik wel genoeg, het wordt zo statisch. Zou het mijn eigen tuin zijn dan zou ik ook geen rechthoekig veld willen maar zou ik dmv bomen/struiken de vorm veranderen. Maar dat is hier niet mogelijk.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Puin in de grond en met weinig werk luie bedden maken.

Bericht van ericgroen 2011-03-24, 00:10

Hallo Chana,

Op de tuin die ik heb bij de NAS (Nico Adriaans Stichting) in het centrum van Rotterdam zit ook veel puin in de grond en de grond is flink aangereden door machines.

Ik heb hier geworsteld met spade, kleine hakjes en uiteindelijk een pikhouweel om de grond in te komen. Dat kostte veel energie.

Ik kweek zelf vooral in de volle grond en doe zo weinig mogelijk met bakken, randen, plastic, potten e.a. constructies die het contact met de volle grond (deels) onderbreken. Ik wil de veerkracht en heelheid van een tuinsysteem dat met alle voeten in de (moeder) aarde staat. Bakken gebruik ik alleen op m'n balkons waar ik deze zomer weer elke dag van eet.

Daarom ben ik verschillende luie bedden gaan maken met de grasplaggen, houtsnippers, bladeren, compost, koffie-afval en karton. Ik heb gemerkt dat ik met de humus, de wormen e.a. bodemleven en de doorworteling van de planten uitstekende resultaten kan behalen op dit soort supermoeilijke ondergrond.

Ook dikke pakketten kweekgras krijg ik er bijna feilloos in één arbeidsgang onder. Vooral het bed met aardappels was erg mooi los. Maar daar zijn (o.m.) aardappels dan ook goed in: grond losmaken met hun wortels.

Als je wilt kom je 'ns kijken in Rotterdam-centrum, 8 minuten lopen vanaf centraal station. Bel of mail maar. Dan kunnen we daar afspreken. Of even bellen om je wat ideëen aan te reiken om in een paar uurtjes tientallen vierkante meters bed te maken die gaan bruisen van het bodemleven.

Met een contact met de mensen van gemeentewerken die bij jou voor nop wat kuubjes houtsnippers kunnen afleveren en een manege in de buurt voor onbeperkt gratis paardemest met veel stro, heb je de basisingrediënten te pakken en kunnen je tuinmedewerkers (je planten en de wormen) voor je aan het werk.

Mijn devies na mijn ervaringen op deze keiharde puingrond is: als het hier niet nodig is, is spitten nergens nodig. Integendeel.
ericgroen
ericgroen

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 23-03-11
Woonplaats : Rotterdam

http://www.samsaranirvana.com

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Chana 2011-03-29, 22:20

Ik zou al jullie "projecten" wel een keer willen zien, maar woon zelf niet in het westen van het land. Ook niet bij een stad in de buurt. Dat mis ik wel daar vind je ook TT initiatieven enz. Misschien in mijn volgende woonplek. Op zich heb ik aan deze tuinbedden voor nu wel genoeg. Ik heb vorige week mijn eigen compost er op gebracht. Misschien fiets ik van de zomer nog een keer naar het westen en kan ik dan wat van jullie initiatieven aandoen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Chana 2011-08-31, 21:24

Update

De 5 hoog flessenbed zakt in elkaar. De hals gaat naar beneden waarschijnlijk door het composteren van de grond, hierdoor raakt het bed ontwricht.

Ik zou nu kiezen om eerst 1 laag of 2 lagen flessen te maken, daar compost in, dan het jaar erop volgende laag, enz. En ertussen leem of zo.
De driehoog flessenbed lijkt beter te gaan.




Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Rada Saun 2011-08-31, 22:32

met een dikke laag leem ertussen (met name bij de halzen) breng je al veel verbetering aan denk ik de volgende keer. Mogelijk dat het dan een stuk stabieler is en je toch wat hoger kunt gaan dan drie lagen.

Een ander idee zou kunnen zijn om de flessen rechtop te zetten (op z'n kop) en dan zowel van de binnen als de buitenkant aan te smeren met leem en daar "zand" tegenaan. Aan de buitenkant gewoon schuin af laten lopen, binnenin vol leggen. Mogelijk dat je dan een betere hoogte kunt bereiken?

Succes! Cool dat je foto's post, geeft toch meteen een completer beeld Very Happy
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Wollo 2011-09-02, 10:24

Goed idee. Heb je ook geprobeerd iets te doen door de flessen ondersteboven in de grond te zetten (heb je d'r minder nodig, lijkt me).

Zit nu een beetje te balen dat ik net een bult flessen in de glasbak gegooid heb.

Wollo

Aantal berichten : 25
Registratiedatum : 11-07-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Chana 2011-09-02, 21:07

Nee, ik wilde de flessen niet onderste boven gebruiken omdat ik hogere bedden wilde. Ik kan hier ook niet in de grond graven.

De reden dat ik de update maakte is dat jullie evt niet dezelfde fout maken. Wat niet werkt meld ik ook.
Ik trek de bovenste flessen los en leg die weer bovenop en vul compost weer aan. En duw en sla een beetje. Maar als je goed begint gaat hij langer mee.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Scouse Tommy 2011-09-29, 17:49

Mooi systeem om te toepassen in de permacultuur, mijn vraag alleen is:

Wortels mogen normaal gezien toch niet aan direct zonlicht blootgesteld worden?

Wat als de wortels langs de fles groeien en zo (eventueel) toch aan UV worden blootgesteld, zal dit de opbrengst van een dergelijk gewas kunnen verminderen?

Mvg,

Tommy
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Chana 2011-09-30, 19:52

Geen idee, planten aan de rand geven zelfde oogst. Ik denk dat de wortels niet naar het licht groeien.

Munt komt nu wel tussen de flessen door groeien maar dan heb ik het over het blad niet de wortels.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Scouse Tommy 2011-10-04, 17:43

Zal inderdaad het geval zijn, denk dat er binnekort geen fles meer is te zien als die munt zich begint thuis te voelen.Smile
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

verhoogde flessenbedden Empty Re: verhoogde flessenbedden

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum