Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Slakken...

+10
Wiwi
Abracadavra
veralothian
Eironeia, Saskia
Matis
carsten888
Wollo
Linder
Chana
Alex
14 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Slakken... Empty Slakken...

Bericht van Alex 2011-04-01, 23:07

Goed, het is een probleem dat in elk tuinforum terug komt, maar ik ga hem toch ook hier voorleggen. Wat doe je met slakken? Op mijn balkon op vier hoog heb ik een ernstig slakken probleem. Veel planten kan ik dan ook niet in de volle grond zaaien - ze worden op gegeten voordat ze goed en wel de grond uit zijn. Dit jaar heb ik mijn tuinbonen in een bak op het balkon onder glazen potjes geplant. Het idee was dat ze dan de kans hadden wat groter te worden voordat de slakken erbij kunnen. En tegelijk creëer je een warmere omgeving voor het plantje. Op zich werkte dit prima, de plantjes kwamen snel op en groeiden snel. Dus tegen de tijd dat de hoofdjes van de planten tegen de bodem van de potjes kwamen, heb ik ze er af gehaald... en terug was probleem 1: de slakken. En het vervelendste is nog wel dat ze ook aan de stelen knagen waardoor het plantje helemaal geen kans heeft...

Dus, zijn er mensen met oplossingen die werken? Of bijvoorbeeld goede afleidingsplanten weten die slakken lekkerder vinden dan tuinbonen?

De spinazie die ik om de tuinbonen heen heb gezaaid vinden ze duidelijk niet lekker.... En potjes met bier ingraven heb ik wel geprobeerd, maar het nadeel daar is dat al het bodemleven er in valt en je dus ook je oorwormen, duizendpoten etc kwijtraakt.
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Chana 2011-04-04, 16:14

Ik vang slakken.Vorig jaar heb ik nauwelijks slakken gehad ook niet in de Hosta's. Mischien omdat er genoeg ander spul te halen viel, misschien het droge weer in het begin van het seizoen.
Wat niet helpt (bij mij) is eierschalen (daardoor geloof ik ook niet in schelpen), koffieprut (scherp zand niet geprobeerd), vaseline op de potrand, ecologische slakkenkorrels (voor ze doodgaan kunnen ze nog aan je planten eten), hier lopen ze gewoon overheen.
Volgens het ecologisch handboek (meeste niet voor jou op je balkon van toepassing):
's Morgens je planten begieten ipv 's avonds.

15 tot 20cm dunne plastic strook waar ze niet overeen kunnen klimmen. In Zwitserland schijn je dat te kunnen kopen met een omgeslagen rand.

Oost-indische kers, salie, hysop, tijm, knoflook en tomaat zouden geuren afgeven die slakken afstoten

Slakken vangen, deze koken (...), dit 3 tot 4 dagen laten staan, zeven, en deze gier op de grond spuiten. Niet uitgeprobeerd.

Nematode uitzetten een parasiet die zich in de slak vermenigvuldigd en dood.

Ik ga in ieder geval geen stro om mijn aardbeien heen doen. Helaas zijn de blaadjes al door een ree opgegeten die de laatste tijd door mijn tuin loopt en ook al aan de fruitbomen heeft gegeten. Ik hoop niet dat hij aan mijn wilgenkoepel gaat knabbelen, de wilgen in het terrein hiernaast zijn behoorlijk aangegeten.



Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2011-04-04, 18:35

Wat wel erg goed schijnt te werken zijn die koperen ringen die je kunt kopen (of maken).

Ik zie dit alleen niet heel succesvol in een mulchlaag toegepast worden. Aan de andere kant, nu schuif ik vaak bij gewassen die last hebben van slakken de mulch wat opzij, om iets minder een slakkenparadijs te creëren.

Ik ben bang dat het een kwestie van nachtelijk slakken rapen gaat worden.

Wie weet er een goede plant om slakken mee af te vangen. Iets waar ze massaal naartoe willen. Zodat ze
1 minder aan 'ons' gewas zitten, en
2 snachts makkelijk vindbaar en pakbaar zijn
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Alex 2011-07-13, 13:58

Ben nog wat verder in het slakken probleem gedoken, hier een stukje dat ik voor het eindverslag van de jaaropleiding permacultuur heb geschreven:

http://ttpijp.files.wordpress.com/2011/07/slakken.pdf en een 'input-output' analyse van de naaktslak: http://ttpijp.files.wordpress.com/2011/07/producten-behoeften-slakken.pdf

Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Wollo 2011-07-13, 15:02

1) De grond vrij houden, zodat het droog is en de slakken niet komen. Maar dat is niet erg perma.
2) Plastic bekertjes met een bodempje bier ingraven en een klein afdakje erboven. Ze springen er vol enthousiasme in.
3) Andere groenplanten, die de geur van de eetplanten maskeren en als afleiding fungeren tegen hongerige beestjes.
4) Slakkenrapen
5) Koop een of twee loopeenden. Die zijn dol op slakken (maar ook op jonge uitlopers, helaas)

Wollo

Aantal berichten : 25
Registratiedatum : 11-07-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2012-08-08, 14:35

Die bierbakjes werken best goed. Maar je kunt ook een plank of iets plats op de grond leggen, op een koele plek uit de zon, en een dag later checken of er iets onder zit.

Ik heb ze geprobeert aan de kippen te voeren, maar die moeten er niets van hebben. Ik zag net dit filmpje over hoe je kippen kunt leren slakken te eten. Helaas willen de andere mensen van het kippenteam vegetarische kippen, dus dat ga ik niet proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=xtcD2RcVgrk (vanaf 2:00)

Ik vang slakken in mijn tuin vooral door de gereedschapskist die daar staat 1 keer per week even opzij te zetten. Daaronder wonen ze. Met 2 stokjes pak ik er zo 10-15 op.

Je kunt ze ook eten (iig. wijnslakken, segrijnslak en wegslakken). In een potje doen voor 2-3 dagen (zodat hun darmen leeg zijn). Dan 10 minuten koken. Daarbij water verversen zodat er geen slijm meer in zit. Smaakt naar taaie kip.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Chana 2012-08-08, 18:45

carsten888 schreef: In een potje doen voor 2-3 dagen (zodat hun darmen leeg zijn). Dan 10 minuten koken.

Dus ze dagenlang levend in een potje doen zonder beschutting of eten en dan levend koken?
Niet echt diervriendelijk!

Kippen trainen slakken te eten door de slak in stukjes te knippen, brr.

Overigens waarom werken biervallen? Moet dat met bier, alcohol, of kan je ook suikerwater nemen. En dan, hoe lang duurt het voor ze dood zijn?


Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2012-08-08, 20:25

Ja, dat is inderdaad best wel wreed.

of deze manier:

http://feralfood.blogspot.nl/2009/12/for-sarah-and-anybody-else-who-is.html

Drop slugs into a bowl with ½ vinegar, ½ hot water. Soak for 10 minutes or so to kill them and remove slime.
daarna halen ze met een mes de ingewanden eruit.
dat is dan sneller.

slakken houden van bier. werkt niet met suikerwater.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Chana 2012-08-08, 22:28

In plaats van het slijmwater weggooien kan je er ook creme van maken. Er bestaat creme met slakkenslijm, weet even niet meer waar dat goed voor zou zijn.

Enfin, ik blijf nog even vegetarisch...

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-08-11, 20:52

Het is de gist in het bier waar slakken zo gek op zijn.

bier dat nagist op fles werkt ook het best (al verklaar ik je dan weer voor gek als je dat aan slakken verspilt.)

Het is dit jaar een uitzonderlijk slakkenjaar.
Slakken kunnen niet goed tegen zonnig en droog weer, en de zomer werkt normaal als een kleine rem op de populatiegroei. Twee natte koele zomers achter elkaar leverenden in engeland een ruime verdubbeling van de slakkenpopulatie op. Ik volg ook blogs en discussies van tuiniers buiten nederland. Het blijkt overal in europa een regenachtig slakkenseizoen te zijn. Alle tuiniers klagen. Van scandinavie tot zuidfrankrijk.

wat dacht je van dit artikel van rob hobkins (de founding father van transition towns) die een artikel schreef, getiteld 'the four slugs of the the apocalypse:
http://transitionculture.org/2012/07/13/the-four-slugs-of-the-apocalypse/

Een erg vermakelijk stuk, en gedeelde leed is halve leed, toch?
Hij verteld dat er in engeland verkeersongelukken zijn gebeurd door plakaten slakkenslijm van overreden slakken op de weg.

Ik las van tuiniers die in zuidelijk frankrijk zitten dat bijna de volledige oogst aan de slakken verloren is gegaan. Druk worden op internet allerlei truuken om slakken tegen te gaan vergeleken. Op de permacultuurtuin bij de permacultuur school in utrecht (aan de vancouverdreef) werden slakkenaaltjes uitgezet, dit lijkt toch enige tijd te helpen.

Ik ga volgend jaar voor de zekerheid in de periode vóór slakken eitjes leggen (de periode waarin wij op onze eigen tuin ook het actiefst slakken vangen) aaltjes gebruiken op mn eigen tuin, gewoon voor de zekerheid. Wie weet krijgen we weer zo een nat seizoen.

Ludwig Appeltans, een nederlander in engeland schreef een goed artikel over zijn slakkenavonturen op zijn tuin in een bos in engeland, getiteld 'feeling sluggish'.
http://www.permaculture.co.uk/articles/20-ways-control-slugs-permaculture-garden-or-allotment

Twee van dit soort natte jaren na elkaar is wel echt funest voor de slakkenstand... of eigenlijk funest voor groente in de tuin, de slakken varen er wel bij. Het maakt ook dat je je technieken soms moet aanpassen en heroverwegen. De in de permacultuur bijna tot mantra verworden drang tot mulchen kan met dit soort nat weer denk ik beter in toom gehouden worden. Het mulchen komt dan ook uit droge hete regios waar ze gerust pakken stro van 40 cm dik op de bodem gooien.

Zelf ben ik al langer terughoudend aan het mulchen. Dat wil zeggen dat een mulchlaag zelden dik is, tenzij ik nieuwe bedden aan leg. Dan een hele dikke groene mulchlaag die snel verteert je bodem een ontzettende kickstart geven. Het kan ook de slakkenpopulatie een ontzettende kickstart geven.

Het is al langer bekend dat veel mensen die met permacultuur in nederland aan de slag gaan en in het eerste jaar veel gaan mulchen, in het eerste jaar nog behoorlijk wat resultaat boeken kwa oogst, maar het tweede of derde jaar een flinke inzinking hebben. Dit hangt vaak samen met het woest aan het mulchen geslagen zijn.

In nederlands koele, natte klimaat heeft het hebben van de o zo verfoeide kale grond soms best voordelen, het maakt het namelijk voor slakken onmogelijk om er de dag door te brengen. De slak, die volledig uit slijmvlies bestaat, droogt uit wanneer aan de zon blootgesteld. Je ziet ze daarom ook pas met regenachtig weer, en snachts massaal uit hun schuilplaatsen kruipen. Dit is het moment om ze te vangen.
Wanneer je nu een mooi mulchlaagje rondom je groenten legt dan kunnen ze daar mooi schuilen overdag en hoeven ze snachts geen lange tocht af te leggen voor ze aan je groente kunnen beginnen, maar is het tafeltje-dek-je.

Nou wil ik hier geen pleidooi tegen mulchen van maken. ik mulch nog altijd.
maar ik maak hele, HELE, dunne laagjes. Ik strooi wat over de aarde, op zon manier dat je gewoon zwarte aarde ziet met hier en daar een strootje.

Het gaat mij hier vooral om het illustreren dat je nooit dogmatisch moet worden in de permacultuur. De technieken zullen verschillen van plek tot plek, klimaat tot klimaat, jaar tot jaar. Het zijn de ethische en ontwerpprincipes die als leiddraad fungeren voor het kiezen en ontwerpen van je eigen technieken.

Zeker in dit soort natte jaren kun je w.m.b. beter terughoudend zijn met mulch.
(nb. ook binnen ons klimaat niet dogmatisch worden natuurlijk, als jij een tuin vol egels/loop-eenden/getrainde kippen hebt en totaal geen slakkenprobleem ervaart in dit soort jaren is dikke mulchlagen het hele jaar door voor jou misschien weer wel een optie)

Terughoudend met de hoeveelheid mulch, hoe dik je laag is, maar ook wanneer en óf je mulch neer legt. Zo leg ik met name s winters mulch neer. Zodra het te koud wordt voor slakken krijgt alles een flinke laag mulch (nog altijd liever veel groen) neerleggen die over de winter goeddeels kan verteren.
Als het weer warmer wordt haal ik deze laag van de bodem, en gebruik ik liever compost om de bodem mee te bedekken en bemesten, om twee redenen;
1, de bodem moet op kunnen warmen, zolang jij de mulch laat liggen in het voorjaar is de bodem geisoleerd en zal ze veel langer koud blijven, en duurt het dus ook veel langer voor je kan zaaien. Zwarte aarde warmt sneller op.
2, zodra het warmer wordt worden de slakken actief, zo rond april leggen ze eitjes. Het voorjaar is dus het belangrijkste moment om op slakkenbeheersing in te zetten, en geen slakenparadijsje te creeren.

's Winters mulchen is ook helemaal niet gek als je kijkt naar de natuurlijke cycli in ons gematigde klimaat. Wij hebben winters, voor de winter legt de natuur haar mulch neer. De winter speelt een belangrijke rol in de opslag van humus in de bodem.
In het voorjaar haal ik dus de onverteerde mulch weg, voelt tegen-natuurlijk maar is wat mij betreft een moeite die zich terugbetaalt in eerder kunnen zaaien en iets minder slakken. Vervolgens is het wat mij betreft proberen flexibel te zijn. Mocht het op een gegeven moment heel heet en droog weer worden richting zomer, dan kan het lonen om weer te mulchen tegen uitdroging, blijft het nat weer, dan niet.

Ook het materiaal dat je gebruikt kan uitmaken, het lijkt erop dat snel verterend groen materiaal (zacht en sappig) minder slakkendruk creeërt dan ruw, stevig, droog, materiaal zoals stro of riet. Waar dat precies door komt weet ik niet. Zaadvrij hooi lijkt dus minder erg te zijn dan stro.

Een andere constatering die je in dit soort jaren kan maken is dat alle vaste planten veel minder gevoelig zijn voor slakken. Ten eerste omdat ze veel vroeger in het jaar opkomen en tegen de tijd dat slakken actief worden al groot genoeg zijn om tegen een stootje/slakje te kunnen. Ten tweede omdat een meerjarige plant met uitgebreid wortelstelsel ondergronds veel veerkrachtiger is, en ook al worden de eerste bladeren opgegeten daarvoorbij kan groeien door opgeslagen kracht in de wortels.

Nou kan ik gelukkig vertellen dat slakken op onze tuin dit jaar geen (groot) probleem meer vormen. En inmiddels niet alleen de vaste planten maar ook al onze gevoelige 1-jarigen gigantisch zijn. Vorig jaar zijn we meer dan de helft van onze zaailingen steeds verloren aan slakken. Toen er dit jaar al aan het begin van het jaar weer veel slakken bleken te zijn, de eerste twee zaaislagen zijn gewoon volledig door slakken opgegeten, hebben we een tijdje een zero tolerance beleid ingesteld.

Dat houdt in dat gedurende 6 weken alex elke avond slakken is gaan vangen met een zaklampje. Inmiddels gebeurt dit nog 1x per week, maar we hebben nu wel een tuin die er prachtig bij staat en goed oogst.

Ik denk dan ook dat hierbij het zone systeem dus weer zn nut bewijst. In je zone 1 verbouw je de groente en fruit die het meeste aandacht nodig heeft. Als er dit soort slakkenjaren opduiken moet je flexibel genoeg zijn om daarop in te spelen en bv een paar weken 's avonds slakken te vangen. In zones waar je minder vaak komt kan je je systeem zo ontwerpen dat ze minder last van slakken heeft, door bv een voedselbos achtig systeem aan te leggen met meer bomen en struiken en meerjarige groenten, zoals splijtkool, brave hendrik, spinazie-zuring, hablitzia, mashua, loop-uien, bieslook, crosne, munt, roomse kervel en aardpeer.

Kennissen die (1-jarige) moestuinen hebben op volkstuintjes waar je bv niet mag slapen of waar ze om een andere reden niet dagelijks waren slagen er niet in om met de slakken om te gaan dit jaar. Alleen degenen die hun groentetuin daar hebben waar ze dagelijks zijn, lukte het om zonder chemicalien een succesvol tuinjaar ervan te maken.

Mijn conclusies, samenvattend;

+ Een goeie zonering aanbrengen, voor elke zone gepaste ontwerpen maken, en gepaste technieken gebruiken, blijkt toch van groot belang.

+ Gepaste technieken gebruiken voor je locatie en systeem betekent dus ook dat in je zone 1, tussen je gevoelige meestens 1 jarigen, misschien beter terughoudend kan zijn met zo iets als mulchen.

+ Evt. dagelijks) Slakkenrapen is w.m.b. het effectiefst in dit soort piekjaren.
Je speelt op dat moment gewoon even voor roofdier. Als je geen getrainde loopeenden of kippen hebt in je tuin, en het je ook ontbreekt aan egels, kan dat best eens nodig zijn. (Ook al stikt het van de padden en salamanders in je tuin, zoals bij ons.)

+ En vanzelfsprekend het, nog niet besproken, creeren van habitat voor de natuurlijke vijanden. In dit geval dus vijvers voor kikker en pad, takkenstapels voor egels en vogels aantrekken (de juiste vogels he, geen duiven of halsbandparkieten :p).

- De vaakbesproken afschrikplanten werden bij ons gewoon weggegraast.

-/+ De barrieres voor slakken zoals koffiedrap en as werken alleen met droog weer, als het nat is zijn ze al vol vocht gezogen en vormen ze geen barriere voor slakken. Laat het nou vooral nat weer zijn wanneer je bescherming tegen slakken nodig hebt.
De enige barriere die wel werkt is de koperen ring. mat name om kwetsbare 1-jarigen voorbij het moeilijke stadium te trekken. Helaas is deze erg duur.

+? Aaltjes lijken gedurende 6 weken redelijk te werken, meer experimenteren hiermee.

- Ekostyle slakkenkorrels (die blauwe hageslag) werken niet echt met nat weer, ze spoelen te snel weg de bodem in voor ze effect kunnen sorteren. Ook twijfel ik nog steets aan hun onschadelijkheid voor bv egels en andere slakkeneters.


[edit]Zo dat is een lang stuk geworden... Ik hoop dat het nog leesbaar is[/edit]
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2012-08-12, 09:59

@Linder
Dank je wel. Ook voor die onverwachte uiteenzetting over de vraagtekens bij mulchen.

Ik blijf ze voorlopig handmatig oogsten.

Ik wil ze terugbrengen in de natuurlijke cyclus door ze in een bakje neer te leggen voor de vogels. Maar daaruit ontsnappen ze. Nou las ik dat er bij tuincentra ook plastic strookjes worden verkocht die je om groenten in de grond kan zetten. Slakken kunnen daar niet overheen kruipen omdat het een scherp randje heeft. Ik experimenteer nu dan ook met bakjes met een heel dun plastic randje, zodat ze niet kunnen ontsnappen.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-08-12, 17:15

hoi, in mijn ervaring klimmen ook gewoon over scherpe randjes heen, alleen de koperen ringen komen ze niet over.

bakjes met bier vergeten ze uit te kruipen, omdat ze zo van gist houden.

doorknippen en laten liggen brengt ze ook in de kringloop terug en misschien vinden de vogels ze dan ook wel?

zelf maken wij er gier van...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Matis 2012-08-12, 19:49

Gek zeg, ik heb nooit last van slakken en dat terwijl ik flink mulch!
Ik mulch vooral met bladeren gemengd met kleine takjes en houtsnippers met paddenstoelen die dan een heel netwerk van mycelium maakt.
Mischien houden slakken daar niet zo van?
Ook hebben wij lijsters die de slakken telkens op stenen laten vallen van een hoogte en ze dan opeten, en er komt regelmatig een egeltje tussen de heg/houtstapel gekropen...

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-08-12, 20:33

Ik was net van plan dun koperplaat te kopen en zelf stroken en ringen te maken toen ik iets anders vond. Plastic met koper stroken die goedkoper zijn, en rond een groepje planten kunnen. Ik heb ze hier rond een groep bloemkolen gezet. Het zijn plastikstroken die je met een soort koperfoliebeplakt (beiden worden in een doosje geleverd). Het werkt voor zover ik kan zien wel. Ik zie 's ochtends en 's avonds veel slakken her en der, ze zijn er dus wel. Maar de bloemkool staat er erg goed bij, maar ook die buiten de ring staan worden minder aangevreten dan vorig jaar en uhhhh inderdaad ver van gemulchte bedden.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Chana 2012-08-16, 20:55

Als het de gist is wat ze aantrekt kan ik dan misschien oude gist gebruiken die ik voor brood had gebruikt en niet meer zo goed werkt, of zou dat dan ook niet voor slakken werken?

Overigens had ik alleen maar slakken er in zitten geen andere dieren. Ik hoopte daarmee de pissebedden te vangen, ben er niet zeker van welk dier de aardbeien uitholde.

Er zitten hier vaak vogels met een slak op de straat te slaan.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-08-16, 23:04

Ja gist poeder werkt ook, wel in een vloeistof doen dus... Smile een takje erin helpt andere beestjes er uit te klimmen (slakken niet die vinden die gist veel te fijn.

Waarom zou je pissebedden willen vangen?

Overigens zijn de huisjesslakken waar die vogels mee zitten te slaan niet echt het grootste probleem, naaktslakken zijn veeeeel schadelijker.
(of nou ja shcadelijker, eten veel meer van onze gewassen, en kunnen in een nacht al je zaaigoed of plantgoed weggrazen, alsof het er nooit is geweest...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van veralothian 2012-09-09, 12:27

de schaar is het enige wat hier werkt...

veralothian

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 09-09-12
Woonplaats : South west UK

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Chana 2012-09-14, 20:15

Linder schreef:Waarom zou je pissebedden willen vangen?

Ik heb het idee dat zij de aardbeien ook opeten, en die ervaring heeft iemand anders ook.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-09-18, 00:16

ah, ok.

normaal gesproken vindt ik eigenlijk dat je in een permacultuur tuin niet zo met symptoombestrijding bezig zou moeten zijn. wanneer het gaat om insecten ben ik geneigd om te zeggen dat je best naar een zo divers mogelijk systeem met habitat en voedsel voor zoveel mogelijk verschillende beestjes, met name ook roofinsecten en kleine vogeltjes. Op den duur zal zich een evenwicht in stellen. zonder de schadelijke beestjes ook geen roofinsecten die hun populatie onder de knie houdt, daarom heeft bestrijding meestal juist een negatief effect op de lange termijn.

er zullen trouwens altijd pieken van populaties blijven maar met een diverse aanplant moet dat nooit al te veel schade geven.

Met uitzondering van slakken doe ik zelf niet aan bestrijding. Slakken worden een steeds groter wordend probleem, en met zon nat jaar als dit jaar kan die populatie echt boemen, en slakken eten echt bijna alles, dus een diverse aanplant kan echt van alle oogst ontdaan worden...

bij slakken speel ik de komende tijd zelf nog even voor roofdier (snachts rapen), maar bij andere beestjes zou ik juist oppassen met bestrijding...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Abracadavra 2012-09-20, 22:50

Chana schreef:Ik heb het idee dat zij de aardbeien ook opeten, en die ervaring heeft iemand anders ook.

Klopt! ik heb er regelmatig één op heterdaad betrapt. Ze hollen de aardbeien helemaal uit.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-09-23, 04:17

hmmja, dat zou kunnen.

ik vind ook wel eens pissebedden in aangetastte plekjes in appels, maar vraag me dan af of ze aantasting zelf hebben gemaakt of er in kruipen als het al aangetast is.

normaal eten pissebedden dacht ik vooral dood organisch materiaal, met name houtig spul.

maar ze hebben dus wellicht ook wat met fruit...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Abracadavra 2012-09-23, 13:04

abracadavra schreef:
Chana schreef:Ik heb het idee dat zij de aardbeien ook opeten, en die ervaring heeft iemand anders ook.

Klopt! ik heb er regelmatig één op heterdaad betrapt. Ze hollen de aardbeien helemaal uit.

Sorry, ik dacht dat het ging om slakken, ik bedoelde dus dat ik regelmatig naaktslakken de aarbeien zie uithollen. Pissebedden heb dit nooit zien doen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Abracadavra 2012-09-23, 13:11

Ik las op het permies forum, dat iemand daar zemelen (bran) gebruikt om rond de planten te strooien. de slakken eten dat liever dan de planten, en uiteindelijk zouden ze eraan dood gaan omdat het vocht uit hun lijf onttrekt.
iemand hier ervaring mee?

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Linder 2012-09-25, 14:22

Nooit geprobeerd, maar patrick whitefield vertelde dat het bij hem vrij goed werkt rondom zn meest kostbare plantjes.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van carsten888 2012-09-25, 15:18

Ik heb een klein slakken/mulch experiment gedaan.

Een bed met mulch, en een bed zonder mulch, rond bonenplantjes die al iets groter waren. In het bed met de mulch zijn de planten aangegeten en het bed zonder helemaal niet.

Oke, dat is dus duidelijk, en ter aanvulling van Linder's slakken/mulch verhaal:
Als het vochtig is, niet mulchen anders vreten de slakken veel op.

Zodra het te koud wordt voor slakken krijgt alles een flinke laag mulch
Bij welke temperatuur is dat?
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Slakken... Empty Re: Slakken...

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum