Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Ganzenoverlast

4 plaatsers

Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Ganzenoverlast

Bericht van Eric Pol 2011-04-16, 23:52

Momenteel ben ik bezig met een project waar we een permacultuur buurtmoestuin willen aanleggen op een grasveld wat momenteel belegerd wordt door ganzen, reigers en ooievaars. Het korte gras is waarschijnlijk een heerlijk gebied voor de grazende ganzen en het feit dat er bewoners zijn die vanaf hun balkon etenswaren naar beneden gooien maakt het natuurlijk een walhalla voor de ganzen. Ook de reigers en de ooievaars hebben dit inmiddels ontdekt. De buurt is verdeelt over de ganzen. Sommigen vinden het fijn en voeren dus bij en anderen zouden ze het liefste naar de ganzenhemel verbannen.

Komende week hebben we een avond georganiseerd voor de omwonenden om te praten over de buurtmoestuin. Ik verwacht dat de vraag over de ganzen ook zal worden gesteld. Men zal ook bang zijn dat de ganzen de planten in de moestuin opeten. Natuurlijk wil ik graag dat we dit "met de natuur mee" oplossen.

Voor mijn gevoel is het aanleggen van de buurtmoestuin zelf al een oplossing. Ganzen zijn grazers en eten dus vooral gras (en klaver schijnt) en niet zozeer andere planten, of heb ik dat fout? Als dat zo is dan zal met het afnemen van het oppervlakte gras het ganzenprobleem toch juist verminderen? Of denk ik er dan te makkelijk over? Moet ik nog andere maatregelen in het ontwerp meenemen?
En moet ik nog rekening houden met de reigers en ooievaars?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Douwe Beerda 2011-04-19, 21:41

Ik zou het gewoon proberen. Je ziet vanzelf of de ganzen weggaan of niet. Wat je zou kunnen doen voor de zekerheid is een zone met frambozen op de grens planten. Zodat de moestuin dus beschermt wordt door een zone stekelige frambozen. Dat moet ze zeker tegenhouden. Reigers en Ooievaars eten volgens mij geen groentes uit je tuin, hooguit eens een kikker of een mol. Misschien is het wel handig als mensen ze nu vast op een andere plek gaan voeren dan trekken de dieren die kant vast op.

Douwe Beerda

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 22-02-11

http://www.permacultuurnederland.org

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Eric Pol 2011-04-23, 09:04

We gaan het inderdaad gewoon proberen. De stekelige zone vindt ik een goed idee dus dat gaan we meenemen in het ontwerp.

De bewonersavond is positief verlopen. Tweede paasdag gaan we samen een fruitboom met een paar andere plantjes erom heen planten als symbolische kickoff van de moestuin. Daarna nog even officiële toestemming krijgen van gemeente en woningcoöperatie maar die stonden al positief tegenover de plannen.

ps. moderator, deze post past bij nader inzien misschien beter bij discussies? Of er moet iets apart komen over dieren of zo.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Chana 2011-04-23, 22:54

Ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen.

Ik woon in de uiterwaarden, in een weiland vlakbij zijn ganzen, ze vliegen regelmatig over maar nooit komen ze in mijn tuin. Ik vind het wel jammer ze mogen het van mij kort grazen. Er omheen staan hier veel bomen en in verhouding is het veld dan klein, ook het braakliggende terrein hiernaast zie ik ze nooit. Ik denk dat ze vooral open grasveld willen ook al staat daar korter gras. Ik heb wel eens fazanten hier lopen die houden meer van beschutting.

Als ze gevoerd worden lijkt het mij lastig ze te weren.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Eric Pol 2011-04-24, 09:57

Ik hoef ze ook niet helemaal te weren. Ze mogen best op het overgebleven gras blijven grazen als ze maar van de plantjes in de tuin afblijven. Alhoewel als blijkt dat de ganzen het verkiezen om weg te gaan ik verwacht dat we heel snel nog meer moestuinen mogen aanleggen op vergelijkbare veldjes in de stad. Wink
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Eric Pol 2011-09-13, 07:01

Ik bedacht me dat ik nooit meer had laten weten hoe het was afgelopen met de ganzen. Bij deze dan.

Ik heb in het ontwerp een zogenaamde ganzenwal meegenomen. Dit is een licht verhoogde (30 cm) aarden wal met daarop vooral bessenstruiken en frambozen. Daarnaast hebben we er gekruist wilgentenen in gestoken. Dit om de ganzen buiten te houden tot de wal begroeid is.

Dit concept werkt erg goed. De ganzen bleven netjes buiten de tuin. Zo goed zelfs dat we na een tijdje nooit meer naar de wal keken en niet door hadden dat er een gat in takken was gekomen. Iets of iemand had er een paar takken uitgetrokken. Resultaat? De hele groep ganzen op bezoek! In ieder geval ontdekt dat ganzen van kruisbloemigen houden. Alle kolen en aanverwanten hebben ze opgegeten. De meeste andere planten hebben ze laten staan.

Nu controleren we de wal regelmatig op zwakke plekken en de ganzen blijven weer netjes buiten.

Ganzenoverlast 22062011024
Zo zag de wal eruit toen we hem net hadden aangelegd.

Ganzenoverlast IMG_4372
En zo ziet het er nu uit.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Chana 2011-09-13, 14:03

Leuk om de tuin te zien.
Wel grappig dat de ganzen zich laten weerhouden door zo'n laag hekje terwijl ze kunnen vliegen. Fijn dat het werkt.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Eric Pol 2011-09-13, 14:38

Ze voelen zich gewoon niet op hun gemak daar. Dat was ook het idee.
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Linder 2011-09-13, 15:52

Ja een gans stijgt ook niet zomaar op, die hebben een aanloopje nodig net als zwanen, dus ik kan me inderdaad helemaal voorstellen dat in die nogal drukke moestuin dat minder gaat, en die ganzen zich minder op hun gemak voelen.

tof,

ziet er goed uit.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ganzenoverlast Empty Re: Ganzenoverlast

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum