Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Ontwerp-processen

4 plaatsers

Ga naar beneden

Ontwerp-processen Empty Ontwerp-processen

Bericht van Linder 2010-12-02, 18:26

Deze draad gaat over het ontwerpproces, hoe pak je het aan, hoe breng je structuur aan, hoe maak je je planning en verklein je de kans dat je iets over het hoofd ziet?

Ik zal de draad beginnen met mijn ervaringen methodes en voorkeuren, ik hoop dat meer mensen hier gaan posten zodat we van elkaar kunnen leren.

Ten eerste vind ik het gebruik van ‘mind-maps’ een erg fijne methode. Gedachtes zijn soms moeilijk om te vatten, vast te houden of concretiseren. Ze kunnen door je hoofd vliegen als een geschrokken populatie vleermuizen. Vooral als je net vol enthousiasme begint met permacultuur en de nieuwe ideeën en mogelijkheden zich opstapelen. Minds-maps helpen dit te structureren en visualiseren en de relaties tot elkaar te begrijpen. klik hier voor uitleg op wikipedia

Ten tweede is er het SADIM ontwerp-proces (Of OBREDIM, deze is vergelijkbaar). Sadim is een beschrijving van een aantal stappen die je kunt doorlopen. Het gebruik van een methode als sadim kan er voor zorgen dat je niet ongericht en (al te chaotisch) te werk gaat, en bovendien functioneerd sadim als een soort check list, om de kans te verkleinen dat je dingen over het hoofd ziet waar je achteraf spijt van krijgt.

Sadim is een afkorting voor ‘Survey, Assesment, Design, Implement & Maintenance'. (Onderzoek/Observatie, Analyse, Ontwerp, Toepassing (aanleg) & Onderhoud. Het bewust doorlopen van (deze) stappen zorgt voor een meer geïntegreerde benadering. Op de ‘permawiki’ vind je, als je naar beneden scrollt, meer over SADIM en OBREDIM in het Engels. klik hier voor engelse uitleg op permawiki

SADIM .
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Survey – Gaat over nauwkeurig observeren
- Site Survey (Observatie checklist?)
- Sectoren* en helling
- Klant interview, locale bronnen en informatie.
- Maak een plattegrond of 'base map'
- Geef de the sectoren* en hellingen aan.

Assessment
- Input/output analyse
- Doelen stellen (holistic doelen stellen)
- Stel de criteria vast:
+ Klant interview?
+ Brainstorm en Mind Maps?
+ Open Space?
- SWOT analyse (identificeer: Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats.
- Wensen, behoeftes en verwachtingen

Design
Gebruik de 'Key planning tools':
- Maak een input/output analyze van alle elementen.
- Breng zones aan (1 t/m 5)**
- Denk na over de relatieve locatie.
- gebruik de 10 (of 12) ontwerpprincipes
- Houdt de 3 ethische principes in de gaten

Implementatie:

Dit is het leukste deel:
- Werk waar het verschil maakt!

Maintenance
Het onderhoud. Tijdenshet onderhoud gaan we vaak terug naar, of door met, eerdere stappen. Dus verder met observeren, analyseren en ontwerpen. In elke stap tijdens het process kan het trouwens nodig zijn om terug te gaan naar observeren, analyseren en ontwerpen.

------------------------------------------------------------------------------------------------
*
De sectoren worden gevormd door alles wat van buiten de grond, of het gebied waar je voor ontwerpt, komt. Het kan de voornamelijke windrichting zijn, vervuiling van buren die met gif spuiten, geluidsoverlast, brandgevaar, de richting waar regens vandaan komen, koude wind, warme wind, etc. etc

**
De zones beginnen bij het huis, of ander epicentrum van activiteit, zone 0, en loopt hoe verder van zone nul vandaan omhoog tot 5. Elke zone naar buiten toe vraagt minder tijd. Een keukengroenten en kruiden tuin en andere elemten die elke dag bezocht moeten worden bevinden zich het dichtst bij het huis in zone 1. Een eetbare bostuin die minder vaak bezocht wordt in zone 2 of 3, graan of vee in zone 3 en de productie van hout, wilde vruchten, paddestoelen en andere semi-wilde producten. Zone 5 is de wilde natuur, we grijpen hier niet meer in, behalve misschien eens het verzamelen van wilde eetbare of medicinale organismes.
Zone 5 is ook waar we de natuur observeren. Welke planten komen hier vanzelf voor, wat zegt dat over de bodem en het klimaat, hoe verloopt de natuurlijke successie, welke patronen en cycli kunnen we waarnemen. Sommige mensen spreken ook over zones 5a, wat duidt op kleine stukjes die overal in de andere zones met rust worden gelaten om te verwilderen. De biodiversiteit die dit oplevert geeft veerkracht aan het systeem.

Verder heb ik nog enkele checklist, zoals een observatie checklist, een klant-interview checklist en een sectoren checklist. Ik zal eens kijken of ik dat hier online kan zetten.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerp-processen Empty Re: Ontwerp-processen

Bericht van Abracadavra 2011-12-25, 16:12

Hallo Linder,

Ondanks dat ik niet bekend was met de term mindmaps, heb ik wel altijd op die manier gewerkt om complexe gedachtegangen op papier te zetten.

Ik ben wel benieuwd naar je checklist.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerp-processen Empty Re: Ontwerp-processen

Bericht van Linder 2012-02-04, 21:50

oja, de checklists... als ik terug ben in nederland zal ik ze eens opzoeken en online gooien...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerp-processen Empty Re: Ontwerp-processen

Bericht van oro 2012-08-31, 13:43

Hoe zit het met de checklists Linder ?

oro

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 31-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerp-processen Empty Re: Ontwerp-processen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 14:29

Opschrijven werkt voor de meeste mensen het beste, maar ikzelf ben iemand die het echt in zijn hoofd moet houden, om alle factoren goed af te kunnen wegen. Als ik het op papier zet kan ik er niet meer goed over nadenken. Voor mij helpt het om op de plek zelf in mijzelf te brainstormen, waarbij ik min of meer de sadim stappen na ga. Ik kan enkele dagen tot weken over een plekje in de tuin nadenken voordat ik precies weet wat ik ermee wil. Daarnaast vind ik het leuk om te kijken op youtube/andere tuinen, om leuke ideeën voor de tuin op te doen. Als ik een leuk idee heb ga ik in de tuin lopen, om te kijken wat kan en hierover na te denken. Als mij iets iriteerd ga ik hierover ook in een brainstorm om te kijken wat ik hieraan kan gaan doen. Maar ik ben volgens de leerstijlen van Kolb wel een denken, dus mijn aanpak zal niet veel mensen aanspreken.

Observatie van de plek waar je een tuin wilt aanleggen vind ik het meest belangrijke. Je moet eigenlijk een terrein minimaal 1 jaar geobserveerd hebben, zodat je weet hoe de zon en wind het terrein beïnvloeden. Daarnaast moet men de al aanwezige soorten in de tuin inventariseren op soort en gezondheid dan kan men kijken met wat voor een bodemgesteldheid men te maken heeft (hoe goed houdt de grond water vast, hoe voedselrijk en zuur is de grond...). Daarnaast kan men hiermee bepalen waar de vorst de meeste en minste invloed heeft. Als men dit weet kan men een passend systeem op het terrein aanleggen. Als men iets wil wat niet op het bestaande systeem past, moet men ergens een ander systeem creëren, zodat het ook een succes kan worden. Men moet nadenken hoe deze twee systemen naast elkaar kunnen voorkomen zonder dat ze elkaar op een negatieve manier beïnvloeden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerp-processen Empty Re: Ontwerp-processen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 14:31

Zone vijf is trouwens heel belangrijk, omdat deze de stukken die eigenlijk uit evenwicht zijn (groentebedden) in evenwicht moeten houden. Veel dynamiek in zone vijf maakt het meer soorten mogelijk om er te leven (hoogte verschillen, meerdere grondsoorten, water/droog, stenen, kruidachtigen tot bomen...)
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Ontwerp-processen Empty Re: Ontwerp-processen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum