Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Juni: szechuan peper?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Juni: szechuan peper? Empty Juni: szechuan peper?

Bericht van Linder 2011-06-22, 21:18

Als plant van deze maand stel ik de peperboom voor,

er zijn verschillende soorten in het geslacht Zanthoxylum, wat een gewelig woord voor galgje of scrabble, de x,y, en z in één woord... (z. piperetum, z. simulans, z. sancho etc.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Szechuanpeper
http://en.wikipedia.org/wiki/Szechuan_pepper

Een boom of struikachtige plant die volgens martin crawford goed geschikt is voor voedselbosjes. Het is verwant van de citrusvruchten die kleine vruchtjes draagt met een grote zwarte pit. Het hulsje om die pit heeft een peperachtig karakter waar de boom zn naam aan dankt. Een goede, makkelijke specerij die in een voedselbos groeit, die heeft in ieder geval mijn aandacht!

Heeft iemand ervaring hiermee, het geproefd? het zien groeien ergens? het zelf gegroeid?

Iemand enig idee waar dit te krijgen is in nederland?

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Juni: szechuan peper? Empty Re: Juni: szechuan peper?

Bericht van edgerunner 2011-06-23, 19:26

Bij vreeken verkopen ze het zaad..

347760 KIESPIJNBOOM
ook wel genoemd: SECHUANPEPER (Eng: Szechuan Pepper)
(Zanthoxylum simulans)
Een zeldzame, sterke heester tot kleine boom uit Noord- tot Midden-China. Na 10 jaar is de slanke struik 2,5m. Na de groengele tot witte bloei in juni ontstaan de rode naar zwart rijpende vruchtjes. Deze zijn een pittige specerij, sterker en heter dan zwarte peper. De hele vruchtjes kunnen worden meegekookt, na drogen (eventueel roosteren) en malen ontstaat een zeer sterke tafelpeper. Verder zijn voor deze plant vele medicinale toepassingen bekend, vooral op het gebied van darmaandoeningen en vochtafdrijving. De wortels worden zelfs gebruikt na een giftige slangenbeet! Kweek minstens 3 planten of geef de buren er een paar… de planten zijn n.l. tweehuizig, je hebt een mannelijke en vrouwelijke plant nodig. Geef de planten een schaduwrijke, vochtige, maar wel goed gedraineerde plaats. De plant heeft stekels, die later op de bast doorgroeien tot decoratieve knobbels! Tenslotte: de plant is goed tot een decoratieve bonsai te telen!
edgerunner
edgerunner

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 11-02-11
Woonplaats : Naarden

Terug naar boven Ga naar beneden

Juni: szechuan peper? Empty Re: Juni: szechuan peper?

Bericht van Linder 2011-06-23, 20:21

Hoi,

ja die had ik gezien ja, uiteindelijk heb ik bij martin crawford besteld.
ik had overigens in zijn boek over eetbare bossen gezien dat de szechuan peper zelfbestuivend is en was dus verbaasd om de tekst van de database te lezen (en die van vreeken, t is hetzelfde tekstje) dat ze tweehuizig zijn.

Ik heb martin C. ernaar gevraagd en hij weet zeker dat de zelfbestuivend zijn, hij heeft ze gegroeid, en pfaf niet volgens hem (pfaf is ws de originele bron van het tekstje).

Ik ga denk ik ook zaad van vreeken bestellen, kan het wel ergens kwijt, ik ben benieuwd naar de verschillen in smaak.

Het blad is trouwens ook als pittige toevoeging aan je salade bruikbaar.

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Juni: szechuan peper? Empty Re: Juni: szechuan peper?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum