Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


composttoilet vragen

+2
Linder
Chana
6 plaatsers

Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty composttoilet vragen

Bericht van Chana 2011-07-27, 22:52

Ik heb alles nog eens gelezen, wat er hier over composttoiletten is geplaatst.

In Tamera heb ik een workshop over composttoiletten gevolgd. Dat was o.a. een PowerPoint presentatie van een composttoilet in kibbutz Lotan. Dat ging heel snel. Wat mij is bij gebleven is, dat ze het zelf maakte en dat er zo'n vuilcontainer op wieltjes onder stond. Dat leek mij wel wat. Ik zie mij zelf niet met 20 liter emmers sjouwen en composthopen leeg staan scheppen.
Boven die container zat een pijp waarvan een toilet gemaakt was, met cement en mozaiek stukjes tegel. Onder in de container zat een rooster van oude plastic kratten en daaronder een slangetje voor urine afvoer. Is de container vol dan rij je een andere eronder. Je laat het in de container staan tot het compost is. Wij hebben een ander klimaat dan Israel. Zou dit bij ons ook kunnen werken?
Je moet dan wel een hoog toiletgebouw hebben als die container eronder moet.... Het wordt in die containers misschien wel gemakkelijk 65 graden, waar over gesproken werd, als je hem in de zon zet.
Als je voor 1 persoon een 20 liter emmer vol hebt per week (Jenkins), hoeveel cointainers heb je dan in 2 jaar nodig? De urine gaat er wel uit, dat is qua volume wel veel denk ik.
Kortom ik zit nog met vragen.

We kregen ook het systeem te zien van Tamera zelf. Eén groep toiletten stonk vreselijk (en de hele omgeving), dat houd mij dan weer zo tegen. Weet niet wat ze fout hadden gedaan maar als je er zaagsel in gooide kwam dat vaak uit de toiletpot waaien.

Het andere systeem werkten met schuine schotten waardoor alles naar beneden zakte. Hij werkte met wormen. Dus juist koel, vochtig, dus urine erbij laten en zelfs water toevoegen, en rust voor de wormen, elke keer 2 weken met rust laten voor hij ging scheppen. Dat systeem is te bewerkelijk voor mij om op te zetten maar die wormen spreken mij wel aan.

Is dat niet te combineren? Gaatjes in de container (of gaat het dan weer stinken) en wormen erin?

Zo'n emmer van Jenkins systeem lijkt mij niets, ook door ervaringen in Sieben Linden, waar ze ook met emmers werkten.

Ik ben er nog niet uit.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Linder 2011-07-28, 16:11

huh?

waar in sieben linden werken ze met emmers dan?
in een van de woongroepen?

want waar ik zat waren die versies met de kruiwagen, dat vond ik een redelijk interessant idee: kruiwagen vol; optillen, naar composthoop rijden, omkeren, en terug rijden.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Chana 2011-07-28, 22:32

Ha, ha, ha, die kruiwagen versie heb ik dan weer gemist.

In het hoofd gastengebouw (waar de slaapkamers zijn) gebruikten ze boven emmers. Met urine gescheiden, maar dat was altijd een vieze zooi en stonk heel erg. En voor minder gemotiveerde gasten ook niet echt geweldig.
Ik wil dat het dieper valt, onzichtbaar, en niet meteen vol.

Ik heb daar 4 verschillende composttoiletten gezien.

Waar heb jij die kruiwagenversie gezien?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Linder 2011-07-29, 19:46

Dat zijn de toiletten die buiten bij de buitendouches staan, de kruiwagen worden er aan de achterkant onder gereden.

Ik stond op de camping en heb de bovenvertrekken dus niet gezien, wel de toiletten die binnen zaten op de begane grond, die in dat schuine diepe gat uitkomen.

Die met de emmers is vooral een kwestie van vaak genoeg legen, misschien dat dit minder geschikt is voor iets dat oor gasten en dus veel vaker wordt gebruikt, ik heb enige ervaring met het gebruik van de nonolet en dat ging prima in een klein groepje (3 a 4 personen), zolang iedereen weet hóe je ze gebruikt en dit correct doet. Niet heel moeilijk verder.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Toos Tuin 2011-08-14, 15:31

Hmmm,
Ik heb een grote emmer klaar staan en genoeg planken om een leuk kastje te timmeren en zelfs al wat hout vlokken.
Maar toch komt et er niet van om mijn eigen compost toilet te maken.
Dat idee van die kliko als vat om et in te laten composteren klinkt dan wel weer goed. Maar werkt dat?
En inderdaad hoeveel kliko's dan en kun je dat in een stads tuintje werkelijk "stankvrij" houden?
En de opmerking de urine gaat er dan wel uit zegt mij op dit moment niks.
Chana noemt een periode van twee jaar.
Ik had begrepen dat de compostering 8 mnd nodig heeft. Maar toch

Ik moet nog es wat meer onderzoek doen geloof ik
Toos

Toos Tuin

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 11-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Chana 2012-07-13, 18:20

Chana schreef:Het andere systeem werkten met schuine schotten waardoor alles naar beneden zakte. Hij werkte met wormen. Dus juist koel, vochtig, dus urine erbij laten en zelfs water toevoegen, en rust voor de wormen, elke keer 2 weken met rust laten voor hij ging scheppen.

Nu op pdf op internet:
http://gen.ecovillage.org/images/stories/pdf/2012_compost_toilet_CompostToilet.pdf

Dit werd wel mooie compost. Toilet was ook prettig in gebruik. Je moet er wel een behoorlijk systeem voor metselen, die schuine schotten waren van beton. Ik zou het zelf niet kunnen en ik denk dat je er een vergunning voor moet hebben. Je hebt er denk ik 2 naast elkaar nodig als de ene vol is, gebruik je de tweede tot het in nr 1 compost is.

De stank heeft heel veel te maken met de ventilatiepijp. Ik weet alleen niet meer hoe en waarom. Ze hadden 1 systeem die gigantisch stonk en deze niet of aanvaardbaar. Zo'n pijp kan ook tegenovergesteld werken, dat de stank en het zaagsel (!) eruit komt. Ik zal eens kijken of ik aanvullende aantekeningen heb.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Chana 2012-07-13, 18:41

Ja wat gevonden:

De schoorsteen moet een zwarte pijp zijn, door de hitte ventileert de stank naar buiten, dit werkt beter dan een ventilator (volgens de docent uit Israel).

En meer over bovenstaande wormencomposttoilet:
De betonnen schotten moeten goed schuin zijn zodat het naar beneden valt. Hij gaf extra water, belangrijk is dat er zuurstof bij kan, 2 weken met rust laten voor je er weer uitschept. Hij schepte er uit omdat er op dat moment te veel mensen waren, ik weet niet of je er normaal elke keer uitschept, het onderste dan. De wormen gaan omhoog als onderste verteerd is. De temperatuur moet tussen de 5 en 25 graden zijn. Dit is in Portugal, wat doen je dan in Nederlandse winters? Vriezen die wormen dan dood, of hun eten...

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van marc 2012-10-28, 17:02

Elk toilet heeft z'n gebruiksaanwijzing die je moet volgen om een goed resultaat te krijgen. Bij een doorspoeltoilet moet je na gebruik op de spoelknop drukken, bij een Jenkinstoilet moet je genoeg zaagsel gebruiken om alles te bedekken.
Alle systemen hebben hun voor- en nadelen, sommige systemen zijn simpel, andere zijn bewerkelijk. Afhankelijk van de situatie is het ene systeem beter geschikt dan het andere. Maar als je de gebruiksregels goed volgt werken ze allemaal prima.
Voor mijn situatie is een Jenkinstoilet het beste geschikt, want ik hou 't graag simpel. Ik gebruik het nu al een viertal jaar en heb nog nóóit overlast gehad van geur, beestjes, anaërobische vertering of wat dan ook.
Groetjes,
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-27, 21:58

Wij willen een biolet 65: 'hoogwaardig en volautomatisch toilet met hoge capaciteit' [ http://www.composttoilet.be/Biolet60.htm ] plaatsen, maar heeft iemand van jullie ervaring met biolet? Hij zou goed in staat moeten zijn om urine en poep tot een goede compost om te zetten en hoeft niet al te vaak geleegd te worden en is geurloos. Een nadeel is dat hij wel elektriciteit gebruikt, maar dat is ook alles.

Mijn vader heeft iets tegen het hergebruiken van uitwerpselen in de vorm van compost (veel last gehad van wormpjes van de mest uit een gierput bij zijn vader vroeger) en daarom dat wij voor een bestaande in productie genomen versie van het compost toilet gaan.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van marc 2013-07-02, 11:15

Hallo Rob, heb je je biolet ondertussen in huis? Wat is je ervaring ermee?
Groet,
Marc

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-03, 00:35

Ja en we gebruiken hem ook, maar wij gebruiken hem niet zoals aangegeven, want dan ruik je het buiten te veel (tot enkele straten verderop / gelukkig geen problemen mee gekregen/ nu ventilatie uit staan / ventilatie is niet nodig / alleen binnen een beetje geur overlast als de wind vanuit het noord oosten komt) en de machine draait veel te vaak, dus wij hebben de machine altijd uitstaan en zetten hem alleen even aan als we de inhoudt willen roeren. Je kunt het beste ook niet in de wc urineren, maar deze apart opvangen, want anders krijgt de wc een hele penetrante geur. Er leven ook veel insecten in de toilet, maar dat vind ikzelf interessant (mijn vrouw is er wat minder weg van). Het zijn zeker 5 soorten insecten, waaronder twee vliegen (larven van vliegen geven stoffen af die bacteriën doden, dus dat is handig). Ik ben nu alleen de wc aan alle kanten 100 procent dicht aan het maken en maak de opening naar buiten toe meer toegankelijk (haal het insectengaas weg), zodat alle insecten direct naar buiten toe kunnen en niet op de badkamer gaan vliegen. Wat uit de wc komt ruikt een beetje als verse stalmest (goed verdraagbaar). Op de composthoop is het zo weg. Gelukkig ruik je de geur nu buiten niet meer. Ik leeg de wc eens in de 3-4 weken. De inhoud van de toilet lijkt ook snel van zichzelf uit te composteren en dus in volume af te nemen. Dat komt natuurlijk ook doordat de insecten zich erin voortplanten.

Misschien wel handig ik zou zelf nooit zo'n duur model kopen. Hij ziet er mooi uit (als een gewoon toilet), maar een emmer, met deksel is eigenlijk net zo gemakkelijk en een stuk goedkoper. Dit ziet er natuurlijk wel minder alledaags uit.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van marc 2013-07-03, 11:21

Dus toch niet zo "care-free" als op de site beschreven staat. Toen ik de beschrijving las op de site leek urine me wel een probleem te zijn. Ik bedacht dat het toilet veel te snel zou overlopen als er consequent gebruik van gemaakt zou worden. Je hebt dus een alternatief systeem moeten bij installeren.
Van zo'n toilet zou je ook verwachten dat 't àf is, maar blijkbaar moet je nog een boel spleetjes dichtmaken. Op de site wordt vermeld dat een thermofiele compostering hoort plaats te vinden in het toilet. Merk je daar wat van?
By the way: hier is een link naar 2 fotootjes van mijn ct: [url=https://picasaweb.google.com/sorbusier/CompostingToilet?authuser=0&feat=directlink[/url]
heeft me 4 euro gekost, voor 4 plastic emmertjes die al 4 jaar meegaan. De rest is recup-materiaal

composttoilet vragen IMG_7468

marc

Aantal berichten : 79
Registratiedatum : 10-12-10
Leeftijd : 56
Woonplaats : Waasmont

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Linder 2013-07-03, 12:34

hoi marc,

ik heb even een van je fotos hierbij geplakt

als je elders op het net een foto ziet die je hier wilt weergeven kun je op die foto klikken met de rechtermuisknop, dan op copy image location, of oid in t nederlands, klikken, en dat hier plakken.

Als je nu voor en ná de link die je hebt geplakt de volgende code zet wordt het een plaatje:  (ik doe even spaties ertussen, zodat het forum het nu níet als code herkent:
[ i m g ] LINKJEVANDEFOTO [ / i m g ]


Mooie composttoilet!
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-03, 22:49

Als je de toilet gebruikt zoals hij beschreven staat werkt hij wel, want de urine verdampt en goed ook, maar de geur die naar buiten toe geblazen wordt wordt veels te sterk en dat is niet zo handig in een dorp (alleen wanneer je helemaal afgezonderd woont / wat in Zweden wel vaker zal voorkomen / daar worden de toiletten gemaakt). Het is wel een verspillen van veel geld, hoewel hij wel netjes staat in de badkamer, niet vaak geleegd hoeft te worden en de compostering in de toilet door de lange verblijfplaats goed op start komt. In principe is de toilet goed dicht alleen de plek waar je naar de wc gaat is dat niet. Maar insecten komen nogal in veel verschillende maten en het insectengaas is niet fijn genoeg net als dat je bijna niet voorkomt dat er weleens van de andere kant een insect erin gaat. Normaal zouden deze insecten waarschijnlijk kapot gaan doordat de wc verwarmd wordt, in combinatie met de constante luchtstroming en het vaak ronddraaien van het roermes in de toilet, wat er tevens toe leid dat de mest er maar 1-2 weken inzit, waarmee de compostering enigzins tegenvalt.

Hoe wij hem nu gebruiken is de geur buiten niet waar te nemen, binnen wanneer de wind voor ons ongunstig staat (geur is dan licht), hoeft maar eens in de 3-4 weken geleegd te worden, urine (steriel) kan als directe meststof gebruikt worden, compostering komt beter opgang, insecten kunnen ervan profiteren (is soms alleen minder fijn voor ons als er teveel vliegen in een keer volwassenheid gereiken / proberen we beter te regelen door toilet beter af te sluiten en insectengaas te verwijderen) en er is geen water en bijna geen elektra gebruik (we gebruiken de machine alleen voor af en toe de mest in de toilet te roeren (dat is bijzonder handig).  

Wij hebben nu een plasemmer (urine) en dus het toilet (alleen poep). Het is wel oefenen om beide goed van elkaar te scheiden Smile.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Matis 2013-07-04, 21:52

Hoi Robert,

Hebben jullie het composttoilet ergens anders staan?
Ik dacht gisteren dat ik hem zou zien maar ik zag hem niet...

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-07-05, 23:51

Dat leek mij niet erg verstandig met je moeder. Daarbij laat ik het toilet nooit aan gasten zien. Hij staat op de badkamer. Dus aan de andere kant van waar mijn dochters slaapkamer en het platdak is.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Matis 2013-07-06, 22:08

Oh zo. Mijn moeder wist er wel van hoor Wink Ze vroeg na afloop of het een ander iemand van het permacultuurforum was die zo'n toilet had.

Misschien is het een idee om bij de buis waar de lucht van de ventilator naar buiten gaat een klein koolstoffiltertje te plaatsen? Dat scheelt al snel heel veel (wil je echt alle luchtjes weg dan heb je een grotere nodig).


Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

composttoilet vragen Empty Re: composttoilet vragen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum