Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

suikervervanger

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

suikervervanger

Bericht van Matis op 2011-07-31, 22:07

Hallo,

Wat zou ik als suiker kunnen gebruiken? Als plant. Voor in de thee jam ect dus niet om kristalsuiker te maken.

gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 18

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: suikervervanger

Bericht van Rada Saun op 2011-08-01, 00:22

Ik gebruik stevia al jaren in druppelvorm en heb nu ook mijn eerste stevia plantje staan. Dit werkt erg goed als normale zoeter (kan mee verhit worden). Wil je het voor jam gebruiken dan zul je wel het geleren moeten compenseren. Dit kun je doen door voor elke kilo fruit het sap van een halve citroen toe te voegen en stukgeslagen pitten van pruim (of andere pitten waar pectine in zit) in een zakje mee te koken. Ongeveer 10 pitten per kilo fruit zou genoeg moeten zijn. Je kunt ook geleermiddel kopen bij de betere drogist, maar dit doe ik zelf eigenlijk nooit. Als het eindresultaat wat minder dik/stevig is, noem ik het dessertsaus en als het helemaal waterig blijft, kun je blenderen en het nog even laten inkoken. je krijgt dan een fruitpasta met een gladdere structuur dan jam. Ook erg lekker!

Succes! en smakelijk Very Happy

Greetz
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 41

Profiel bekijken http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2011-08-01, 16:16

Als het om zoeten gaat inderdaad stevia, als het om jam of gelei gaat is het pectine waar je naar op zoek bent. Een aantal andere vruchten waar ook veel pectine in zit zijn wilde appels (die kleine zure frutsels), kweepeer en ik geloof ook aalbes. Allemaal dingen die zowiezo lekker zijn in de jam of gelei.

Als het je gaat om het conserveren van fruit, wat vaak bij het maken van jam meespeelt, is de pectine waardeloos. Het is de suiker die je jam lang houdbaar maakt. Dus een stel suikerbieten ergens verbouwen kan best handig zijn Smile

groet
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Matis op 2011-08-02, 14:26

En suikerwortel? Hoe verwerkt men die?

EDIT: ik heb uiteindelijk een steviaplantje gekocht. Zit tussen honging en zoetjes in qua smaak.

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 18

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Eironeia, Saskia op 2011-08-09, 15:12

Hoe kom je aan zo'n steviaplantje en heeft die dezelfde negatieve kanten als suiker of juist niet? maw op welke manier is het interessant als suikervervanger.

Aalbessen&kweeperen prima pectine bij het maken van jam, maar ik heb in juni/juli aalbessen in oktober/november kweeperen en op dit moment perziken waar ik de pectine voor nodig heb .... een halve citroen meekomen dus? Ik ga het proberen.

Wij noemen het giet-jam ...

Groet Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 60

Profiel bekijken http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Chana op 2011-08-09, 17:40

Eironeia, Saskia schreef:Hoe kom je aan zo'n steviaplantje

Bij een tuincentrum kopen. Ik heb er een keer een meegenomen bij intratuin.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2011-08-10, 02:33

ik raad toch wel af om spul vd intratuin te kopen.

niet alleen heb ik zelf erg slechte ervaringen met alles dat vd intratuin komt, ze weten elf amper wat het is dat ze verkopen. En oals ik al in een ander topic zei, het zijn planten die het zonder (chemische) hulpmiddelen maar amper redden.

vreeken heeft stevia in ieder geval.

Het is een calorie en suiker-arm zoetmiddel
http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Rada Saun op 2011-08-10, 10:33

Mijn stevia komt van vreeken, heb nu vast een plantje gedaan om te proberen, volgend jaar ga ik er wat meer doen.

Om tekort aan pectine te compenseren wil ik ook wel appelschillen meekoken of een kleine hoeveelheid appelpulp. Dit laatste vooral bij de wat zuurdere vruchten (in mijn geval dit jaar bramen en kornoelje). Heb nu voor het eerst appelpectine besteld bij de brouwmarkt; 100 gram zou voldoende moeten zijn voor 120 kilo fruit, dus dan kan ik weer even vooruit Very Happy

heb bovendien gemerkt dat het vaak helpt om eerst het fruit goed te koken en laten inkoken en dan pas de "geleermiddelen" toe te voegen. Dan nog heel kort koken eh voila Very Happy

Hoewel wij hier ook bekend zijn met het fenomeen "giet-jam". Bij ons heet het dan heel chique: dessertsaus Wink
Rada Saun

Terug naar boven Go down

Bericht van TerraXY op 2011-08-10, 19:20

Je hebt 2 soorten van suiker vervanger:
a: een alternatief voor de zoete smaak en zonder calorieën. (Zoetstof)
b: een alternatief voor de suiker zelf middels bijvoorbeeld suikerbiet (waar krsital suiker meestal uit gemaakt word)

Ik zoek dus b: een alternatief voor suiker maar een suikerbiet is mij eigenlijk te laat in het seizoen dus wat kan ik dan gebruiken?
Ik zoek iets waarmee ik goedkoop het suikergehalte in mijn druivensap kan verhogen. (Kristalsuiker uit een pakje wil heel goed maar wil ik dus niet en suikerbieten zijn later dan mijn druiven klaar)
TerraXY

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 29-05-11
Leeftijd : 60

Profiel bekijken http://www.medume.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Rada Saun op 2011-08-11, 15:06

kijk anders eens op brouwmarkt.nl daar hebben ze zowat alles om in te maken en ook verschillende soorten zoetstoffen.

Edit: zoetsotffen in de ruimste zin van het woord

Laatst aangepast door Rada Saun op 2011-08-12, 14:45; in totaal 1 keer bewerkt
Rada Saun

Terug naar boven Go down

Bericht van Chana op 2011-08-12, 09:30

TerraXY schreef:Ik zoek iets waarmee ik goedkoop het suikergehalte in mijn druivensap kan verhogen. (Kristalsuiker uit een pakje wil heel goed maar wil ik dus niet en suikerbieten zijn later dan mijn druiven klaar)

Zelf zou ik geen zoetstof toevoegen, voelt voor mij als iets gezonds, ongezond maken.

Honing direct gekocht van de imker, in grootverpakking zonder etiketten e.d scheelt de imker werk en potjes kopen, dus een lagere prijs. Je moet dit dan niet heet mee verhitten dan mis je de gezonde enzymen weer. En honing uit de supermarkt wordt ook vaak te heet verhit, of door een te fijne zeef gezeefd waardoor hij misschien niet kristaliseerd maar je wel weer de enzymen mist (en wat buitenlandse bestrijdingsmiddelen erbij krijgt). Je zou je imker ook nog op werkwijze kunnen uitzoeken, bijv werkt hij/zij met natuurbouw (bijen zelf raat laten maken) of met kunstraat (met residuen van bestrijdingsmiddelen, komt uit het buitenland), of tussen oplossing maakt hij zijn eigen raat van eigen was. Zelf kies ik bewust voor natuurbouw om zo bijvriendelijk te werken.

Mengen met appelsap, die vind ik zo mierzoet dat ik dat meng met ongezoete perensap of bijv. vlierbessensap.

Laatst aangepast door Chana op 2011-08-12, 09:48; in totaal 1 keer bewerkt

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Wollo op 2011-08-14, 10:09

Stevia wordt ook verkocht bij het "tuincentrum" dat behoort bij de Tuinen van Appeltern.

Wollo

Aantal berichten : 25
Registratiedatum : 11-07-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: