Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Mulch als bodembedekker

5 plaatsers

Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Mulch als bodembedekker

Bericht van Linder 2010-12-05, 05:58

Mulchen is een veel toegepaste techniek binnen de permacultuur. In weze is het composteren op de bodem waar je teelt. Voor degene die de natuurlijke kringloop van voedingsstoffen bekijkt is het bedekken van de bodem met organisch materiaal een logische stap naar een ecologisch systeem. In de natuur is de aarde namelijk nooit (lang) onbedekt; eerst zullen pionierplanten de kale grond koloniseren (wij noemen ze vaak 'onkruid') en hoe verder de ecologie zich ontwikkel hoe meer grond bedekt zal worden met dood plantenmateriaal zoals blad en takafval die met de hulp van het bodemleven weer worden omgezet in veodingsstoffen voor planten.

In de permacultuur probeert men ook de grond zoveel mogelijk te bedekken; hetzij met levende planten zoals groenbemesters, hetzij met een laag dood organisch materiaal. Het mulchen heeft verschillende voordelen behalve het bevorderen van de natuurlijke kringloop van voedingsstoffen. Het beschermt bijvoorbeeld ook de bodem tegen uitdroging, heftige regeninslag, een vroege vorstperiode of erosie. Ook onderdrukt het onkruid. (de discussie over 'onkruid' zullen we ergens anders moeten voeren).

In principe kun je al het beschikbare organisch materiaal mulchen. Let wel op met het bloeien/zaad zetten van planten waar je vanaf wilt, wieden en mulchen voor de bloei in dat geval dus. Ook is het niet aan te raden met houtsnippers, haksel of zaagsel te mulchen in de moestuin omdat dit erg veel koolstof bevat en bijna geen stikstof, het zou dus bij vertering de al in de bodem aanwezige stikstof onttrekken.

Afhankelijk van de je doel kun je verschillene mulchen samenstellen. Bijvoorbeeld een mulch die vooral beschermend werkt van voornamelijk droog (koolstofhoudend) materiaal zoals stro of bladval. Of een onderdrukkende mulch van karton (evt. met meer bedekking erop), verder kun je een bemestende 'sheet-mulch' opbouwen. Deze bestaat uit een lasagna van laagjes koolstofhoudende mulch (stro, blad etc) en stikstofhoudende mulch (vers en groen plantmateriaal zoals keukenafval en onkruid of dierlijke/menselijke mest). Ook is het mogelijk om krachtige kruiden te groeien en mulchen die allerlei kwaaltjes en plagen voorkomen.

Veel mensen denken dat het nodig is om stro te gebruiken voor mulch, en gaan op zoek naar aan te schaffen mulchmateriaal. Hoewel dit nodig kan zijn in het begin, is het op zich mogelijk om je eigen mulch te groeien. Zo zijn de meeste groenbemesters een goede mulchplant, en smeerwortel en brandnetel vormen vaak op, of niet ver van de tuin, een mooie bron van mulch. Ook spinazie is een erg goeie mulchplant, maar het vergt wat wilskracht om zoveel mooie spinazie niet op te eten.

In ieder geval kun je met een gerust hart je doorgeschoten spinazie omhalen en op de grond leggen (op de plant waar je zaad van wilt winnen na dan hè).
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty op zoek naar mulch?

Bericht van jorie 2011-01-18, 11:08

Hallo allemaal,
Veel mensen klagen over het giers in de tuin. Afmaaien en mulchen! Nadeel de wortelstukjes in de grond lopen weer uit. Maar dit levert ook weer nieuw mulchmaetriaal.
Vergeet niet dat gemaaid gras ook erg goed te mulchen is mits niet te dik. Grasmulch in een te dikke lagen gaat broeien en schimmelen.
Linder,
Bij sheetmulchen is de mest niet nodig. De verschillende lagen zijn al mest genoeg.
Jorie

jorie

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 16-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty giers

Bericht van Linder 2011-01-18, 15:36

Hoi jorie,

wat bedoel je precies met giers? bedoel je gierstplanten of iets anders?
Ik kon met google zo snel niet vinden wat giers is...

En mest* is inderdaad niet nodig bij een sheet-mulch.
als er maar voldoende 'groene' laagjes worden opgebouwd, laagjes met hogere stikstofwaardes dus.

Ik denk dat je moet gebruiken wat voorhanden is, als er niet genoeg groen spul van keuken en tuin komt kan men ipv groene (stikstofrijke) plantendelen bv mest nemen om aan te vullen. (dit is natuurlijk alleen zinnig als er toevallig een (kinder)boerderij of manege om de hoek zit, of je zelf paarden/ezels of andere dieren hebt. Als de laagjes maar worden opgebouwd met afwisselend stikstofrijk en koolstofrijk organischa materiaal.

Zijn er mensen die speciaal een hoekje hebben om mulchplanten te groeien of staat dat bij de meesten verspreis door de tuin? Misschien hebben de meesten onder ons genoeg 'onkruid' om te mulchen?

*oja, met mest bedoel ik trouwens uitwerpselen, menselijke, paarden, ezels-, schapen, konijnen, kippen etc. dus niet mestkorrels of andere kunstmatige voedingssuplementen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van jorie 2011-01-19, 00:02

Hoi Linder,

Giers of giersch of zevenblad, het alom bekende "onkruid" dat in zo wat alle tuinen groeit en niet weg te krijgen is. Giersch is de duitse naam en ik woon in Duitsland, zodoende vergeet ik weleens welke naam waar thuis hoort. Sorry.
Ik doe het zo dat alles wat uit de tuin komt ook weer meteen als mulch gebruikt wordt. Als de topinambur in het voorjaar terug gesnoeid wordt, worden de stengels ter plaatsen klein geknipt en op de bodem gestrooid. Ook keukenafval van sla, andijvie en zo leg ik meteen bij de planten neer, meestal bij mijn frambozen. Alleen dat afval wat wat langer nodig heeft zoals koolstronken gaan bij mij op de komposthoop.
En als ik gras gemaaid heb komt dat meteen op de plantenperken.
Zo is mijn gras dus een speciaal "mulch gewas" als je zo wil.
Ik heb trouwens ook zo'n groen afvalbak, daar gaat alleen het snoeihout van rozen met zeer veel doornen in. Dat verteerd niet zo snel en is pijnlijk te verwerken.
Jorie

jorie

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 16-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Tom 2011-01-24, 02:12

Linder schreef:...Ook is het niet aan te raden met houtsnippers, haksel of zaagsel te mulchen in de moestuin omdat dit erg veel koolstof bevat en bijna geen stikstof, het zou dus bij vertering de al in de bodem aanwezige stikstof onttrekken.
Vorige jaar gooide ik (veel) aardappelloof terug mijn tuintje in. Nu ligt er een 5cm dikke laag houtsnippers. Al doende leert men..Razz
Volgens mij is er nog niet veel verteerd, ga ik het eraf halen?
Tom
Tom

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 23-01-11
Leeftijd : 33
Woonplaats : Zuid-Holland

http://www.ikzitop.facebook.linkedin.spullendelen.bettermeans.en

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty houtsnipper mulch

Bericht van Linder 2011-01-24, 22:09

Hoi Tom,

welkom op het forum,
tsja, dat ligt er een beetje aan wat je wil met dat stuk tuintje, en hoe de bodem er onder uitziet.
Als de bodem eronder zand(erig) arme bodem is zou je het kunnen laten liggen om de bodem te verrijken, liefst wel stikstofrijke materialen toevoegen. Houdt wel in dat je in de eerste jaren bepaalde dingen die stikstof nodig hebben niet kunt telen daar.

Ook als het een schaduwrijk plekje in de tuin is kun je overwegen om het te laten liggen. Daar zou je dan bosbes (vaccinium myrtillus) en vossebes (vaccinium vitis-idaea), misschien samen met daslook (allium ursinum) en grote bosaarbeiplantjes (fragaria moschata) kunnen zetten. Als hier genoeg schaduw is zou je de houtsnippers met deuvelbroed van oesterzwammen en shi-take kunnen enten.

Als het een zonnige plek in de tuin is dan wil je er wellicht eerder groente en kruiden zetten, en zeker als de bodem eronder al redelijk is zou ik inderdaad wel de houtsnippers weghalen. Op zich zou je, als je genoeg mest kan bemachtigen en er doorheen mengt de snippers genoeg stikstof kunnen bieden voor een goede compostering zonder de aanwezige stikstof te veel te onttrekken aan je planten. Toch zou ik dit zelf geloof ik liever apart doen op een composthoop. Ligt er ook aan hoe groot de stukken zijn, of dat het eerder flinters en krullen zijn.

Je kan natuurlijk ook de houtsnippers diep begraven in je tuinbedden om hugelkultur bedden te maken. Het schijnt wel aan te raden te zijn om daar het eerste jaar o.a. bonen of andere stikstoffixeerders in te zetten.

Ik hoop dat je hier wat mee kan
groeten linder
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Tom 2011-02-02, 23:19

Dat was nuttig ja. Dankje!

Het lag op het zonnige stuk, bodem eronder was goed en het waren niet superveel snippers. Opties voor elders composteren had ik niet, stikstofhoudende mulch ook niet beschikbaar. Dus liggen de snippers nu in het donker. Deels in mijn tuin, deels in een bosje om de hoek. Ik ga er inderdaad paddenstoelen op proberen te groeien, zie deze draad voor dat onderwerp.
Tom
Tom

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 23-01-11
Leeftijd : 33
Woonplaats : Zuid-Holland

http://www.ikzitop.facebook.linkedin.spullendelen.bettermeans.en

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Linder 2011-03-23, 15:28

ik heb een lijst met dynamic accumulators vertaald uit het engels.
dit zijn planten die bepaalde voedingstoffen verzamelen. Bij composteren of mulchen komen deze stoffen vrij en ter beschiking aan andere planten.

zie
https://permacultuur.actieforum.com/t124-dynamic-accumulators
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Wiwi 2013-03-16, 22:31

Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-17, 00:39

Hoe kom je erbij dat houtsnippers niet een super substraat vormen voor grote groenten op te telen. Houtsnippers van loofhout verbeteren de bodemstructuur en door het bevorderen van het bodemleven (evt. met oude bosgrond aanrijken om het bodemleven in orde te krijgen) krijgt men een super bodem voor grote groenten op te telen. Hoe meer koolstof in de grond hoe meer water en voedingsstoffen de grond kan vasthouden, koolstof verbetert de structuur van de grond en door alle voeding is er veel plaats voor leven. Daarbij kan hierdoor het veel te hoog CO2 gehalte in de lucht verlaagd worden. Stikstof is in Nederland zelden een probleem en kan gemakkelijk met onder andere vlinderbloemigen, kippenstront of mensen urine opgelost worden. De compostthee die super grote groenten laat telen is afkomstig van verteerde houtsnippers. Ikzelf vind mulchen inderdaad vanwege de ecologische principes gezien fantastisch. Je geeft hiermee zoveel organismen een kans in de tuin. Daarbij kunnen schimmels zo van de ene kant van de tuin stoffen naar de andere kant van de tuin verplaatsen en verbinden alle planten met elkaar. Zo wordt het een groot organisme. Mijn favoriete mulch materialen zijn bladeren, houtsnippers (alleen loofhout / naaldhout verbeterd niet de grond) en tuinafval. Gft afval voeg ik in kleine hoeveelheden toe en in de toekomst als de compost van onszelf oud genoeg is (min. half jaar oud) dan voegen wij deze ook toe. Ik voeg kleine hoeveelheden gft toe, om geen natte mulch te creëren, waar slakken gek op zijn. Het gft afval leg ik altijd bovenop de droge mulch, zodat deze snel verschrompeld. Ik ga ook experimenteren met onze urine, omdat mensen urine blijkbaar heel goed is, hoewel ik hierover twijfel gezien het door het zuur het bodemleven zou kunnen aantasten. Men moet het dus zeker in verdunde vorm toevoegen. Veel groenten zijn pionierplanten en deze planten hebben vaak wel een kale bodem nodig om te kunnen kiemen (dan komt er een mineralisatie in de bodem op gang). Dus als je deze zaaid, zul je de bodem in ieder geval voor even bloot moeten leggen. De mulchlaag zelf wordt heel gemakkelijk warm, maar de bodem eronder blijft lang koel, daarom halen sommige de mulchlaag weg, om de bodem eronder sneller op te laten warmen persoonlijk ben ik hier tegen, omdat je hiermee het evenwicht verstoort. Wat blijkbaar belangrijk is bij mulch is dat deze goed op de bodem drukt, omdat hij anders planten tegenhoudt om er te groeien. Als men een hoop losse struiken als mulch heeft liggen kan men ze beter verbranden, om een nieuw start signaal aan te kondigen. In mijn mulchlaag probeer ik bietenputzwam te groeien, maar ik moet nog kijken of hij dit jaar gaat verschijnen. Ik heb een witte en een rode geënt. Op een locatie heb ik een laag van 30-40 cm liggen, die bestaat uit houtsnippers, vermengd met wat aarde en gft afval. Op deze hoop wil ik pompoenen gaan groeien.

persoonlijk ben ik niet gek op papier of stro als mulch, omdat papier in mijn opzicht volledig chemisch is en stro zit vaak vol vergif opgeslagen in de cellen die dan weer in de kringloop terechtkomt. Bijvoorbeeld het neonicoteïne (van de bijën / verkeert geschreven) blijft zo in het systeem.

Je kunt de bodem ook met planten bedekken. Dat kunnen groenbemesters zijn, maar ook stikstofbinders als klavers, sierbloemen...

ps. Dit bericht is blijkbaar in 2010 begonnen, maar blijkbaar is er toch wat aan verandert, vandaar dat ik hem weer opstart met dit bericht.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Wiwi 2013-03-17, 11:12

Robert, googel maar eens op "c/n verhouding".
Bacteriën gaan voor de mineralisatie van de lignine de aanwezige stikstof binden die op dat ogenblik ontoegankelijk wordt voor de planten en ge creëert N-tekort. Ge hebt gelijk als gij zegt dat extra stikstof toedienen in onze streken wel één van de kleinste problemen zijn die we in de tuin kunnen tegenkomen. Hoeveel stikstof gaat gij toedienen? Dat is moeilijk te monitoren, hé. Eenmaal de vertering van het substraat over zijn piek heen is gaat er stikstof vanuit het afstervende bacterieel eiwit vrij komen en beschikbaar worden voor de planten. Wanneer gebeurt dat? In het najaar of in de winter? Kans op eutrofiering of, erger nog, een overmaat aan stikstof voor wintergroenten. Of komt die stikstof alsnog in het groeiseizoen vrij? Als er een overmaat aan N vrijkomt tijdens het groeiseizoen riskeer je lange, dunne frêle en gevoelige (bladluis, droogte,…)planten. En hoe reageert het bodemleven op die snel wisselende N-gehalten?
Als ge houtsnippers als mulch gebruikt i.p.v. als substraat gebeurt het hierboven beschreven proces ook maar dan enkel of vooral op het raakvlak aarde/mulch, zo wordt in eerste instantie ook een, zij het veel kleinere, hoeveelheid N gebonden en deze stikstof komt ook weer vrij maar wordt (deels) weer gebonden in een verdere fase van de mineralisering van de mulch. Dit proces van mineralisering verloopt geleidelijk en is vriendelijker voor het bodemleven want het houdt bijkomend ook nog de vochtigheid en temperatuur in de bodem constant.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-18, 00:04

Op een plek ga ik houtsnippers in een mengsel met aarde en gft afval als experiment gebruiken om pompoenen in te telen. Op de andere plekken gebruik ik het als een 4-5 cm dikke mulchlaag (kon dit jaar aan veel gratis houtsnippers komen / loofhout / zachthout met weinig tannines). Tot nu toe zijn mijn ervaringen met houtsnippers (2 jaar / dunne laag 2-3 cm) zeer goed. De houtsnippers zijn binnen 1 jaar opgenomen in de grond en het hele jaar door zijn paddenstoelen in de tuin te vinden. Hier en daar waren er larven onder de snippers te vinden (denk van kevers). Ik heb een tuin in Amerika (bostuin) gezien, waarin ze alleen maar in houtsnippers telen en die groenten waren gigantisch. Ook die compostthee schijnt super te zijn (ook filmpjes van gezien). Ik geloof dat verhaal van stikstof wel, maar tot nu toe heb ik erzelf geen last van (niet te zien althans) en hopelijk krijg ik deze ook niet (zal het wel onthouden en erop letten). Ik geloof wel dat bij een goed bodemleven stoffen continu in beweging zijn en ook opneembaar zijn voor planten. Dat wordt ook in diverse onderzoeken gezegd. Een hoog koolstof gehalte in de grond en gezond bodemleven houden alle stoffen in het systeem, waardoor uitspoeling geminimaliseerd wordt. Dat wordt ook allemaal beschreven in de twee boeken over voedselbossen (volume 1 en 2). Natuurlijk is theorie, maar een leidraad en is iedere locatie uniek en wat bij de een werkt hoeft niet bij de ander te werken. Op het moment zweer ik bij houtsnippers (loofhout met weinig tannines / remmen groei). In Nederland is een stikstof overschot, dus zelfs als er wat vastgelegd wordt, wat niet direct voor de plant toegankelijk is, dan nog is het hoogst onwaarschijnlijk dat bij een goed bodemleven het lijkt alsof er een te kort aan is. Het is niet voor niks dat hout ook zo populair is in de heuvelbedden van Sepp Holzer en Robert Hart (mogelijk verkeert geschreven / inmiddels gestorven) er zo gek op was in zijn bostuin. Als stikstof vastgelegd wordt in de bacteriën, dan komt het weer vrij zodra de protozoa en nematoden de bacteriën eten en uitscheiden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulch als bodembedekker Empty Re: Mulch als bodembedekker

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum