Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

bomen en hagen aanplanten

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

bomen en hagen aanplanten

Bericht van ella2 op 2011-09-20, 10:29

Hallo iedereen,
Wij zouden binnenkort graag starten met de aanleg van onze permacultuur tuin. We beginnen zowat vanuit het niets, ik bedoel daarmee dat er nog een hagen en bomen staan. Het is een smalle diepe tuin (+100 meter). Gezien we er pas binnen een tweetal jaar gaan wonen zouden we graag reeds beginnen met de aanplanting van de tuin. We denken een ontwerper in te schakelen om alle elementen goed op elkaar af te stemmen. Nu is het zo dat we binnen een week met verlof gaan en tegen onze terugkeer de bomen en hagen (op de scheidingslijn) willen planten. Tegen dan kan er nog geen ontwerp zijn. De kandidaatontwerper waarschuwt ons echter dat we het evenwicht van de toekomstige tuin zouden kunnen verstoren wanneer we de bomen en hagen fout aanplanten. We zullen kiezen voor eetbare bomen en hagen die zoveel mogelijk tegemoet komen aan dieren in de tuin. Ik wil heel graag hier een keer horen wat jullie ideëen zijn, waar we het fout kunnen doen, en waar we dan wel goed moeten voor zorgen.
Heel erg bedankt!
Ella

ella2

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 19-09-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: bomen en hagen aanplanten

Bericht van willy op 2011-09-26, 20:11

Ik ben van mening dat het erg belangrijk is om te starten met een ontwerp, om uw tuin vorm te geven. Vooraf zal je toch moeten uitmaken waar je open ruimten wil(enerzijds om te (moes)tuinieren en anderzijds om van vrije tijd te genieten: het spelen van de kinderen, genieten van de zon, op het terrasje zitten enz.).
Als je lukraak bomen en struiken plant zal je ze later mogelijks moeten verplanten en dat houd de groei van die planten dan toch wel weer tegen en heb je er weinig aan gehad om aan te planten voordat je er woont. Het zal toch wel zo zijn dat je nu al wil planten om over twee jaar al flinke planten te hebben. Als je er woont en je stelt dan vast dat deze of gene boom of struik beter één of meerdere meters(of tientallen meters) links of rechts stond dan zal je moeten verplanten en deze ingreep zal de groei zeker wat ophouden.

Minimaal zal je toch enkele plaatsen moeten aanwijzen als, ik zeg maar wat, speelweide, moestuin, compostplaats, terras, vijver, ... Je hoeft dit echter nog niet in detail uit te werken, enkel de grote lijnen aangeven.

Laatst aangepast door willy op 2011-09-26, 20:13; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : typfoutje ontdekt)

willy

Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 12-12-10
Leeftijd : 60

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2011-09-27, 03:17

Ik ben het hier mee eens.
Als je de moeite/geld uittrekt om een ontwerper in de hand te nemen dan zou ik toch wel wachten op een ontwerp. Permacultuur is toch ook vooral een ontwerp-systeem, althans de nadruk licht toch wel op een goed ontwerp. Het gebruik en genot van de tuin zal veel beter uit de verf komen wanneer er goed is nagedacht over de plaatsing van de verschillende elementen.

Het kan best zijn dat in dit ontwerp (van eigen of de ontwerpers hand) de bomen precies staan waar u ze nu had bedacht. Maar dan weet u tenmiste waarom ze daar staan, en bent u zeker van de zaak. Anders staan ze er en blijf je je eventueel een winter lang afvragen of ze toch niet beter ergens anders hadden kunnen staan.

In principe kun je in oktober en november nog planten, dus tenzij de ontwerper er veel langer over denkt te doen komt dat nog wel goed dit jaar.
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen