Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Meeldauw in de omgeving..

4 plaatsers

Ga naar beneden

Meeldauw in de omgeving.. Empty Meeldauw in de omgeving..

Bericht van Scouse Tommy 2011-10-15, 16:12

Al een tijdje ben ik bezig met meeldauw te bestrijden in de tuin, het komt en het gaat..

Nu blijkt dat de gehele straat hier zowat onder zit, woon langs een spoor waarachter een bos ligt, nu staat er een geluidswand in de straat en deze is helemaal begroeid met allerlei klimplanten oa. hedera's en er staan wat bomen. Vele van deze bomen en planten zitten onder de meeldauw en zelfs alle grote/kleine wegebree zitten hier in de straat helemaal onder.. De wind, hond, katten zullen de sporen naar hier brengen en jammergenoeg eten de kippen soms wat aangetaste gewassen.. (Niet gezond dacht ik)

Kan ik hiervoor de gemeente aanspreken of blijft dit een kwestie van water naar de zee dragen door te blijven bestrijden??

Zal maandag wel even gaan bellen maar mss heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem??
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Meeldauw in de omgeving.. Empty Re: Meeldauw in de omgeving..

Bericht van Alex 2011-10-16, 23:13

Volgens mij is meeldauw een jaarlijks terugkerend fenomeen. Het is een schimmel die van een vochtige en warme omgeving houdt. En zoals de meeste schimmels zijn met name zwakke planten er gevoelig voor. Ik ben bang dat in deze tijd van het jaar de sporen overal in de lucht zitten en dat het vrij weinig zin heeft de gemeente daarop aan te spreken. De planten naast het spoor staan bovendien niet op een optimale plek en beschut van de wind waardoor er geen goede doorluchting zal zijn - perfecte omstandigheden voor een schimmel als meeldauw.

Het beste wat je kan doen om te voorkomen dat de schimmel in je tuin een probleem wordt is zorgen dat je planten gezond zijn, en voor doorluchting zorgen - planten die dicht op elkaar staan zullen kwetsbaarder zijn. Verder zullen een-jarige planten die aan het einde van hun leven zijn er gewoon last van krijgen - daar doe je niet zoveel aan denk ik.

Hebben anderen meer tips?
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Meeldauw in de omgeving.. Empty Re: Meeldauw in de omgeving..

Bericht van Linder 2011-10-17, 15:16

Hoi,

het schijnt dat heermoesthee helpt, danwel een aftreksel, danwel een daadwerkelijke thee (20 min. koken) van paardestaart (heermoes > equisetum).

Je kan dit sproeien over planten zoals pompoen enzo, maar ook druiven ed. kan sproeien om ze te beschermen tegen meeldauw.

https://www.youtube.com/watch?v=4KLt6R90VlQ&feature=results_video&playnext=1&list=PL34D7C88BFAF672F8
volgens brian kerkvliet werkt het ook tegen phytoptora op tomaten.

Maar wat alex zegt klopt ook wel. vooral wat ze zegt over 1 jarigen, zwakkere planten zijn daar idd in het algemeen gevoeliger voor, en deze tijd van het jaar zijn veel 1 jarigen zwakker, en dus gevoeiger. Ze gaan binnenkort ook dood.

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Meeldauw in de omgeving.. Empty Re: Meeldauw in de omgeving..

Bericht van Scouse Tommy 2011-10-17, 22:53

Bedankt voor de tips, ik ga het zeker proberen. Tot op heden werd mij verteld dat ik melk met water moest mengen om meeldauw te bestrijden met een mengverhouding van 1:10. Soms hielp dit maar soms ook weer niet..

Tja, het is idd een schimmelbroeikas hier voor de deur dus zal heel wat heermoesthee gaan zetten de komende weken.Smile
Nogmaals bedankt voor de tip Linder. Cool

Momenteel heb ik door tijdgebrek niet veel 1 jarigen staan, alleen andijvie en spinazie (beide onaangetast), maar de Red salad bowl sla waarvan we zaden getrokken hebben zat helemaal onder!! Wortel, radijs, prei etc en alle kruiden zijn in deze periode allemaal onaangetast gebleven door de meeldauw

Vele van mijn planten/bomen staan momenteel nog in speciekuipen en staan dusdanig uiteen dat er sprake is van een uitstekende beluchting. Bij de 1 jarigen groenten en vaste kruiden (die behoorlijk opeen gepakt zitten) is er "gelukkig" geen spoor te bekennen...

De aangetaste gewassen zijn: Krentenboompje , Sierpompoen en Sla (Alleen op red salad bowl).
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Meeldauw in de omgeving.. Empty Re: Meeldauw in de omgeving..

Bericht van Wiwi 2011-11-06, 12:39

Dat vele planten rond oktober onder de meeldauw zitten is normaal. Planten gaan nu veel voedingsstoffen aan hun bladeren onttrekken waardoor het blad in weze verzwakt, daarenboven droogt het loof niet meer goed op doordat de dagen korter zijn, de zon zwakker is én lager staat. Hierdoor krijgen allerlei schimmels, zelfs bij de geringste infectiedruk, de overhand en gaan al gauw het loof van planten aantasten. Voor die planten is dat niet meer dramatisch aangezien dat aangetaste loof intussen een heel seizoen lang zijn werk heeft gedaan en binnen afzienbare tijd helemaal afsterft, de vruchten zijn afgerijpt en de plant gaat stilaan in winterrust.
Blad dat nog wel een hele tijd, of zelfs de hele winter groen blijft wordt eerder zelden aangetast, kijk maar naar jouw prei, spinazie, spruitjes, enz …
Ik denk ook niet dat de meeldauw die bvb. op eikenbomen zit uw sla gaat aantasten.
Als ik planten kies voor in de tuin dan staat gezondgroeiend, ziekteresistent/tolerant bovenaan de lijst van de vereisten, nog voor smaak en opbrengst, ik kies een meeldauwtolerante stekelbessen, maar bvb “Bintje” dat een zeer ziektegevoelige aardappel is, die komt er bij mij dus niet in of “Golden delicius” en “Jonagold” zijn zeer lekkere maar ziektegevoelige appelrassen dus ik kies voor de resistentere “Speeckaert”.

Groe(n)tjes, Wiwi.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Meeldauw in de omgeving.. Empty Re: Meeldauw in de omgeving..

Bericht van Scouse Tommy 2011-11-06, 16:06

De meeldauw is nu zga verdwenen na wat uitdunnen en behandelen met heermoes, alleen het krentenboompje blijft meeldauw aantrekken.. Deze heb ik pas aangeschaft en was een aantal dagen daarvoor gesnoeid en zo dus veel meer vatbaar voor de ziekte. Gelukkig zit deze nog in een pot zodat ik volgend jaar kan checken hoe de boom/struik zich manifesteerd zonder deze te snoeien, anders switch ik over op een andere meer resistente of compleet andere soort. Wink

Bedankt voor de tips!




Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Meeldauw in de omgeving.. Empty Re: Meeldauw in de omgeving..

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum