Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

plantencombinaties

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

plantencombinaties

Bericht van Linder op 2010-12-16, 04:43

Er is veel geschreven over het zoeken naar goeie plantencombinaties. vanuit de combinatieteelt is er ook wel wat bekend. Maar het blijft iets dat iedereen zelf vooral heel erg moet gaan uitproberen omdat wat op de ene plek een goede combinatie blijkt hoeft een paar kilometer verderop niet zo te zijn. Er spelen meer factoren zoals de bodem mee. Wel is er het een en ander bekend over combinaties die doorgaans goed blijken uit te pakken.

Wederzijdse functie kunnen te maken hebben met bescherming tegen ziekten of (on)gedierte, het niet concureren om ruimte of voedingsstoffen, eventueel zelfs voedingsstoffen aan elkaar voorzien, of bestuivende insecten voor elkaar aantrekken.

Een beproefde combinatie is peen en ui, waarbij de de een de wortelvlieg afschrikt en de ander de uienvlieg. Een ander is tomaat, basilicum en knoflook. Tomaat en basilicum stonden afgelopen jaren bij elkaar bij ons, komend jaar ook knoflook erbij dus...

En, al in een ander topic besproken combinatie is mais, bonen en pompoen.

Typisch genoeg allemaal producten die ook erg goed smaken samen...

Elzo (wieringerakker) liet me een combinatie van oca, mashua en aardappels zien die in de andes al eeuwen wordt gecombineerd. Deze hebben we uitgeprobeerd en het werkt erg goed, zo aan het loof te zien althans, want we hebben de knollen nog in de grond zitten. Het enige voordeel van deze combinatie dat ik kan bedenken is dat het allemaal knollen zijn die ongeveer tegelijk de grond uit kunnen, en dat je dus geen wortels van andere gewassen verstoort bij de oogst. Maar wie weet wat er allemaal aan de gang is tussen die planten... Smile

Verder schijnt (maar dit is typisch boekenwijsheid) dille opkomende wortelen te beschermen en bonenkruid struikbonen te beschermen tegen zwarte luis. Goudsbloem beschermt tegen bodemaaltjes en witte vlieg. Tussen kolen kun je tuinbonen en munt laten groeien als bemester en om insectenplagen te bedwingen. verder helpen bloeiende planten bij de bestuiving van planten als pompoen, courgette, tomaat, peper, erwt en boon.

Wat ik wil weten is: Wie plaatst bewust bepaalde planten bij elkaar en welke?
hopelijk kunnen we hier met gezamelijke ervaring wat informatie verzamelen rondom goede en slechte buren. Op internet zijn lange lijsten te vinden, maar het liefst hoor ik gewoon van iemand die ermee heeft ge-experimenteerd, en onder welke omstandigheden.

Laatst aangepast door Linder op 2011-02-27, 20:10; in totaal 1 keer bewerkt
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Re: plantencombinaties

Bericht van Marijtje op 2011-02-27, 16:06

No :
Bonen en tomaten in een tuin met veel rosaceae en compositeae.

Weet iemand hoever die invloed reikt en of je er iets anders tussen kan plaatsen om het te neutraliseren?

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

gildes

Bericht van Linder op 2011-02-27, 20:51

De rozen- en composietenfamilies staan natuurlijk prima samen.

In gaia's garden geven ze dacht ik aan dat een gilde van een boom ongeveer tot een meter buiten de kroon rijkt.

Op de jaaropleiding permacultuur van Taco en Ishi heb ik geleerd om tot minimaal 50cm buiten de druplijn (buitenste rand) een gilde te bouwen.

Met meer afstand dan dat zit het met ie vlinderbloemigen en nachtschades in combinatie met rosaceae waarschijnlijk wel goed.

Ik weet niet of er bufferplanten (google 'bufferplanten ....' )zijn voor hun effecten. Ik weet ook niet meer waarom nachtschades niet in het rozengilde kunnen. Bij vlinderbloemigen (bonen) heeft het te maken met de stikstoffixerende kwaliteiten, ze gaven trouwens aan dat bonen in het eerste jaar op zich wel kunnen om wat extra stikstof te voorzien bij het vestigen.

Als je de bonen wilt bufferen kun je stikstof grootgebruikers erbij zetten, dat is zowiezo goed voor die stikstofgebruikers.

Overigens zijn er ook mensen die zonder problemen meerdere jaren bonen in hun fruitbomen laten klimmen, ze zeggen aan daar geen problemen mee te hebben. Maar dat is natuurlijk ook op elke plek anders, ik kan me voorstellen dat het op hele arme zandgronden, het ook geen kwaad kan.

Je zou in de buurt van de rosacea naast je composieten ook nog schermbloemigen, lipbloemigen en ruwbladigen kunnen toevoegen.

grts
Linder
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht van Marijtje op 2011-03-13, 13:33

Ja, die laatsten doen het ook goed hier.

Heeft er iemand ervaring met de combinatie van mais, bonen en pompoen/courgette?

Ik zou graag weten hoe je die het beste tov elkaar kan plaatsen in ons klimaat. Ik heb wel gelezen hoe het oorspronkelijk werd gedaan, op kleine ronde heuveltjes. Maar als het hard waait ligt de mais zó om.

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2011-03-13, 21:29

Ik vergat te vragen of je rosacea boom/struiken zijn of kleiner (aardebeien?).

Als t struiken of bomen zijn is iets uit de malva familie, oostindische kers of mashua bv, ook leuk erbij, al vormt mashua niet zo snel bloemen.

De drie zusters hebben hun eigen topic gekregen:
http://permacultuur.actieforum.com/t22-de-drie-zusters
Linder
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down