Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

vijverje maken

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

vijverje maken

Bericht van Matis op 2011-12-24, 22:26

Hallo,

Ik wil een klein vijvertje maken, hoe kan ik dit het beste doen? Met klei?
En welke planten zal ik erin zetten? Ik wou waterkastanje (trapa natans dacht ik) erin planten maar daar kom je bijna niet aan.
Iemand meer tips?

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 18

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: vijverje maken

Bericht van Linder op 2011-12-25, 07:14

Een natuurlijke vijver kun je inderdaad maken door klei heel hard aan te stampen, dit wil ik zelf ook gaan doen dit jaar.

Ook ik wil graag waterkastanje erin, trapa natans, ik had nog een paar eetbare waterplanten op mn verlanglijstje, ik zal ze eens opzoeken en hier posten.

riet is ook eetbaar trouwens, en het staat me bij dat ook eendenkroos eetbaar is (ook te oogsten als mulch/compost).
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Matis op 2011-12-25, 12:14

Ja maar riet woekert zo. Er is al een meer/poel in de buurt van mijn hut en daar staat ook genoeg riet.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 18

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Scouse Tommy op 2012-04-22, 14:09

Heb zelf onlangs een klein vijvertje aangelegd, wou ook graag een kleibodem maar klei kan alleen aangebracht worden op de bodem van de vijver en dus niet op steile wanden, dan loopt het water via de zijwanden terug de grond in. Betreft het een poel(tje) gaat is het zeker geen probleem om klei te gebruiken. Zelf heb ik tot nu toe in het vijvertje staan: Watermunt, Lisdodde, Gele lis en nog een oeverplant waarvan ik niet weet welke soort het is, gekregen van een goede buur.
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2012-11-23, 17:50

Misschien een idee om heel goedkope kattenbakkorrels op bentoniet-basis te gebruiken en droog aan te stampen op het oppervlak van de vijverwand.
Vervolgens licht vochtig maken en laten uitharden alvorens water erin te doen.

Heeft iemand hier ervaring met natuurlijke vijvers, die weet of dit zou kunnen?

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Robert en Monique Knops op 2012-11-26, 16:52

Ik woon in de heuvels, maar ik zou nooit een vijver met klei aanleggen, tenzij je over een constante watertoevoer beschikt, omdat als de vijver ooit weet op te drogen het klei scheurt en dan niet meer waterdicht wordt. Daarbij geeft klein als de omgeving droog is constant water af aan de omliggende grond, waardoor deze behoorlijk snel kan uitdrogen en dus scheuren. Ik zou gaan in jouw geval voor een goedkoop stuk vijverfolie en daarop de gewenste grond aanbrengen. Zo doe ik het ook en het zijn gewoon natuurlijke vijvers, waarbij je bv. op een basische grond gemakkelijk zure vijvers aan kunt leggen, met bijvoorbeeld cranberry's langs de rand. Ik raad je ook sterk wortelende zegge soorten af en zeker riet of lisdodde, omdat deze de vijver snel laten dichtgroeien en gemakkelijk een probleem gaan vormen. Ikzelf vind veenpluis en gewone waterbies mooie helofyten, die niet agressief zijn (zeker geschikt voor kleine vijvers). Waterkastanje heb ikzelf dit jaar uitgeprobeerd, maar deze was erg teleurstellend en na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat de soort echt veel meer warmte nodig heeft, om noten te vormen. De soort houdt van voedselrijk water. Eendenkroos groeit alleen uitbundig in de vijver wanneer je er een fosfaat verrijking hebt, maar ik weet niet of je het dan moet willen eten. Fosfaat zorgt er bijvoorbeeld voor dat je calcium uit je voeding niet goed kunt opnemen.
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 30

Profiel bekijken http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen