Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

boomkwekers rond utrecht?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

boomkwekers rond utrecht?

Bericht van edgerunner op 2011-12-29, 14:34

Hoi,

Een vraag van een kennis. heeft iemand hier ideeen voor? En er was hier op de site toch ergens een lijst met leveranciers? ik kan m even niet vinden. groeten!

Weet jij misschien een adres van een kwekerij ofzo niet te ver van Utrecht waar ik 1 of 2 fruitbomen kan kopen, liefst biologisch? Ze mogen ong. 2-3 meter hoog worden. Ze komen in de hoek van de achtertuin (8x8m), in het noord-oosten van de tuin, plek met de meeste zon, er staan al frambozen en aardbeien. Heb jij nog tips voor wat voor soort boom?
Als je het ook niet weet dan gaan ze (degene die me gaan helpen erbij) naar tuincentrum overvecht. Zelf vind ik dat een beetje lastig, omdat ik bang ben dat dat erg chemisch behandeld is en ze ook sneller doodgaan. Of denk je dat dat wel meevalt?
Ik ben ook nog op zoek naar een klein treurwilgje (2-3m) voor in de voortuin, weet je daar toevallig een adresje voor?
Als je het niet weet, weet je dan misschien iemand of een organisatie ofzo waar ik het aan kan vragen?
edgerunner

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 11-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: boomkwekers rond utrecht?

Bericht van Linder op 2011-12-30, 19:45

Hoi,

Nou, goed dat je het vraagt. Ten eerste raadt ze vooral af om bomen bij het tuincentrum a la intratuin te kopen. Slechte kwaliteit, en ze hebben vaak geen flauw idee wat ze verkopen.

In de buurt van utrecht (Ochten) zit boomkweker 'de batterijen'
batterijen.nl

op het forum vindt je de lijst hier:
http://permacultuur.actieforum.com/t16-leveranciers-van-zaai-plant-en-pootgoed?highlight=leveranciers

Als ik hen was zou ik gaan voor een fruitboompje, afhankelijk van hoeveel zon ze krijgen kun je dan het type fruit kiezen. als er weinig zon komt eerder appels, met name moesappels kunnen wel wat schaduw aan. Anders kun je alle kanten op.

Het is voor een tuin van dat formaat vooral belangrijk op welke onderstam zo een boompje ge-ent is. je zou twee kleine nemen of 1 middelgrote (ook wel eens naar verwezen als laag en halfstam, al heeft dit meer te maken met op welke hoogte de vertakking begint)
bij appels moet je voor een kleiner boompje naar een M9 onderstam en voor en halfgroot boompje (doorsnee 4/5 meter) M26

Bij peren onderstam kwee A of kwee B.
etc.
Je kunt met google oid op het net tabellen vinden met de verschillende onderstammen voor fruit en welke maat boom dat in volwassen staat oplevert.

Kijk even goed hoeveel ruimte je hebt, en plant je bomen niet te dicht bij de schutting, schuur, hek of huis.

Zorg er ook voor dat de entplek (een knobbel of streep, onderaan de stam) na planten ruim boven de bodem zit, hierboven mogen zich geen wortels vormen, een cm of 15 boven de grond is prima.

De treurwilg kunnen ze waarschijnlijk ook bij de batterijen kopen.
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van edgerunner op 2012-01-04, 14:32

He Linder, dank je wel voor je snelle nuttige antwoord Wink

Ik dacht er zelf aan om voor 2 fruitbomen te kiezen ivm kruisbestuiving.

Hoe zit dat als je maar plek hebt voor 1 fruitboom, welke fruitbomen/rassen zijn goede zelfbestuivers? en wat zijn goede combinaties van kruisbestuivers?
Of is hier in het algemeen weinig over te zeggen?

De batterijen in ochten beviel me erg goed, ze hebben er echt een grote keuze aan minder bekende fruitbomen en struiken.
edgerunner

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2012-01-04, 15:52

oe, voor welke rassen je kan kiezen kwa bestuiving of zelfbestuiving, tsja.

dat is echt een veelheid aan keuze's.

best is denk ik om uit te gaan van wat je lekker vind, en daar dan een bestuiver bij te zoeken (scroogle.org: 'bestuivingstabbellen pruimen' of appels of peren oid)

van de meeste fruitsoorten bestaan er ook zelfbestuivers.

Ook handig om te letten op wanneer ze geoogst en gegeten kunnen worden. Met appels is het bv handig om een zomerappel en een bewaarappel te hebben, zodat je niet alles ineens krijgt.

in het algemeen handig om een vroege en een late (oogst) te kiezen en de boel een beetje te spreiden.
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Chana op 2012-01-04, 17:52

Een verspreide oogst is handig ook als je bijv op vakantie gaat, dat je dan nog iets hebt. En het is ook leuk als je elke dag voor een lange periode appels kan plukken voor direct gebruik. Of misschien ligt jouw vakantieperiode altijd vast, dan wil je juist geen oogst in die tijd.

Als je appelsap wilt laten maken en je minimaal 70 kilo nodig hebt, is het weer handig als je dezelfde oogsttijd hebt en weet welke appel jij het lekkerst vind voor sap. Maar uit je verhaal begrijp ik dat je niet aan de 70 kilo komt. Ik weet niet precies hoeveel bomen je daarvoor nodig hebt. Maar de 7 laagstam die hier staan zijn daar niet genoeg voor, die eet ik bijna allemaal zo van de boom op.

Waarom kies je voor hoogstam? Wil je vooral een mooie boom?
Laagstam geeft eerder vruchten, hoogstam is mooier maar duurt langer voor je kan oogsten. Heb je er plek voor? Je kan ook hagen maken van fruitbomen. In Villandry (weet niet of ik dat goed schrijf) kasteel in Fr hadden ze haagjes van zo'n 50 cm hoog van fruitbomen. Bij een haag moet je er op letten dat hij laag zijtakken heeft.

Als je hoge bomen hebt bij laagstam heb je toch het gevoel van grote bomen. Ik heb hier bijv hele oude populieren en daarvoor 2 rijtjes fruitbomen, laagstam. Als die ook hoogstam zouden zijn zou het teveel van het goede zijn, en schaduw in huis.

En appel is lekker voor sap, peer vind ik niet. Dus meer appels dan peer. Eén handpeerboom is al snel genoeg misschien (ik ken je gezinsgrootte niet), stoofperen kan je weer meer van hebben want die zijn ook lekker uit de pot, lekkerder dan zoete peren.

Het hangt er dus ook vanaf wat je ermee wilt doen.

Je kan ook naar een plaatselijke kweker gaan, die ervaring heeft met dezelfde grond. Bedenk dat niet elke boom voor elk grondtype geschikt is.

Waarom geen walnoten boom in je voortuin? Of een fruitboom? Tamme kastanje?

Bestaan kleine treurwilgen? Mijn vader heeft een knots van een treurwilg in zijn grote voortuin staan, en altijd mos.

Net zoals er een Stichting landschapsbeheergelderland is is die er waarschijnlijk ook voor Utrecht. Binnenkort begint er een hoogstambrigade in Utrecht met cursus (hoorde ik), vaak gesponsoord door gemeenten (gratis). Je leert er over rassen, je leert er snoeien, en blijft daarna met elkaar snoeien. Je kan via hen/gemeenten ook soms gratis hoogstam krijgen, zij zijn van de hoogstambomen, het gaat hen minder om oogst.

http://www.landschaperfgoedutrecht.nl/ons-werk/vrijwilligers/hoogstambrigade

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van edgerunner op 2012-01-06, 17:24

Bedankt voor je uitgebreide reactie chana, fijn dat je meedenkt.

Het is niet mijn tuin maar van een kennis wiens tuin ik nooit heb gezien.
Zij wil in de achtertuin juist geen hoogstam maar laagstam (niet groter dan 2-3 meter, zoals in de originele post staat)

wat betreft de voortuin, ik zou waarschijnlijk kiezen voor een mooie walnoot of tamme kastanje of een andere mooie produktieve boom zoals je voorstelt.

Kleine treurwilgen blijken inderdaad te bestaan, al zou het mijn keus niet zijn.
Is dat mos een probleem op die treurwilg van je vader? en zo ja in welk opzicht?
edgerunner

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: