Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Opvolgproject: kleinschalige voorbeeldtuin.

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Opvolgproject: kleinschalige voorbeeldtuin.

Bericht van Da_Tonio op 2012-02-27, 21:54

Dag iedereen,

ik mag van moederlief onze tuin gebruiken om aan permacultuur te doen. Gezien we over een gemiddeld tuintje beschikken, en ik bovendien "slechts" een randje ervan krijg, ga ik niet achter opbrengsten jagen, noch proberen meer dan goed zou zijn opeen te stapelen.

Het doel zou zijn een voorbeeld te stellen voor mensen die het niet kennen, of voor wie het onhaalbaar lijkt als men geen grote grondgebieden bezit. Een tweede doel bestaat uit zo weinig mogelijk geld uitgeven aan het project, gezien de mensen over het algemeen met hun portemonee denken.

Verder wil ik er een sociaal gebeuren van maken. Mede daarom maak ik er een opvolgproject van. Zo kan invloed van buitenaf een positief effect op het geheel hebben, want we weten het allemaal... Samen sta je sterker. Mensen die willen komen kijken, evalueren, helpen, een praktijkles komen geven, etc zullen ook meer dan welkom zijn. Afhankelijk van de reactie's op het moment zelf zie ik wel hoe dat geregeld wordt.

Uiteraard komen er foto's en hoogstwaarschijnlijk filmpjes eens er wat te filmen valt. Momenteel is het gewoon gras, en is er nog een kleine discussie om te bepalen hoeveel grond ik exact krijg. (Vaderlief is minder enthousiast dan moeder de vrouw, maar zoals gezegd, samen staan we sterk. Very Happy )

Zodra dat beslist is komen er foto's waarop ik kan aanduiden om welke grond het gaat, zonne-oriëntatie, schaduw, etc. Intussen al enkele vraagjes zodat ik mij kan bezighouden in afwachting.
Ik heb zo goed als nooit getuinierd, op wat onkruid wieden en een plantje verplaatsen na.

Wat zijn de beginnersfouten die vermijdelijk zijn?
Welke planten zijn geschikter voor een beginner?
Wat mag absoluut niet?
Wat mag ik absoluut niet vergeten?
en elke andere vraag die je je kan voorstellen mag je ook beantwoorden.

Da_Tonio

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 27-02-12
Leeftijd : 29

Profiel bekijken http://www.tgberets.com

Terug naar boven Go down

Re: Opvolgproject: kleinschalige voorbeeldtuin.

Bericht van Wiwi op 2012-03-01, 22:25

Dag Tonio

Da_Tonio schreef:
Wat zijn de beginnersfouten die vermijdelijk zijn?
Te enthousiast beginnen veel plantjes zetten die te veel zorgen vragen en er dan de brui aan geven.
Welke planten zijn geschikter voor een beginner?
Begin met planten die gemakkelijk groeien, gemakkelijk gezond blijven, tegen een stoot kunnen en toch een behoorlijke opbrengst geven bvb aardappelen of pompoenen, die kunt ge binnen een dikke maand al in potten beginnen voor te bereiden, erwten en bonen zijn ook heel dankbaar.
Wat mag absoluut niet?
De moed verliezen! Tracht ook zo veel mogelijk pesticiden te vermijden alsook kunstmeststoffen al durf ik zelf ook wel een NPK (superzuinig!) te gebruiken hoor.
Wat mag ik absoluut niet vergeten?
U goed te informeren, er is heel veel info te vinden op het web.

Groe(n)ten, Wiwi.
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-02, 07:43

Ik denk dat die eerste tip al een fiasco heeft vermeden.

Er zal niets van onnatuurlijke meststoffen gebruikt worden. De composthoop en de diertjes zorgen daar wel voor.

Moed verliezen zit er niet in, gezien elke ergernis in de huidige gang van zaken omtrend olie-afhankelijke groenten, economische crisis, etc pure motivatie is.

Alvast bedankt voor het antwoord. Ik begin er weldra aan, zodra vader stopt met bezitterig te zijn op zijn grasveld.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Eironeia, Saskia op 2012-03-02, 14:58

Van belang lijkt me om te zorgen dat dat iedereen .... ook je vader enthousiast wordt. Zeg maar intrinsiek gemotiveerd.

kun je aangeven wat precies de reden is dat maar een deel van de tuin perma mag worden en wat je vader voor zorgen heeft over het opgeven van een strook van zijn gewone tuin aan een 'wild experiment van zoon(?) en moeder'?

In de kapitalistische managende buitenwereld noemt men het draagvlak creëren. Je bent wel al bezig met het project integreren in de buurt. Neem ook je vader mee! Wat misschien helpt is oogstrelende ontwerpen laten zien, filmpjes van prachtige forrest gardens, of het vertederende filmpje van Ruth Stout (hier op het forum bij media). Jij kent je vader het best om te weten wat werkt. Maar eigenlijk moet je eerst weten wat zijn zorgen zijn voor je die effectief kunt wegnemen.

Het zou leuk zijn als uiteindelijk je ouders nog fanatieker dan jij in hun eigen perma strook aan de slag gaan.

Geef in een tekening of foto de locatie weer. Zon, wind, van welke kant buitenstaanders de strook tuin kunnen zien, type aarde, microklimaat. Dan kan men, de kenners (dat ben ik niet!), je beter concreet pantadvies geven.

Een paar juweeltjes waar ik het bijzonder makkelijk mee heb:
meerjarig bijvoorbeeld: aalbessen, frambozen en sommige kruisbesstruiken, rabarber, smeerwortel (onmisbaar), lupine.
moestuin lekker maar ook een leuk visueel kadootje: tuinboon, spinazie (lekker vroeg, snel succes en daarna kan er weer iets anders in) en sommige prachtige slasoorten.

Omdat ik denk dat in een huistuin vooral ook het oog wat wil is een charmante aardbeientoren of kruidenspiraal echt een feest.
Dan moet je wel ergens stenen vinden/op de kop tikken.

Voor het grasveld van je vader, hoe groen wil hij het behouden? Of is hij enthousiast te krijgen voor bijvoorbeeld: http://www.cruydthoeck.nl/productdetails/mengsel+m5/425/0/5
Dit bloemenmengsel heet 'nectar onder het maaimes'.
cruydthoeck heeft vele bloemen mengsels, maar deze is speciaal voor het gazon. Het is wel prijzig ........ Maar je kunt ook bij de inhoud spieken en dan proberen door een oproep te plaatsen wat van dat zaad in huis te krijgen (of zelf in akkers en weiden te winnen deze zomer).

Post gauw een foto en ontwerp, dan volg ik je project. Ik houd wel van lastige ouders.
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 60

Profiel bekijken http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Chana op 2012-03-02, 18:01

Dat heeft Saskia mooi gezegd.

Wat zou je vader willen?
Wil je vader misschien meer een siertuin? Je kan een border maken van groente. Rabarber is een mooie plant. Snijbiet is er in allerlei kleuren. Misschien geen stro als mulch maar een groenbedekker laten groeien, kruipmunt bijv.

Of wil hij niet de mensen in de tuin waarover jij het hebt? Misschien is een vaste dag dan wat, of zo vaak als hij acceptabel vind.

Probeer het zo te maken dat hij enthousisat wordt zelfs als dat betekent dat jij dingen anders moet doen. Win-win situatie.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-02, 20:04

Ok, het grootste probleem lijkt intussen wel duidelijk, namelijk de vader.

Handig om weten is dat hij...

- Schrik heeft voor verandering.
- Niet bepaald openminded is.
- Iets negatiefs ziet in zowat alles wat ik doe, zeg, niet doe of niet zeg.
- Koppig is.
- Nul geloofwaardigheid in mij ziet.
- Hoogstens enkele weken per jaar (verspreide dagen samengeteld) effectief van zijn grasveldje geniet. Hiervoor gebruikt hij trouwens maar de helft van de tuin, namelijk de bbq en de tuintafel.

Ik heb niet zo'n hechte band met hem, en een gesprek aangaan met een muur lijkt mij meer voordelen te bieden dan een poging om hem te informeren.

Ach wat, enkele minuutjes geduld, de eerste foto's komen er aan. Zon is er niet maar ik duid het noorden wel aan.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-02, 21:24

De straatkant is zuidgericht, de composthopen staan aan de noorderkant.

De foto's komen buiten proportie op de site, en zo geven ze maar de helft van het beeld weer. Eens dit is opgelost komen deze erbij. Hier alvast de linken.

De strook die ik zou krijgen ligt aan de "rechterzijde", de kant waar de composthoop zich bevind.

Laatst aangepast door Da_Tonio op 2012-03-11, 00:22; in totaal 3 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Kan het filmpje niet posten.)

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-11, 00:40

De huidige tuinindeling.

Groen: Struiken, zonder opbrengst. Hier zou ik graag wat eetbaars tussen telen. Wortels en knollen?

Oranje: Een berg aarde en 2 composthopen. In dit hoekje zou enkel een compostbak van natuurlijk materiaal de plastieken bakken moeten vervangen, en eventueel enkele kippetjes erbij. Verder zou ik het van daaruit willen laten verwilderen.

Geel: Op deze strook wil mijn moeder fruitstruiken plaatsen. Afhankelijk van wat er komt zal ik weer wat tussen die struiken proberen te kweken.

Blauw: Deze strook kan ik gebruiken.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-13, 13:08

De gele strook heeft nu een laagje bemeste grond gekregen. Deze is gisteren met de bovenste laag van de aarde die er lag vermengd met een hark, en daarna goed opengelegd.

De blaadjes van over de gehele tuin zijn verzameld en in een tapijtje uitgelegd in de achterste hoek van de blauwe zone. Nu is het wachten tot het gras daar verdwijnt.

Deze week gaan we achter fruitstruikjes. Ik heb carte blanche gekregen van mijn moeder, en mag ook daar zetten wat ik wil. Very Happy

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-15, 10:47

Heerlijk nieuws intussen...

De buurvrouw heeft al flink wat jaren ervaring in haar tuin, en wil nu ook aan permacultuur doen. De enkele fruitstruiken en de rabarberplant die bij haar staan zorgen dat ik bepaalde zaken niet meer ga zetten, en ik heb gelijk twee frambozenstruikjes gekregen. Die gaan vandaag de grond in.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2012-03-15, 15:01

ha, tof.

en gaan jullie nu samen met de buurvrouw een plan maken?
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-15, 17:50

Wel, sowieso wordt er afgesproken wie wat zet, om te zorgen dat we kunnen ruilen en delen. Ik probeer mijn ouders niet te overrompelen, maar binnenkort vraag ik om de scheidingshaag te vervangen met een gedeelde fruitstruik of struikhaag.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-17, 14:33

- Composterend bladafval verzameld, en met de straatborstel het worteldoek zichtbaar gemaakt in de hoop dat het dan wel verwijderd mag worden. Een groot deel van de hoop is al in de grond vermengd.

- De bessen die ik van mijn buurvrouw heb gekregen zijn op drie locatie's terechtgekomen. Twee in losse aarde op de boord, en eentje in aangeduwde compost/eigen grond-mengeling in het gras.

- Een jong aalbessenstruikje wat meer ruimte en zonlicht gegeven door die te verplaatsen.

- Toen het te donker werd om goed te zien wat ik deed, ben ik een bed beginnen aanleggen. Zodra ik meer stenen vind wordt dit afgewerkt en komen er groentjes in.
Probleem: Moeder is aan het terugkrabbelen.

- Tulpen en narcissen verzameld. Deze hoop ik op een ruilbeurs kwijt te raken, en anders gaan ze gratis weg.

- Een overvloed aan thym. Een deel in de grondmix en een deel in water met wat aarde. Indien deze zo niet willen stekken gebruik ik misschien het (onnatuurlijke) stekpoeder van een vriend, maar liever niet.

- Jonge scheutjes van een es gepot. Hopelijk hebben we binnenkort dus ook boompjes in de aanbieding.

- Enkele stekelplanten die hier met teveel stonden moeten nog herplant worden.

Laatst aangepast door Da_Tonio op 2012-03-18, 11:26; in totaal 2 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Foto's staan er nu zoals het moet.)

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-03-18, 11:44

Gisteren een rol stro opgekocht met de buren. Ik kan alvast beginnen met het uit te leggen, maar zit met enkele vragen en twijfels.

De manier met karton, mest en laagje stro ken ik, maar gezien karton vaak inkt, en altijd lijm bevat, zoek ik een goede manier zonder het karton te gebruiken.

Alle hints en bijsturingen zijn welkom. Ik zoek niet teveel specifieke zaken op zodat ik intiutief en natuurlijk voort blijf werken. Anders zou ik snel bezig zijn met elk plantje apart te voorzien van een ideale bodem, het correcte aantal druppeltjes water, etc...

Om te zorgen dat de plantjes zich op natuurlijke wijze sterk kunnen houden, leg ik ze niet teveel in de watten. Zo versterk ik hopelijk hun immuniteitssysteem.
(Barbie en Ken zouden het ook niet overleven in de jungle... :p)

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2012-03-18, 13:15

Hoi,

de methode met karton is vooral bedoeld om af te rekenen met bestaande begroeiing, met name meerjarigen, je kunt het ook gebruiken om permanent onkruid te onderdrukken, als je hier veel last van hebt. Anders is een laag stro en mest ook prima.
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-04-07, 13:41

Gisteren een namiddagje in de tuin doorgebracht, aanvankelijk enkel en alleen met de bedoeling deze struik wat te snoeien, zoals op volgende foto te zien is. Vooral de zijkanten en de onderkant zijn flink bijgesnoeid, nu eerst kijken hoe hij zelf verder wil alvorens verder plaats te maken voor andere plantjes.

Het beetje ademruimte dat vrijgekomen is wordt nu al gebruikt door enkele knolletjes wilde look. Hier zijn er twee van de drie te zien.

Het klein bedje dat was aangemaakt bevat intussen enkele plantjes en boompjes uit onze tuin, die anders als onkruid zouden gezien worden. Alles staat er momenteel fris bij, hetgeen in het begin eventjes niet zo was.
Eens ik van enkele planten weet wie of wat ze zijn kan ik richting ruilbeurzen trekken. Help? Embarassed

De aalbessenstruik staat mooi, en alle braamstruiken hebben een tak(je) met knopjes aan.

Met tijd en goesting op overschot, en met al het materiaal dat voor handen lag, ben ik gelijk aan sheet mulching begonnen.
De enige kost is het hooi, dat samen met mijn buren is aangekocht. (15€ ieder, en er is genoeg om zowat half de tuin te bedekken.)

- Topgrond: de pure compost die overlaatst van het worteldoek geveegd is werd in aarde omgemengd, die nu helemaal tot topgrond is omgevormd.

- Compost: De oude compostbak is geheel opgebruikt.

- Groenlaag: Mengeling van het gras van verleden week en vers gesnoeide bladeren

Ik heb geen specifieke manier gevolgd. Er zijn zoveel manieren en laagjes en ditjes en datjes, maar ik koos voor hetgeen hier voorhanden lag. De lagen liggen als volgt: karton - topgrond - compost - topgrond - groenlaag - topgrond - hooi.
Er komen dan ook vooral planten in die hier uit zichzelf in de buurt voortkomen, om de vergelijking te kunnen maken.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Scouse Tommy op 2012-04-22, 13:46

Leuk project om aan te beginnen, ben zeer benieuwd hoe de tuin stapsgewijs vorm gaat krijgen, blijven posten zou ik zeggen en succes!
Scouse Tommy

Registratiedatum : 14-08-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-05-04, 11:32

Zozo, intussen is er al meer zichtbaar leven in de tuin, maar daar komen wel fototjes van. Wink

Waar ik nog geen fototjes van kan maken, is de toevoeging die er komt. Tegenwoordig kom ik met enkele mensen tesamen om een project te bespreken, en binnenkort begin ik in eigen tuin met een (evenzeer kleinschalig voorbeeld van...) Aquaponics.

Simpel gezegd: Vissen houden, hun vuil water laten omzetten door microben zodat planten het kunnen gebruiken, het gezuiverde water terug aan de vissen geven.

Dit gesloten circuit kan op kleine oppervlakte flink opbrengen, en schijnt vrij snel te werken. Ik neem alvast de proef op de som.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-05-04, 13:22

En zoals gezegd, de foto's.

Hier is een gigantisch succes geboekt. De essen die op dat plekje gras groeien mogen ook blijven staan, en dus ook alles wat er tussen groeit. De grasmaaier blijft daar dus weg sinds vorige maaibeurt. cheers

Het wilde hoekje, zeg maar. Ik vind het heerlijk om te zien hoe het leven zich van rond de boom uitzaait. Ik denk dat ik straks nog foto's ga maken van de verborgen pracht van dat hoekje.

Een open composthoop, alle beestjes welkom dus.

Hier blijft alles groen en groeien. De enige toevoeging is een braambessenstruikje. De essen moeten binnenkort uit de bakken, want daar gaat moeder kruiden in planten. Ze kunnen waarschijnlijk bij een vriend terecht, waar ik misschien ook een stukje grond voor permacultuur mag gebruiken. Nogmaals cheers

Een stevige tak van een braambessenstruik met daarachter onze aalbessenstruik. Die is zijn besjes beginnen aanmaken, die voorlopig nog spierwit zien.

Achter de aalbessenstruik stonden deze nieuwelingetjes verstopt.

Het eerste stek-succes? Zie je zo links, halverwege die dikke pluk groen uit de grond schieten? Wel, dat is gezichtsbedrog, want dat is gewoon een tak van de hele struik. Dat kleine takje met enkele blaadjes aan, iets lager... Dat is het! Voorlopig blijft die groen, en ik heb de indruk dat de blaadjes groeien.

Ook in deze hoop een bessenstruikje, ter vergelijking. Links ervan staat sint-janskruid, met daarnaast sla (elders aan geknabbeld, hier proberen redden) en iets onherkenbaar uit dezelfde tuin.

Nog wat gerief. Hiermee zal ik een proefopstelling voor aquaponics beginnen maken, of eventueel een maquette.

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-05-08, 14:19

Deze foto's was ik even vergeten, dus bij deze...

Ook een aanvaardbaar voorbeeldje kunnen maken voor aquaponics. Een systeem op het gras zetten mocht niet, dus was ik beginnen denken in de richting van een zithoek met een verstopt systeem in verwerkt, een pergola, etc maar dat vlotte niet. Een vriend kwam met een idee af dat ik wel heb kunnen gebruiken, namelijk het deel te gebruiken waar momenteel rommel ligt.

Na wat tekenwerk heb ik volgend conceptueel voorbeeld aan moeder laten zien, die het meteen helemaal zag zitten.
Links de visjes, in het midden water- en moerasplanten, rechts groenten.

Laatst aangepast door Da_Tonio op 2012-05-08, 15:23; in totaal 2 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Update tekening)

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Chana op 2012-05-30, 22:30

Leuk hoe je zo enthousiast bezig bent en deelt. En je bent handig met de computer zie ik, zou niet weten hoe je zo'n tekening maakt.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-05-31, 17:19

Chana schreef:Leuk hoe je zo enthousiast bezig bent en deelt. En je bent handig met de computer zie ik, zou niet weten hoe je zo'n tekening maakt.

Het delen is hoofdzakelijk voortgekomen uit de nood aan hulp, al ben ik een enorme voorstander van vrije informatie...

Het is echt een makkelijk programmatje dat ik gebruik, namelijk Google SketchUp. Ik zie het zitten om mensen te helpen met dat programma, of eventueel een tekening voor iemand te maken.

Ik moet wel nog eens een reeks fototjes maken, want het leven gaat vooruit in de tuin. Smile

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-06-18, 19:25

Er komt een fotoreeks aan, tesamen met een 'inventaris'.

(Het zal een oefeningetje worden voor aankomende projecten die we stilaan gaan voorbereiden. Intussen zijn er minstens 3 stukken grond waar we met zekerheid kunnen beginnen. cheers )

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van Da_Tonio op 2012-06-19, 01:22

Eindelijk nog eens de tijd genomen om foto's te maken. Hier zowat het begin van een klein inventarisje waar ik aan ga beginnen, om rekening te kunnen houden met families en hun ideale omgeving. Alle hulp voor het aanvullen en verbeteren is welkom.

1- Doornloze bramenstruik
Rubus fruticosus - 'onbekend'
Familie: Rosacea

De stevige stengel die zijn eerste bloem onlangs opende.

De jonge scheuten die flink doorgroeien.

2- Rode aalbes
Ribes rubrum - 'onbekend'
Familie: Grossulariaceae

De besjes worden rijp, en ik moet mezelf op de vingers tikken om te voorkomen dat elke eetbare bes geplukt wordt.

3- Witte aalbes
Ribes rubrum - 'Witte parel'

Nog geen teken van bessen, maar wel al een verdubbeling in omvang.

4- Framboos
Rubus idaeus - 'Malling promise'
Familie: Rosaceae

Hier komen de eerste besjes tevoorschijn.

5- Framboos
Rubus idaeus - 'Malling promise'

Nu er meer blaadjes en enkele bessen op voorkomen, gaat hij tot op de grond hangen. Toch maar eventjes gesteund.

6- Info gezocht !
Ook over het rare zicht (tweede foto) zoek ik informatie. Het kan normaal zijn, maar het lijkt niet zo.

De jonge scheuten die omhoog staan springen allemaal recht omhoog, en zijn van groot formaat...

... net zoals de bladeren van de jonge scheuten groter zijn dan de volwassen exemplaren. Question

7- Es
Fraxinus excelsior - 'onbekend'
Familie: Oleaceae

Deze gaat laag ingesnoeid worden, of geknot worden. Allersinds zal hij plaats maken voor meer zonlicht.

8- Zoete kers
Prunus avium - 'onbekend'

Met wat geluk kunnen we dit jaar wel eens een mandje kersen plukken.

9- Krulwilg
Salix matsudana - 'onbekend'
Familie: Salicaceae

10- Zwarte aalbes
Ribes Nigrum - 'Ben Nevis'

Oudere foto, intussen staat hij al wat groter.

11- Info gezocht !

Een struik waarvan ik naam noch adres ken. Wat er mee zal gebeuren zal afhangen van wat we te weten komen.

12- Info gezocht !

Wederom een struik waarvan de naam nog niet gekend is.

13- Info gezocht !

Een struik zonder naam. Deze had een ziekte/parasiet/schimmel (?) die aan de binnenkant zat. De buitenste laag had er geen last van, dus ik vermoed dat verstikking er mee te maken had. Geheel 'uitgehold' dus, dit exemplaar.

En dit is de boosdoener.

14- Witte sering
Syringa Vulgaris - 'onbekend'
Familie: Oleaceae

Het is echt wel een witte sering, maar nu eventjes niet.

15- Info gezocht !

Nog een onbekende

16- Info gezocht !

Onbekend

17- Info gezocht !

Onbekend

18- Info gezocht !

Onbekend

Da_Tonio

Terug naar boven Go down

Bericht van willy op 2012-07-02, 21:36

18 is volgens mij de Cotinus coggygria "Royal Purple" of pruikenboom
16 is volgens mij de Cornus alba sibirica variegata als de twijgen rood zijn anders kan het misschien de Cornus controversa 'Variegata'. Maar op de foto is het altijd moeilijk determineren.

willy

Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 12-12-10
Leeftijd : 60

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: