Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Opvolgproject: kleinschalige voorbeeldtuin.

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: Opvolgproject: kleinschalige voorbeeldtuin.

Bericht van Da_Tonio op 2012-07-05, 04:48

willy schreef:18 is volgens mij de Cotinus coggygria "Royal Purple" of pruikenboom
16 is volgens mij de Cornus alba sibirica variegata als de twijgen rood zijn anders kan het misschien de Cornus controversa 'Variegata'. Maar op de foto is het altijd moeilijk determineren.
Altijd welkom om een voorbeeld en/of snelcurcus te komen geven, of om gewoon een kijkje te nemen.

Da_Tonio

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 27-02-12
Leeftijd : 29

Profiel bekijken http://www.tgberets.com

Terug naar boven Go down

Re: Opvolgproject: kleinschalige voorbeeldtuin.

Bericht van Da_Tonio op 2012-07-07, 16:24

Ik bedacht opeens hoe onze tuin er niet zo lang geleden uitzag, en besefte daardoor wat een vooruitgang er eigenlijk op korte tijd geboekt is, zonder ook maar een seconde met tegenzin in de tuin te werken.

Voor/Na-foto's ter verduidelijking.

De terugkeer van moeder haar kruidenbakken, waarvan al lekker gesmuld is.

Het kortgemaaide grasveld dat intussen meer biodiversiteit dan ooit tervoren vertoont.

Zo ziet het er tegenwoordig uit.

Ook vader zijn kortgeknipt gazon toont tekenen van leven die er vorige jaren niet waren.

Zelfs tussen het grind begint de natuur zich welkom te voelen.

Prachtig sterrenmos en vetplant-achtige blaadjes vormen mooi ogende kussentjes op een anders vrij kale plek.

De voordien kale strook achteraan...

bruist van het leven en is intussen productief. (Besjes zijn lekker en worden vrij euhm... ongelijk verdeelt tussen de diertjes en onze buik. De chef ziet het als een compliment. :p)

De scheuten blijven er fris bij en groeien lekker door. Ik twijfel of ik ze wel zou verspreiden, of het een volle struik laat worden.

Het schriele takje dat bijna opgegeven was gaf zelfs al twee lekkere frambozen, en een derde is klaar.

En alsof dat nog niet genoeg is, komt er een scheutje tevoorschijn.

De strook aan de zijkant bestond uit twee planten en worteldoek.

Eén van de planten (roodzwenkgras) is naar de oprit verhuist. Het worteldoek is weg, en de kruipplant kan zich in volle grond verspreiden.

Het lijkt geen toeval dat ook de buren hun bosaardbeitjes opeens onder de haag door komen piepen. Ze zijn meer dan welkom!

De hoek waarvan mijn ouders dachten dat ik er een gewoon moestuintje van ging maken heeft een lichtjes ander uitzicht gekregen.

De lasagna op composterende wijze wordt gesmaakt.

En dat het gesmaakt wordt verduidelijken bijvoorbeeld deze superscheut en het St-Janskruid er achter.

Het wilde muntplantje was eerst erg aangevreten door slakken, maar herstelt zich mooi. Ook diens jongeren staan er intussen stevig bij.

Alle afval waar ik gebruiksmogelijkheden in zie, begin ik te verzamelen. De overschot van onze afsluiting wordt gebruikt om jonge twijgen te laten voorcomposteren en het grasmaaisel wordt gebruikt om een pad grasvrij te maken. Ook wordt de composthoop er regelmatig mee aangevuld. Een zak vol boomschors en een berg snoeiafval zullen als mulch dienen.

En of er nuttige dingen met afval zullen gebeuren! Een 'prototype' van een kiemserre, of kweekserre voor kleine planten.
Overschotten van paletten die als brandhout dienen, wat golfplaat dat grofweg op maat gezaagd is, een stuk worteldoek en enkele vijzen die uit een potje gerecupereerd materiaal komen. De tijd die je moet werken om iets gelijkaardigs te kopen geeft niet half zoveel voldoening als het zelf maken. (Hoogstens een namiddagje op het doodse gemakje, zonder enige planning.)

Da_Tonio

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 27-02-12
Leeftijd : 29

Profiel bekijken http://www.tgberets.com

Terug naar boven Go down

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: