Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Mijn stadstuin project!

3 plaatsers

Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Mijn stadstuin project!

Bericht van Yonna 2012-08-13, 10:54

Ik ben verhuisd, naar een heerlijk huisje met een tuin van ongeveer 60-70 m2, in Utrecht-Noord! Nu langzaamaan het huis een beetje op orde begint te raken is het tijd om te beginnen met een ontwerp voor de tuin. Ik moet nog een schets gaan maken, alles meten en sectoren etc. in kaart brengen, maar hier vast een beeld:

Tuin is voor het grootste deel betegeld. Langs de randen wel borders, daar liggen oude spoorbielzen (volgens mij hartstikke giftig!!). Staat een hortensia en veel klimop. Achterin is een strook onbetegeld van ik schat 20 m2, daar stond een giga lelijke conifeer, die is eruit. Plus een prikkelstruik, de stammen moet ik nog uitgraven. Hebben dus veel bruin materiaal. Ik ben nog geen composthoop begonnen, weet nog niet wat de beste plek is (en heb nog geen plan...). Eerste vraag is dus al hoeveel bruin materiaal (ook van de coniferen) ik ga bewaren voor de composthoop. Achterin dus, er stond daar een grote beuk maar die is omgehakt. Veel oud hout gevonden en opgestapeld. Die stam heeft allemaal nieuwe scheuten geschoten, ik vind dat wel prima dus laat dat zo staan. Neemt weinig plek in en geeft wat schaduw. Er staat een klein boompje op de plek waar eerst een schuur stond, moet nog achterhalen wat. Rechts achterin lijkt mij de enige plek waar nog een beetje leven in de bodem zit, aangezien daar niks werd gedaan en alleen maar heel veel snoeiafval en blaadjes lagen. Grond is daar mooi zwart. Veel geraniums in de linkerborder, en een hibiscus van de buurvrouw. Linksachterin stond een grote schuur, daaronder ziet de bodem er erg schraal uit. Heb nog niks getest. Veel slakken in de tuin en veel onkruid tussen de tegels! Er groeien ook wilde aardbeien achterin. De tuin ligt trouwens op het oosten en heeft veel zon. En er is echt een grote... grote slakkenplaag......:S

Mijn eerste dilemma is natuurlijk de bodem. Hoe begin ik. Ik heb gele mosterd, boekweit en blauwe lupine besteld bij de bolster. Maar voor ik wat kan zaaien moet er grond bij, waar de schuur stond is een niveau verschil van zeker 20 cm dus ik wil daar grond bij. Maar waar haal ik dat vandaan en vooral, wat? Tuinaarde? Zwarte grond? Compost? Moet ik de oude grond afgraven? Het moet een beetje een budgetvriendelijke operatie worden...

Alle tips en opmerkingen zijn welkom! Probeer hier snel ook even wat foto's te plaatsen.

Yonna

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 06-06-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Utrecht

http://nl.linkedin.com/pub/yonna-martens/8/b2/919

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Re: Mijn stadstuin project!

Bericht van Linder 2012-08-13, 13:55

Hoi yonna,

het is vaak goedkoper om in wat grotere hoeveelheid grond te kopen dan in kleine hoeveelheid bij het tuincentrum. Je krijgt dan bovendien ecologisch gezien meer verantwoorde grond. Als je in het tuincentrum oid tuinaarde oid koopt is dat doorgaans grotendeels turf. Turf is afgestoken veengrond, er worden dan voor ons tuinplezier ecosystemen vernietigd.

Terwijl als je bij iets als meerlevelt of kooter bv (grondverzet bedrijfjes) grond besteld je tuinaarde krijgt die ergens anders is afgegraven, en meestal is verrijkt. Kooter doet dat met paardenmest, meerlevelt met gemeentecompost (blad). Deze twee zijn voor mijn klantenkring (regios amsterdam en leiden) heel fijn, er valt vast wel zoiets te vinden in de regio utrecht. Je betaald dan ongeveer 30 euro voor een kuub. 1 of twee kuub lijkt ontzettend veel, maar je bent het echt zo kwijt. bovendien is iets teveel helemaal niet erg, dan worde je bedden iets hoger wat eigenlijk alleen maar voordelen heeft wmb.

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Re: Mijn stadstuin project!

Bericht van Yonna 2012-08-14, 18:51

Dankjewel Linder, was precies naar dit soort informatie op zoek. Hoe heb jij die bedrijfjes in Amsterdam ontdekt, gewoon gebeld en gevraagd hoe ze hun grond verrijken?

Yonna

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 06-06-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Utrecht

http://nl.linkedin.com/pub/yonna-martens/8/b2/919

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Re: Mijn stadstuin project!

Bericht van Linder 2012-08-15, 09:49

meerlevelt via via, en kooter heb ik via het internet gevonden.
op en inderdaad, als het niet op hun website staat hoe de grond verrijkt wordt (ws staat dat er wel) gewoon even bellen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Re: Mijn stadstuin project!

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-16, 17:10

Leuk project. Ik zou wel altijd nagaan, waar de grond vandaag komt (zeker in de randstad). De meeste aarde in deze buurt is door de boeren verrijkt, dus de afgegraven grond hoeft niet meer extra verrijkt te worden. De meeste grond in Nederland is verrijkt aan zware metalen. In dierlijke mest zitten trouwens ook veel zware metalen (deze worden wel slecht door planten opgenomen, dus komen ook niet makkelijk in de voeding terecht).

Ik zou eerst nagaan wat je wilt met de tuin. Wil je een natuur-, bloemen-, permacultuur- of een combinatie tussen dit alles. Gezien je in de stad woont en de (hele) dag zon hebt kun je meer warmminde planten zetten. Je zou klimmers als: druiven, kiwi's, kiwibessen of bramen kunnen zetten.

Leibomen (zodat ze niet te veel plaats innemen) bv. fruit (appel / peer) kunnen zetten (denk aan kruisbestuiving / bloeitijden moeten elkaar overlappen).

Laagstam (amandel, abrikoos, perzik, pruimen, kersen / geven minder fruit wanneer ze geleid worden).

Struikjes: aalbes, kruisbes...

Je moet echt naar je grond kijken.

Je kunt een echte composthoop maken. Je kunt al je groente afval als mulch over de tuin verdelen. Je kunt een deel met een wormenbak tot vruchtbare aarde omzetten. Je kunt eenden je slakkenprobleem laten oplossen, die je tevens wat groente afval kunt geven.

Je kunt koper gebruiken om slakken van gewilde planten af te houden.

Zelf zou ik zoveel mogelijk tegels uit de tuin halen, want dat is allemaal grond die erom vraagd om weer tot leven gebracht te worden.
Wat je in ieder geval kunt doen is uit een gezond bos (bv. de veluwe) de strooisellaag met de humus (bovenste laag) meenemen, om op de nieuwe aarde aan te brengen, zodat er direct bodemleven vanuit dit materiaal de nieuwe grond in kan trekken.

Water verhoogd het leven in een tuin, dus dit is zeker een aanrader.

Hoe meer groen er in de tuin komt hoe meer het fijnstof uit de lucht gefilterd en hoe hoger de luchtvochtigheid wordt (gezonder).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Re: Mijn stadstuin project!

Bericht van Linder 2012-08-16, 23:16

De grond die door dit soort leveranciers wordt geleverd moet onderzocht worden op vervuiling als ze het als 'tuinaarde' verkopen.

(ik ben hovenier/tuinman, ik koop bij dit soort bedrijfjes grond voor eetbare tuinen, en controleer dit goed, anders kom ik of een leverancier echt in de problemen.)

Enne, grappig, volgens mij ga je in je je laatste post een (heel erg) beknopte samenvatting van wat yonna tot nu toe in de permacultuur cursus bij ons op de permacultuur school nederland geleerd heeft
Very Happy

(of was het al wat weggezakt yonna?)

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Re: Mijn stadstuin project!

Bericht van Yonna 2012-08-22, 12:58

Ja dat klopt Linder! Maar toch fijn om het weer even opgefrist te krijgen;). Wat ik wil in de tuin is een combinatie van kruiden en eetbare bloemen, wat kleinfruit. Qua groenten niet echt grote dingen, alleen dingen om salades te maken, voor de groenten heb ik elders een tuin. Dus liefst zoveel mogelijk vaste planten, fruitstruiken passen daar inderdaad goed in. Het 'probleem', of juist de uitdaging, is dat ik de tuin zo duurzaam wil inrichten dat het ook voor de volgende huurder die niks van permacultuur weet, een onderhoudsvriendelijke tuin is. Misschien zit ik hier twee jaar, misschien 4, misschien 1. Voor mij dus wel een mooie kans lekker te experimenteren!

Het groenteafval direct als mulch gebruiken klinkt trouwens nieuw. En Linder, kan een wormenbak ook gewoon buiten?

Als ik trouwens nieuwe grond aanvoer, zouden jullie de oude laag (voor een deel) afgraven? Of afblijven, planten het werk laten doen en de nieuwe grond er bovenop gooien?

En hoe kom je in godsnaam aan een eend in je tuin? Vangen:O?

Yonna

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 06-06-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Utrecht

http://nl.linkedin.com/pub/yonna-martens/8/b2/919

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn stadstuin project! Empty Re: Mijn stadstuin project!

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum