Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

4 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-08-30, 12:13

Al enige jaren geleden heb ik me verdiept in permacultuur (boeken) zodat ik beslagen ten ijs zou komen voor de aanleg van onze tuin. Dacht ik.

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht en wonen er nu 2 zomers. We passen her en der permacultuur principes toe (verschillende plantenlagen, onkruid op de kale grond leggen, insecten aantrekken met bloemenveldje, gilde beplanting, kruidenspiraal, moerasje) maar het blijkt toch erg moeilijk om onze tuin 'tot leven te wekken'.
Nu is het natuurlijk pas een nieuw ecosysteem waarbij we begonnen met zandzandzand, we hebben de planten gedeeltes afgegraven en volgestort met tuinaarde en compost, maar de moestuin levert nu in het tweede seizoen nog steeds nauwelijks iets op. Ik mest af en toe bij met koemestkorrels (3x per jaar).
Ik heb zo'n 20 verschillende groenten geprobeerd maar alleen broccoli en radijs hebben het aardig gedaan. Alles blijft heel klein en miezerig of geeft geen vrucht. Zelfs mijn 3-gezusters groepje heeft maar 2 bonen opgeleverd, 1 zielige maiskolf en minipompoentjes die al van de plant afrotten voor ze 5 cm groot zijn...
Oftewel, we raken een tikje ontmoedigd... ;-)
Wat het wel geweldig doet is de abrikozenboom, die we vorige voorjaar geplant hebben. Die zat tegen alle verwachtingen in helemaal stampvol abrikozen. Waarschijnlijk is dat ook een signaal dat we met erg arme zanderige grond te maken hebben (a la Middellandse Zeegebied).

We hebben een wormenbak gestart onlangs.

Verder willen we dit najaar de tuin volledig onder een dikke laag mulch bedekken om de bodem te verbeteren, maar we weten niet zo goed hoe we aan materiaal moeten komen (aangezien hier nog steeds niet zoveel groeit).
Ik denk zelf aan stro maar hoe kom je daar makkelijk aan? En welke andere lagen zijn van belang? Mest, uit een zak?? Kalk? Bloedmeel? Anderszins? En waar haal je dat? Bij het tuincentrum vind ik niet alles...

Wie heeft advies voor ons over mulchen en andere adviezen om de bodem te verbeteren?


Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-30, 12:56

Ik denk dat jullie zo te zien vooral met droogte problemen te doen hebben, wat ook mede verklaard waarom de abrikoos het goed doet. Een abrikoos heeft namelijk graag warmte en droogte. De zand warmd inderdaad ook op wat gunstig is voor wat meer warmminnende soorten. Ik denk dat mulch inderdaad de beste oplossing is. Je zou evt. wat klei/leemkorrels door de grond heen kunnen mengen die wat makkelijker vocht vasthouden. Ik mulch gewoon mijn groente afval, daarbij komen ook veel voedingsstoffen vrij. Voor de rest raad ik naast hooi (wat langer nodig heeft om te vergaan, dan groen materiaal) om ook houtachtig materiaal te mulchen (zitten andere mineralen in). Het duurt vaker enkele jaren (+- vijf jaar) om een grond echt goed op te starten (kan versnelt worden door de grond te enten, met al levende aarde van andere plekken die eenzelfde systeem kennen / anders gaat het leven in de grond gewoon dood). Zeker wanneer dit vanuit een zo te horen slechte positie was. Wat je zou kunnen overwegen is om de grond voldoende vochtig te houden met een druppelsysteem in de tuin aan te leggen, die men aan kan doen wanneer het echt niet regent. De grond bedekt houden is de beste oplossing om uitdroging ervan op te lossen. Een grond kan voedzaam zijn, maar zonder voldoende water heeft een plant daar alleen maar last van (osmose). Dus met name het vochtprobleem moet opgelost worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-30, 12:58

Het valt te verwachten dat jullie grond zuur is, dus wat kalk is zeker op zijn plaats voor als jullie er geen zuurminnende soorten willen zetten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-08-30, 16:50

Robert en Monique Knops schreef:Het valt te verwachten dat jullie grond zuur is, dus wat kalk is zeker op zijn plaats voor als jullie er geen zuurminnende soorten willen zetten.

Bedankt voor de tips. Droogte was zeker vorig jaar een probleem, nu leek het wel mee te vallen maar het is goed om er extra naar te kijken.
Wat me opvalt: zelfs zuurminners (bosbes/veenbes, dacht ik tenminste) doen het niet. En die staan naast het moerasje dus op zich zou het qua vocht geen probleem moeten zijn... confused Ze kleuren helemaal dieprood (de bladeren) en groeien nauwelijks.

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Matis 2012-08-30, 17:55

Die hebben niet alleen zuur anorganisch materiaal nodig (zand) maar vooral zuur organisch materiaal zoals verteerd mos en verteerde bladeren.

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Matis 2012-08-30, 17:55

Het duurt trouwens ook even voordat de wormen er in leven. Als het bij de nieuwbouw zo overhoop is gehaald zit er niks in.
Wormen zorgen ervoor dat het niet alleen die bovenste laag is maar ook dat het diep in de grond zit.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Linder 2012-08-30, 18:35

Hoi,

droogte lijkt me iets dat afgelopen seizoen niet echt een factor geweest kan zijn. er zijn geen langdurig droge periodes geweest.

rode bladkleur in bladeren kan duiden op fosfor te kort, maar dat lijkt me ook sterk als jullie meerdere keren per jaar koemestkorrels strooiden.

het duidt iig op een stress in de planten, waar die stress precies vandaan komt?

hoe dik is de laag aarde en compost die jullie hebben aangebracht? hoe diep begint het bouwzand waarop jullie zitten?

de observatie dat de abrikozenboom het wel goed deed, en dat dat arme zanderige grond zou duiden zou kunnen kloppen.

maar dat hoeft niet, fruitbomen reageren ook op slechte omstandigheden vaak door heel veel fruit aan te maken, soort met van overlevingsinstinct die de soort in stand houdt...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Matis 2012-08-30, 20:17

Linder, bij bosbessen komt dit meestal door een tekort aan organisch zure stoffen.

Ik heb een kuil gemaakt rond de kluit waar bietenputzwam in groeit in houtsnippers. Daar doet ie het prima!

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-08-30, 23:53

bedankt voor alle tips! ik zou dus houtsnippers kunnen strooien op het stukje waar de bosbes en cranberry staat?

want hoe kom ik nou aan mos?

we willen in de herfst met vuilniszakken bladeren uit de parkjes verzamelen om over de tuin te gooien, dat wel.

Linder, we hebben de bomen geplant en toen een kuil van een meter diep gegraven en toen zaten we nog steeds in het zand... dieper zijn we maar niet gegaan. Uiteindelijk zal hieronder rivierklei of veen liggen.
In totaal hebben we iets van 40 cm tuinaarde (bemest, maar daar twijfel ik enorm aan nu) gestort op de gedeeltes waar geen bestrating kwam of grind. Er is 1 border die het wel aardig doet, op de noordoost kant raar genoeg, daar groeit wel heel veel mos dus grond is wel zuur denk ik maar daar doen schaduwminnende planten het dus wel goed.

De moestuin ligt op zuidwest, beschut tegen een greenwall aan. Maar daar doet echt bijna niks het. De uien zijn nog steeds maar minisprietjes van 10cm hoog en 2 mm dik... Na maanden in de grond... Wortels idem dito, boontjes een peultjes deden het wel aardig. Broccoli deed het goed en radijsjes ook. Maar het meeste blijft heel klein na het kiemen. Raapjes, pastinaken, uien, venkel is allemaal niks geworden.
Pompoenen en courgettes dus ook niet.

Het klopt dat er niks aan bodemleven was. Echt NIKS. Niet eens slakken. Wat wel fijn was de eerste 2 seizoenen.
Nu zien we voor het eerst wormen en kevertjes en wat lieveheerstbeestjes. Vlinders (en rupsen) genoeg. De bessenstruiken zijn helemaal kaalgevreten. Vogels zien we ook nog nauwelijks, terwijl we aan de rand van de polder zitten.

Wel hebben we al padden en hagedisjes in de tuin. Dat vind ik wel echt een cadeautje hoor!!

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 00:07

Roodverkleuring bij soorten als bv. bosbes geven inderdaad stress aan, die waarschijnlijk dan van teveel licht (kan ook droogte) is. Bosbes is een soort van bossen en wil dus ook schaduw. Vaccinium soorten leven ook in symbiose met schimmels, die ook in de grond aanwezig moeten zijn om het goed te doen. Ze moeten ook veel organisch materiaal hebben en leven in een evenwichtig systeem. Kortom als het evenwicht ontbreekt dan gaat de soort ook niet goed.

Het heeft inderdaad in het begin van het jaar veel geregend, maar toen was het ook heel koud, waardoor de planten ook niet groeiden. Daarbij op zandgrond kan het wel vaak regenen, maar doordat de poriën van de grond groot zijn houden ze hoe dan ook, maar zeer kort vocht vast. Als een plant niet constant instaat is om water op te nemen treedt er stilstand in de groei op. Hier heb ik ook in het voorjaar in een groentetuin in Mijdrecht bij mij last van gehad. Wat voor een onkruiden heb je staan en hoe goed doen deze planten het? Als je mossen kent zijn deze ook handig om te weten. Deze planten geven aan of de grond verdicht is en wat er in de grond aanwezig is (voedingstoffen en water.

Het duurt inderdaad lang eer nieuwbouwgronden geschikt zijn om planten *(goed) in te verbouwen. Je kunt de grond enten, zoals al aangegeven.

Fruitbomen willen onder stressvolle situaties inderdaad eerder dragen, maar bij abrikoos is het natuurlijk ook belangrijk dat de bloesem in het voorjaar niet bevriest, dus daarvoor moet er voldoende warmte in de tuin aanwezig zijn. Daarnaast moet de grond goed waterdoorlatend zijn en niet te veel vocht bevatten anders gaat hij dood/slecht. Dit kan ook eerder vruchten opleveren.

Een fosfor te kort is een kleine kans gezien Nederland met een overschot kampt. Echter wat wel kan is dat de fosfor aan andere elementen verbonden is, waardoor de planten het slechter kunnen opnemen. Daarnaast helpen schimmels en cyanobacteriën planten om elementen als fosfor, stikstof, kalium.. op te nemen en deze ontbreken in een nieuwbouwgrond. Zonder dit evenwicht in de grond zullen planten het hoe dan ook slecht blijven doen. Tenzij je voor een over overschot zorgt, zoals de boeren vandaag de dag, dan heb je de schimmels en cyanobacteriën min of meer niet meer nodig totdat de grondstoffen op zijn.

Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 00:10

Mooi om te zien dat het grotere leven al intrekt het kleine leven heeft langer nodig en door te enten kun je onneembare barriéres voor hun overwinnen. Struiken en bomen zorgen er wel voor dat vogels komen. Als je in de polder zit zul je wel niet veel vogelsoorten trekken gezien hier vooral riet- en watervogels leven.

Mos betekent niet automatisch zuur. Sommige mossen geven juist een alkalisch milieu aan.

Ik denk dat jullie meer organisch materiaal in de grond nodig hebben.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-08-31, 00:30

Ja dat denk ik ook dan. Dus dan zou het bladeren verzamelen wel een slim idee kunnen zijn.

De onkruiden die het hier goed doen zijn muur (waar niet, haha), zandkool (explosief! groeit op arme zandgrond zag ik op wiki), klaprozen, zuring, koolzaad/raapzaad, duizendblad en een margrietjessoort.

Mossoorten ken ik niet maar ik ga even googlen.
Ik heb wel sterretjes mos gezien. En iets plat groens. confused


Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-08-31, 00:39

het is bekermos, en dus sterretjesmos

dat staat zowel in de schaduwborder als op het stukje waar de bosbes staat naast het moerasje, daar hebben we vijveraarde in gedaan en ernaast heel veel turf en compost.

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 00:50

De vogelmuur geeft aan dat de grond toch redelijk rijk is (ligt er ook aan hoeveel en hoe hoog het groeit / goed eetbaar). De grote zandkool geeft in ieder geval een goed waterdoorlatende / arme grond aan (hij doet het ook goed op wat rijkere grond als hij maar niet te veel concurrentie heeft en een open aarde om te ontkiemen / smaakt als rucola / wordt soms verkocht als rucola en is dus goed eetbaar), klaproos kiemt op een pioniergrond (heeft met de mineralisatie te maken) en heeft een open grond nodig om te kiemen. Er zijn heel veel zuringsoorten, maar ik gok dat er schapenzuring kan staan (zand, armere grond, droog-nat, kan niet veel concurrentie hebben). Er kan ook ridderzuring staan (groot blad, groeit op rijkere grond, vochtige grond, ruderale plekken, kiemt op een open grond).

Duizendblad kan op veel verschillende gronden groeien, maar niet te groeit niet te zuur.

In ieder geval niks speciaals. De grond is in ieder geval goed waterdoorlatend en niet extreem rijk. De grond kan ergens tussen redelijk arm tot rijk inhangen, met dit kan gezien het bodemleven een verkeerd beeld zijn. Zandgronden houden wel niet goed voedingstoffen vast, dus het niet onwaarschijnlijk dat de grond arm is. De mossoorten zullen een beter antwoord opleveren, maar mossoorten zijn niet erg gemakkelijk en vooral niet voor mensen die niet weten waarop ze moeten letten. Als je een close up foto maakt en deze hier afbeeld kan ik meer zeggen. Vooral goed ontwikkelde mosplakkaten geven een betrouwbaar beeld. Ik moet de bladeren en het geheel kunnen zien. Daarbij is het handig om ook een foto van de grond te hebben.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 00:51

Het sterretjesmos zullen wel haarmossen zijn en bekermossen zijn korstmossen en deze zijn heel moeilijk van elkaar te onderscheiden. Deze worden meestal met chemicaliën uit elkaar gehouden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 00:54

Waar de turf ligt kunnen ook veenmossen groeien. Als je deze introduceert kun je hiertussen cranberry's planten. Deze twee doen het goed samen. Je kunt hier ook kraaiheide (eetbaar) zetten en veenpluis (goed voor insecten). Voor bloemen kun je denken aan beenbreek, waterdrieblad, wateraardbei, polei...
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-08-31, 01:01

Robert en Monique Knops schreef:Waar de turf ligt kunnen ook veenmossen groeien. Als je deze introduceert kun je hiertussen cranberry's planten. Deze twee doen het goed samen. Je kunt hier ook kraaiheide (eetbaar) zetten en veenpluis (goed voor insecten). Voor bloemen kun je denken aan beenbreek, waterdrieblad, wateraardbei, polei...

Beenbreek is dat smeerwortel?

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Ik zal morgen in het daglicht even foto's maken van het mos. En globale tuinfoto's zodat je ziet hoe het er nu bijstaat.
Het is geen grote ridderzuring trouwens, eerder de kleine soort, ook niet zo veel trouwens.
De zandkool deed het zo goed dat ik die maar als rucola heb gegeten deze zomer ipv rucola (die het niet deed). En oja, het was trouwens kleine zandkool (rozet).

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-08-31, 14:39

Kleine en grote zandkool zijn moeilijk uit elkaar te houden. Je moet kijken naar de zaadhauwen (hier zitten de zaden in / heukels 23ste editie). Hier zit hem het makkelijkste verschil in. Ik vind de soort fijner dan de echte rucola, omdat hij zichzelf makkelijk zaait.

Beenbreek is een zeldzame plant, die in hoogvenen groeit. Hij is vooral heel mooi, maar ik weet niet direct waar je deze kunt kopen. Hij heet zo omdat de soort van nature in koperarme stukken groeit en waar door dit kopergebrek schapen (bij langdurige begrazing daar) slappe botten kregen en dus sneller braken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Matis 2012-08-31, 16:55

Robert, Waar kan je kraaiheide kopen? Wil die nog heel graag hebben.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-08-31, 21:58

Robert en Monique Knops schreef:Kleine en grote zandkool zijn moeilijk uit elkaar te houden. Je moet kijken naar de zaadhauwen (hier zitten de zaden in / heukels 23ste editie). Hier zit hem het makkelijkste verschil in. Ik vind de soort fijner dan de echte rucola, omdat hij zichzelf makkelijk zaait.

Beenbreek is een zeldzame plant, die in hoogvenen groeit. Hij is vooral heel mooi, maar ik weet niet direct waar je deze kunt kopen. Hij heet zo omdat de soort van nature in koperarme stukken groeit en waar door dit kopergebrek schapen (bij langdurige begrazing daar) slappe botten kregen en dus sneller braken.

Wat een leuk weetje is dat!
Foto's maken van het mos is helaas niet gelukt vandaag en nu is het al donker dus wordt morgen

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-09-02, 23:24

dit is een foto van het moerassige deel waar het altijd vochtig is en waar turf/compost ligt
dit is mos aan de voet van rabarber (doet het niet super) en hosta (doet het redelijk maar is niet erg groot voor een hosta)
rechts staat wat watermunt en links cranberry

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? IMG_4809
Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? IMG_4813

en dit een foto van de noordoostelijke border die het goed doet maar waar wel veel mossen groeien, hier tussen baby vrouwenmanteltjes
Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? IMG_4814

beide foto's hetzelfde bekertjesmos volgens mij (soort?)

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-09-02, 23:26

en nog een foto van hoe we begonnen 2 zomers geleden, dit is van de voortuin waar ze wat hegjes in het zand hadden gezet....
maar goed dit zand lag dus overal

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? IMG_1568

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-09-03, 22:35

Parapluutjesmos Groeit op allerlei bodems. Het is een echte pionier. Geeft niks duidelijk aan, behalve dat er nog niet veel in de bodem aan de hand is.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-09-03, 22:39

Voor de rest zie ik kiemlingen van vrouwenmantel, ik zie een jong opkomend topkapselmos (specifieke soort kan ik niet zeggen). Ik zie ook schapenzuring en penningkruid. Jullie zijn in ieder geval al veel verder als hoe jullie begonnen zijn, want nu leeft de bodem in ieder geval. Waar de bodem nog uit puur zand bestond zie ik kaal breukkruid (harig is zeldzaam, dus onwaarschijnlijk / klein liggend onkruidtje). Ik zie geen bekertjesmos?
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Yule 2012-09-07, 23:28

oh ik dacht dat het een soort bekertjes mos was op de 3e foto vooral, het zijn 'plakjes' met een soort 'toetertje'.
Nou dat klinkt lekker vaag, hahaha!

Het gaat inderdaad veel beter al maar je ziet wel dat de planten het moeilijk hebben. Geen weelderig groen maar alles is wat klein en gelig. Misschien toch een vochtprobleem...? Het penningkruid stond er vorig jaar veel florisanter bij (het is een moerasje, aangelegd met ingegraven vijverdoek), nu is het kleiner en geler.

We hebben in elk geval een hele zak koemest over de tuin uitgestrooid en gooien nu al ons GFT op de tuin. Het ziet er niet uit maar dat maakt niet uit wat mij betreft.
We hebben maar liefst de enige courgette van dit jaar (uit 3 planten) geoogst vandaag. Laughing

Jaaroogst:
20 pruimen
200 abrikozen
5 bosbessen (joehoe! Smile )
redelijk wat loganberries en japanse wijnbessen
40 cherrytomaatjes, 10 pepers, sperziebonen, 30 komkommers uit potten dus telt eigenlijk niet
beetje sla
heel veel kleine zandkool
8x broccoli
voze radijsjes
handjevol peultjes
zielige miniwortels (3 cm)

mislukt: pompoen, venkel, rode kool, bloemkool, mais??, courgette, raapjes, uien.
Eigenlijk alles wat een rijke voedingsbodem nodig heeft geloof ik.

Yule

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 30-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen? Empty Re: Nieuwbouwtuin 2e seizoen nog steeds slecht - adviezen?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum