Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

5 plaatsers

Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Max 2012-11-16, 01:52

Ik zoek een goed (nederlands) boek over bodem, bodemverbetering, compost, etc. Dus het volledige plaatje. Daarnaast heb ik een vraag:

De bodem van onze buurtmoestuin is heel arm (veel zand), weinig organisch materiaal. Slaat vrij makkelijk dicht en op sommige plekken groeit mos.

We hebben maart 2011 30M3 compost gekocht (vrij goedkoop en waarschijnlijk compost uit de kaslandbouw). Eerste jaar goede oogst gehad. Geen extra compost of voeding toegevoegd en afgelopen seizoen zeer slechte oogst gehad.Tuin is ongeveer 1000m2 en hooguit voor één derde groente bedden.
Tussen de bedden hebben we 20 cm houtsnippers. Veel paddestoelen op de houtsnippers.
We hebben ook veel takkenwallen rondom de bedden aangelegd (bijna honder meter lang in totaal).

Eind van de zomer heb ik wat groenbemesters gezaaid (koolzaad, karwij, en een mix). Niet geweldig aangeslagen (karwij vrijwel niet).

Het idee is nu om de bovenste laag houtsnippers (grotendeesl onverteerd) te verwijderen en daarna een spade diep het pad uit te graven en boven op de groente bedden aanbrengen. De grond gaan we of ondiep spitten of met een riek de aarde losser maken. Voor de winter bedekken we de bodem met stro en mest (kinderboerderij mengsel dat ik zoveel als ik wil en gratis op kan halen).
Begin volgend jaar nog een laagje compost (zelf gecomposteerd: groenafval, keukenafval, stro, kinderboerderij mest en wat verteerde houtsnippers) bovenop de groentebedden na het verwijderen van de mulch resten.

Mijn vraag is of dit een slimme oplossing is. Hiermee werken met voorradige bronnen die niks kosten. Ik hoop de boedem vruchtbaar genoeg te maken voor voornamelijk 1 jarige groenten.
Verzuurd de grond niet teveel en zo ja wat kan ik daar dan het beste aan doen? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Als iemand met veel verstand (en ervaring) van bodemvruchtbaarheid (en dus -gezondheid) me wat wijzer kan maken in deze materie dan zou ik dat zeer op prijs stellen!
Alvast bedankt.
Gegroet,
Max
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-11-18, 23:39

Ik verzamel bladeren en houtsnippers (v.d. gemeente) uit de omgeving om mijn grond vruchtbaarder te krijgen. Daarnaast heb ik veel fruitbomen staan en andere diepwortelende soorten om voedingsstoffen uit diepere lagen uit de grond omhoog te halen. Het gft afval composteer ik direct bij de groenten, zodat de voedingstoffen die langzaam vrijkomen direct opgenomen kunnen worden. Opzich is je plan zo te horen slim en deze zal zeker op den duur gaan werken. Om de grond vruchtbaarder te krijgen moet je in ieder geval meer erop aanbrengen dan wat eraf gehaald wordt. Een constante bedekking is goed voor het bodemleven en deze zal dan ook optimaal in jouw gunste werken (natte mulch is wel heel geschikt voor slakken). Door genoeg mogelijkheden voor padden, spitsmuizen en egels te creëeren kan dit probleem opgevangen worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Jet 2012-11-19, 00:18

Je zou misschien nog wat houtasse toe kunnen voegen als je bang bent dat de grond teveel verzuurd?
Een paddepoeltje is een goed idee..wij hebben enkele jaren geleden een oud emaillen bad ingegraven en ik zie nu vaker kikkers en padden op de tuin.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-08, 19:36

Om sporenelementen in de grond te krijgen en met name om de structuur van kleigrond te verbeteren kun je basaltmeel (lavameel / oergesteente) toevoegen. Ik heb het ook gestrooit, om zeker te zijn dat ik genoeg mineralen in de grond heb (tenslotte zijn de meeste gronden jarenlang verarmd). Basaltmeel gaat een chemische binding met kleideeltjes aan en bindt stikstof vanuit de lucht in de grond. Daarbij houdt het ook goed voedingsstoffen vast en schijnt deze slecht zware metalen weer af te geven.

In de kas heb ik snel last van een magnesium tekort, dus deze planten geef ik cacao omdat hier veel magnesium in zit.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Abracadavra 2013-02-09, 00:21

Robert en Monique Knops schreef:In de kas heb ik snel last van een magnesium tekort, dus deze planten geef ik cacao omdat hier veel magnesium in zit.

Kraanwater bevat over het algemeen ook redelijk wat magnesium.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-09, 18:52

Dat heb ik gevonden, maar toch krijg ik een magnesium te kort (tenminste de oudere bladeren worden geel en de jonge zijn nog relatief groen). Toen dit probleem zich ging voordoen ben ik vijverwater gaan geven en heb ik gier gemaakt van brandnetels, vogelmuur en varenbladeren. Deze week heb ik ze cacao en koeienmest gegeven. Maar ik denk dat ik sommige soorten maar niet moet willen groeien, daarbij denk ik dat die watermeloen/meloenen zo gecultiveerd zijn dat ze het alleen goed doen op kunstmest of in ieder geval bij een mestoverschot. Ze vormen maar moeilijk een goed wortelstelsel.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Linder 2013-02-16, 02:27

Ik heb even de berichten die op bovenstaande bericht volgden omtrent groeilampen opgesplitst naar een eigen topic:

https://permacultuur.actieforum.com/t415p12-groeilampen#3026
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Abracadavra 2013-02-24, 23:25

Robert en Monique Knops schreef:Om sporenelementen in de grond te krijgen en met name om de structuur van kleigrond te verbeteren kun je basaltmeel (lavameel / oergesteente) toevoegen.

Waar kun je dat basaltmeel kopen?

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-24, 23:41

Het schijnt vaak nogal duur te zijn, maar op internet, bij de boerenbond en ik heb laatst oergesteente gehaald bij Hornbach (was voor 10 kg rond de 4 euro). Dit oergesteente lijkt klei eigenschappen te hebben, dus ik denk dat het vulkaan as is.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-24, 23:42

Basaltmeel gaat een chemische binding aan met de kleidelen, waardoor de structuur beter wordt.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering Empty Re: Bodemvruchtbaarheid en bodemverbetering

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum