Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Kruidjes Permavoortuin to be

+6
Linder
Jet
Eironeia, Saskia
Robert en Monique Knops
Tramplus
Kruidje
10 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-25, 12:49

Vlinderbloemige zijn rauw vaak (licht / afhankelijk van de soort) giftig, dus ik zou ze alleen gekookt eten (na tien minuten is het gif kapot gekookt / erwten en peulen zijn maar heel licht giftig, maar bezitten dezelfde gifstof als bijvoorbeeld kitneybonen, die veel van deze stof bezitten), maar leuk dat ze lekker zijn.
Daslook staat vaak op neutrale tot basische gronden, maar in het amsterdamse bos doen ze het ook goed. Deze grond is van nature zuur, maar kan door het hoge gehalte aan organisch materiaal, meer naar neutraal gaan neigen, dus misschien dat je met wat meer organisch materiaal en wat klei (betoniet in de grond) de daslook goed aan het groeien krijgt. Je kunt van iedere plant 1 blad ongestraft oogsten het volgende blad verzwakt de plant en als je dit herhaaldelijk doet dan verdwijnt je populatie aan daslook. In het wild verzamel je ook altijd maar een paar bladeren per vierkante meter, zodat je voor jaren terug kunt komen zonder dat de populatie afneemt.
Roomse kervel staat graag in de halfschaduw op een rijke vochtige grond (bij mij staat het op de löss en daar doet hij het als onkruid). De zaden vind ikzelf het waardevolst (smaken een beetje richting steranijs en ik gebruik ze ook hiervoor als vervanger/ stoofperen).
Ik heb toch maar weer zaden van eeuwigmoes besteld, maar de vorige keer heb ik er niet veel van gegeten, omdat ik de planten niet te veel wilde beschadigen, waardoor ze me maar weinig hebben opgelevert. Ze waren toen wel een goede waardplant voor witte vlieg en aardluis, waar ik niet zo blij mee was. Nu wil ik de bladeren gaan gebruiken voor groene drankjes van te maken om als gezondheidsdrankje op te drinken.
Eric Troensmeier heeft die polycultuur van aardpeer (kleine variateit), apios, crosne en dacht nog aardkastanje bedacht en bij hem lijkt hij goed te werken.
Brave hendrik is een super sterke plant en ik heb exemplaren vanuit de alpen, maar ik eet ze niet omdat ik hem veel te sterk vind smaken en er van die korreltjes op de bladeren zitten. Bij mij blijft hij het hele jaar door bloeien en met name in het voorjaar heb ik veel kiemlingen van brave Hendrik. Hij kan niet veel concurrentie hebben (zeker de zaailingen niet). De soort zaait zich met name tussen de stenen in het pad uit.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Kruidje 2013-03-25, 22:50

Goed dat je dat zegt van de rauwe Apios.

Ik dacht dat je bijna nooit zaad van eeuwig moes krijgt (plant bloeit normaalgesproken niet) en meen gelezen te hebben dat je dan vaak dus iets anders krijgt. Ik heb van iemand een stek gekregen en stek dus verder. Vorig jaar is me er eentje doodgevroren en ik was niet alert genoeg om nog op tijd een stek te nemen, maar normaalgesproken kan hij veel hebben en wordt heel oud.

Mocht mijn zaad van brave hendrik weer niets doen, dan ga ik heel lief kijken of ik bij jouw een paar zaailingen uit het pad mag hebben Wink. Eerst nog even zelf proberen. Ik heb hem nog nooit geproefd dus ik weet niet of ik het lekker vind.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-26, 12:31

Je mag hem komen proeven in mijn tuin, maar ik denk dat de plant je tegen valt. Rauw gaat hij nog enigzins. Ik wil rustig kijken of ik in het voorjaar wat kiemlingen uit het pad gedaan krijg en deze voor je oppotten. Ik kan je ook hele bossen van zaad bewaren.

Het is zaad van Vreeken, dus hopen dat de plant klopt. Het zaad kan kloppen wanneer de plant alleen door eeuwig moes bestuifd is en enigzins zaadvast is (weet niet of eeuwig moes dat is). Anders kan het nog een kruising tussen twee kolen zijn die het zaad voor eeuwig moes oplevert. Ik had op een gegeven moment een stuk of 10 prachtige eeuwig moes planten, maar die heb ik toen weggedaan, omdat ik er een groentetuin wilde maken (nu wil ik er nog maximaal 2-3 hebben). Maar ik heb een leukere vaste kool gezaaid (denk ik althans) Boom kool (tree collard) dit is een vaste mediterraanse koolsoort die tot 2-3 meter hoog kan worden en als een struik groeit. Ik geloof wel dat hij bij ons niet geheel winterhart is, dus ga in ieder geval een paar planten als kuipplant houden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Kruidje 2013-03-27, 22:02

Die boom kool klinkt als iets wat ik kan proberen als ik een kas heb. Heb er al eens op internet van gehoord.

Ik kwam er ook achter dat de yam met eetbare luchtaardappeltjes een subtropische variant is. Dat zal dus bij ons hier ook alleen maar binnen kunnen.

Vandaag heb ik geproefd van de geblekte Turkse Raket. Dat is goed te eten. Het viel me al op voordat ik begon te bleken dat de winterblaadjes niet behaard zijn. Nu hoop ik dat de blaadjes nog wat groter worden en dan kunnen we binnenkort weer eens eigen sla eten.

Ik zag ook dat mijn winterpostelein op een aantal plekken in de tuin nu eindelijk eetgrootte begint te krijgen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Matis 2013-03-27, 22:11

Je hebt de air potato, die geeft heel grote aardappelen en je hebt chinese yam. De air potato is hier wel winterhard hoor, hij geeft alleen niet zo'n grote oogst omdat wij een koele zomer hebben.
De chinese yam doet het veel beter in een koel klimaat maar produceert veel kleinere luchtaardappeltjes.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-03-28, 01:18

Je moet een lichte binnen plek hebben, dien rond de 10 graden is, dan kun je ideaal planten overhouden en in het voorjaar planten opstarten. Misschien kun je een lichte kamer opofferen in de winter? Bespaart ook energiekosten.

De officiële Nederlandse naam voor Turkse raket is Grote hardvrucht (Bunias orientalis). Het is een kruisbloemige net als alle kolen. Smaakt hij licht pittig richting rucola of eerder bitter? Het is een mooie plant. Waarom bleek je de bladeren, om ze minder bitter te maken? Ongebleekt zijn bladeren meestal wel voedselrijker.

De brandnetels beginnen eindelijk ook groot genoeg te worden om te oogsten. Dus binnenkort ga ik weer wat zakken plukken.

Die grote lucht aardappel is toch ook een yam? Er schijnen ook giftige soorten yam te zijn, maar dit zijn de meer tropische naar mijn weten. Ik zou best zo'n grote soorten willen uitproberen als ze bij ons zouden moeten kunnen overleven. Yam is echt super lekker. Ik verwacht dat de verwarmde kas buiten toch gloeiend tropisch in de zomer wordt. Matis weet jij trouwens waar je aan de japanse yam kunt komen?
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Kruidje 2013-03-28, 16:17

We hebben geen lichte kamers - de kinderen willen hun kamers niet afstaan Wink. Ik probeer het een en ander bij het raam in de garage op te kweken. Alleen staat daar de schuur en schutting naar de buren in het licht.

Ik bleek de Turkse raket (naam waar ik het zaad onder gekocht heb) omdat ik die bladeren een vreselijke smaak vind hebben. Gebleekt vind ik hem een heel klein beetje pittig - prima te eten dus. Ben benieuwd naar de bloemknoppen straks. Helaas had ik niet door dat je goed moet opletten waar je ze plant... Ze staan nu dus op een niet zo handige plek. Ik zit zwaar te denken of ik nog een verplaatspoging moet starten (in verband met weer uitlopende wortelstukken).

Bij mij zijn de brandnetels nog maar 2 cm groot. Daar valt nog niet van te oogsten. Ik verheug me er al op. Het zevenblad (verblijfsvergunning op 3 m2 war ik ze toch niet weg krijg) begint ook al kleine blaadjes te maken. Daar heb ik gisteren al van gesnoept.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Linder 2013-03-30, 03:50

als je brave hendrik zaad het niet goed doet, heb je dan ook geporbeert hem te stratificeren?

een koude behandeling in de koelkast kan helpen, dus zaaien in vochtige grond (niet te vochtig) en dan met bakje en al in de koelkast voor een paar weken, en dan er weer uit, bij weinig resultaat herhalen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Kruidje 2013-04-01, 21:29

Laughing ik heb opzettelijk ergens half februari/begin maart gezaaid - zou toch genoeg gestratificeerd moeten zijn nu? En anders inderdaad nog eens in de koelkast als het in mei nog niet is opgekomen...

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Kruidje 2013-10-06, 15:50

De tuin is een beetje stilgevallen omdat we deze zomer zo lang weg zijn geweest. Ik heb een ongelofelijke hoeveelheid bonen gehad. De courgettes komen net een beetje op gang. Ik zie elke dag tientallen hommels en bijen vliegen.

Vandaag zat er een mees op de koningskaars zaadjes te pikken. Schattig. Hij was ook onderweg op mijn palmkool dus ik hoop dat hij wat rupsen heeft gepakt - die doen irritant sinds dat het hier een paar weken geleden een beetje uitgedroogd raakte. Dat heeft de planten toch wat aangetast.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Kruidje 2014-02-24, 00:29

Vorig weekend heb ik de fruitbomen geplant. Pruim Opal, kers Sylvia (wordt een kersenstok op aanraden van Meneer Fleuren), Peer Conference (wordt door plaatsgebrek een leiboom), en 3 verschillende mini-trees (appel). Ben benieuwd hoe het gaat.

Ik wil nog een kiwibes - alleen nog zien waar ik die vandaan haal (en of ik er gelijk ook nog voor de groene hemel meeneem) en bepalen of ik die aan de zuidmuur zet die 's zomers/herfst 's middags in de boomschaduw van onze torenhoge eiken ligt. of aan de westmuur waar maar een paar uren (wel heel intensief) de zon op staat.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Kruidjes Permavoortuin to be - Pagina 3 Empty Re: Kruidjes Permavoortuin to be

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum