Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Katteklei?

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Katteklei?

Bericht van Iris A. op 2012-12-14, 01:22

Bij het graven van het laatste stuk pad in mijn volkstuin kwam ik, op zo'n 40-50 cm diepte, onder net ontgonnen grond, heel ellendige kleibodem tegen - onwijs kleverig, zompig, in verschillende kleurschakeringen (grijs, blauwig, zwart, bruin) met vreemde gele vlekken die nog het meest aan kattestront doen denken, of aan dat spul wat weleens uit een lege batterij druipt (zwavelzuur, weet je wel?). Afgegraven aarde gooi ik uiteraard niet weg maar op mijn groentebedden, alleen merkte buurman Aad toen op dat dat niet zo slim was wat ik deed: "nou leg ie al die zure klei bovenop je mooie groentebed, zit je daarvoor nou op cursus? Daar ga jij geen groente meer op verbouwen, geloof me, dat spul is zo zuur als ik weet niet wat, dat moet je niet lopen uitgraven..."

Bij thuiskomst heb ik gelijk de literatuur er op nageslagen, en ja hoor, buurman Aad heeft gelijk, dat was helemaal niet zo slim wat ik deed.
Waar ik al gravend op stuitte was katteklei, onmiskenbaar te herkennen aan de jarosiet die voor de gele verkleuring zorgt. Katteklei is een goedje dat barst van de zwavelzuur, zo'n beetje de ellendigste zure klei die je kan hebben als ik Wikipedia moet geloven ("Het ontginnen van potentiële zwavelzure gronden kan een vernietigend effect hebben op vegetatie, vissen, en kustecosystemen. Uitspoeling van de zure bodem kan leiden tot verontreining van oppervlakte- en grondwater met zware metalen als arsenicum en aluminium. Er kan ook schade ontstaan aan de civieltechnische infrastructuur en bruggen door corrosie van beton en staal [5]."). Dat ligt dus nu bovenop een deel van mijn prachtige verhoogde groentebedden.

Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaringen met dit type bodem? Wat moet ik nu doen behalve een hoop compost erop? Een bosbessenplantage beginnen? Kalken? ("Ja wadachie, natuurlijk moe je kalken!") Volkstuin opzeggen? Zijn er zuurminnende groenten? Ik ben een beetje ontmoedigd... Die knalblauwe hortensia die ik aantrof had gelijk al een belletje moeten doen rinkelen....

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 45

Profiel bekijken http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Go down

Re: Katteklei?

Bericht van Kruidje op 2012-12-14, 11:06

Ah, kan je niet een deel hiervan terugstorten? - Gauw, voordat er te veel van in je grond spoelt. Dan ligt het in ieder geval niet meer op je bedden. Zegt zij die hier helemaal niets van af weet.

Bosbessen en rabarber kunnen goed tegen zuur.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2012-12-14, 11:33

Ik zou eerst proberen de pH van de grond te meten, en te achterhalen of je echt met katteklei te maken hebt, en kijken of er geen zware metalen inzitten (laboratoriumonderzoek).

Zou het geen zware matalen bevatten kan je kalk strooien om de pH weer omhoog te krijgen.

PS een blauwe hortensia duidt op aluminium, dat is geen zwaar metaal, maar moet je niet in grote hoeveelheden in je grond willen. Ik zou inderdaad voorzichtig zijn met wat je erop laat groeien en opeet.

Laatst aangepast door abracadavra op 2012-12-14, 13:02; in totaal 4 keer bewerkt (Reden van aanpassing : toevoging)

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Jet op 2012-12-14, 13:33

Ik ben het ook met Kruidje eens, probeer wat terug te scheppen, en wacht nog wat langer om je bedden te verhogen..misschien op natuurlijker manier met compost. Onderzoek van de bodem kan inderdaad wat helderheid geven...
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11

Profiel bekijken http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Go down

Bericht van Iris A. op 2012-12-14, 13:52

Terugscheppen zal lastig gaan, maar ik zal in ieder geval wel op een paar plekken een zuurtegraadmeter de grond in steken, kijken of het echt zo erg is als dat ik vrees.
Hoe dan ook, bedankt voor jullie feedback!

Iris A.

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2012-12-14, 17:08

Pas wel op met verontreinigingen hoor, deze belanden voor een deel in je planten. Misschien kun je iets regelen met het volkstuinbeheer, misschien dat je bij hen de kosten van een bodemonderzoek kunt declareren.

Abracadavra

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Robert en Monique Knops op 2012-12-14, 21:04

Je hebt geen ideale grond om een tuin voor voedselproductie in te beginnen. Ik heb wat andere bronnen geraadpleegd en in principe hoeft er geen aluminium en arsenicum in grote hoeveelheden in te zitten. Wat ik op het internet vind is dat ijzer en/of aluminium aan kalk binden en dit een roze kleur bij hortensia's veroorzaakt. Je hoeft dus niet veel aluminium in de grond te hebben. Je hebt wel ijzer, zwavel en kalium in grote hoeveelheid in de grond (jarosiet). De ijzer komt in de vorm 3 voor, wat inhoud dat planten hem slecht kunnen opnemen (kan voor een ijzer te kort zorgen). De zwavel komt in een te grote vorm voor en maakt de grond zuur. Mijn tip zul je niet leuk vinden, maar gezien je grondsoort zou ik op de grond een halve meter neutrale aarde aanbrengen (leem) en hierop zou ik een dunnen laag alkalische stoffen, zoals calcium en magnesium strooien. Hier zou ik een mulchlaag van 20 cm dik op aanbrengen. De tijd en moeite die je het gaat kosten om de andere grond gezond te krijgen is het niet waard. Daarbij zou ik de grond ook nooit vertrouwen. Dit loont zich wel alleen wanneer je op de plek een langere tijd wilt blijven wonen.

Als je dit niet wilt doen dan zou je in ieder geval veel calcium moeten strooien en een dikke mulchlaag op de aarde moeten aanbrengen.
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 30

Profiel bekijken http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Bericht van Robert en Monique Knops op 2012-12-14, 21:07

Ik denk niet dat bosbessen, blauwe bessen... goed op deze grond zullen groeien gezien zij afhankelijk zijn van schimmels in de grond en schimmels houden niet van een vergiftigde grond.
Robert en Monique Knops

Terug naar boven Go down

Bericht van Robert en Monique Knops op 2012-12-14, 21:09

Daar moet ik wel bij zeggen dat je op vergiftigde grond vaak de meest zeldzame soorten tegenkomt en dat je door middel van schimmels grond wel kunt zuiveren en laten begroeien (symbiose). Dit hebben ze in Zuid limburg op de steenkoolbergen met de verfstuifzwam gedaan.
Robert en Monique Knops

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2012-12-15, 00:54

Het zwavelzuur (H2SO4) kan geneutraliseerd worden door B.V. te kalken (CaCO3) Er zal dan gips gevormd worden (CaSO4), dit is slecht oplosbaar in water, maar niet schadelijk om in de grond te hebben. Door te kalken krijg je automatisch ook een neutralere pH, de zware metalen die dan eventueel in de bodem zitten zullen dan minder snel uitspoelen, en dus langer in de bodem blijven.

Er zijn inderdaad verschillende microorganismen die bepaalde verontreinigingen kunnen afbreken, maar dat geldt eigenlijk alleen maar voor organische verbindingen zoals B.V. olie, benzine enz.
Zware metalen blijven zware metalen helaas...

Abracadavra

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Iris A. op 2012-12-15, 23:50

Jongens, ontzettend bedankt voor deze uitgebreide feedback en tips!
Je hebt gelijk, Robert, echt blij word ik er niet van, ik had me zo ontzettend verheugd op mijn eigen groente telen in de volle grond.. Dat is waarom ik in de eerste plaats een volkstuin had genomen.
De ironie is dat ik bewust gekozen heb voor deze volkstuinvereniging, omdat die 4 stippen heeft voor natuurlijk tuinieren (plus internationale onderscheiding) en het complex opgericht is op voormalig weiland. Het laatste waarover ik me zorgen dacht te moeten maken was de kwaliteit van de bodem. Dit is dan ook zo'n domper Sad
Maar goed, ik zal van de week eerst op zoveel mogelijk plekken in de tuin de precieze zuurtegraad meten van de grond, mocht de pH waarde lager dan 6 blijken dan zal ik bij het bestuur aankloppen en vragen of ze in ieder geval de kosten van het bodemonderzoek voor een deel tegemoet willen komen, 200 euro vind ik een enorme smak geld om in 1 keer op te hoesten.

En stel dat het alleen maar op een bepaald stuk is in de tuin dat de grond heel zuur is, maar dat het op andere plekken meevalt, zouden jullie je dan er wel aan wagen om daar groente op te verbouwen?

Iris A.

Terug naar boven Go down

Bericht van Robert en Monique Knops op 2012-12-17, 19:28

Dat van dat gips is interessant, want dat zou de zwavel niet opneembaar maken (denk ik tenminste). Schimmels kunnen zware metalen/zouten afvoeren via hun hyfen, maar dit is geen methode die je kunt controleren. Ze maken het planten ook op deze manier gemakkelijker of zware metalen op te nemen (planten nemen deze in principe slecht op). Als het hier om een volkstuin gaat zou ik een andere zoeken, omdat het inderdaad veel werk en geld zal kosten. Daarbij is je bodem de basis (hier had de volkstuinen vereniging op moeten letten en erg raar dat zij zich mogen profileren met natuurlijk tuinieren).
Robert en Monique Knops

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2012-12-17, 20:23

Helemaal mee eens, ik zou ook voor een andere volkstuin gaan als het om vervuilde grond gaat. Het zou wel zo netjes zijn van de beheerder om je eventuele gemaakte kosten te vergoeden.
Ik zou daar in ieder geval achteraan gaan.

Het zwavelverhaal is niet aan de orde omdat het hier om sulfaat gaat (SO4 2-) De zwavel in die verbinding komt niet zomaar terug als het elementaire zwavel S (geel poeder) waarmee er in de biologische tuinbouw mee gewerkt mag worden tegen meeldauw. En zwavel is uiteindelijk wel een element wat we nodig hebben in kleine hoeveelheden (een aantal aminozuren).
Dus daar zou ik me geen zorgen over maken, de zware metalen in de grond zullen uiteindelijk niet in superhoge concentraties in de planten belanden, maar zware metalen stapelen zich wel op in je lijf. Dus elk kropje sla zal je verder doen vergiftigen totdat je grens is bereikt...

Abracadavra

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Iris A. op 2012-12-18, 14:13

Interessant, dat zwavelverhaal... En wat weten jullie veel Smile

Ben ook zeker van plan om er achteraan te gaan bij het bestuur.

Wat die zware metalen betreft, ik weet inderdaad dat planten over het algemeen alleen opnemen wat ze kunnen gebruiken, en dat we waarschijnlijk meer zware metalen via ons drinkwater en via dierlijke producten binnen krijgen, maar om dan ook nog 700 euro per jaar neer te tellen om met veel moeite groente te telen op potentieel giftige grond.... Dan maar naar de natuurwinkel.

Iris A.

Terug naar boven Go down

Bericht van Robert en Monique Knops op 2012-12-18, 15:19

Ervan uitgaande dat hun grond wel goed is. De ervaring en beleving die je opdoet door je eigen voedsel te groeien is onvervangbaar. Ik zou een andere plek zoeken, waar de grond beter is en voordat je je ergens aan vastlegt eerst de grond bekijkt en onderzoekt.
Robert en Monique Knops

Terug naar boven Go down

Bericht van Kruidje op 2012-12-18, 16:01

700 euro vind ik ook behoorlijk veel...

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2012-12-18, 18:05

vraag eens bij analytico (eurofins) ik weet niet of ze particulieren doen.
Die zijn wel goedkoper dan dat.

(Maar.... Ik zou voor een andere tuin gaan.)

Abracadavra

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Iris A. op 2012-12-18, 21:02

700 euro kost het per jaar om een volkstuintje aan te houden, dat bedoelde ik. Voor zo'n bodemonderzoek denk ik dat ik zo'n 200 euro kwijt zou zijn.

In ieder geval, Rob, wederom bedankt voor de tip!

Iris A.

Terug naar boven Go down

Bericht van Matis op 2012-12-19, 15:19

700 euro? Voor mijn volkstuintje van 250 m2 ben ik 22 euro per jaar kwijt!

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 18

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Iris A. op 2012-12-19, 22:05

Echt?! Waar heb jij je tuin dan?

(Het seniorentarief dat mijn ouders destijds voor hun nutstuintje betaalden op Rotterdam Zuid was zelfs hoger dan dat.)

En dan heb ik nog niet eens het huisje hoeven te betalen bij de overname van de volkstuin, anders had ik nog 3500 euro neer kunnen tellen.

Is een duur geintje hoor, een volkstuin in de stad...

Iris A.

Terug naar boven Go down

Bericht van Matis op 2012-12-19, 22:22

Ik heb het in Overloon, zuid oost brabant.

Matis

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Max op 2012-12-19, 22:24

In Rotterdam betaal je voor een volkstuin (zonder huisje) € 2,- per vierkante meter per jaar. Schandalige prijzen. Dan kun je bijna nog beter naar de winkel gaan...
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 38

Profiel bekijken http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Matis op 2012-12-19, 22:26

WAAAT!!!

Voor 1,70 heb je bij ons al bosgrond! En dat voor altijd!

Wauw, dan kan je idd bijna beter alles gewoon in een biologische winkel kopen.

Matis

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Chana op 2012-12-19, 22:32

Is er geen boer waar je een stukje grond van kan huren?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Iris A. op 2012-12-19, 22:32

Snap je m'n punt?
Ik vind het een moeilijke afweging, hoeveel moeite en geld ik over heb voor het beter maken van die bodem die ik aangetroffen heb.. hoe dol ik ook ben op dat volkstuintje.

Iris A.

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven