Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

+3
Matis
Robert en Monique Knops
Abracadavra
7 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Wiwi 2013-01-13, 20:51

Ik moet ff nakijken welke materiaal ik hier nog heb liggen om een mand te maken maar de hoop zal vermoedelijk minder hoog zijn en breder.
Het broed dacht ik bij Mycobois te kopen. Nu ben ik aan het overwegen om het broed eventueel nu al te kopen en het mycelium in de kelder al te laten voorgroeien op stro of op beukenstrooisel uit de dierenspeciaalzaak.
abracadavra schreef:Houd je ons op de hoogte van je bevindingen?
Daarom zitten we op een forum hé, Rob =;0).

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Abracadavra 2013-01-13, 21:00

Wat een goed idee om het nu al in de kelder voor te kweken, wij hebben ook een kelder waar ik dat zou kunnen doen, het is daar nu ongeveer 10°C. Pasteuriseer je het medium alvorens je het beent met het broed, of juist niet?


Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Wiwi 2013-01-13, 21:53

Voor de stropharia zou pasteuriseren niet nodig zijn. De beste temperatuur waarop mycelium van de bietenputzwam zich ontwikkelt is 25 graden, de uiterste minimumtemperatuur waarbij het mycelium in leven blijft maar niet meer groeit zou 4 graden zijn, bij 10 graden zou ik een minimale groei durven verwachten.

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Esc Ape 2014-11-17, 15:16

Hoi,
ik kweek paddestoelen en dat kan op veel verschillende manieren,

Noodzaak is dat je steriel werkt, was je handen, met alcohol en draag alsnog handschoenen.

Voeding kun je pasturizeren of sterilizeren, het verschil dat je moet weten is dat mest, baterieën heeft die in symbiose werken met je schimmel, dus die wil je niet doden. Houtsnippers zitten vaak vol met sporen van schimmels die zich vroeger in het hout genesteld hebben, deze wil je absoluut dood, dus sterilizeer je....

Heb geduld en kijk pas in je bak of achter de verpakking als alles 100% beschimmeld is... ongeduld wordt af gestraft.

Als je meer wil weten kun je met me PMen

Esc Ape

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 17-11-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Abracadavra 2014-11-17, 15:39

Even een update, ik heb begin deze zomer een kant en klare kweekset gekocht. De "kontjes" van de bietenputzwammen zijn perfect over te zetten in nieuw medium. Elk "kontje" in een nieuw bakje met houtkrullen werkte perfect, geen enkele besmetting omdat het mycelium van de stropharia zo agressief groeit!
Ik heb nu 3 grote curverbakken staan die in het voorjaar naar buiten kunnen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Esc Ape 2014-11-17, 15:51

Dat klinkt goed,
en ja, je gebruikt de 'kontjes' (begin van de stam (en het liefst de binnenkant daarvan)) omdat die vaak ook het aggresiefst groeien, de andere reden is omdat vanuit de binnenkant het vlees nagenoeg steriel is...

Maar gelijk heb je, als ze aggressief zijn kun je het minder nauw nemen met de steriele omgeving....

Leuke tip ook is, probeer ook eens bij het boertje (de groenteboer) een bakje verse oesterzwam te krijgen, je kan dan ook hiervan de 'kontjes' gebruiken in nieuwe voeding....

Oesterzwam zijn ook vaak aggressieve groeiers

Esc Ape

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 17-11-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Abracadavra 2014-11-17, 16:38

Dat ga ik zeker eens proberen! Bedankt voor de tip!

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd) - Pagina 2 Empty Re: Bietenputzwam (ook wel blauwplaatstropharia genoemd)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum