Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Zoetwatervissen voor te eten

+6
Tyrr
Willie Wortel
Linder
Kruidje
Matis
Robert en Monique Knops
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten - Pagina 2 Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Tyrr 2014-04-24, 13:33

ondertussen, bijna een half jaar later, al een beslissing gemaakt?
ik heb nu ook een klein vijvertje (max 50cm diep) waar ik enkele visjes in zou willen zetten. Eetbaarheid is niet zozeer een punt. Maar muggen zouden wel weggegeten mogen worden. Als het goed werkt, heb ik nog een paar open vaten waar regenwater in opgevangen wordt en waar ik ook kleine vijvertjes van zou willen maken. Voorlopig nog zeer jonge vijvertjes, dus weinig planten etc, dus ook nog geen libellen of salamanders. Misschien beter om hierop te mikken?
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Zoetwatervissen voor te eten - Pagina 2 Empty Re: Zoetwatervissen voor te eten

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-28, 00:14

Ik heb vorig jaar al vissen gezet (goudvissen, goudwindes en 2 graskarpers). De goudvissen hebben het overleefd, maar ik denk dat ik ze eruit ga halen, want ik vind de amfibieën in de vijver veel leuker en ze gaan nooit wat opleveren (beetje visfilet, met veel graten). Of de goudwindes en graskarpers in de andere vijver nog leven weet ik niet, want een deel van de vijver heb ik met kasten afgedicht (diepe gedeelte). Mijn vrouw vindt dit fijner gezien onze twee kleine kinderen en ikzelf heb in de kasten blauwe bessen, zure kers en abrikoos gezet, dus het is eigenlijk ook productiever. Het is goed mogelijk dat ze onder de kasten kunnen overleven. Een deel ligt nog in het zonlicht, maar dit is het ondiepe gedeelte. Misschien dat zij uiteindelijk toch nog op het vuur eindigen, maar voorlopig kom ik toch niet bij ze, als ze nog leven. Het is nogal lastig. Inheemse vissen zijn gewoon niet te koop en je moet toch een levensvatbare populatie hebben. Ik heb ook over de Chinese wolhandkrab gedacht, maar die plant zich alleen in brakwater voort en is ook een echte exoot. Dan de rode Amerikaanse rivierkreeft, maar dat is ook echt een exoot, die veel schade aan moerasvegetatie en het leven in het water aanbrengt. En de vissen zijn ook vrijwel onmogelijk. Brulkikkers was ook even een optie, maar ik wil echt geen probleem exoten houden of promoten. Ik ga het dus toch maar bij de steeds zeldzamere inheemse amfibieën houden. Er zijn nu ook al meerdere schimmels die hun bestaan in Europa onzeker maakt. Misschien dat we over 5-10 jaar geen enkele soort amfibie in Nederland en België over hebben. In het buitenland zijn door deze schimmels al bosjes soorten sinds 1980 (voor het eerst vastgelegd) uitgestorven. Maarjah het is nog niet duidelijk of onze soorten er allemaal dood aan gaan. De vijvers zijn eigenlijk in verhouding ook te klein om echt levensvatbare populaties vissen te hebben, die ook nog de moeite waard zijn om te eten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum