Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Zonnewortel Helianthus strumosus

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Zonnewortel Helianthus strumosus

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-01-16, 22:32

Een familielid van de aardpeer.

Algemene beschrijving

De plant komt van nature voor in Noord-Amerika in bossen met zanderige leemgrond en wordt sinds het begin van de twintigste eeuw in Europa gekweekt.
De winterharde plant sterft in de herfst af en komt in de lente weer vanuit de wortels terug, het is dus een plant met een eenjarige cyclus. De vele wortelstokken hebben de vorm van een lange spil en de grootte van een vinger. De tot 2 m lange, rechtopstaande stengels zijn viltig behaard en vertakt. De bladeren zijn aan de onderkant van de plant tegenoverstaand en aan de bovenkant van de plant afwisselend geplaatst. Ze zijn ovaal en gepunt, licht getand en behaard. Ze worden 8-16 cm lang en hebben een korte bladsteel. De plant bloeit in juli tot september met 3,5-10 cm brede bloemen met acht tot vijftien gele bloembladeren.
De wortelstokken kunnen vanaf oktober worden geoogst. Ze kunnen maar enkele dagen worden bewaard, want ze worden snel zacht als ze aan de lucht worden blootgesteld. De smaak is vergelijkbaar met die van de wortelknollen van de topinamboer. Je kan ze rauw eten, geraspt met vinaigrette, of bereiden zoals aardappelen. Alle recepten van de Aardperen zijn op de Zonnewortel van toepassing. Verschil met de bekendere Aardperen zijn de slankere, gladdere knollen en de gegarandeerde bloei! Laat de knollen gewoon ‘s winters in de grond zitten of kuil ze op in vochtig zand, naar directe behoefte rooien. Let op: evenals de aardpeer is dit een plant, die zich gemakkelijk verplaatst door de tuin, geef ze een beperkte ruimte d.m.v. worteldoek of rooi (uiterlijk) in het voorjaar nauwkeurig.

https://www.vreeken.nl/2007/index.php?item=409620

Ikzelf had de plant dit jaar in de tuin gezet (1 plant), maar deze is helaas door de veldmuis opgegeten (zal die wel lekker gevonden hebben). Nu heb ik maar weer vijf knollen gekocht, die ik iets beschutter voor de veldmuizen ga zetten. In de toekomst hoop ik dat de soort zich door zijn agressiviteit zelf in leven kan houden. Ik hoop dat de soort iets minder inuline (gasvorming) bevat, maar dit heb ik nog niet kunnen proberen. Het is in ieder geval een prachtige plant (alleen al vanwege de bloemen). Daarbij draagt de soort bij aan de biodiversiteit in de tuin.
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 30

Profiel bekijken http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Re: Zonnewortel Helianthus strumosus

Bericht van Abracadavra op 2013-01-21, 02:06

Heb deze plant gezaaid uit zaden van vreeken.
Mooie plant maar geen knollen te bekennen......

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Robert en Monique Knops op 2013-01-21, 16:13

Ik heb geen ervaring met zaailingen, maar het kan zijn dat de plant het eerste jaar zonder knollen overwintert (misschien één hele kleine verdikking in de wortel), of het seizoen was te kort en hij heeft het daardoor niet gered. Ik heb knollen gekocht, omdat me dat zeker twee jaar scheelt. Hij zou even sterk als de aardpeer moeten zijn en als je hem eenmaal hebt zou je hem ook moeilijk weer kwijt moeten kunnen raken.

Ik zou in ieder geval controleren of je de juiste soort hebt gekregen. Helaas heb ik middelmatige tot slechte ervaringen met Vreekens. Heel vaak zijn de eigenschappen van de beschreven soorten nogal overdreven, krijg ik slechte kwaliteit zaden/knollen... De zonnewortel lijkt heel veel op de aardpeer, maar de knollen zijn iets anders en de plant bloeit ook sneller dan de aardpeer.
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 30

Profiel bekijken http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Go down

Bericht van Wiwi op 2013-01-21, 21:52

Eens geoogst zou de zonnewortel sneller zijn stevigheid verliezen en sneller mals worden dan de aardpeer.
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2013-01-22, 12:54

De zonnewortel is een koudekiemer die ik gezaaid had eind oktober.
De 1e zaailingen kwamen al op begin maart, de planten groeiden als kool, en waren in mei volgroeid. Ze hebben zeer uitbundig gebloeid tot de 1e nachtvorst. Lijkt me niet dat de groeiperiode te kort voor ze is geweest.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: