Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Kinderen zijn welkom

3 plaatsers

Ga naar beneden

Kinderen zijn welkom Empty Kinderen zijn welkom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-26, 21:48

Het is mij al lang bekend, maar het blijft mij toch verbazen. Kinderen zijn niet erg gelieft bij verenigingen. Dit is met name door de oudere leden. In het buitenland lijkt dit een stuk minder. Is het zo erg wanneer kinderen bij activiteiten van verenigingen aanwezig zijn (als deze niet uitsluitend voor kinderen bestemd zijn)? Bij Transition town en bij natuur organisaties is mij dit opgevallen en dat is betreurenswaardig in mijn ogen, omdat hoe krijg je zo een nieuwe generatie die weer verbonden is met moeder aarde en zich betrokken voelt bij haar welzijn? Wat is jullie mening mogen kinderen bij activiteiten aanwezig zijn of liever niet en waarom wel/niet? Wijzelf nemen onze kleine altijd gewoon mee, omdat ze verbonden aan ons is (krijgt nog borstvoeding / 15 maanden) en wij vinden dat het belangrijk is dat ze leert om verbonden te zijn met moeder natuur en het milie en niet denken dat zij dit wordt door achter de computer of inhet kinderdagverblijf te zitten. Tegen beide staan wij streng tegen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen zijn welkom Empty Re: Kinderen zijn welkom

Bericht van Linder 2013-01-26, 23:33

Dat ligt heel erg aan de aard van de activiteit, en de aard van het kind.

Als je kind in een huilfase zit dan zijn er activiteiten waar ik bij kan voor stellen dat je als ouder even verstek laat gaan, en bijvoorbeeld of een van de ouders met kind thuis laat terwijl de ander gaat of helemaal niet gaat.

Maar vanuit iemand sprekend die vaak activiteiten organiseert en heeft georganiseerd, ik vind het altijd erg mooi als het zo geregeld kan worden dat kinderen ook kunnen komen, voor veel activiteiten (zoals lesgeven/cursussen) betekend dit dat er een apart programma met kids verzorgt moet worden. Dit is niet altijd mogelijk helaas.

bij de moestuincursus die we nu in den dolder gaan geven is iemand die het leuk vind om te gelijk met kinderen te gaan zaaien ed op de tuin, dus dan kan het, bij een uitgebreide permacultuur cursus in rotterdam hebben we die extra inzet niet.

eerder ook meegemaakt dat kinderen aanwezig waren tijdens cursusdagen, die kinderen gingen hun eigen gang, en zaten te kleuren in een andere ruimte. ging prima, maar net zo goed meegemaakt dat een kind continu aandacht nodig had, en toch wel veel geluid maakt, waardoor lesgeven echt te moeilijk werd, laat staan de les volgen.

ik denk dat er een veranwoordelijkheid bij ouders licht om in te schatten of het kan of niet. hoewel ik ook begrijp dat organisatoren vinden da ze een veranwoordelijkheid hebben, en na vervelende ervaringen gewoon nee zeggen...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen zijn welkom Empty Re: Kinderen zijn welkom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-27, 15:58

Dat ben ik met je eens. Ik geef les aan vmbo leerlingen en die zijn maar al te snel door elkaar afgeleid.Het kan dus ook heel erg lastig tot soms zelfs onmogelijk zijn om lesstof over te krijgen (zeker omdat ze de lesstof totaal niet interesseerd). Het mooiste vind ik het persoonlijk wanneer je gemengde leeftijdklassen kunt hebben, omdat alle leeftijden elkaar wat kunnen leren of laten herrinneren/ voelen. Onze manier van lesgeven is alleen zo dat dit heel moeitlijk is. En daarom is het vaak fijn wanneer de kinderen apart van de volwassenen aan activiteiten meedoen. Daarom zouhet juist een uitdaging zijn om dit te veranderen. De Ladakh mensen kennen nog zulke leersystemen en hier zouden wij veel van kunnen leren. Het is ook onze cultuur geworden om alle leeftijden apart van elkaar te houden, terwijl dit ons beeld vertroebeld. Het paradigma is een mooi voorbeeld van hoe ze kinderen intrinsiek gemotiveerd willen houden om te leren ( in Nederland zijn proefprojecten van democratische scholen opgestart). Tegenwoordig leren wij vanaf de basisschool kinderen juist om niet creatief of intrinsiek gemotiveerd te zijn, wat blijft in de volwassenheid. Natuurlijk blijft een onrust stoker in een groep (kan een kind zijn) een probleem om kennis en ervaringen met elkaar te delen en deze onrust moet natuurlijk aangepakt worden, maar misschien kan dit alleen anders aangepakt worden dan om alle leeftijden maar van elkaar te scheiden. Daarbij is het interessant om te kijken wat de onrust veroorzaakt, want misschien levert dit een interessante bijdrage of kan deze makkelijk opgelost worden. Ons dochtertje is tot nu toe gelukkig wel rustig hoor. Ze heeft alleen de neiging om af en toe dag te roepen. Daarbij zijn de meeste lessen meestal vooral zo moeilijk voor kinderen omdat ze stil moeten blijven zitten en een lange tijd moeten luisteren naar (nutteloos) lang gepraat. Moet ik wel zeggen dat dit onze cultuur is geworden en wij hiertoe ook vaak door curriculums... gedwongen worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen zijn welkom Empty Re: Kinderen zijn welkom

Bericht van Tyrr 2013-01-27, 18:13

Ik denk dat, wat Linder zegt op het einde een belangrijk punt is.
Tijdens de transitie-inloopdagen in Turnhout waren er ook kinderen bij. Die waren de hele dag vrij stil, dan wordt er meer getolereerd denk ik dan wanneer de kinderen hinderlijk zijn voor de activiteit.

Het belangrijkste is volgens mij dan ook dat ouders behoorlijk kunnen inschatten of kinderen meekunnen op activiteit. Daar is 'zelfkennis', maar ook goeie informatie vanuit de organisatoren voor nodig.
Als dat goed gebeurd, gaat er niet vaak "overlast" zijn en zou het volgens mij ook minder en minder een probleem moeten worden. Nu moet ik wel zeggen dat ik daar zelf nog niet veel ervaring mee heb.

Wat we met JNM (Be) wel soms doen is voor werk op kindermaat zorgen terwijl natuurpunt met de ouders iets anders gaat doen. Komt er meestal op neer dat ze iets minder efficiënt werken en vooral zonder machines.
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen zijn welkom Empty Re: Kinderen zijn welkom

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-27, 22:50

Natuurlijk moeten ouders hun kinderen goed opvoeden en leren zich te gedragen naar gelang de situatie en respect te tonen (dat zit volgensmij niet meer in de opvoeding, wat ook logisch is omdat de ouders hun kinderen ook grotendeels niet meer zelf opvoeden en het misschien een relatie heeft met het materialisme en comsumentisme wat heerst), maar je moet als samenleving misschien het hele onderwijs veranderen, zodat de verschillende leeftijden in interactie met elkaar komen. Het type onderwijs waar wij het nu over hebben is een industrieel model wat helemaal door onze cultuur opgenomen is. Het zorgt ervoor dat leeftijden niet mengen en dus ieders vaardigheid niet goed benut wordt. Als je dit anders zou doen dan konden er echte vernieuwing ontstaan, omdat er dan een breder perspectief vanuit verschillende leefwerelden komt. De Ladakh (worden momenteel omzeep geholpen als cultuur) zijn een traditioneel volk, waarbij de hele familie in een huis woont. Kennen geen leiders. Voorzitter van ieder huis(oudste) praat met voorzitters van andere huishoudens en zo nemen ze beslissingen. Ze werken ook als gemeenschap vaak samen (ze ruilen zaken en doen zaken voor elkaar). Alle leeftijden doen alles met elkaar samen en ieder heeft natuurlijk zijn rol. Ze werken in harmonie met de natuur en daardoor is hun omgeving een stuk rijker, als wat hij anders zou zijn. Als ons onderwijssysteem/samenleving zo zou zijn (waarbij er natuurlijk wel iemand mee moet beginnen, om het goede voorbeeld te geven), dan konden wij onze cultuur ook verrijken. Er zijn Transition Towns en permacultuur organisaties wereldwijd die zich hiermee bezighouden, hoewel de een natuurlijk meer dan de ander en de een succesvoller als de ander. En natuurlijk zijn in sommige situaties kinderen niet altijd even handig om erbij te hebben, maar deze situaties kun je misschien beter zoveel mogelijk vermijden, alleen al omdat je hierdoor de kinderen misschien waardevolle ervaringen en kennis laten mislopen. Hetzelfde geld voor hele oude mensen (wijsheid / ervaringen). Misschien als wij zo'n instelling hadden dan zou deze wereld er een stuk mooier uitzien. De regering zou in ieder geval hele andere zaken belangrijk vinden en andere zaken beslissen (zeker wanneer kinderen en hele oude mensen mee zouden beslissen). . Hoewel we dan eigenlijk geen regeringen en machtinstituten meer nodig zouden hebben.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderen zijn welkom Empty Re: Kinderen zijn welkom

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum