Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

+2
Robert en Monique Knops
Iris A.
6 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Iris A. 2013-01-29, 22:07

Weet iemand hoe snel karton de bodem in verteert bij regenachtig koud weer?

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-29, 22:14

In de permacultuur gebruiken veel mensen karton, omdat het goedkoop en makkelijk is, maar in karton wordt ook veel rotzooi gedaan wat je grond in lekt, daarom ben ik persoonlijk geen fan van karton en wil ik het ook niet in/op de grond. Het licht aan je grond (bodemleven) hoe snel het karton weg is. Ik heb er weinig ervaring mee, maar denk dat het toch gauw een half jaar zal houden. Sommige mensen gebruiken ook worteldoek (is ook rotzooi). Je kunt ook houtsnippers gooien (15-20 cm dik van loofhout geen coniferen) dat werkt ook en geeft een prachtige zwarte aarde, met een gezond bodemleven (zou de grond enten met oude bosgrond / zit leven in). Is ook geen utopia voor slakken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-29, 22:18

Karton wordt nat, maar droogd dan weer gewoon op, dus het is niet binnen een paar weken verteerd, wat ook aangeeft dat het niet zo'n goed spul is, want als je mooi bladgroen op de grond legt is deze al binnen een week weg zeker wanneer deze nat is. De houtsnippers houden bij mij ongeveer één jaar op zure grond verwacht ik dat ze langer houden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Iris A. 2013-01-29, 22:27

Hm... Wederom bedankt.
Wilde het vooral gebruiken om onkruid (kweekgras en zo) te onderdrukken, maar heb inderdaad van meer mensen gehoord dat er ook in dat gewone bruine karton zonder opdruk toch nog best veel rotzooi zit dat je niet noodzakelijk in je bodem wil hebben.
Godsamme, hoe meer je je in iets verdiept, hoe meer je moet gaan afwegen..

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Abracadavra 2013-01-30, 00:11

Wat is die rotzooi die in karton zit?

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Iris A. 2013-01-30, 09:14

Ik weet niet, Rob, ik heb het ook maar van horen zeggen. Het lijm dat gebruikt wordt schijnt troep te zijn..
Wat is jouw kijk erop?

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Abracadavra 2013-01-30, 11:28

Ik heb ook karton gebruikt om onkruid weg te krijgen, ik heb daarvoor alleen karton gebruikt zonder opdruk (inkt). Ik heb nooit gehoord dat er rotzooi in de lijm zit, dat betekent natuurlijk niet dat het niet zo is.
Het onkruid (Zevenblad) is helemaal weg gebleven, het karton ligt er nu dik 10 maanden (bovenop het zevenblad gelegd zodat het ook kan drogen), het is nog steeds niet verteerd, als het verteerd is gooi ik er houtsnippers op.

Ik heb ook een wormenbak opgestart met karton, ik denk dat als er in karton giftige stoffen zitten dat wormen dit niet zouden overleven, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt, maar zeker weten doe ik het niet.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Iris A. 2013-01-30, 11:53

De Arbo spreekt wel van gevaarlijke stoffen in de papier- en kartonindustrie, maar die hebben vooral met het bleken te maken volgens mij, hoewel ook lijmen genoemd worden. Er schijnt een stoffenregister te zijn maar daarvoor moet je volgens mij uit de branche zijn om daar toegang tot te krijgen. Aan de andere kant, als jouw wormen het overleven... Ik denk dat die wormen veel minder kunnen hebben dan wij mensen, dus dan zou je inderdaad denken dat het mee zou moeten vallen (grote kans dat ons drinkwater minstens net zoveel als niet meer schadelijke stoffen bevat). Tja.
Maar goed, als onkruidonderdrukker werkt het dus goed en blijft veel langer liggen dan ik dacht.

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Abracadavra 2013-01-30, 14:35

Op permies.com is ook een topic hierover.

Ik weet niet of ik die info mag kopieren naar dit topic, voor het geval het niet mag kun je zelf even kijken wat meneer Wheaton schrijft.

Posting info:
paul wheaton posted vrijdag 12 augustus 2011 16:50:43


Maar nogmaals, als de wormen het er goed op doen, denk ik dat het allemaal wel meevalt zolang je maar karton gebruikt wat bruin is, niet glanzend is en zonder opdruk is.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-30, 16:43

Omdat de wormen er niet direct van doodgaan betekent niet dat het geen giftige stoffen voor de omgeving bevat. Het is onwaarschijnlijk dat de mens er snel op reageerd, hoewel bepaalde stoffen natuurlijk met heel wat tijd in het lichaam kunnen accumuleren en een mens langer leeft dan een regenworm (dus meer tijd heeft om te accumuleren en op den duur zelfs effecten op het lichaam loslaat), maar dat betekent niet dat het de beste oplossing is. Je hebt namelijk meer in de grond leven dan alleen regenwormen. En deze samenhang wil je gezond hebben in de grond (protozoa, bacterien, schimmels, nematoden...). Het is natuurlijk wel een makkelijke methode. Ik geloof dat het bruine karton inderdaad beter is. Het witte is hoe dan ook gebleekt. Ik zou niet precies weten wat ze er allemaal in stoppen, hoewel in het meeste wc papier al veel plastic... zit. Ook in Tandpasta zit plastic. Beide als voorbeeld want er zit veel meer in. Hoe dan ook het zijn stoffen die in de natuur niet voorkomen dus de soorten in de grond zijn er niet op aangepast, dus ze kunnen makkelijk het evenwicht verstoren. Karton bestaat voor het grootste gedeelte nog uit koolstof, wat je zou kunnen doen is opzoeken wat er allemaal in karton zit en dit op chemisch niveau bekijken om te kijken hoe belastend het is, zolang het organische stoffen zijn valt te verwachten dat de effecten op de grond wel mee zullen vallen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Abracadavra 2013-01-30, 17:03

Wormen zijn erg gevoelig voor verontreinigingen, deze organismen kun je wel beschouwen als indicator voor vervuiling, en natuurlijk kun je niet met zekerheid zeggen dat er wel of geen (of veel of weinig) schadelijke stoffen in het karton zitten, maar dat weet je van je bodem eigenlijk ook niet als je dit nooit hebt laten onderzoeken........

Hoe wil je onderzoeken wat er allemaal in het karton zit wat je op dat moment te pakken hebt gekregen? Je moet dan weten waar het gemaakt is, lijkt me niet zo makkelijk te achterhalen.

Robert en Monique Knops schreef:hoewel in het meeste wc papier al veel plastic... zit. Ook in Tandpasta zit plastic.
Bron? (in tandpasta kunnen inderdaad kleine kunststof deeltjes zitten die een schurende werking hebben, hoe komt dat plastic dan in het toiletpapier terecht? Lijkt me in dat geval geen goed idee om compost uit een composttoilet te gebruiken)

PS een dioxine, benzine, waterstofsulfide zijn ook organische verbindingen. Organisch wil dus niet zeggen niet ongezond.



Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-01-30, 23:06

De meeste bronnen die ik gebruik zijn documentaires, lezingen,eigen ervaringen, boeken en onderzoeksrapporten. Dat van dat plastic heb ik uit een documentaire die over onze achteruitgaande waterkwaliteit gaat. Dat van het wc papier heb ik ook van de leverancier van ons composttoilet. Ik zeg niet dat ze compost uit een composttoilet op haar grond moet doen, daarbij wij gaan dat wel doen (laten hem eerst wel minimaal een half jaar verder composteren en gebruiken speciaal wc papier).

Hier een bron over de regenworm en dat de regenworm misschien niet zo eenvoudig als men denkt. http://biologiepagina.nl/1/Ordening/regenworm.htm

Hier een citaat: "Regenwormen kunnen gifstoffen in hun lichaam opslaan, waardoor dieren die wormen als voedsel gebuiken vergiftigd kunnen worden." Er staat ook dat ze vergiftigd kunnen worden, maar dat kan alles. Daarbij moet men denken dat men in de tuin ook juist de soorten kan hebben die meer kunnen hebben. Zo is de gewone regenworm een veel voorkomende soort. Ze kunnen volgens de site vooral slecht tegen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen, wat goed te verklaren is, omdat kunstmest vooral veel zouten zijn die de regenwormen het water uit het lijf zuigen en gewasbeschermingsmiddelen ronduit schadelijk zijn als ze van een chemische aart zijn. Ik heb trouwens nog nooit regenwormen gezien die gek zijn op karton en als het zo goed voor ze zou zijn dan zouden ze er niet van weg te slaan zijn.

Via het internet of via derden kun je achtetkomen als je het echt wilt weten wat er allemaal in karton zit. Regenwormen laten leven van karton is een goede proef, maar daarna kun je ook de regenwormen aan een groter dier voeren en laten accumuleren. Of je kunt andere organismen het laten eten. Misschien niet erg diervriendelijk, maar hoe dan ook het zou hwel heel raar zijn wanneer de mens dit materiaal nog niet vervuild heeft.

Benzine zijn gefossiliseerde organische stoffen. Deze lijkt helemaal niet meer op wat het oorspronkelijk waren, omdat er ook veel anorganische stoffen mee vermengd zijn.
Waterstofsulfide (H2S) is een anorganische stof die vrijkomt uit organische stoffen.
Dioxines en dioxine-achtige verbindingen zoals PCB’s (poly-chloorbifenylen) zijn kleurloze en geurloze stoffen met diverse chemische samenstellingen. Ze ontstaan vooral bij verbrandingsprocessen. Het gaat bijvoorbeeld om uitlaatgassen en verbrandingsrook. Ze kunnen ook ontstaan bij de productie van bepaalde bestrijdingsmiddelen, bij bosbranden en vulkaanuitbarstingen. Onder hoge temperaturen veranderen stoffen chemisch vaak tot gevaarlijke stoffen.

Organische stoffen bevatten koolstof. In mijn visie zijn organische stoffen daarnaast direct afkomstig van levende organismen en zijn geen soort van chemische verandering ondergaan, want deze stoffen kunnen met bladeren van een boom niet meer vergeleken worden.

het maakt mij trouwens echt niet uit wanneer je karton gebruikt, je moet alleen niet denken dat het een natuurlijk materiaal is en beseffen dat dit ook zo zijn nadelen heeft.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Linder 2013-01-31, 00:02

Bij mij verteerde karton toch wel binnen een paar maanden, maar ik had er dan ook een laag stro overheen liggen, hierdoor bleef het nat en was het binnen de korste keren weer weg. Om de maagdenpalm weg te krijgen die er onder zat was het nodig om nogmaals karton neer te leggen. Hetzelfde gold voor het stuk waar ik gele dovenetel wilde verwijderen.

Over de giftige stoffen in karton, mr paul wheaton heeft daar inderdaad wat over te zeggen. Zelf vindt ik het te verwaarlozen, zeker aangezien de karton behandeling iets is dat je één of twee malig uitvoert om ergens vanaf te komen, en niet continu.

Verder zit er nog een ethisch aspect aan vast. Dat karton wordt geproduceerd voor ons consumenten, om dingen in te vervoeren waar wij ook gebruik van maken. Wij hebben dus net zo goed een verantwoordelijkheid voor het bestaan van dat karton toch? Misschien is het dan wel redelijk om er wat van op je grond te nemen ook, anders maak je er automatisch iemand anders probleem van, en juist dat externaliseren van afval en andere problemen maakt dat onze samenleving zoveel afval produceert.

Als wij het weigeren beland het hoogstwaarschijnlijk ergens anders, vervuilt het ergens anders de grond, en voor het meeste afval geldt dat het dan de bodem en waterwegen van minder geprivileerde mensen op aarde gaat vervuilen. Maar goed, dat is mijn houding in veel afvalproblematiek geworden nadat ik veel in azie en afrika heb gereisd, het is echt schrikbarend hoeveel van ons afval daar beland...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Abracadavra 2013-01-31, 00:07

H2S is inderdaad niet organisch, foutje van mij.
Ook weet ik wat dioxines zijn en hoe ze kunnen ontstaan, en dat ze ook in de natuur voorkomen, het gaat er mij meer om dat je zegt dat als je met organische stoffen te maken hebt, dat het dan allemaal ok is. Snap je wat ik bedoel.

Ik gebruik het karton niet meer omdat ik van het onkruid af ben, en dus ook niet zeker ben of er troep in zit.


Laatst aangepast door Abracadavra op 2013-01-31, 00:16; in totaal 1 keer bewerkt

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Abracadavra 2013-01-31, 00:16

@Linder:

Daar heb je zeker een punt, je blijft inderdaad niet aan de gang aan met het karton. Als het doel bereikt is gebruik je het niet meer als mulch.


Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Iris A. 2013-01-31, 12:02

Dank jongens, zo wordt het een stuk makkelijker voor mij om een weloverwogen besluit te nemen Smile
Ik denk dat ik voor een middenweg kies: wel onkruid mee onderdrukken maar niet de bodem in laten verteren. Wat overblijft na onkruid onderdrukken breng ik naar de oud-papiercontainer.

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Abracadavra 2013-01-31, 13:31

Dat lijkt mij ook de beste oplossing.
Succes ermee!

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Jet 2013-02-01, 13:20

Robert en Monique Knops schreef:wanneer je karton gebruikt, je moet alleen niet denken dat het een natuurlijk materiaal is en beseffen dat dit ook zo zijn nadelen heeft.


Ik denk dat dit een belangrijke opmerking is. Ik heb dit jaar ook karton in de tuin, voornamelijk omdat ik het onkruid niet meer aan kan, en ik zo deze winter het onkruid wil onderdrukken. Verder werk ik hard aan mijn compost en houtsnippers enzovoort, om straks het karton te kunnen vervangen voor deze mulch-materialen, zodat het karton uiteindelijk tijdelijk en in een a twee lagen in mijn tuin is geweest.
Vorig jaar had ik op een pad karton gelegd..dat heeft er de hele winter en lente gelegen..daarna was het wel weg.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Natuurlijke Moestuin 2013-02-05, 00:18

Ik gebruik al vele jaren karton om stukken grond te bedekken en zo onkruid te onderdrukken. Dit werkt prima, het karton is normaal na een half jaar ongeveer volledig verteert. (De laag karton wordt wel altijd bedekt met houtsnippers of stro)

In gewoon bruin golfkarton zitten er geen slechte stoffen. De lijmen die gebruikt worden zijn zetmeel lijmen, gebruik gewoon bruine karton waarvan je alle plastic, nieten en klevers verwijdert. Dan zit je veilig en ga je geen ongewenste stoffen in de bodem inbrengen Smile.

Veel succes!

Natuurlijke Moestuin

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 05-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe snel verteert kartonmulchlaag? Empty Re: Hoe snel verteert kartonmulchlaag?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum