Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


edible city

4 plaatsers

Ga naar beneden

edible city Empty edible city

Bericht van Tyrr 2013-02-16, 22:52

Via de vrijwilligers van de wereldwinkel kwam de vraag om iets te mogen doen met het perkje voor de WW. Dit is nooit iets behoorlijks geweest, dus wilde ze er zelf iets mee doen. Braaf als ze waren, hebben ze aan de gemeente gevraagd of dat mocht. De gemeente vond dat geen goed idee, want ze willen er hulst zetten. Weinig onderhoud en weinig kans op vandalisme. Het perkje ligt namelijk op de rand van het Santa Thomasplein, wat een verbreding is van de Corbiestraat (waar ene Tom ooit eens een lijntje vond). De uitgaansbuurt van Mol met alle ongein van dienst.

Nu ga ik er vanuit gaan dat die hulst er realitief snel gaat komen aangezien ze anders sowieso voor voldongen feiten staan (de aanvragers zijn ook niet altijd vies van wat guerrilla gardening op verwaarloosde plaatsen). De vraag die nog rest: wat doe je met hulst. Ik wil volgend jaar kunnen oogsten als ik daar naar de winkel ga. Iets dat er dus tussen kan groeien, dat niet te opvallend is tot het groot is en dan misschien voor een bloempje ofzo kan zorgen. Liefst ook weinig onderhoud in termen van snoeiwerk.

Zou aardpeer er door geraken? Gaat misschien niet zo goed te oogsten zijn zolang de hulst er staat, maar als die er bovenuit komt, denk ik dat er wel stilletjes aan hulst struikjes kunnen verdwijnen door oneerlijke concurrentie om licht en voeding en verstoring Wink
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

edible city Empty Re: edible city

Bericht van Abracadavra 2013-02-16, 23:01

Ik zou het helemaal vol zetten met aardperen , die hulst gaat dat niet trekken.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

edible city Empty Re: edible city

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-17, 17:44

Misschien als ze met een goed plan naar de gemeente gaan met dat zij het beheren en de aanplant bekostigen dat ze dan wel toe happen. Gemeentelijk groen kost namelijk ontzettend veel. Aardpeer zouden de gemeentelijke werkers in ieder geval niet makkelijk verwijdert krijgen. Je zou dan ook Apios americana, crosne, smeerwortel... kunnen zetten. Helaas verwacht ik wel dat de gemeente dan gaat spuiten met vergif. De hulst kun je het beste als deze net geplant is uit de grond trekken en dan alle aarde om de wortels weghalen en dan terug in het plantgat zetten, dan gaat hij gegarandeert dood en wordt niet aan vandalisme gedacht.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

edible city Empty Re: edible city

Bericht van Tyrr 2013-02-26, 00:27

er was een vrij aardig plan voor zover ik mee was, maar dat was dus niet voldoende.
Een aantal hulststruiken zo behandelen gaat nog minder opvallen, zeker als er geen echt patroon in zit :p

Trouwens, hoe goed kunnen die tegen azijn? Schijnt dat je daar ook wel wat mee kapot krijgt zonder dat het te merken is. Nadien wat kalk gooien en klaar. Aardpeer heb ik nog zelf, de rest niet, dus daar moet ik nog achteraan :p

Er staat trouwens nog steeds niets in de perken. Hoog tijd dus om last minute nog wat te verplanten van uit onze tuin Smile
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

edible city Empty Re: edible city

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-02-26, 17:37

Hulst groeit ook op een zure grond, dus dat gaat niet werken. Hulst is daarbij een sterke plant die wel een stootje kan hebben, anders deden de gemeenten hem ook niet aanplanten. Het probleem bij gemeenten kan zijn, dat zelfs wanneer het ze geld kan schelen ze vaker toch nog niet mee willen gaan, omdat ze er persoonlijk (de beslissende persoon) geen voordeel aan hebben, of iets tegen dit soort initiatieven hebben. Je kunt het eventueel hogerop proberen of via de krant (plaatselijk). Misschien kun je ze op deze wijze wakkerschudden. Als je de planten zonder toestemming wilt zetten kun je beter niet te veel ophef maken, want dan valt het juist op (waarschijnlijk nu ook al / want de aanvragen zal de schuld krijgen). Je kunt evt. de stamvoet beschadigen (het cambium kapot maken / zo dicht mogelijk tot bij de eerste vertakkende wortels). Persoonlijk zou ik zaken als Roundup niet aanbevelen, omdat het echt vergif is en in twee componenten uit elkaar valt die ook giftig zijn. Mannen maken ze daarbij minder vruchtbaar. Wat je ook kunt doen is alle hulstplanten met andere soorten vervangen, omdat ze dit zo goed als zeker niet zal opvallen (de meeste plantsoenwerkers hechten niet veel waarde aan het plantsoen en zijn meestal ook niet zo goed in soorten / de hogere personen gaan niet snel naar een plantsoen kijken en daarbij hebben zij meestal nog minder verstand van planten). Aardpeer is een plant die snel herkend wordt als onkruid en zal daarom sneller verwijderd worden. Je zou ook rimpelroos, appelbes, krentenboom of honingbes kunnen aanplanten (worden ook niet als eetbaar herkend en valt daarom minder op). Soorten die ook zouden kunnen, maar die verdacht overkomen zijn: blauwe bes (mits zuur), aalbes, kruisbes, wijnbes (wordt snel gezien als onkruid) of, Rabarber.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

edible city Empty Re: edible city

Bericht van ouweboer 2014-12-09, 20:38

Met een goed plan mag je in best wat gemeentes ''experimenteren'' vaak word het niet lelijker.
Probleem is vaak dat er niet echt een goed plan is inclusief financieel.
Je kan ook eerst jezelf bewijzen op een stuk wat de gemeente als waardeloos beschouwd. Smile

edit:
Wat ook kan is een bekend persoon strikken om door publiciteit de gemeente in een goed daglicht te brengen ALS ze meewerken flower
ouweboer
ouweboer

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 09-12-14

Terug naar boven Ga naar beneden

edible city Empty Re: edible city

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum