Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

wormenbak gaten

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

wormenbak gaten

Bericht van Albertien op 2013-03-26, 14:13

Hoi,

een praktische vraag. Ik ben een wormenbak aan't maken door verschillende bouwemmers op elkaar te stapelen. Stuk tuinslang ertussen zodat ze niet tot op de bodem zakken en er toch geen water in kan lopen. Mijn vraag is, hoe groot moeten de gaten zijn in de bodem van de emmers? Verschillende mensen op youtube en zo zeggen verschillende dingen. De wormen moeten niet naar beneden vallen en verdrinken in de onderste bak, maar ze moeten er wel doorheen kunnen om naar een hogere bak te migreren. Hoe is dat verenigbaar?
Ik heb nu gaten met een 3,5 mm boortje gemaakt maar dat lijkt me aan de kleine kant. Misschien is er iemand met een gekocht exemplaar die kan kijken hoe groot de gaten zijn?

Alvast hartelijk dank. Groet! Albertien

Albertien

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 30-01-13

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: wormenbak gaten

Bericht van Linder op 2013-03-26, 15:11

de gaten in de onderste bak moeten zo klein zijn dat ze er niet door kunnen, de gaten in de bakken erbovenop moeten groter zijn, zodat ze kunnen migreren

Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van Abracadavra op 2013-03-26, 15:52

Of een stuk horregaas op de bodem van de 1 na onderste bak leggen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Albertien op 2013-03-26, 22:28

Ja, grote en kleine gaten, maar je wisselt de bakken telkens, dus dat is in de praktijk niet haalbaar, lijkt me. En dat horrengaas lijkt me ook moeilijk, want eerst moeten ze naar boven migreren, door de grotere gaten, maar als ze daar eenmaal zitten moeten ze niet weer naar beneden kunnen. Maar dan zit het keukenafval er al in en kun je dat horrengaas niet meer plaatsen. Of je moet het op de 1 of andere manier ónder de bodem van de bak plakken. Hmm.
Hoe hebben ze dat met kant en klare bakken opgelost?
En heeft iemand concrete maten?

Groet! Albertien

Albertien

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2013-03-27, 18:50

ze kruipen naar waar het eten is, dus wanneer ze naar boven zijn gemigreerd kruipen ze niet naar beneden zolang daar niets te eten voor ze is.
de onderste bak, met de kleinste gaten blijft inderdaad altijd onderop, maar dat geeft niet, als je alle bakken hebt gevuld migreren ze gewoon achter het nieuwe eten aan, en kun je dus gewoon weer onderste vullen. ze kruipen vanzelf wel weer naar beneden als boven het voedsel op is.

is even onhandig dat je de onderste bak aan het vullen bent maar ook geen hele grote ramp. als die weer vol is kun je gewoon weer de eerstvolgende lege bak helemaal bovenop zetten.

althans, dat is hoe wij ooit onze curverbakken wormencompost hebben opgezet. Dat is wel misgegaan, want je moet je continu blijven voeren in die kleine bakken. op een gegeven moment waren we een kleine week weg, en toen we terugkwamen lagen er dode uitgedroogde wormen in ons keukenkastje, eten was op, en zij gaan dan migeren en proberen elders eten te vinden.

we hebben nu gewoon een hele grote bak buiten, dat is veel stabieler, en overleeft ook de winter gewoon...

Admin

Terug naar boven Go down

Bericht van Max op 2013-03-27, 21:05

Van wat voor materiaal Linder?
Heb je foto's?
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 38

Profiel bekijken http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Kruidje op 2013-03-27, 22:06

Ik dacht dat het probleem was dat ze in de winter niet overleven... Of blijft de bak bij jullie gewoon warm genoeg?

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Matis op 2013-03-27, 22:12

Maar de eitjes overleven bijna altijd. Ook als die helemaal bevroren is.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 18

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Albertien op 2013-03-28, 11:53

Aha, dank voor je antwoord. Ik snap het nog niet helemaal, want dan kunnen ze alsnog naar beneden vallen in de onderste, dan lege bak. Kunnen ze tegen die gladde wanden weer omhoog kruipen terug de volle bak in?

In een engels filmpje op you tube http://www.youtube.com/watch?v=Mvmy9jZgHn8, wordt een gekocht exemplaar gedemonstreerd. Vanaf de 7de minuut ongeveer laten ze zien hoe ze de verschillende bakken wisselen. Daar kan het dus wel.

En heb je concrete maten voor die verschillende gaten? Met welke boortjes heb je ze geboord, weet je dat nog? Of iemand anders?

Albertien

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2013-03-30, 03:55

naar de onderste bak waar het water in zit kunnen ze vallen, de andere bakken staan in elkaar, bovenop de compost die je erin hebt gedaan, er is dus contact tussen de bodem met grotere gaten waar ze doorheen kunnen en de compost in de bak er onder, geen sprake van vallen dus, vandaar dus ook dat ze kunnen migreren..

Admin

Terug naar boven Go down

Bericht van Albertien op 2013-03-30, 13:45

Maar die bak met die kleine gaten is eerst nog leeg, toch? Die ga je dan vullen, maar in eerste instantie kunnen ze dan in die lege emmer vallen, lijkt mij.
En het lijkt me niet handig om telkens de bovenste bakken er af te moeten halen om de onderste te vullen. Misschien ga ik toch nog een constructie verzinnen met dat horrengaas. Iets dat in de onderste bak past, precies tegen de bodem van de bak daarboven. Mocht het lukken zal ik het onverwijld melden.

Albertien

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2013-03-31, 13:59

nee die bak met die kleine gaten daar KUNNEN ze niet doorheen vallen in de onderste bak. Daarom moeten de gaten in de eerste bak ook KLEIN zijn. Zo klein dat ze er niet door kunnen.

Bovendien ga je natuurlijk eerst wat materiaal in je eerste bak doen, voordat je de wormen introduceert.

En het lijkt me niet handig om telkens de bovenste bakken er af te moeten halen om de onderste te vullen.
je kunt ook zodra de eerste bak klaar is en je daar de compost uit haalt de inhoud van de bovenste bak daarin doen. dan kan je daarna je keukenafval enzo gewoon in de bovenste bak doen...

Admin

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2013-03-31, 14:20

er is geen sprake van vallen... dat zou alleen in die emmer voor het vocht kunnen, daar is enige afstand tussen de 1e bak en de onderste bak, (maar dat kan niet want daarom zitten in de 1e bak kleine gaatjes).

alle bakken na de 1e bak maken contact met de bak eronder, of met de compost eronder. je stapelt ze in elkaar, dus ofwel de bodem staat op de bodem van de bak eronder, ofwel de bodem staat op de compost eronder.

En zoals ik al zei, je kan na het legen van de 1e bak de inhoud van de boveonste bak daarin doen kan komt de 2e bak gewoon in de compost van de 1e te staan.

Admin

Terug naar boven Go down

Bericht van Albertien op 2013-04-03, 22:52

Dank je wel voor je uitgebreide antwoorden. Misschien heb je gelijk en is het niet te vermijden dat je die bakken niet kunt doorschuiven, maar ik snap dan niet dat dat bij commerciele wormenbakken wél kan. (zie dat filmpje waarvan ik de link heb doorgestuurd.
Ik hoop nog steeds dat er een ideale maat te vinden is waarbij de wormen er wel doorheen kunnen kruipen, maar niet zo snel vallen. Als er al een laag compost in zit zal dat misschien ook wel meevallen. De tijd zal het leren. Ik moet de wormen nog scoren.

Albertien

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2013-04-04, 19:06

nou, volgens mij kun je ze wel doorschuiven, alleen wanneer de bovenste vol en de onderste klaar is moet je even de lading van de bovenste in de onderste gooien, kun je bovenop weer verder vullen.

Ik zet dit topic trouwens even onder de categorie bodem, ik denk dat ie daar beter past. Smile

Admin

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: