Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

+2
Robert en Monique Knops
carsten888
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-07, 10:41

Ik heb niet genoeg mulch voor mijn hele tuin. Zijn er planten geschikt om als grondbedekker/groenbemester TUSSEN de groentes te zetten? Zonder dat die dan al te veel energie van de groentes gebruiken?

Winterpostelein wil ik dit jaar gaan inzaaien na de oogst van de eenjarige groenten. Voor zover ik begrepen heb, zijn die planten winterhard en beschermen de grond de hele winter. Als het dan in het voorjaar tijd is om te zaaien/planten kun je die winterpostelein afsnijden en neerlegen als mulch. Dat lijkt me een prima manier om braakliggen te voorkomen, maar is wel veel winterposteleinzaad voor nodig. Zelfde voor boekweit, klaver en phacelia. Ik zou een paar vierkante meter kunnen gebruiken om (postelein) zaad te telen, maar misschien is het helemaal niet nodig die plantjes af te snijden. De winterpostelein kan dan zijn zaadjes zelf zaaien. Misschien lukt het wel om bij het planten in het voorjaar wat ruimte te maken en de plantjes tussen de winterpostelein in te zetten. Of krijgt de groente dan te weinig voedingsstoffen? Heeft iemand zoiets wel eens geprobeert?

Zijn er wellicht zelfs meerjarige winterharde bodembedekkers/groenbemesters die goed tussen groenten kunnen zonder de groei daarvan af te remmen? #dtv




carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-07, 22:15

Zodra er concurrentie is zullen soorten hoe dan ook wat ruimte moeten inleveren, maar dat betekend niet dat de productiviteit per vierkante meter gezien toch groter kan zijn, omdat je alle ruimte gebruikt. Winterpostelein is een goede je hebt ook een roze soort die meer gedurende de zomer groeit. Verder kun je vogelmuur, gewone rolklaver, hopklaver, liggende klaver, kleine klaver, Japanse andoorn (crosne), Akkerandoorn (niet eetbaar, maar zeldzaam), Naakte lathyrus (zeldzaam, stikstofbinder), veldsla, Witte klaver, Voederwikke, diverse akkeronkruiden (hebben tevens positief effect op de bodem / bv. helend / verrijkend / naaldenkervel, akkerbedstro, blauw walstro, akkerboterbloem, akkergoudsbloem, hardbloem, kleine wolfsmelk, wilde ridderspoor, ganzenbloem, korenbloem, akkerleeuwenbek, zomer andoorn, akker zenegroen, ronde leeuwenbek, spiesleeuwenbek, kleine leeuwenbek, akkerogentroost, bolderik...).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-08, 19:41

Zo zo, dat zijn een hoop planten! Ik zit ze in de planten database te bekijken. Maar veel staan er niet in en/of er staat niet bij of het eenjarig, dan wel meerjarig is.
Welke hiervan zijn meerjarig, winterhard en blijven laag bij de grond?

Crosne lijkt me leuk (meerjarig wintervast), maar die wordt best hoog, als ik die tussen mijn eeuwige moes of brocolli zet, komt er niks van terecht. Of zie ik dat verkeerd?
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-09, 11:21

Crosne is geen sterke concurrent voor andere planten en kan eigenlijk naar mijn ervaring zelf slecht tegen concurrentie van anderen. Hij zal eeuwigmoes zeker niet verdringen en de broccoli moet in het begin gewoon wat ruimte krijgen om goed op te komen, dus dan moeten de omringende crosne laag gehouden worden. Alle klavers zijn vast en winterhard. Alle akkeronkruiden zaaien zichzelf, dus die blijven ieder jaar opnieuw opkomen. Veel akkeronkruiden hebben wel een pioniersgrond nodig om te kiemen (dus kale aarde, die in beweging geweest is). Alle planten zijn of kunnen laag gehouden worden.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-09, 13:17

ik zocht 'kleine klaver' bij vreeken.nl en daar staat zelfs bij dat ie tussen de groenten kan. ga ik zeker proberen, jammer dat deze uitverkocht.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-09, 17:41

Je kunt ook wat plantjes vanuit de berm uitsteken, of daar zaden verzamelen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-09, 18:22

Ik vond deze 2 op youtube over klaver tussen gewassen gebruiken. Lijkt te werken.
https://www.youtube.com/watch?v=shUYEX2jyuE
https://www.youtube.com/watch?v=_IMLCFrzpTk
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Chana 2013-04-18, 22:54

Ik vind die filmpjes juist niets zeggen. De eerste zegt niets, hoe doen die plantjes het zonder de klaver. De tweede zegt juist dat het niet werkt, het is maar net hoe je luisterd.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-19, 10:43

Beide filmpjes tonen dat menn dit probeert en de planten lijken er geen last van te hebben. Dat is alles wat ik ermee bedoel.

Tja, erg wetenschappelijk is het niet, zonder controlegroepen en zo.
[off topic]
Eigenlijk verbaas ik me er wel eens over dat de wetenschap hier helemaal niet mee bezig lijkt te zijn. Hoe meest duurzaam en efficient voedsel te verbouwen lijkt me van vitaal belang voor de toekomst van de mensheid.
[off topic]
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Abracadavra 2013-04-19, 10:45

Ik heb tussen de planten incarnaatklaver gezaaid, voor de levende mulch, en als stikstofbemesting (vlinderbloemige). Als je ruimte nodig hebt kun je de planten makkelijk omkappen en mulchen en er iets anders voor in de plaats zetten.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-19, 11:17

De groenteplanten zullen wel wat kleiner worden doordat ze in een oase aan planten staan, maar de gezondheid van de groenten en bodem kan gemakkelijk hoger zijn, omdat er meer symbioses mogelijk zijn en iedere plant zijn bijdrage heeft aan de bodem en het leven boven de grond. Groot betekent niet automatisch voedzamer.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-19, 14:13

Robert en Monique Knops schreef:De groenteplanten zullen wel wat kleiner worden doordat ze in een oase aan planten staan, maar de gezondheid van de groenten en bodem kan gemakkelijk hoger zijn, omdat er meer symbioses mogelijk zijn en iedere plant zijn bijdrage heeft aan de bodem en het leven boven de grond. Groot betekent niet automatisch voedzamer.
Dat is nou precies wat ik gisteravond in 'perennial vegatables' van Martin Crawford heb gelezen (met griefieken van hoeveelheden vitaminen, duidelijk).

@Abracadavra
Ja, incarnaatklaver gaat niet echt tussen groentes in, maar wel heel mooi.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Abracadavra 2013-04-19, 16:48

incarnaatklaver gaat prima tussen de grotere groenten zoals eeuwig moes en andere kolen, tussen de lagere groente heb ik levende mulch van lage eetbare planten zoals postelein of winterpostelein.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-19, 18:22

Abracadavra schreef:incarnaatklaver gaat prima tussen de grotere groenten zoals eeuwig moes en andere kolen
ah dank je wel voor de tip. Smile
heb je speciaal die soort klaver gekozen om een bepaalde samenwerking met de eeuwige moes? Of gewoon omdat het een wel hele mooie klaversoort is?

tussen de lagere groente heb ik levende mulch van lage eetbare planten zoals postelein of winterpostelein.
interesant. Nou is winterpostelein niet meerjarig. Verzamel je de zaden of zaaien die zichzelf weer uit?
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Abracadavra 2013-04-19, 18:45

incarnaatklaver heb ik gekozen omdat ik ze mooi vind Very Happy

winterpostelein zaait zichzelf enorm uit (heb ik gezien in het wild)
de planten die ik vorig jaar augustus had gezaaid bloeien nu, gaan ze daarna dood? (dit wordt pas het 2e jaar dat ik ze heb)

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-04-19, 19:22

Abracadavra schreef: gaan ze daarna dood?
daar ga ik vanuit, omdat ik hier lees dat ze eenjarig zijn
http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=winterpostelein&laag=&functieSER=Z24=&page=0&pid=261&sort=naz
maar als ze zichzelf zo goed uitzaaien merk je daar misschien niks van Wink
Ik ga dat zeker proberen.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-19, 23:56

Er zijn ook goede oostenrijkse boeken over eetbare wilde planten. Ik heb een enzyclopedie van een oostenrijker waarin 1500 mideuropese wilde eetbare planten beschreven staan (ook de zeldzame). De meeste zijn wel niet erg interessant om te eten. Daarbij is bijna alles zeldzaam tegenwoordig, dus het blijven wel de gewone dingen die alleen maar geoogst kunnen worden, omdat de schade anders niet te overzien is. Het is gewoon logisch nadenken. Groot betekent meestal alleen maar meer water in iedere cel.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Kruidje 2013-04-21, 21:17

Winterpostelein groeit hier in de tuin als onkruid - heb het nooit hoeven zaaien. Het is altijd opletten dat ik er genoeg plantjes laat staan. Anders zijn er in het volgende jaar te weinig en kan ik er niet van eten. Het zaait zich prima uit. Helaas vaak op een kluitje en dat is niet handig.

Ik wil dit jaar ook de gewone postelein zaaien - ook als eetbare grondbedekker.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-06-13, 10:46

inmiddels heb ik op mijn tuin steeds onkruid weggehaald en klaver laten staan. Nou blijkt dan veel daarvan klaverzuring is. Shocked

Stopt klaverzuring ook stikstof in de grond?
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Linder 2013-06-14, 03:46

Hoi,

nee klaverzuring is geen vlinderbloemige, het is zelfs geen klaver, en eigenlijk ook geen zuring..

het is een oxalis (naar het oxaalzuur dat ook zuring zuur maakt)

als je het mulch of composteerd stopt het stikstof in de grond maar het is levend geen stikstoffixeerder jammergenoeg
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-06-14, 08:42

jammer. ik had al een aardige hoeveelheid klaver-struikjes. dan eet ik ze maar op Wink
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-06-14, 19:34

Ik twijfel een beetje welke klaver nou klaver-zuring is en welke 'echte' klaver. Op wikipedia las ik dat bij klaver-zuring het middelste blad groter is. Maar dat scheelt maar heel weinig.

Is dit klaver-zuring? Het smaakt wel zuur.

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Rc0t

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Hzm8
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Abracadavra 2013-06-15, 12:23

dat is inderdaad klaverzuring, zo te zien stijve klaverzuring.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-06-15, 14:09

dank je wel.
Ik ga het eruit halen en opeten.
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-15, 15:44

Je kunt de plant lekker bij de sla eten, maar niet te veel vanwege het oxaalzuur. Er wordt wel vermeld dat je er lichte spijsverteringsproblemen van kunt krijgen (als je er te veel van eet). Alleen vlinderbloemigen, elzen, duindoorn en olijfwilgen binden stikstof, maar in Nederland beschikken we over veel stikstof in de grond en er daalt ook stikstof vanuit de lucht op onze grond, dus tekorten treden zelden op. Een goed bodemleven dat zorgt ervoor dat de planten voldoende stifstof... kunnen opnemen. 

Klaverzuring krijgt bloemen die niet op een vlinderbloemige lijken, dus zonder één vlag, 2 zwaarden en één kiel en de plant (Oxalis stricta) is minder diepgroen gekleurd dan klavers. Witte klaverzuring staat in het bos en de gehoornde klaverzuring heeft roodkleurig blad. De stengels van oxalissen hebben vaak ook een duidelijke waslaag, waardoor de planten er meer als vetplanten uitzien (de bladeren wegdenkend).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum