Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

+2
Robert en Monique Knops
carsten888
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-06-15, 15:44

Je kunt de plant lekker bij de sla eten, maar niet te veel vanwege het oxaalzuur. Er wordt wel vermeld dat je er lichte spijsverteringsproblemen van kunt krijgen (als je er te veel van eet). Alleen vlinderbloemigen, elzen, duindoorn en olijfwilgen binden stikstof, maar in Nederland beschikken we over veel stikstof in de grond en er daalt ook stikstof vanuit de lucht op onze grond, dus tekorten treden zelden op. Een goed bodemleven dat zorgt ervoor dat de planten voldoende stifstof... kunnen opnemen. 

Klaverzuring krijgt bloemen die niet op een vlinderbloemige lijken, dus zonder één vlag, 2 zwaarden en één kiel en de plant (Oxalis stricta) is minder diepgroen gekleurd dan klavers. Witte klaverzuring staat in het bos en de gehoornde klaverzuring heeft roodkleurig blad. De stengels van oxalissen hebben vaak ook een duidelijke waslaag, waardoor de planten er meer als vetplanten uitzien (de bladeren wegdenkend).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Linder 2013-06-16, 19:28

T is inderdaad klaverzuring, de beste test daarvoor isinderdaad gewoon proeven, is t zuur dan is t klaverzuring, gewone klaver is nooit zuur.

op zich is er een stikstof overschot in de grond in nederland, klopt, maar dat geldt voor de natuur he.

onze cultuurgewassen die zijn gecultiveerd voor consumptie zijn echter wel grootgebruikers, wanneer jij die bovendien uit de bodem haalt, op eet, en je eigen mest niet terug stopt in de bodem is de kringloop doorbroken, en haal je wel elk jaar wat stikstof uit de grond, met een paar jaar heb je dan de bodem uitgeput, iig voor groenteteelt. we zullen ook in nederland in moestuinen moeten zorgen dat we op de een of andere manier weer genoeg stikstof in de bodem terugstoppen.

ofwel met stikstoffixeerders, ofwel met compost, ofwel door onszelf weer in de kringloop te plaatsen en onze mensenmest te gaan composteren voor de moestuin.

(of een combinatie)
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2013-08-06, 20:19

Dit is brocoli met 'kleine klaver' van vreeken. Toch nog zo'n 30 cm hoog. Brocoli lijkt er geen last van te hebben, de brocoli's zonder klaver zijn even groot.
levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 R9py
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van carsten888 2014-06-19, 13:42

Aan het begin van de lente had ik een prachtig dicht groen tapijtje van klaver van 7cm hoog. Daartussen had ik onder plastic flessen bonen gezaaid als experiment om te zien hoe dat zou gaan. Dat ging niet goed.

Dit is wat er fout ging en wat ik de volgende keer anders ga doen:
1. op de plek waar ik de bonen zaaide had ik wel een beetje de grond losgemaakt, maar niet de worteltjes van de klaver verwijdert. Waarschijnlijk is de klaver zo'n grote concurent dat deze de bonenplant 'in de kiem smoort'.
Dus bij het volgende experiment ga ik gewoon een groen cirkeltje (20cm) klaver lossteken, weghalen en de grond eronder goed los maken.

2. de klaver groeide veel hoger dan gedacht en overwoekerde het gezaaide. Ik heb nog geprobeerd meer licht door te laten door stokken op de klaver te leggen, maar een week of 2 later is die klaver daar al omheen gegroeid.
Volgende keer ga ik de klaver om de zaaiplek snoeien, zodat tegen de tijd dat de klaver weer 40cm hoog is, het kiemplantje dat hopelijk ook is. Als dat niet lukt, dan moet ik misschien maar niet zaaien tussen de klaver, maar een aparte zaaiplek gebruiken en dan alleen grotere kiemplantjes tussen de klaver verplaatsen.

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 2014-04-24141501_zpse7efdf48

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 2014-05-03141249_zpsd030412e

3. Duiven. Ze eten van de opkomende klaver. Ik verwonderde me er al over dat die zo lang zo klein bleef, tot ik zag dat klaver onder een net veel groter was.
Dus ik heb zoveel mogelijk de opkomende klaver onder netten, stukken doorzichtig plastic etc. gedaan. En in de weer geweest met cd's aan touwtjes (werkt dus echt niet). Ook snoeisel van een heg erover gelegd, maar na een paar dagen hadden ze het in de gaten en gooien de takjes opzij om bij de klaver te komen. Ook storten ze zich vanboven op een net. Als het net teveel mee geeft dat grazen ze overal waar ze bij kunnen steeds de nieuwe blaadjes weg. Bij de klaver die al 40cm groot is eten ze niks.

Misschien is er een andere soort klaver? Een soort die minder hoog wordt, minder concurerend is en die duiven niet lekker vinden?
carsten888
carsten888
Admin

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 11-09-11
Woonplaats : Tilburg

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Abracadavra 2014-07-28, 13:22

Dit jaar heb ik geexperimenteerd met levende mulch van hondsdraf.
Het werkt super! Het groeit snel, je kan het zelf makkelijk verspreiden, je kan het zelf makkelijk verwijderen als je iets wilt planten of zaaien.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Linder 2014-08-05, 17:48

Interessant, wat heb je erin gezet?

en heb je er foto's van?

In mijn ervaring hangt een geslaagde combinatie ook samen met de timing, zou je er iets meer over kunnen beschrijven?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-08-05, 20:50

Hondsdraf groeit in mijn ervaring het snelst in grond waar hij weinig concurrentie heeft en die los en voedzaam is, maar dan wordt hij wel tot drie/vier keer zo groot (kleine planten kan hij dan overgroeien) dan wanneer hij in een polycultuur wordt (tussen het gras/bosrand). De plant is ook volledig eetbaar (niet echt lekker). Hij wortelt op ieder knooppunt (blad/stengel) en niet erg diep, waarmee hij dus niet snel een wortelconcurrent is. Hij bloeit prachtig en is een goede nectarplant. Leuk experiment.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Abracadavra 2014-08-05, 21:42

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 IMG-20140805-WA0004


De hondsdraf is er zelf gekomen, ik heb alleen op sommige plaatsen wat weg gehaald of verplaatst.
Tussen hondsdraf goeien alleen grote planten zoals tomaten en kolen, de rode kool die er staat is inmiddels door de slakken onthoofd.

En inderdaad hondsdraf moet je wel in de gaten houden als je wilt zaaien, want voor je het weet is je vrij gemaakte stukje om te zaaien weer begroeid.
Ik gebruik de hondsdraf dus niet in percelen waar gezaaid wordt.

Hondsdraf is niet erg gezond om te eten, er zitten stoffen in die niet goed voor de lever zijn, en kan abortussen veroorzaken.
Wel is het geschikt als je geprikt bent door brandnetels, een paar bladeren over de aangedane plek wrijven, en de prik is al een stuk minder.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten? - Pagina 2 Empty Re: levende mulch/grondbedekking tussen (meerjarige) groenten?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum