Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


vergelijking zuurgraadmeters

5 plaatsers

Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Iris A. 2013-04-16, 23:40

Een aantal maanden geleden had ik hier een topic geopend naar aanleiding van een vraag over katteklei en heb toen een hoop bruikbare tips meegekregen. Het ging onder andere ook over zuurgraad meten. Ik wilde graag een indicatie over de zuurgraad van de bodem waar ik mee te maken had, en had toen een goedkoopste mechanische zuurgraadmeter aangeschaft, zo een die je gewoon in de grond prikt en dan geeft zo'n wijzertje de pH-waarde aan. Nu was er twijfel of zo'n simpel metertje wel betrouwbaar was, en Linder was toen zo vriendelijk om mij zijn duurdere digitale pH-meter te lenen, zo eentje die je moet kalibreren met demi-water.
Ik had toen op dezelfde zes punten bodemmonsters genomen als waar ik met die mechanische zuurgraadmeter had gemeten en wat bleek nou - de digitale (4x duurdere) zuurgraadmeter gaf nagenoeg dezelfde waardes weer als de goedkope mechanische pH-meter. Toevallig heb ik het metertje net weer in m'n hand, dus ik dacht toch maar even delen, voor degenen die twijfelen over aanschaf van een digitale pH-meter. Zo'n mechanische voldoet dus ter indicatie ook prima! En is een stuk eenvoudiger en sneller in gebruik Smile

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Linder 2013-04-17, 14:08

Oja? toch wel?

bij mij weken de waardes van die goedkope echt heel erg af,
als in echt anderhalve punt omhoog of omlaag.

offtopic:
hoe is het gegaan met de metingen, welke waardes kwamen eruit?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Iris A. 2013-04-17, 17:22

Ik was zelf ook verbaasd dat het zo weinig afweek van elkaar. Maar kijk, dit is wat ik gemeten had met mijn pH-meter: in de paden 5,1 oplopend naar 5,3 - 5,5 - 6,00; in de bedden 6 oplopend naar 7.
En dit zijn de waardes die ik met jouw pH-meter had gemeten (en ik heb het toch echt wel gedaan zoals jij me geïnstrueerd had): paden 5,2 – 5,3 – 5,9; bedden 6,4 – 6,3 -6,5.
Ik vind het een behoorlijke close match (een afwijking van max een halve punt).
Op zo’n 50 cm diepte is de bodem dus flink zuur, aan de oppervlakte is die aan de zure kant. Inmiddels heb ik een deel van die zure klei die ik in mijn onwetendheid op de bedden had geschept er vanaf gehaald voorzover het ging, en van de winter heb ik een laag halfverteerd compost erover verspreid (niet zo’n dikke laag als dat ik had gewild, maar meer had ik niet tot m’n beschikking). Ook heb ik de inhoud van een paar bokashi-emmers begraven in de grond en tot mijn verukking kom ik steeds meer wormen tegen in allerlei verschillende maten (toen ik met ontginnen bezig was kwam ik er maar heel weinig tegen, en in die zure klei was er al helemaal geen leven te bespeuren, nu kan dat ook aan de kou hebben gelegen maar ook aan de zuurgraad denk ik).
Ik had natuurlijk nooit zulke diepe paden moeten graven, but I got a bit carried away Smile - de bedden waren uiteindelijk zo hoog dat m’n moeder die maar 1.53 is een krukje nodig zou hebben gehad om er op te klimmen Very Happy
Het hoofdpad is nu opgevuld met een flinke laag van de meest prachtige houtsnippers (geloof het of niet, maar iemand had dat gewoon langs de weg gedumpt ergens in de middle of nowhere, en dan echt een vrachtvol..) met daaronder een dikke laag karton en inmiddels heb ik de boel ingezaaid (volgens het ACBC- systeem van Gertrud Franck, moet zeggen dat ik het nog een aardig gepuzzel vond met welke groente ik nou in welk rijtje plaats, waar zou jij je mais plaatsen bijvoorbeeld als je het in zou moeten passen in dit systeem? Ik kwam uiteindelijk op C rijen uit). Het zal de om de 50 cm ingezaaide spinazie zijn die als eerste uit zal wijzen hoe het werkelijk gesteld is met de bodem - spinazie schijnt niet van een zure bodem te houden. Dus ik ben benieuwd!

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-17, 22:42

Lekker bezig zo te horen. Gewoon gedurende de zomer en komende winter gft afval / compost / organisch materiaal blijven gooien op het terrein, dan wordt deze vanzelf neutraler. Heb je ook blauwe bessen en cranberry's gezet, dat is wel de moeite waard. Evt. zou je Tamme kastanje (laagstam / struik), honingbes of kruipende kornoelje kunnen zetten. Houweling in Boskoop heeft mooie blauwe bessen (ook veel rassen / grote struiken). Interessante paden aangelegd. Zoiets wil ik in mijn geplande nieuwe kast gaan maken (voor het klimaat te regelen, woelmuizen buiten te houden, direct verhoogde bedden te hebben / minder grondkosten / evt. grond over voor een andere locatie op te hogen). Blijft er geen water in de paden staan? Met 7 zit je wel goed. Voor kolen kun je beter wat meer kalk strooien (zeewier / bottenmeel).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Iris A. 2013-04-18, 20:18

Dank, Robert. Ik had inderdaad ook nog gekalkt, was ik vergeten te vermelden, gewoon met dat spul van Ecostyle. Maar in mei ga ik vanuit m'n opleiding op excursie naar Yerseke, we gaan er samen met een zeewier-snijder zeewier oogsten om het daarna te bereiden, en ik hoop dan wel minstens 1 grote zak van het spul mee te kunnen nemen voor m'n tuin Smile

Wat de paden betreft: ik heb niet gemerkt dat er water in blijft staan, maar het is dan ook een behoorlijk dikke laag houtsnippers die ik heb aangebracht (30-40 cm) dus al zou er water blijven staan dan merk je daar weinig van, dat is het fijne van houtsnippers. Ik zou het je zeker aanraden.

En wat de bessenstruiken betreft: daar ben ik nog niet aan toegekomen (hoewel ik het assortiment van Houweling al wel uit m'n hoofd ken Very Happy).

Dit stukje wat ik ontgonnen heb, is maar een klein stukje van m'n tuin (een kleine 50 vierkante meter) waar ik eenjarige groenten op wil verbouwen die ik graag eet (gewoon een klassieke moestuin op rijtjes). Omdat ik nog maar heel weinig ervaring en plantenkennis heb, en sowieso behoefte heb aan overzicht, heb ik dat heel duidelijk afgebakend van de rest van de tuin. Als ik het gevoel heb dat ik dat op poten heb dan wil ik me richten op de rest van de tuin, en die wil ik inderdaad inrichten met allerlei vaste (eetbare) beplanting zoals bessenstruiken maar dat is een meerjarenproject. Er staat namelijk al het een en ander op de tuin en ik wil het eerst allemaal op m'n gemak een tijdje aankijken (vanuit de hangmat Smile) en sowieso proberen te achterhalen wat er nou allemaal staat.

Eerstvolgende grote project zijn de fruitbomen die er staan, ik weet bij god niet wat ik er mee aan moet, veel vruchten geven ze niet, ik weet niet hoe oud ze zijn, wanneer ze voor het laatst gesnoeid zijn.... Daar zal ik iemand naar moeten laten kijken die verstand heeft van fruitbomen en die het liefst ook nog eens vanuit de permacultuur bezig is, maar er lopen nou eenmaal nog niet veel Taco's rond in en/of nabij Rotterdam Smile

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-04-18, 22:07

Je kunt foto's van de fruitbomen plaatsen. Je kunt oude takken terug snoeien tot de basis om hiermee de boom te dwingen om nieuwe takken te vormen. Je kunt wel maar maximaal de helft van de oude takken verwijderen, omdat de boom anders dood gaat. Het jaar erop kun je de andere oude takken tot de helft terug snoeien en hopelijk heb je dan al jonge takken. Het jaar daarop kun je de laatste oude stukken evt. als nodig nog verwijderen. Je moet dan wel inmiddels jonge takken hebben. Als dit niet werkt zijn je bomen gewoon te oud. Op de wat jongere takken krijg je waarschijnlijk weer bloesem. Het ligt allemaal aan de boom. Je kunt ook de hoofdtakken met rust laten en alle oude zijscheuten van deze terug nemen (ook in fases). Het is voor een boom wel heel ingrijpend, dus advies per boom is zeker handig. Sommige bomen zullen deze totaal verjonging misschien kunnen gebruiken andere kunnen misschien beter alleen gedeeltelijk verjongt worden. Veel succes met de tuin.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Chana 2013-04-18, 23:03

Zijn het hoogstamfruitbomen? Dan kan je een hoogstambrigade vragen om hulp. Dode takken kan je weg halen en dan nog zo'n 30% van de levende takken per jaar. Snoeien is groeien. Je moet wel weten hoe anders krijg je weer veel reactiehout.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Iris A. 2013-04-19, 10:36

Dat is het hem nou juist, Chana, ik weet niet hoe. Als ik dit zo lees dan denk ik 'oh ja, oh ja..' maar als ik dan voor zo'n boom sta dan weet ik niet waar ik die snoeischaar in moet zetten en dan leg ik hem maar weer gewoon neer. Neutral
(Op de pruim na, die best groot is, zijn het allemaal kleine fruitbomen).




Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Abracadavra 2013-04-19, 10:41

Vraag inderdaad even bij een lokale hoogstambrigade na.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Iris A. 2013-04-19, 10:56

Vragen kost niets inderdaad.. Maar of er in Rotterdam een hoogstambrigade actief is.. Ik zal het navragen bij Landschapsbeheer Zuid-Holland.

Iris A.

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 14-12-12
Leeftijd : 51
Woonplaats : Rotterdam

http://www.kookmetmijmee.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

vergelijking zuurgraadmeters Empty Re: vergelijking zuurgraadmeters

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum