Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


De groene hemel, wijktuin

4 plaatsers

Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-09-27, 16:11

In onze wijk ligt het perceel van wat vroeger de dahlia-vereniging was al 1,5 jaar braak - tot groot ongenoegen van, zo blijkt, niet alleen mij. Nadat de 2 initiatiefnemers een half jaar met de gemeente hebben onderhandeld  hebben we onlangs eindelijk de sleutel gekregen. We gaan er een ecologische bloemen- en groentetuin van maken. Omdat ik het ontwerp heb gemaakt Very Happy, wordt het een permacultuurtuin zonder dat dit er verder uitgebreid bij vermeldt wordt.

Het is een prachtig terrein van 3000 m2. We hebben het voor 2-3 jaar of langer (afhankelijk van de plannen van de gemeente).

Het is heel droog, poederig zand omdat er kennelijk in het verleden veel met kunstmest is gewerkt. Het loopt een heel klein beetje af dus ik hoop dat ik mijn medetuiniers kan overtuigen om toch alles op contour aan te leggen om zo veel mogelijk water op te kunnen vangen.

Het eerste kwart is verwaarloosde siertuin. De rest is een onkruidvlakte en daar gaan we in eerste instantie mee aan de slag. Helaas kunnen we dit jaar niet meer veel planten Sad . Binnenkort toch al het eerste bed aanleggen, onkruid maaien en wat algeheel onderhoud plegen. En in november proberen wat medetuiniers te krijgen met een pompoensoep evenement.

De groene hemel, wijktuin OcFEcEX

nog eens met wat uitleg erbij:

De groene hemel, wijktuin 0LhgRhy

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-09-28, 17:49

Leuk project. Ik hoop dat het een succes wordt. Met hoeveel man ga je aan de slag? Vooral om mensen actief in de tuin te houden is lastig, dus draagvlak is heel belangrijk. Succeservaringen, ontspanning... zijn heel belangrijk. Denk ook vooral aan de tijd die de gemeente jullie geeft voor het terrein. Als je het terrein vermoedelijk maar voor maximaal drie jaar krijgt kun je niet veel beginnen, als je het vermoedelijk voor tien jaar krijgt kun je heel wat, maar is fruitbomen aanplanten nog altijd niet interessant (laagstam kan evt, maar is dan kostbaar).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-09-28, 21:33

Dat is het dus - we weten het niet. De gemeente is nogal wispelturig. Op het moment heeft het terrein een sportbestemming. Maar aan de andere kant van het dorp zijn toch de voetbalvelden gerenoveerd dus het zou best kunnen dat het voorlopig niet nodig is. Of dat een projectontwikkelaar het inpikt.

We gaan er maar lekker onze gang en zien wel waar het schip strandt. Anders bezetten we aansluitend wel een ander stuk groen in de gemeente. Liggen hier voldoende grasvelden.

Dat was dus ook de vraag die ik kreeg of permacultuur ook werkt als je het maar een paar jaar kan doen... Mijn antwoord was dat het effect ieder jaar meer wordt en dat langer dus beter is maar dat het altijd wel werkt.

We zijn nu met 6 (eerst 2, dan 3, dan 6) en hopen op veel helpertjes. Bedoeling is ook om wat meer samen te doen in de wijk. Een straat verderop was al bijna de leukste straat van Nederland Laughing en de initiatiefnemer hiervan is net bij dit project aangeschoven.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Linder 2013-09-29, 15:15

Goed gedaan!

ach, ik heb ook ruim 3 jaar op een stuk braakliggend terrein een buurt(perma)moestuin gerund. Wij wisten nooit wanneer het over zou zijn, maar hadden besloten om gewoon te doen alsof het voor altijd was. Toen het terrein bebouwd ging worden deedt dat natuurlijk even pijn, na drie jaar was het systeem net heel goed gaan werken (de bodem was supervruchtbaar, de biodiversiteit ge-explodeerd, onze 8 fruitbomen begonnen te produceren, het was een waar paradijsje geworden... Maar toch, we wisten het vanaf het begin af aan al, hadden in 3 jaar heeeeeel veeel geleerd. En alle vaste planten en bomen, inclusief veel gezonder aarde is richting een aantal andere buurtmoestuinen die in navolging van ons van de grond zijn gekomen toe gegaan...

Over je ontwerp had ik nog de volgende vraag, wat is de orientatie? (noord/zuid), en hoe loopt de helling precies?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-09-30, 10:43

Bedankt voor je reactie. De orientatie is noord boven, zuid onder. Heb de afmetingen zo uit bing geplukt en tijdens ontwerp als onderlay gebruikt.

De groene hemel, wijktuin S4i1Yku

De groene hemel, wijktuin AetzKKM

Hier was ik eerst op het verkeerde been gezet m.b.t. de afmeetingen. En een ongelukje bij het editen van de verschillende lagen Razz 

30 cm is lastig na te meten op de grond. Ik moet nog eens een poging doen anders kan ik het ook niet uitleggen aan mijn medestrijders. Was wel een mogelijkheid om snel tot een ontwerp te komen.

Edit: rood is hoog, geel minder hoog, blauw lager

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-09-30, 18:17

Linder, gezien je eerdere opmerking over mulchen en slakken - hoe hebben jullie de grond binnen 3 jaar zo goed vruchtbaar gekregen? Gewoon 's winters mulchen met van alles en op andere tijden met compost? En composteren, composteren, composteren?

Heb gisteren al koffiedrab in het café geregeld.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-03, 11:42

Zo'n project opzetten is waardevol voor jezelf om ervaring op te doen en op zich ook voor de natuur (om tijdelijk van te profiteren), maar ik zou het hartverscheurend vinden als er een vies gebouw op een stukje gezonde grond zou worden gebouwd, wat helaas veel gebeurd. Alleen daarom zou ik niet aan zo'n project kunnen beginnen. Maar om mensen enthousiast voor permacultuur te krijgen is het super. In mijn opzicht kun je prima mulchen, hoewel het wel slim is om genoeg habitat te creëren voor dieren die op slakken jagen. Je kunt ook kippen en Indische loopeenden laten foerageren. Ik zou mij vooral richten op het bodemleven! Dat doe je dus met veel organische stof en een grote biodiversiteit aan planten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Linder 2013-10-03, 13:29

composteren composteren comp...

Wij hadden een emmer achter het hek staan, en een gat in het hek gemaakt. Aan het hek hing een briefje wat er in de compost mag en wat niet. En dat ging heel goed, de halve buurt leverde hun compost in bij ons (de gemeente haalt het hier niet op).

Bovendien werkte ik 2x per week in een restaurant, en daar zette ik elke keer een vuilniszak in de keuken, aan het eind van de dag zat die vol met schillen en ander keukengroente afval.

Wij konden dus op een gegeven moment 3 keer per maand hoop van ruim een kuub opbouwen, en dit vercomposteert in 6 a 8 weken.

Maar ook mulchen hoor. Alleen zaten wij op bouwzand. dat is geel zand, en daar houden slakken niet van. bovendien was daar natuurlijk nooit tuin of natuur geweest. dus wij hadden in de eerste jaren geen last van slakken en konden mulchen wat we wilden. Onze grootste uitdaging was uitdroging. (dat waren ook veel hetere zomers een jaar of 6 geleden) en wij mulcheden er flink op los.

Iedere plek is natuurlijk anders en vereist zn eigen beleid...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-10-04, 09:30

Het lijkt me een super kans om ervaring op te doen - wat grootschaliger dan mijn eigen tuin. Bedacht me vanochtend dat er een Holzersch hugelbed ontbreekt. Dat zou een goed experiment zijn of het toegevoegde waarde heeft.

En gelukkig heb ik niet zo'n probleem met de tijdelijke natuur van dit project. Zal wel jammer zijn als het snel over is... Heeft natuurlijk ook zijn impact op onze achtertuin - we wonen er tegen aan (met fietspad ertussen).

Denk dat we dan ook zeker het eerste jaar maar volop zullen mulchen. Op het droge zand hier zijn ook weinig slakken om mee te beginnen. Valt ook niet veel te eten. Al had ik er zelf dit jaar meer in de tuin dan een jaar eerder.

Bouwzand naar vruchtbare grond - dat is echt een prestatie... Petje af!

Hier wordt GFT wel opgehaald - eens brainstormen hoe we aan veel compost materiaal kunnen komen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-10-06, 22:49

Briefjes aan mensen in de buurt geven, om hun gft (met uitzondering van vlees/vis resten) te krijgen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-11-03, 23:43

Vandaag open dag met pompoensoep in de groene hemel. We hebben nu ook een facebookpagina met foto's Smilefoto's hier Het was een gezellige boel.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Wiwi 2013-11-16, 21:59

Kruidje schreef:...eens brainstormen hoe we aan veel compost materiaal kunnen komen.
Hier plaatst de gemeente bladkorven, daarin kunnen bewoners die last hebben van afvallend loof van bomen van de gemeente, dat loof dumpen,ik heb dit weekend enkele bladkorven geplunderd.

Groeten, Wilfried.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-11-16, 23:34

Hier gaan hele bomen en struiken in de bladkorven. Dat is minder makkelijk plunderen... De gemeente is al driftig wezen zuigen dus het snel verteerbare blad was al weg voor ik omkeek. Jammer. Volgend jaar beter.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2013-12-01, 22:41

Vandaag een m3 compost opgezet. We hadden een aanhangwagen met poniepoep, een onkruidhoop en wat koffiedik.

De groene hemel, wijktuin 1463597_1437079369853797_359093604_n

Later nog met z'n 2tjes 4m swale gegraven en een paar gekregen struiken in de aardhoop gezet. De onderkant is nog niet waterpas maar dat gaat binnenkort wel eens lukken. Het was na afloop al te donker om foto's te maken dus dat komt ook nog wel.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2014-01-31, 23:25

Volgend weekend gaan we koude bakken bouwen van wat gekregen platen. En hopelijk ook gelijk inzaaien.

Helaas willen ze het stuk eerst frezen voordat we de rest van de tuin aanleggen. Ik vrees dat ik dit niet kan tegenhouden.

Er werd al geopperd om een groot gedeelte voorlopig ecologisch te bewerken omdat dit toegankelijker zou zijn voor de mensen. Ik heb goede hoop om dit wel tegen te kunnen houden. Permacultuur kan tenslotte ook op een rijtje met een rijtje andere groente ernaast... Ik snap wel dat ze dat willen. Ik heb zet ook wel eens wat op een rijtje zodat ik de groente tussen het onkruid terug kan vinden.

En - we gaan meedoen met de wedstrijd Kern met Pit. Dan hebben we volgend jaar geld om het project te kunnen voortzetten en alles fruit te planten waar we dit jaar geen budget voor hebben.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Linder 2014-02-01, 14:37

als ik de bodem zo zie is eenmalig omspitten of frezen op zich wel fijn hoor!

als je maar niet jaarlijks aan het spitten gaat.

bovendien kan je met de frees ook er voor kiezen om heel oppervlakkig te frezen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-02-01, 23:43

Als je de bodem dan direct bedekt krijgt, zodat de ongewenste planten onderdrukt worden is dat geen rampt. Het is fijn als ze tegelijkertijd grondverbeterende producten de grond mee infrezen, zoals bv. gft afval, mest, compost, gesteente meel.... Het bodemleven zal zeker een klap krijgen, dus het is slim om daarna oude bosgrond bovenop de gefreesde grond te gooien. Als je dan daarop ook nog veel bladeren/organisch materiaal kunt leggen geef je ook genoeg voedsel voor de wormenpopulaties om zich te kunnen herstellen/uit te breiden. Veel succes dit jaar. Het is nog wat vroeg om te gaan zaaien. De enige natuurlijke kiemlingen die bij mij beginnen op te komen zijn: Tuinmelde, naakte lathyrus (gewenst akkeronkruid), akkerboterbloem (gewenst) en tuinboon (enkele al gezaait / de andere zaai ik later).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2014-02-03, 19:53

Ja, gelijk inzaaien en beplanten is wel het plan. Het plan is om dit eind februari te doen - behalve als het vriest natuurlijk. Dat is gelijk ook een goede tijd om de frambozen te planten.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2014-02-24, 00:11

Gisteren was het dus zo ver. Er is gefreesd en toen hebben we in de zandbak gauw wat paden gemaakt (niet vastgelegde indeling van het eenjarigen gedeelte levert spontaneiteit, inbreng van de groep en op het einde een leuk cirkelpatroon op - ze wilden het lekker speels) en wat dingen geplant. 2500m2 plant je niet gauw vol dus we zijn nog even bezig. Vandaag overtollige herfstframbozen uit mijn tuin geplant en vervolgens gekortwiekt, in plakken rondzwervend winterpostelein ertussen, gemulched met compost. Composthoop omgezet omdat we snel meer compost nodig hebben.

Het ontwerp is over de laatste maanden ook nog aangepast. Het blijkt toch handig te zijn om sommige dingen eerst eens in het klein uit te proberen.

De groene hemel, wijktuin Gxy1



Het is een gezellige boel. Toen ik de tuin vandaag opendeed stonden 3 minuten later al kinderen uit de buurt met geredschapskist en al in de tuin om verder te bouwen aan hun hut. Dit hebben al zitten wachten... Wat ik dus als compostopslag heb gepland is nu huttenbouwplaats. De ideale plek hiervoor eigenlijk en de dingen die op de composthoop willen, kunnen ook elders liggen.

Tot nu uit deze tuin gegeten en gedronken: Winterpostelein sla en stampot (er komen ook hier en daar wat aardappels naar boven), Brandneteltopjesthee (met citroenmelisse die binnenkort uit mijn tuin naar de Groene Hemel mag verhuizen). Het zevenblad komt net op al ben ik het daar liever kwijt dan rijk. Het heeft zich enorm uitgebreid op de oude composthoop. Denk dat ooit iemand zevenblad heeft gewied aan de andere kant van de tuin en dan op de composthoop heeft gedumpt  Rolling Eyes 

En al weer 2 nieuwe medetuinierders - beginnende permaculturisten - dat laatste vind ik extra leuk omdat ik zo mijn ontwerp en aanpak nog eens in gesprek kan reflecteren.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-02-25, 20:46

Ik vind het een mooi ontwerp, hoewel deze nu al lijkt te veranderen. Je moet je ontwerp nu alleen nog zien te verwezenlijken. Je kunt met de kinderen ook wilgenhutten/-tunnels maken. Deze zijn super leuk, goed als mulch en zijn veel beter dan al het afval dat gebruikt wordt om hutten mee te maken. Leuk dat je project veel aandacht krijgt en dat kinderen komen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2014-02-26, 23:06

Dit ontwerp gaat voor de rest wel lukken, denk ik. Ze willen hameren en zagen dus wilgen lijkt me even lastig.

De groene hemel, wijktuin 1780774_1471189949776072_1878079125_n

Ik zit er niet zo mee als het ontwerp hier en daar een beetje veranderd. De paden liggen er al en iedereen is het ermee eens dus daar ga je dan minder snel van af. Uitdaging is nu om het snel te beplanten. Dat is nog een hoop werk. Eens kijken hoe ver mijn overtollige planten en het budget strekken.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Kruidje 2014-03-17, 01:00

We zijn met de neus in de boter gevallen. Op de volkstuin moest er een kleine tuin met veel fruit worden geruimd dus dat kwam vrijdag en zaterdag allemaal naar ons toe. In plaats van poten en zaaien werd het dus bomen en struiken planten. Ik hoop dat alles nog goed aanslaat - alles begint namelijk al uit te lopen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

De groene hemel, wijktuin Empty Re: De groene hemel, wijktuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum