Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Permacultuur back to basic in noord-oost Spanje.

Ga naar beneden

Permacultuur back to basic in noord-oost Spanje. Empty Permacultuur back to basic in noord-oost Spanje.

Bericht van elTimon 2013-11-13, 20:25

Vanaf heden bied ik een aantal mogenlijkheden aan om op een unieke manier practische ervaring met de grondbeginsels van permacultuur en bushcraft op te doen.

Ruim twee jaar bewoonde ik een afgelegen ruïne in een bos te noord Spanje. Ik kwam er liftend, nam niet meer mee dan ik kon tillen. In eerste instantie was mijn idee een maand te blijven, om te ervaren of ik vindingrijk en vaardig genoeg was om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te leven. De jaren ervoor had ik uitvoerig gereisd, gewerkt en gestudeerd, voornamelijk in afgelegen gebieden. Het was een geweldig experiment. Ik besloot om het niet bij die ervaring te laten. Mijn voornaamste doel was om langere tijd op eigen kracht in de natuur te leven en tegelijkertijd de ruïne weer bewoonbaar te maken. Voor het opknappen wilde ik uitsluitend gebruik maken van materiaal uit de directe omgeving, dat ik met handgereedschap en eigen vernuft kon bewerken.
Qua voeding beschikte ik over een basisvoorraad van graan en peulvruchten welke ik aanvulde met de in het seizoen beschikbare paddenstoelen, vruchten, planten, zaden/noten en honing. Later verbouwde ik ook eigen groentes en had ik kippen.
De dichtstbijzijnde buren wonen op ongeveer een half uur lopen. Met alle omwonenden heb ik een goed contact. Een dorp bevindt zich op een goede twee uur wandelen, of korter wanneer je het meer oversteekt per surfplank of zwemmend.
Het bijzondere van deze plek is dat het niet aan het einde van de wereld is, maar wel de rust en ongereptheid heeft welke het mogelijk maakt je werkelijk op jezelf aangewezen te voelen. Voor mij is dit veel eerder een verademing dan dat het beangstigend is. Met de juiste instelling, de nodige kennis en werkelijk minimale middelen is het mogelijk om te leven in, van en met de natuur, in alle seizoenen, onder alle omstandigheden. Het is werkelijk een unieke uitgangspositie om te leren over permacultuur.
Deze ervaring heeft een enorme invloed gehad op mijn eigen ontwikkeling. Terwijl ik me door de buitenwereld gezien onder ‘erbarmelijke’ omstandigheden aan weer en wind heb blootgesteld, voelde ik me de koning te rijk, afgelegen en alleen in de natuur. Ik heb me gedurende die jaren intens gelukkig, energiek en ontspannen gevoeld.
Afgelopen winter (2013) heb ik mijn kleine paradijs echter verruild voor een huisje in het dorp, waar ik samenwoon met mijn vriendin. Af en toe ga ik de berg op, meestal voor een paar dagen tot een korte periode, nauwelijks lang genoeg om er echt te ‘zijn’ en iets te doen. Ik heb echter al sinds lange tijd het idee om deze plek en vooral deze ervaring met anderen te delen.
Als je geïnteresseerd bent, of iemand kent die zich zou interesseren, kan je contact met me opnemen. Er zijn verschillende mogelijkheden te bespreken.

enkele opties;

- je komt alleen om begeleid (samen met mij) een (korte) periode daar door te brengen en mee te helepen aan het project.
- je komt alleen om na een aantal dagen begeleiding zelfstandig een periode door te brengen.
- je komt alleen of met een groep om mee te helpen en ervaring op te doen.

Behalve het kennismaken met de plek/omgeving en het bespreken en in de praktijk uitvoeren van bepaalde vaardigheden/wetenschappen, zijn er een vele zeer aanbevelingswaardige (en ook avontuurlijke) excursies te ondernemen. Bovendien sta ik in contact met een aantal interessante andere projecten, waaruit hiervandaan ook bezoeken kunnen worden gebracht.

Plaatsen zijn beperkt en voorbehouden aan hen die op basis van motivatiebrief en daaropvolgende selectieprocedure geschikt worden geacht.
Voor meer informatie of het sturen van een brief, mail naar timontanas@gmail.com.

over mij:
Timo, 30 jaar. Afgestudeerd docent Engels (2006). Voor ik de berg opging heb ik ruim 5 jaar gereisd, voornamelijk projecten gedaan met betrekkeing tot landbouw, bouw, voeding, toerisme en educatie. Mijn officieel permacultuuronderricht heb ik genoten tijdens een voorjaar en een najaar te Instituto Permacultura Montsant (2008), nabij Reus, Catalonie. Daarnaast heb ik op veel verschillende plekken zowel practische als theoretische kennis en vaardigheden opgedaan.

elTimon

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 16-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum