Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

3 plaatsers

Ga naar beneden

Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta Empty Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-08, 18:10

Dit is de enige bamboe die ik nu hopelijk in de tuin heb staan (hij is nog klein en kan nog niet controleren, of ik niet de verkeerde soort gehad heb). Ik heb hem bij Palma Verde gekocht. Hij is werkelijk prachtig en deze bamboe kan als bouwconstructiemateriaal gebruikt worden. Verder zijn de scheuten eetbaar en heeft deze soort een lekkere geur (wel alleen aanwezig op jonge scheuten).

Eigenschappen:

Zeer snel groeiende bamboe
Hoog 9 m / 6-7 cm dik
Green parfume
Waslaag om stengel ruikt naar Sandelhout
Kan heel nat staan
Goede eetbare soort

Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta Empty Re: Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

Bericht van Linder 2014-04-08, 22:27

hoi robert,

in engelse literatuur kom ik steeds het advies om 'clumping rather than running cultivars' te gebruiken.

enig idee of dit een 'clumping' variant is?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta Empty Re: Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

Bericht van Kruidje 2014-04-09, 17:31

Ik vermoede al zo iets:
"Tevens woekert deze bamboe agressief en is een wortelbegrenzer nodig." (website palma verde)

Ik heb begrepen dat de winterharde eetbare soorten allemaal "running" zijn. Pech voor ons in dit klimaat. Al vindt onze buurman (gek op bamboo) ze goed in de hand te houden met een wortelbegrenzer.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta Empty Re: Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-11, 22:15

Hij schijnt inderdaad een loper te zijn, maar dat valt ook de verwachten gezien het formaat wat de bamboe bereikt. Persoonlijk vind ik bamboe best in de hard te houden, maar je moet er wel jaarlijks op zitten. Als je hem begrenst moet het begrensde terrein wel groot genoeg zijn voor de bamboe om nog zijn volle grootte te bereiken. Deze soort heeft dan ook grote scheuten, dus een grotere opbrengst.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta Empty Re: Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

Bericht van Kruidje 2014-04-14, 12:06

Dus jij steekt gewoon de uitlopers er telkens van af? Maak je er dan ook zo een zandgebied rondom zodat je beter kan zien waar de uitlopers opkomen? Ben ik wel eens tegengekomen dat mensen dat zo doen.

Kruidje

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 19-11-12
Woonplaats : Regio Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta Empty Re: Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-21, 10:23

Dat heb ik in het verleden wel zo gedaan. Misschien dat ik hem hier en daar wel begrens, zodat hij niet in de knoop komt met andere planten, want dan is deze methode moeilijk. Je moet er vooral snel bij zijn. Zodra je een scheut ziet opkomen op een gewenste plek moet je het hele rhizoom uitgraven.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta Empty Re: Eetbare bamboe Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum