Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Geiten (Kempische Geit)

2 plaatsers

Ga naar beneden

Geiten (Kempische Geit) Empty Geiten (Kempische Geit)

Bericht van Tyrr 2014-04-24, 13:39

Is er iemand die ervaring heeft met het houden van geiten, liefst achter elektrische netten. Ik heb nu al wat schapen rondlopen (nu ja, 600-700) die via electrische netten in rotatie staan in natuurgebieden. Echter, een aantal boswachters vroegen of er ook geiten bij konden om een aantal effecten te krijgen in hun natuurbeheer en omdat het op vele plaatsen nog steeds zo gedaan wordt.
Aangezien we met stamboek Kempisch heideschaap werken, zou ik dan ook voor stamboek Kempische geit willen werken, maar deze heeft horens. En horens kunnen mogelijk een probleem vormen?

Absoluut geen ervaring met geiten!!
dus alle nuttige tips ivm verplaatsbare afrastering is welkom, evenals eventuele ervaring met de combinatie schapen-geiten en de voedingsvereisten voor dit ras zou ook interessant zijn. Kunnen ze bv overleven in een traditioneel heidelandschap (dus MET pijpestrootje, berk, eik, den, ...)

Hoe zit het met vochtige terreinen, vereisten voor 's nachts (onze schapen leven nagenoeg het hele jaar buiten en komen enkel binnen om te lammeren, hoewel zelfs dat niet nodig is, enkel gemakkelijker voor ons)


Internet levert mij voorlopig niets nuttigs op behalve een paar foto's!
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Geiten (Kempische Geit) Empty Re: Geiten (Kempische Geit)

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-28, 00:22

De enige ervaring die ik met geiten heb is dat ze zeer goed in ontsnappen zijn (maakt niet uit wat voor hek je zet), ze super zijn in bosvorming tegen te gaan, ze goed zijn om bosgrond om te zetten naar andere gebruiksvormen, ze super eigenwijs zijn en ze echt alles eten wat los en vast zit.

Ervaring van zien in natuurgebieden waar ze als beheerder toegepast worden en horen van de verzorgers van de geiten (hier gaat het wel over verschillende groepen in verschillende gebieden, waar grote groepen geiten ingezet worden).
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Geiten (Kempische Geit) Empty Re: Geiten (Kempische Geit)

Bericht van Tyrr 2014-04-28, 23:34

wij zouden ze maar zeer beperkt (1à2/kudde) inzetten om idd verbossing terug te dringen. De hoop is wat dat ze minstens in de buurt van de schapen blijven als ze niet met teveel zijn om hun eigen gang te gaan.
Naar hoeden (scheperen in nl?) toe weet ik ook niet of het interessant is.
Eventueel zou een hamel ook nog kunnen denk ik (gecastreerde bok)
Tyrr
Tyrr

Aantal berichten : 97
Registratiedatum : 20-01-13
Woonplaats : Mol, België

http://www.tyrr.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Geiten (Kempische Geit) Empty Re: Geiten (Kempische Geit)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum