Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Januari: Pastinaak (Pastinaca sativa)

Ga naar beneden

Januari: Pastinaak (Pastinaca sativa) Empty Januari: Pastinaak (Pastinaca sativa)

Bericht van Linder 2011-01-14, 16:52

ik heb er maar plant van de maand van gemaakt

Het kan nog even, de laatste pastinaken staan nog op t land.

Pastinaak is echt een van mijn favoriete groentes je kan het stomen, koken, bakken of in de oven klaarmaken en het is allemaal even lekker. Erg lekker is ie ook in het overgerecht dat ik voor de aardpeer beschreef.

pastinaca sativa, Pastinaak is een heel sterk, weinig gevoelige plant waarvan wij de wortel eten, in het eerste jaar neemt ze maar de helft van het seizoen ruimte in beslag de eerste helft van het jaar kun je op die plek iets anders telen. Oogst kan van ongeveer oktober tot ongeveer februari (al zijn ze bij mij wel op tegen die tijd)

Pastinaak lijkt enigszins op een witte wortel en is ook lid van dezelfde familie, schermbloemigen. Net als de gewone wortel produceert pastinaak in het tweede jaar (je laat natuurlijk de meest gezonde, grote plant staan en in de bloei schieten) hele mooie grote witte schermbloemen op een steel. Op deze manier is er vrij makkelijk veel zaad te krijgen voor de volgende jaren. Ook is de aanwezigheid van schermbloemen goed voor de insectenstand, nuttige roofinsecten zoals lieveheersbeestjes, zweefvliegen en bepaalde wantsen leven in en om die bloemen en vallen voor ons de minder voordelige beestjes zoals zwarte luis aan.

Pastinaak
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum