Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

stadsbomen ondersteuning

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

stadsbomen ondersteuning

Bericht van edgerunner op 2011-02-25, 01:27

Heeft er iemand ervaringen, of ideeën over het verrijken van openbare stukjes groen?
Er staan in mijn buurt veel bomen eenzaam in een soort betonnen zandbakjes meestal zonder andere planten of bedekking.
Ik wil deze graag aanvullen op een ondersteunde manier voor de boom die tegelijk mooi is om te zien, eetbaar zou ook een leuke plus zijn. Heeft er iemand tips als klimmers, kruipers of andere planten die in dit soort perken algemeen toepasbaar zij, of is het noodzakelijk om te weten om welke boom het gaat? Er staan in mijn buurt oa ginko biloba's, paardekastanje's en zwarte elzen.
Wat voor boom het is op deze foto weet ik niet.
edgerunner

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 11-02-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

boomspiegels

Bericht van Linder op 2011-02-25, 02:13

Misschien dat mensen van het natuur en milieuteam de pijp (NMT de pijp) je wat meer kunnen vertellen, die hebben geloof ik wat ervaring met beplanting van boomspiegels in de stad, niet per se eetbaar.
(nmt@wijkcentrumceintuur.nl of 020 4004503)

Als er genoeg ruimte is, zoals op de foto, ben ik geneigd om te zeggen bessen en bramen, afhankelijk van de zuurtegraad (pH meter?) ipv ribes misschien zelfs vacciniums zoals bosbes en vossebes misschien is dat met al die hondenpies en drollen dat niet eens gek, ze kunnen tenminste een zuurdere bodem aan...
hoewel, je gaat die (laaggroeiende) bosbessen waarschijnlijk toch niet plukken, vanwege diezelfde honden... hmmmm.

Verder heb ik op dat soort plekjes wel smeerwortel, longkruid, stokrozen en stinkende gauwe zien groeien, ook veel bloembollen zijn prima te planten dicht rondom een boom.
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Re: stadsbomen ondersteuning

Bericht van edgerunner op 2011-02-28, 16:40

Bedankt voor de tips!
Ik heb inmiddels wat braam geplaatst en op een andere plek waar wat meer ruimte is vlier.
Eetbare kruipers lijken me inderdaad niet zo'n goed idee ivm hondenpoep etc.
Ik heb gemerkt dat zulke plekken vaak moeilijk te beplanten zijn omdat er dikke wortels vlak onder de aarde zijn. IK denk dat zaaien dan een gemakkelijkere optie is ipv planten.

edgerunner

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Linder op 2011-02-28, 17:37

Datl igt eraan wat je gaat zaaien natuurlijk, sommige dingen groeien niet echt goed tussen dikke wortels, ook niet gezaaid Smile

Smeerwortel zou ik als wortelstok planten, gewoon ergens met een klein schepje tussen de wortels een kuiltje graven en het stukje wortel begraven. Ook Bollen zoals narcis en ui (voor de sierwaarde) kunnen in principe tussen dikke boomwortels groeien.
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

Profiel bekijken http://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Go down

Bericht van edgerunner op 2011-02-28, 20:10

Ok, smeerwortel wil ik zeker introduceren in m'n woonwijk, en wil hem ook graag in m'n volkstuintje hebben maar ben het spul nog niet tegengekomen..
Ik heb nog wat sneeuwklokjes en een malva gezet in een ander stadsperkje in m'n wijk waar de grond veel losser is.
Verder las ik dat sommigen gemeentes gratis een zaadpakket beschikbaar stellen voor boomspiegels etc.

edgerunner

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: