Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Animaltractor

2 plaatsers

Ga naar beneden

Animaltractor Empty Animaltractor

Bericht van Chana 2011-03-05, 19:03

Twee weken geleden zat er een wild baby konijntje in de tuin waar ik als vrijwilliger werk en hij bleef daar alleen zitten ook als wij weggingen. Hij mocht daar niet blijven. Ik nam hem mee naar de dierenarts. Die zei dat hij niet ziek was maar dat ik hem het beste kon verzorgen. Dat het misschien zelfs een uitgezet tam konijn was omdat hij te rustig was. Dit is denk ik niet zo alle babykonijntjes zijn rustig vertelde konijnenbelangen mij later. Ik heb de dierenambulance, konijnenopvang en konijnenbelangen gebeld maar dat verzorgen doe ik dus nu zelf al weken. Inmiddels is hij gegroeid en gaat hij nu langzaam van geitenmelk over op knaageten, al is het nog meer knagen als eten.

Mijn bedoeling was om hem hier weer uit te zetten. Ik woon midden in de natuur met aangrenzend een gebied van Gelders Landschap, zat ook niet zo op een konijn te wachten Embarassed . Hij kan niet uitgezet worden waar hij vandaan komt. Ik heb hier geen toestemming gegeven voor jacht dat vond ik ook wel een prettig idee. Ik ben zelf vegetarisch en het idee dat dit albino dat ik met zoveel tijd, liefde en geduld heb groot gebracht op een bord zou belanden lijkt mij niets. Maar nu ging ik naar een lezing over vossen. Blijkt dat konijnen hun hoofdvoedsel is. En die vossen lopen hier rond het huis, soms zelfs overdag. Alhoewel ik van het begin af aan mijn kat en konijn gescheiden wilde houden (met een bank tegen de deur geschoven die de kat kan openen) is dat niet compleet gelukt en hij is dan ook niet bang voor een kat. Ook die lopen hier rond het huis uit de omgeving.

Kortom ik denk er nu soms over dat hij misschien blijft... maar ik weet het nog niet zeker. Ik wil graag de weekenden weg kunnen. Dan moet er dus een voerautomaat gekocht worden. Ik denk zo een als voor een kat, wel duur dus als het anders kan hoor ik het graag. Een konijn moet 2x per dag eten, zo'n automaat is 1x op een dag en van een groot formaat. En er moet een hok komen en een ren. Ik heb ook nog een andere oplossing, het hangt een beetje van het beestje zelf af. Als het te tam wordt blijft het hier. Verwilderd hij weer wat dan heb ik nog wel een oplossing. Maar ik zat alvast aan een mobiele ren te denken, die kan ik altijd voor kippen gebruiken. (die ik ooit als ik ergens zonder vossen woon graag wil hebben). Zodra het weer warmer wordt kan hij dan in ieder geval naar buiten. Hij moet sowieso uitwennen.

Die ren heb ik nog niet zo voor ogen. Op blz 135 Gaia's garden staat een verplaatsbare ren. Er moet denk ik een hok aan vastkunnen. En die voerautomaat (best groot ding) moet ook droog staan. Ik wil hem aan de ene kant zo groot mogelijk maken. Aan de andere kant moet hij verplaatsbaar zijn. Ik woon hier ook tijdelijk en wil hem weer meenemen. En als tractor moet hij een beetje groentebed groot zijn denk ik. 1.20 br zou ideaal zijn (boek Peter Bouwens)voor groentebedbreedte. (al wordt het misschien ooit een mandala/keyhole bed) lijkt mij breed voor een tuinbed.

Er liggen hier oude pallets, misschien moet ik daar de maten van af laten hangen. Of eerst een golfplaat kopen, had al op marktplaats gekeken. Die golfplaten moeten juist breed en kort zijn, net anders dan de foto's van advertenties die ik zie. En doorzichtig, is meer licht, of juist ondoorzichtig, geeft schaduw?

Kortom het duizelt mij een beetje. Heeft iemand hier zoiets dergelijks al eens gemaakt?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Animaltractor Empty Re: Animaltractor

Bericht van willy 2011-03-05, 20:01

Chana,

mag over vossen en kippen verwijzen naar http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit_967.aspx
Ik denk dat je daar nuttige info kan vinden.

Groetjes,
Willy.

willy

Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 12-12-10
Leeftijd : 66
Woonplaats : Weelde, België

Terug naar boven Ga naar beneden

Animaltractor Empty Re: Animaltractor

Bericht van Chana 2011-03-05, 20:14

Ja dat heb ik ook allemaal op de lezing gehoord. Hier kippen houden voelt voor mij als de kat op het spek binden. Ik moet dan een hoge ren maken, lelijk en ik woon hier tijdelijk. Ik vind het ook juist leuk als kippen los kunnen lopen, zowel voor de kippen als voor mijzelf. Dat loslopen zou hier ook heel goed kunnen (zonder die vos) dus ik baal wel een beetje van die vos, maar goed als je in de natuur woont hoort dat erbij. Overigens kan een vos ook een kat pakken dat baart mij zorgen. Die kwam vandaag weer met een hele dikke staart thuis. Heeft ze alleen als een vreemde kat met haar vecht, en dat hoor ik, of als ze een vos ziet. Dan staat ze meestal snel voor de deur met een hele dikke staart. Mijn kat is niet bang voor honden dus ik ben al blij dat ze dat wel voor een vos is.
Eerst liepen hier ook vaak fazanten die hoor en zie ik ook nooit meer en ik begrijp dat de weidevogels ook danig te lijden hebben onder de vossen.

Mooie intessante beesten dat wel, maar wat mij betreft had hij hier niet hoeven te zitten. Al heb ik de jagers geen toestemming gegeven om er hier op te jagen. Wat ook weinig nut zou hebben want dan komt er weer een nieuwe.

Maar goed we dwalen af...animaltractor.
Ondertussen markplaats bekeken, daar staan genoeg hokken op dus doe denk ik wat in combinatie daarmee.
http://dieren.marktplaats.nl/knaagdieren-en-konijnen-hokken-en-kooien/428894550-groot-konijnenhok-met-losse-ren.html
Deze bracht mij op een idee maar dan met een ander hok en wieltjes zodat ik hem hoop ik alleen kan verplaatsen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Animaltractor Empty Re: Animaltractor

Bericht van Chana 2011-03-23, 18:52

Ik had via markplaats een 4 verdiepingen hok gekocht voor binnen. En voor buiten een gewoon konijnenhok, die ik met kruiwagen zelf kon verplaatsen en een konijnenren die te verplaatsen was. Vier dagen geleden begonnen met het konijn overdag in de ren te laten. Gisteren vond ik hem dood. Ik vermoed dat een kat uit de buurt die ik had zien lopen langs het net is gegaan, of met een poot door de tralies heen. Hij had een wond aan zijn kopje en buiten het hek lagen plukken wol. Doet mij best verdriet, ik was al erg aan hem gehecht. Na de melk ben ik door blijven gaan met hem op tafel eten geven. Was wel gezellig, ik kopje thee en wat te lezen hij knabbelend aan een vergiet vol lekkers of tegen mij aan zitten en mijn handen af likken. Normaal neem ik de tijd niet om de dag zo te beginnen. Het grote binnenhok staat naast mijn bureau, en automatisch keek ik er vaak na, of ik ging ervoor zitten met deurtjes open. Het is nu zo stil....

Animaltractor Babykonijn
babykonijn

Animaltractor Aanhetontbijt
Samen ontbijten

In die 4 dagen had hij zichtbaar het gras kort gegeten, dat zou wel fijn geweest zijn zo'n maaimachine die verplaatsbaar was. Lastig was wel dat het gras/grond hier erg ongelijk was, ik was bang dat hij eronder door zou gaan, had nu dakpannen op de lage gedeeltes gelegd.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Animaltractor Empty Re: Animaltractor

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum