Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Compost kopen - Goede koop?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Compost kopen - Goede koop? Empty Compost kopen - Goede koop?

Bericht van Max 2011-03-23, 11:15

Ik heb een handelaar gevonden ( http://www.bergdelier.nl/recycling_afval_verwerking.html ) die € 200,- vraagt voor het brengen van 25m3 compost met een korrel van 2,5 cm.
Het is gecertificeerde compost zeggen ze en als je het vermengt met gewone grond/zand (50/50) is het geschikt voor groenten teelt.

Is dit een logisch verhaal? Ik hoor namelijk veel hogere prijzen voor compost van andere mensen.
Bedankt!
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Compost kopen - Goede koop? Empty Re: Compost kopen - Goede koop?

Bericht van Chana 2011-03-23, 12:28

Wat is dat voor bedrijf? Ik heb dus compost gehaald bij een groenverwerkingsbedrijf. Daar zit allemaal plastic enz in.
En recent hoorde/las ik dat dergelijke compost licht vervuild is en je dit op een volkstuin beperkt mag gebruiken.

Ik zal het nooit meer gebruiken, geen goede ervaring mee. Zelfs onkruid groeit er niet op.

Maar ik weet dus niet of jouw bedrijf ook zoiets is, waar het groenafval uit de omgeving gerecycled wordt. Overigens was het hier heel goedkoop en 1x dag per jaar gratis, wel zelf ophalen. Als je een auto met aanhanger kan regelen. Er stond bij mij op dat bedrijf een shovel klaar die met 1 schep die aanhanger vol had. En je kon net zoveel aanhangers halen als je wilde. Zij wilde het denk ik ook kwijt.

Bedenk ook dat mensen van alles in de compostbak gooien. Niet alleen het plastic maar ook bespoten groente, bloemen en dingen die je zelf niet op de composthoop gooit.

Maar hoe je dan wel aan goede compost kan komen? Maar misschien heb je al een goed bedrijf gevonden.


Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Compost kopen - Goede koop? Empty Re: Compost kopen - Goede koop?

Bericht van Linder 2011-03-23, 14:00

Hoi, voor 25m2 is dat erg goedkoop idd. zeker als ze het ook nog af komen leveren.

wij betaalden 260 voor 12m2 tuinaarde (30% compost), en daar kwam nog 60 voorrijkosten bij.

maarre, een korrel van 2,5cm???
nog nooit van gehoord, maar t is iig erg grof. vraag me dan wel af wat ze hebben gecomposteerd, wel goed om even na te vragen. verder zou ik het wel gewoon doen.

Ik vroeg me af, in de palestinastraat, is het hele stuk bedekt met een meter grond, of alleen dat eel voor de schooltuinen? Dus start jij bovenop het zand (bouwzand) of ligt er voor jou ook al worteldoek en aarde?

ook met scherp zand kun je die compost natuurlijk vermengen. compost en zand vormt prima grond. het bouwzand wordt altijd later opgespoten, daar zit dus geen lood in. maar het stuk dat je afgraaft om door te mengen zou ik wel weer met worteldoen bedekken.

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Compost kopen - Goede koop? Empty Re: Compost kopen - Goede koop?

Bericht van Max 2011-03-23, 15:04

Hoi Linder,

Ze hebben alle grond (waar eerst huizen stonden) afgegraven en daar een meter (schone) grond gestort. Het onderwijs wat er plaats gaat vinden gebeurt in vierkante meter tuintjes (dus geen contact met de volle grond).

Ik was idd van plan de compost met de nu al aanwezige aarde te vermengen. Ik wil dan ongeveer 40 cm uitgraven. Worteldoek neerleggen en de compost gemend met zand er terug in storten. Het worden dus een soort van bakken in de grond (zonder zijwanden, die laat ik open). Niet letterlijk natuurlijk...

Hoe meer mensen ik vraag wat te doen hoe meer antwoorden ik krijg en hoe onduidelijker het wordt ;-) Daarom ga ik maar gewoon beginnen en als er groenten zijn laat ik ze testen. Ik denk dat dat het handigst is.
Max
Max

Aantal berichten : 72
Registratiedatum : 13-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Rotterdam

http://www.moestuinman.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Compost kopen - Goede koop? Empty Re: Compost kopen - Goede koop?

Bericht van Linder 2011-03-23, 15:23

Ik heb een onderzoekje van de uva ergens op mn harde schijf, met welke planten welke verontreiniging in zich opnemen, of de groei beinvloeden.

Ik zal je die eens sturen. even zoeken...

Verder denk ik dat je op zich wel veilig zit als zij al zeil en grond hebben neergelegd. Bedenk ook dat sommige planten toch iets meer als 40cm willen. Als je kan achterhalen wat zij nou onder die nieuwe grond hebben gelegd lijkt me dat je veilig zit kwa verontreiniging.

Wat ik zou doen als ik jou was, is gaiabodem (laboratorium dat grondonderzoek doet voor tuiniers, zie www.gaiabodem.nl) even bellen en ze langs laten komen voor een bodemonderzoek. Die weten precies wat je moet weten voor welk soort gebruik van de grond.
Bodemonderzoek kost iets van 250,-

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Compost kopen - Goede koop? Empty Re: Compost kopen - Goede koop?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum