Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


April: bloedzuring

2 plaatsers

Ga naar beneden

April: bloedzuring Empty April: bloedzuring

Bericht van Chana 2011-05-11, 21:59

April: bloedzuring Bloedzuring

Ik weet niet of de plant van de maand een van je favoriete moet zijn of gewoon een plant om meer van te leren. Hier wil ik wel meer van leren.

Rode- of bloedzuring “Bloddy Dock”

Ook wel genoemd Bloedzurkel (Eng: sorrel)
Rumex sanguineus var sanguineus
Pijlvormige bladeren. Heeft veel water nodig. Bij droogte hangen de bladeren heel slap maar hersteld zich weer snel na een watergift.

Familie: Duizendknoopfamilie, Polygonaceae
Biotoop
Bodem: Licht beschaduwde plaatsen op vochtige, soms vrij natte, matig voedselrijke grond (leem, zavel en beekafzettingen).
Groeiplaatsen: Loofbossen, bronbossen, langs bospaden, kapvlakten, bermen, ruderale plaatsen, waterkanten en hoge delen van grienden.
Bloei: mei/ juni
Toepassing:
Blaadjes worden in salades, soepen en sauzen gebruikt of klaarmaken als spinazie

Het kan ook gebruikt worden om groen te verven
Vermeerdere door scheuren.

Waar ik hem vandaan heb is het een plaag. Daarom heb ik hem in een pot gezet. Ik weet niet hoe hij zo vermeerderd, zaad of ook nog wat anders. Je kan hem eten maar er zit oxaalzuur in ik heb al botontkalking doordat ik een been nauwelijks gebruik waartegen ik medicijnen slik. Ik heb hem dus ook nog niet gegeten. Wel vind ik hem mooi.

Binnenkort zal ik eens proeven.

Is hij bij jullie bekend?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

April: bloedzuring Empty Re: April: bloedzuring

Bericht van Linder 2011-05-12, 00:39

Ja,
echt supermooi.
ik heb m ook op verschillende plaatsen, hij verspreid zich niet echt, maar ze staan ook niet op erg natte plaatsen bij ons.

Ik vind m zelf niet heel lekker, ik vind tuin en veldzuring veel lekkerder, en frisser, soms bijna als friszure appeltjes. maar een paar blaajes door een salade geeft een extra bite (een zuurtje, noemen ze at geloof ik), en een mooi kleurtje. Ik ben erg blij met onze bloedzuring, maar ik geloof dat ie toch vooral veel sierwaarde heeft in onze tuinen.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

April: bloedzuring Empty Re: April: bloedzuring

Bericht van Chana 2011-05-12, 16:16

Weet je ook hoe hij zich voortplant? Ze zeiden tegen mij wortelstok én zaad. Hij komt van kleigrond, niet bijzonder nat, en daar komt hij echt overal op. Ik laat hem nu doorschieten om zaad te winnen maar ik wil ze niet overal.

edit:
Ik heb hem inmiddels als salade gegeten. Samen met rucola en basilicum, vrij uitgesproken smaken waar hij niet tussen op viel als smaak wel met de kleur, vond ik wel leuk.
Ik heb hem als spinazie gegeten, diezelfde maaltijd ook gewone spinazie op, beide zout en kruiden vergeten, dat had het wel nodig, maar smaakte zeker niet gekker dan spinazie, rood vocht. Deed mij aan postelein denken.
En ik heb een soep gemaakt van de bladeren van een radijsbosje een ui en wat bladeren van de bloedzuring, smaakte wel lekker.

Misschien krijgt hij bij mij meer water waardoor de smaak niet uitgesproken is. Net zoals radijsjes sterker zijn met weinig water. Ik heb ze wel heel minimaal geprobeerd, steeds een paar blaadjes.
Ik wil er wel meer plantjes van en ga ze buiten zaaien.

Die andere zuringen die je noemt wil ik nu ook wel eens graag proberen, die ken ik niet.




Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

April: bloedzuring Empty Re: April: bloedzuring

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum