Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Groeten uit Zweden

3 plaatsers

Ga naar beneden

Groeten uit Zweden Empty Groeten uit Zweden

Bericht van Jeroensleurs 2011-07-06, 18:13

Mijn zoektocht naar een tuin om aan permacultuur te gaan doen is geëindigd in Zweden. Al een paar jaar geleden kocht ik er samen met m'n vriend een huis, en nu ben ik klaar om er aan te beginnen. Ik hoop het langzaam aan te kunnen veranderen tot een kleine oase tussen alle bossen rondom. Het zal niet simpel zijn, want de winters zijn hier streng, al wordt eea gecompenseerd door de lange dagen nu.
In het huis bieden we intussen ook al overnachtingsmogelijkheden aan en er zijn ook al groepen die op bezoek komen voor een retraite.
Ondanks mijn grote bewondering voor Zweden, zal mijn link met Limburg blijven bestaan, je bent uiteindelijk ergens opgegroeid...
Vandaar dat ik dit forum wil gebruiken om af en toe verslag te kunnen uitbrengen over de ontwikkelingen.
Altijd welkom bij ons in het noorden!
Jeroen en Sam

www.stilleben.webs.com
www.holidaysweden.webs.com

Jeroensleurs

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 06-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Antwerpen en Åmot (Zweden)

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Zweden Empty Re: Groeten uit Zweden

Bericht van Linder 2011-07-07, 12:52

Hoi jeroen (en sam)

Welkom.
Zweden, ik vraag me altijd af hoe permacultuur in het hoge noorden eruit zal zien, en ik zie de bechrijving van jullie plek en wat jullie (kunnen) verbouwen tegemoet. Ik weet dat er redelijk wat fruitbomen nog kunnen produceren daar, maar hoe doe je dat met groenten?

kolen & knollen neem ik aan?
wat nog meer?

maar goed, als je dat leuk vind kun je een eigen draad in de sectie 'projecten' beginnen waar je een beschrijving kan maken van jullie huis en land.

grts
Linder
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Zweden Empty Re: Groeten uit Zweden

Bericht van Jeroensleurs 2012-03-04, 18:18

Vandaag ben ook ik begonnen aan het nieuwe seizoen. Meer dan 1,5 maand vroeger dan vorig jaar. Het weer verandert, dus pas ik me aan. De eerste zaden zijn voorgezaaid, es zien hoe dat gaat werken!

[img]Groeten uit Zweden Wp000249[/img]

Jeroensleurs

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 06-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Antwerpen en Åmot (Zweden)

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Zweden Empty Re: Groeten uit Zweden

Bericht van Jeroensleurs 2012-08-09, 10:05

Intussen is de zomer al ver gevorderd en kan ik de eerste resultaten bekijken. Een koude/natte zomer heeft geleid tot een trage groei, maar toch nog behoorlijk resultaat. M´n tuin ligt op het zuiden gericht met een klein helling en dus maximale instraling. Voor een eerste jaar, ben ik erg tevreden. Nu ga ik de tuin verder uitbreiden en de oogst binnenhalen. Over een maand is het hier alweer te koud voor echte opbrengst...
Resultaten zie je hier: http://www.stilleben.nu/apps/photos/album?albumid=13689793

Jeroensleurs

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 06-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Antwerpen en Åmot (Zweden)

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Zweden Empty Re: Groeten uit Zweden

Bericht van Chana 2012-08-10, 18:01

Ziet er goed ui, beter dan wat ik hier had. Vind je het inderdaad moeilijker om in Zweden groente te verbouwen dan hier. Zijn de zomers korter?
Waar in Zweden wonen jullie?

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Zweden Empty Re: Groeten uit Zweden

Bericht van Jeroensleurs 2012-08-11, 08:43

Chana, de zomers zijn hier korter, maar vooral het voorseizoen is stukken kouder. De achterstand die je in aprilmei opbouwt, wordt gedeeltelijk goedgemaakt door het vele licht in juni, maar toch. Hier zijn nu de eerste tekenen van de herfst ook al zichtbaar. (koudere nachten, ganzen die naar het zuiden vliegen, enz.)
Wij wonen in centraal Zweden, in het dorpje Åmotsbruk, in klimaatzone 6 (van 10).

Jeroen

Jeroensleurs

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 06-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Antwerpen en Åmot (Zweden)

Terug naar boven Ga naar beneden

Groeten uit Zweden Empty Re: Groeten uit Zweden

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum