Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Hallo uit Voorschoten

+3
Eironeia, Saskia
Chana
Ilona
7 plaatsers

Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Hallo uit Voorschoten

Bericht van Ilona 2011-08-12, 20:21

Hallo, Ik heet Ilona. Ik heb theoretisch en via youtube flimpjes ed al kennis gemaakt met permacultuur en transition towns.
Allemaal heel inspirerend. Zelf ben ik nog herstellende en daarom ben ik klein begonnen. Op mijn balkon ben ik omgekeerd, verticaal en 'normaal' aan het tuinieren. Bijna alles zijn groenten en planten voor de bijen (en andere insecten).
Ik heb helemaal geen ervaring in het groen en voel me dan ook als Alice in Wonderland. Op mijn pompoen is het een drukte. Er lopen mieren heen en weer die luizen melken en moordwanten (ik noem ze terminators) die weer andere dingen doen. Heel boeiend allemaal om te zien en dat op zo'n klein stukje aarde, in de lucht nog wel.
Wanneer ik weer fit ben, hoop ik de opleiding te kunnen doen. Nu ben ik vooral op zoek naar projecten waar ik op vrijwillige basis een (klein) steentje kan bijdragen. Om zo al doende toch te leren!
Verder ben ik stukje bij beetje bezig om 'mij' het plantsoen toe te eigenen. Iets meer variatie kan dat wel gebruiken. Lekker aan het guerilla-gardenen. Zo in mijn eentje heb ik best veel plezier, maar als ik meer mensen (in mijn omgeving) tegenkom is dat toch wel gezelliger en leerzamer (hoop ik). Dus misschien tot ziens!

Ilona

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 13-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Chana 2011-08-13, 20:23

Welkom.
Wat is omgekeerd tuinieren?
Je kan misschien al wat boeken lezen, heb ik meer van geleerd dan PDC en dat kan je in je eigen tempo doen.
Ik hoop dat je andere mensen in je omgeving vind, dat mis ik hier ook wel.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Ilona 2011-08-14, 00:29

Hallo Chana, omgekeerd tuinieren is heel simpel. Vanwege ruimtegebrek heb ik aan de dakgoot een stok gehangen (met een mooie gebreide 'jas', zie yarn bombing) en een paar omgekeerde emmers/manden. In de bodem heb ik een gat gemaakt waar ik mijn tomatenplantjes heb geplant. Dat was even lastig. De bovenkant van de emmer heb ik gevuld met kruiden e.d. Ik kwam erachter dat de jonge plantjes niet zo goed bestand zijn tegen de wind. Ze samen met een stok planten is dus wel handig. Ik heb deze later toegevoegd. Ook willen de planten gewoon naar het licht toe groeien, omhoog dus. Vastbinden aan een stok is dan ook handig om ze benedenwaarts te richten. Inmiddels heb ik de eerste tomaten al geplukt. En er groeien ook komkommers.
Het volgende plan dat ik wil gaan uitvoeren is http://www.treehugger.com/files/2011/05/how-to-build-a-pallet-garden.php. Ik heb een lastige (halve)balkonmuur die zich veel in het donker bevindt. In het donkere gedeelte wil ik dan 'bijenplanten' zoals lievevrouwebedstro planten en bovenaan (daar is wel volop licht) kunnen dan (volgend jaar) groenten komen.
En jij, heb je boeken die je kunt aanbevelen aan een beginner?

Ilona

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 13-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Chana 2011-08-16, 09:42


Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-09-14, 13:17

Hallo Ilona,

Ik had jouw verhaal (Omgekeerd tuinieren zo tegenstrijdig aan de natuur)nauwlijks serieus kunnen nemen als ik niet toevallig vorige week ook al op de Tomatengroeizak upside down gestuit was. En ook in de natuur zie je planten soms vreemde groei capriolen maken.
Hallo uit Voorschoten 1301053967d

Zelf maken is natuurlijk veel beter en leuker maar voor de luie mensen onder ons: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=579.

Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Linder 2011-09-14, 20:47

oe, ik ga hier toch even kritisch op reageren.

geen elke plant groeit omlaag.

de plant op deze foto heeft tot kort voor de foto rechtop gestaan en is toen pas omgedraaid.

wanneer je een plant ondersteboven ophangt zal die plant binnen afzienbare tijd zich weer naar de zon richten, en dus een kromme stengel krijgen.

Niets mis mee, doet ook niets af aan ondersteboven tuinieren, maar deze foto is wat misleidend wat mij betreft.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-09-15, 16:58

Ja duhuh, natuurlijk het is een foto uit een folder en niet ergens van iemand op t balkon. Daarom extra onnatuurlijk. Het ging me er eigenlijk om om de tomatenzak zelf. Is dit ongeveer zoals jij ze hebt Ilona? Ik hoop wat van je te horen en vooral te zien: werkt het en ziet het er niet vreemd uit? Ik heb al drie x tomaten van het balkon geoogst, hele lekkere zoete, het is dus een hele goede plek voor tomaten.

Ze hebben ook zakken voor rechtop-beplanting, wellicht beter, het blijft er raar uitzien.
Alhoewel ... als je een foto van een plant omkeert dan hangen de tomatentrosjes weer verkeerd ....... hier niet. Ja ja ja ws gephotoshopt, ik weet het.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Alex 2011-10-21, 00:31

Ik kwam op instructables een zelfbouw variant tegen (op de site staan er overigens nog veel meer):

http://www.instructables.com/id/Go-Green-Upside-Down-Hanging-Planters/

Maar ook met een foto van een tomatenplant die er nog maar net in zit. Ik ben wel benieuwd hoe die er na een paar weken uit ziet.
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Rada Saun 2011-10-31, 22:11

ik heb dit jaar de 'topsy turvy' zoals het ding heet, uitgeprobeerd. had het gekregen en wilde wel eens kijken wat het doet. Het is inderdaad zo dat de stengenl naar het licht gaat groeien en dus krom omhoog gaat. Grote voordeel is dat je de plant niet hoeft te leiden EN (handig in nederland) dat je minder last lijkt te hebben van schimmel. Dit waarschijnlijk omdat de plant onder de 'emmer' hangt en dus wat droger blijft? Viel me op dat andere tomatenplanten allang weg zijn, terwijl zelfs nu nog de plant in de topsy turvy groen is. Heb er ook lang van kunnen plukken.
Doordat de ruimte voor de wortels beperkt is, blijft de plant wel aan de kleine kant
Ik had hem in een appelboom gehangen. Hierdoor blijft de tomatenplant wat droger en benut ik de ruimte direct naast/onder de appelboom ook nuttig
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Marijtje 2012-02-03, 19:52

Misschien is er een voordeel voor tomatenplanten: Iemand vertelde me eens dat de ze voedingsstoffen willen opnemen met de worteltjes bovenin de kluit, maar dat de voeding daar meestal uitspoelt als er direct op de kluit gewaterd wordt. Dat probleem heb je dus niet met zo'n contructie. (en anders compostthee geven in de schaal, lijkt me)

Marijtje

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 23-02-11
Woonplaats : Randstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Chana 2012-02-03, 20:44

Marijtje schreef:...dat de ze voedingsstoffen willen opnemen met de worteltjes bovenin de kluit, maar dat de voeding daar meestal uitspoelt als er direct op de kluit gewaterd wordt.

Ik zet er een plastic fles bij waarvan je de tuit ingraaft en de onderkant eruit knipt, als je ze daardoor water geeft hebben ze ook geen last van schimmel.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hallo uit Voorschoten Empty Re: Hallo uit Voorschoten

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum