Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Hoi hier Jet

+4
Matis
Linder
Wiwi
Jet
8 plaatsers

Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2011-11-13, 13:32

Hallo allemaal ik ben Jet.
Ik heb me hier geregistreerd omdat ik erg weinig van Permacultuur weet. Ik ben hier dus voornamelijk om te leren.
Ik heb een grote tuin met moestuin op twee plekken; een in de tuin en een in de boomgaard, dat alles in Frankrijk. Ik ga daar zo vaak mogelijk naartoe, dat wordt steeds gemakkelijker omdat we met pre-pensioen zijn. Mijn moestuinen en boomgaard nemen nu veel tijd in beslag, dat wil ik graag wat aanpassen, per slot van rekening word ik een dagje ouder, en het lijf protesteert regelmatig... Shocked
Mijn moestuinen zijn altijd biologisch bewerkt.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Wiwi 2011-12-10, 20:51

Dag Jet,
Dat lijkt me wel wat zo een eigen stek in La Douce met boomgaard en alles erop en eraan!
Eén van de voordelen die ge dikwijls tegen komt in de beschrijving van permakultuurtuinieren vind ik die indeling in zones. Ikzelf ben voor het werk vaak op logement en kan daardoor ook onvoldoende aandacht schenken aan een moestuin zoals die in zone I zou horen te staan met als gevolg dat er op mijn erf geen echte zone I te vinden is met uitzondering van twee pergola’s met kiwi’s en kiwibessen omdat die wel eens een tijd zonder aandacht kunnen.
Vooral als ge een dagje ouder wordt is een permakultuurtuin interessant wegens een behoorlijke oogst voor een minimum aan inspanning.
Groe(n)tjes, Wiwi.


Laatst aangepast door Wiwi op 2011-12-10, 20:55; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : link toegevoegd ter verduidelijking)
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11
Woonplaats : Bosveld, Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2011-12-11, 02:38

Wiwi dank je wel voor je reactie..ik zie hier wel wat te lezen, bij een eerste blik een nieuwe visie voor mij..dank je wel.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Linder 2011-12-21, 01:18

Hoi Jet,

Behalve de info op dit forum kun je op dit forum (onder media) https://permacultuur.actieforum.com/f5-media
ook allerlei boeken en filmtips vinden.

Naast de handige indeling in zone's die benodigde energie verminderen zijn er nog wel wat dingen die doorgaans minder energie kosten in de permacultuur.
zoals:
- Het achterwege laten van het jaarlijkse spitten.
Door vaste paden en tuinbedden aan te leggen zorg je ervoor dat je nooit meer over de bodem loopt. Als je nu continu compost en mulch op die bodem verspreid zal het bodemleven voor je gewenste bodemstructuur zorgen.

- Het gebruik van meer vaste planten en zichzelf uitzaaiende planten.
Ook dit scheelt uiteraard weer werk. Er zijn ook genoeg soorten die flinke opbrengsten kunnen creeëren zoals de topinamboer/ aardpeer

- Het nastreven van natuurlijke successie.
Door je tuin te stimuleren om net als een ecosysteem een natuurlijke evolutie door te maken zal je tuin op den duur een meer gebalanceerd geheel worden, waarin grote uitval door plaagdiertje en ziektes voorkoen wordt. Ook dit scheelt wat werk.
Daarnaast bespaar je dus werk door niet ieder jaar het eco-systeem terug te zetten naar het pioniersstadium. Niet meer elk jaar dezelfde onkruiden bevechten, niet meer constant zwarte aarde in stand houden, en niet meer elk jaar alles omspitten en ploegen. Het tegen de natuur in werken kost ons ook veel werk.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar goed, kijk vooral lekker rond en als je meer specefieke vragen hebt hoor ik het graag.

grts
Linder
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Matis 2011-12-23, 12:04

Welkom Jet!

Mijn moeder heet ook Jet Smile

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty dank.

Bericht van Jet 2011-12-23, 15:39

Linder en Matis dank jullie wel.
Ik heb de indruk dat er (nog) niet zoveel gebeurd op dit forum, dat zal ook met de tijd van het jaar te maken hebben. Ondertussen heb ik bij Douglas een takkenversnipperaar opgehaald. Het werken aan een goede composthoeveelheid wordt hiermee geholpen.Alhoewel ik al 15 jaar moestuinnier heb ik het idee dat ikzelf nog steeds in de pioneerfase zit. Ik ben wel meteen begonnen met biologisch te tuinieren, en heb zelfs nog even gemoestuinierd a la Ruth Stout,met veel mulch en stro. Dat was voor de toch al flink aanwezige slakkenpopulatie een groot feest Very Happy. daarna heb ik me eerst gericht op het bestrijden van de slakken..rapen rapen en weggooien, en later doormiddenknippen..het heeft goed geholpen.Ik heb ze nog wel maar veel minder. Wel heb ik nog veel woelmuizen die ik probeer weg te jagen met trillers, keizerskroon, kruisbladwolfsmelk en vieze gieren. Ze vreten ook de meer vaste planten van de winter op, ik kan geen aardpeer, pastinaak of bieten in de grond laten want dan zijn ze weg.
Het spitten, in mijn geval frezen, doen we maar eens in de drie jaar, maar op den duur zou ik er helemaal mee op willen houden.
Mijn lief doet nu veel van t zware werk in de tuin..daar willen we eigenlijk van af.Het is vooral het onderdeel om de aarde zijn structuur te laten behouden die ik mooi vind, en waarvan ik denk dat dat je veel oplevert.
Ik ben niet echt zo`n lezer op het internet, dus ik ga eerst maar eens kijken of ik uit de bibliotheek een boek over permacultuur kan vinden.
Groeten,
Jet
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Matis 2011-12-23, 16:47

Hoi,

Er zijn meerdere mooie permacultuur boeken te verkrijgen. Plants for a future heeft er een en how to make a forest garden en nog veel meer boeken.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Eironeia, Saskia 2011-12-26, 01:44

Hallo Jet,

Je klinkt als iemand in een beetje de zelfde levensfase als ik. Maar ik moet nog even wachten op mijn pensioen .... ook wij hebben een stek in Frankrijk zie hier en ook ik ben een leek die via boeken, (internet-)films, dit forum maar vooral een handige perma-zoon probeer de principes in de praktijk te (zie https://permacultuur.actieforum.com/t109-een-luxe-project-van-2-permadummies) brengen.

Wij gaan ongeveer 1x in de 3 weken een lang weekend naar onze stek in de uitlopers van de Vogezen en de vakanties (ca 5 keer per jaar langer). Langzaamaan willen we dat uitbreiden.

Ik zit hier nu het tweede jaar en hier en daar begin je op onze 1 ha de resultaten zien. Maar in Nederland is het hard werken, dus als we hier zitten dan willen we ook gewoon genieten.

Omdat ik we hier relatief weinig zijn experimenteer ik juist op dat gebied wat.
Bijvoorbeeld met zaaien en oogsten, we misten vaak een oogst, soms kun je langer oogsten en dan heb ik daar vrede mee.
Ik wil volgend jaar proberen vanaf maart elke twee weken wat te zaaien om de oogst te spreiden naar meer momenten.
Ik vond uit dat je je goed kunt zaad kunt voorzaaien in waterdichte bakjes.
Ik vind het moeilijk om de tuin na augustus nog een beetje aantrekkelijk te houden en ook het oogsten van spul dat ik in juni zaaide lukt niet goed (behalve winterpostelein). Ik ben dan de meeste tijd bezig met het bedwingen van de wilde kruiden/planten en brandnetels.

Ik wil komende maand een lijstje aanlegen van planten die eigenschappen hebben als de rabarber: groot (en dus bestand tegen allerlei wilde groeiers) meerjarig, mooi .....

Misschien kunnen we wat tips op uitwisselen het perma-tuinieren op afstand?
Saskia
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Abracadavra 2012-01-09, 22:53

Jet schreef:ik kan geen aardpeer, pastinaak of bieten in de grond laten want dan zijn ze weg.

Welkom op het forum Jet, misschien kun je de aardperen inkuilen in een bak met vochtig zand, ergens waar de muizen niet komen. Ik heb mijn aardperen en crosneknollen in bakken met vochtig vermiculiet in de koude kas staan (op een rek waar geen muizen komen). In het voorjaar plant ik ze dan uit waar ik ze hebben wil.

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Rada Saun 2012-01-10, 21:17

Welkom Jet!
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2012-10-31, 12:56

abracadavra schreef:misschien kun je de aardperen inkuilen in een bak met vochtig zand, ergens waar de muizen niet komen. Ik heb mijn aardperen en crosneknollen in bakken met vochtig vermiculiet in de koude kas staan (op een rek waar geen muizen komen). In het voorjaar plant ik ze dan uit waar ik ze hebben wil.


Dank je wel voor je tips.
Ik was hier een tijd niet, ik had blijkbaar meer tijd nodig om tot de permacultuur te komen...het lijkt erop dat ik deze "oude liefde" toch niet losgelaten heb.. Smile

Mijn probleem zijn de woelmuizen vooral tijdens de groei van de planten..later sla ik de wortelgroentes op in zaagsel. De aardperen die ik niet eet laat ik in de grond. Mijn wortelgroente-oogst was heel erg goed dit jaar, en ik heb weinig vraat..misschien toch door de hoeveelheid kruisbladwolfsmelkplanten die ik laat staan?
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-11-04, 18:31

Woelmuizen ...

Bij mij zijn alle pastinaken opgevroten, door wie weet ik niet. Van de ene op de andere dag hingen de planten slap, toen ik 'toch maar ging oogsten', bleek alles tot aan de worteltop opgegegeten.

Mijn zomerworteltjes lieten ze staan en mijn stevige witte winterwortel lietten ze tot nu toe ook ongemoeid. Terwijl de afstand, weliswaar in een ander bed, slechts 1,5 meter is.
Onbegrijpelijk, althans voor mij.
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2012-11-05, 01:14

Ik heb hetzelfde gehad Saskia, het is jaren geleden, en inderdaad zoals je beschrijft..tot de top opgefrest...het jaar daarop zaten ze in de aardappels..vorig jaar waren het de pompoenen..je merkte je pas dat ze aangegvreten waren als je de pompoen optilde..dan bleek de vrucht vanonder af uitgehold. Dit jaar het ik dus de pompoenen op een stellage gekweekt. Dit jaar zijn mijn schorseneren aangegeten..het brengt mij tot de conclusie dat woelmuizen ook houden van variatie Very Happy

Mijn buurvrouw strooit veel gif, maar daar heeft ze geen baat bij ( en haar tuin en grond natuurlijk helemaal niet.)Ik vind het wel erg dat de woelmuizen de doodstraf krijgen voor hun honger, en probeer gewoon genoeg te zetten en wat natuurlijke afweer aan te planten

Ik hou het voorlopig maar op een flinke lading kruisbladwolfsmelk!
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Eironeia, Saskia 2012-11-10, 16:16

Ik ga er altijd maar van uit dat ik meehelp aan de diversiteit aan dieren op mijn terrein.

Je schreef
kruisbladwolfsmelk!.

Helpt dat? en hoe? Is het giftig voor kinderen.

Saskia
Eironeia, Saskia
Eironeia, Saskia

Aantal berichten : 141
Registratiedatum : 19-01-11
Leeftijd : 66
Woonplaats : Rotterdam

http://www.eironeia.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2012-11-10, 17:19

Je hebt helemaal gelijk met die diversiteit.. Very Happy
Over de kruisbladwolfsmelk:Het schijnt dat de plant afschrikt door zijn geur. Ik heb er heel wat in de tuin, vooral in de voormoes, en daar heb ik (een stuk) minder woelmuizen dan in de achtermoestuin...ik las ook dat de bessen ( het zijn groene en een beetje plakkerige dingen) giftig zijn voor de muizen. Voor kinderen denk ik ook.
Het werkt niet altijd, ik heb zelfs wel een een bergje door woelmuis omhoog gewerkte aarde naast een kruisbladw. gezien Embarassed
Ik heb sowieso giftige planten in de tuin en probeer de kleintjes meteen te leren dat lang niet alles eetbaar is. Dat lukt wel goed.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2013-11-03, 14:30

Hallo beste mensen hier ben ik weer. Na een seizoen lang hier niet geweest te zijn..(ik had een lastig jaar, en het bijhouden van 1 forum was voor mij al vermoeiend) hoop ik dat ik weer wat kan bijdragen aan de uitwisseling hier, en vooral van jullie wat kan leren. Mijn kwart tuin à Gertrud Franck heeft een redelijke opbrengst gegeven, en hoewel ik het een lastige manier van tuinieren vind ga ik er nog een jaar mee door.

Op dit moment ben ik vooral bezig met bladcompost..dat wil zeggen het blad verzamelen, de laatste "zomer"compost is verspreid over het GF stuk. Ik heb sinds het voorjaar ook kippen en sinds eind augustus ook twee loopeenden in de tuin.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Robert en Monique Knops 2013-11-08, 00:18

Interessant jaar geweest zo te horen. Volgensmij is deze methode heel succesvol, hoewel hij wel enkele jaren in beslag zal nemen om de bodem op te starten. Dus volgensmij is hij alleen voor de doorzetters. Ikzelf vind de methode moeilijk, omdat ik naast groenten en kruiden ook bv. akkeronkruiden tussen de planten in wil hebben staan en die hebben vaak open aarde nodig om te kunnen kiemen.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2013-11-08, 01:36

In het begin van het jaar is de tuin nog wel open genoeg, maar veel akker onkruiden( behalve kleine veldkers) heb ik daar niet. Het is voorlopig ook maar een kwart van de hele moestuinoppervlakte...
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Linder 2013-11-16, 23:13

nog even over de veldmuizen

keizerskroon schijnt ook af te schrikken.
Maarja, bij welke groente je die dan moet zetten...? Very Happy

Wat vond je lastig aan het systeem van gertrud franck?

En hoe heb je het toegepast?

Werk je net als haar op een jaarlijks gespitte moestuin waar je tussen de rijen paden hebt, of heb je vaste bedden met paden ertussen, waar je de a-b-c rijen haaks op zet?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2013-11-17, 00:43

Niet gespit Linder, en inderdaad a,b en c rijen op een heel lang stuk..zoals in haar boek getekend is. Mulchen met compost. 1 pad ertussen en verder tussen de rijen lopen als het nodig is. Weinig onkruid had ik. Het systeem met kool en daar selderij onder geplant vond ik prima werken, ik had mooie kool en de knolselder was groot genoeg.
Lastig vond ik de grote teelten tussen de rijen: aardappels oogsten tussen een rij sla links en een rij radijzen rechts ging heel lastig...je beschadigd toch wat. Volgend jaar geen aardappels of hoge erwtjes..verder door alle lage groente wel een goed systeem.

Keizerkroon zet ik aan t begin en eind van de aspergerijen en onder de fruitbomen en druiven..ik heb ook de indruk dat het iets doet tegen de woelmuis..dat is een beetje lastig te zeggen, want ik heb er erg veel( en een groot terrein.)
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Linder 2013-11-17, 01:16

Tja, ik zit dan toch met het niet spitten en zo af en toe op de bodem lopen. Op onze kleigrond een heel slecht idee.

Wij hebben dus langwerpige bedden van 1,20m breed, met daartussen vaste paden. Haaks op die paden (op een lijn N-Z) de rijtjes a-c-b-c-a-etc.

Voor grotere groenten gebruiken we trouwens vaak eerder simpele systemen met 2 of 3 groenten in een bed (ook langwerpig, 1,20m breed). Pronkbonen, mais, aardappels, tomaten, pompoenen, mashua etc. krijgen allemaal hun eigen plek, in een simpele combinatie, zoals mais en pompoen. de kleinere groenten gaan in de abc bedjes.

Dat wil zeggen dat een A rij bij ons bv kolen heeft, groter dan dat krijg een andere plek. Dat houd in dat er veel kleine knol en wortelgewassen in staan, en heel veel bladgroenten, sperziebonen en lage peultjes kunnen nog net. Afgelopen jaar ook een pot tomaatje die klein bleef.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Jet 2013-11-17, 11:17

Ja dat lopen ging volgens mij wel goed omdat het een zeer droog jaar was. Maar ik legde wel steeds dunne planken tussen de rijen voor ik erop ging lopen. Dus zo weinig mogelijk, af en te een stap om wat te oogsten of een onkruid uit te trekken. Zoals ik zei: zolang ik geen grote dingen hoefde te oogsten...
Grotere culturen had ik ik een ander deel van de moestuin..twee x een stuk aardappels (te samen 85 planten) twee pompoenstapelbedden met 12 planten daarbij geplant..2 x 8 stokken met droogbonen, een bed snijbiet/veldsla/boerenkool, een hoek met eeuwig moes, mashua, suikerwortel, ananaskers, oerprei.
Tomaten voor bij het huis en in de kas.
Paprika had ik wel in het GF stuk, ook tuinbonen aan de achterkant, selderij en kool dus, aardappelen, bieten, wortels( die deden het er niet, maar dat ligt aan de zware klei op dat stuk), rucola, sla, andijvie, radijzen...

De manier dat jij de rijen zet..geen gek idee tch, als ik na aankomend jaar de opzet anders wil zal ik dat mee nemen in gedachten.
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoi hier Jet Empty Re: Hoi hier Jet

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum