Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Mulchen met coniferen?

Ga naar beneden

Mulchen met coniferen? Empty Mulchen met coniferen?

Bericht van Wiwi op 2011-12-14, 23:20

Dag allemaal,

Van de week heb ik enkele coniferen gekapt die plaats zouden moeten maken voor kiwi’s. De stammen zijn intussen verzaagd en liggen te drogen om mij ergens in 2014 te kunnen verwarmen. De takken heb ik nu gebundeld en liggen klaar om maandag mee te geven aan de ophaling van het GFT materiaal. Toch vind ik het zonde om proper plantaardig materiaal zomaar weg te doen. Zou ik het na het te hebben gehakseld niet kunnen composteren of gebruiken als mulch? Ik weet dat mulching van coniferen de bodem kan verzuren, weten jullie raad?

Groe(n)ten, Wiwi.
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Mulchen met coniferen? Empty Re: Mulchen met coniferen?

Bericht van Wiwi op 2011-12-16, 15:43

Hier vond ik een deel van het antwoord.

Groe(n)tjes, wiwi.
Wiwi
Wiwi

Bericht van Wiwi op 2011-12-19, 15:54

Eergisteren ben ik bij mijn zus een nieuwe slaapkamer gaan helpen in elkaar zetten. Elk plankje leek wel apart verpakt! Maar met zo een voorraad bruin karton en een flinke hoop coniferentakken heb ik naar hartenlust kunnen sheetmulchen. Ik zal wel zien hoe het uitdraait.

Voor de rest sta ik hier wel wat te egotrippen heb ik de indruk.
Wiwi
Wiwi

Bericht van Alex op 2011-12-20, 20:48

Over mulchen met coniferen weet ik vrij weinig, het problemen met levende coniferen in de tuin is dat perenroest - een schimmel die perenbomen aan tast - er in overwinterd en het dus kan overbrengen op je perenbomen.

Daarnaast verzuren coniferen de grond, al zou dat effect na kap weer vrij snel verdwijnen. Maar je hebt dus kans dat de mulch ervan ook de bodem verzuurd.

Een probleem met het mulchen van houtachtig materiaal in het algemeen, zoals houtsnippers / takkenmateriaal is dat de vertering ervan veel stikstof aan de bodem onttrekt. Voor mulchen wordt om die reden vaak stro gebruikt en geen houtsnippers of zaagsel.
Alex
Alex
Admin

Aantal berichten : 54
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht van Wiwi op 2011-12-21, 00:09

Dag Alex,

Bedankt voor uw antwoord. Voor wat betreft het onttrekken van stikstof uit de bodem heb ik mij die bedenking ook gemaakt maar de takken hebben nog wel groene delen waaruit nog stikstof kan vrij komen verder wordt er ook gemulcht met bladeren en stro dus niet enkel coniferen. In het slechtste geval kan ik nog wel aan een portie paardenmest komen of een vat netelgier laten gisten om de C/N verhouding weer op peil te brengen. De verzuring baart mij meer zorgen want dat is gissen, ik kan de pH niet zien aan de bodem noch aan de plant.
Langs de andere kant vind ik het weer zonde om zo een grote hoop organisch materiaal met de GFT-wagen mee te geven.
Wiwi
Wiwi

Bericht van Linder op 2011-12-21, 00:41

Hoi Wiwi,

ego-trippen nee, maar heel druk is het hier (nog) niet op het forum inderdaad....*

Volgens mij heb je groot gelijk dat je zon hoop organisch materiaal niet zomaar weg gooit. De verzuring is in eerste instantie inderdaad een factor. Maar ik denk eerder op de plek waar ze jarenlang gegroeid hebben dan door het mulchen. Beiden zouden uiteindelijk weer moeten niveleren.

Ik heb geen flauw idee hoe gevoelig kiwi voor die verzuring is, maar doorgaans hebben (zeker verhoutende) bosplanten daar minder last van.

Daarin geldt dus ook dat mulchen met veel conifeermateriaal evt. tijdelijk verzuurt, maar dat hoeft niet slecht te zijn, relatieve locatie geldt ook hier weer. Gebruik je het tussen struiken, fruit, etc. dan is het geen probleem, daar kun je ook rustig met meer houtig materiaal mulchen. Gebruik je het voor een plek waar eerder 1-jarige moestuin achtige planten komen dan zal die eerste verzuring, een grotere rol spelen, al denk ik dat dat niet langer dan 1 seizoen zal duren. Denk ik, denk ik...

Dat is nl. maar een grove schatting gebaseerd op hoe lang zoiets licht te verteren. O.a. wormen in de bodem zullen uiteindelijk de boel neutraliseren voor zover ik heb begrepen.

* Het duurt overigens meestal wel een tijdje voor een forum aanslaat. Ook het ermies.com forum heeft een paar jaar nodig gehad voor het aansloeg. Met name het opbouwen van kennis en weetjes op een forum draagt ertoe bij dat een forum op een zeker moment een interessante plek is. Laten we dus vooral de dingen die ons bezig houden ons hier hardop afvragen, zodat iedereen er van mee kan profiteren.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633

https://permacultuur.actieforum.com

Bericht van Wiwi op 2011-12-21, 22:06

Dag Linder,

Onder de kiwi en kiwibessen ligt momenteel nog geen coniferenmulch al mogen kiwi’s het wel een beetje zuur. De gehakselde coniferen liggen momenteel enkel onder de Bramen, de jostabessen, de kruisbessen, de zwarte bessen en de fruitbomen en op de plaatsen die nu worden voorbereid voor paw paw, kaki en gojibessen (volgend jaar). De eerste reeks bessen zijn inderdaad bosplanten en zouden als dusdanig wel tegen een zuur opstootje moeten kunnen.

Wat de activiteit op het forum betreft is het een kwestie van een vrij constante activiteit te bewerkstelligen, dan dikt de groep vanzelf wel aan.

Groe(n)ten, Wiwi.
Wiwi
Wiwi

Bericht van Abracadavra op 2011-12-22, 21:24

Hallo Wiwi,

Ik heb er geen ervaring me, maar voor zover ik weet trekken coniferen slakken aan...

Misschien kun je het laten composteren.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht van Wiwi op 2011-12-22, 23:23

abracadavra schreef:... voor zover ik weet trekken coniferen slakken aan...

Dag Abra,

Dat heb ik ook wel eens gelezen. Ik woon hier omringd door naaldbossen, niet de meest ideale habitat voor slakken en tot op heden heb ik van slakken nooit last gehad, zelfs niet tijdens natte zomers in ma haar Hosta's (ma woont hier enkele straatjes verder). Moest ik door de coniferenmulch toch last krijgen van slakken laat ik het hier weten en ga ik over op composteren.

Groe(n)ten, Wiwi.
Wiwi
Wiwi

Bericht van Linder op 2011-12-23, 03:01

o dat over die slakken wist ik niet.

mulch biedt natuurlijk altijd wel meer ruimte aan slakken.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633

https://permacultuur.actieforum.com

Bericht van Rada Saun op 2012-01-10, 20:45

Dit type snoeiafval gebruik ik vaak ook om paden te bedekken....

Ook takken (die nu naar GFT gaan) kunnen evt gebruikt worden als je een kleine rocketstove bouwt. Ik heb in mijn volkstuintje een kleintje gemaakt van 16 stenen (geloof ik) en daar brand ik enkel twijgjes in. Ideaal om me te verwarmen of om wat water op te koken voor thee oid.

en als wat hopen takkenafval in de tuin legt, heb je ook egels en dus ook minder slakken Wink
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 44

http://www.ragnhild.nl

Bericht van Wiwi op 2012-01-10, 21:31

Rada Saun schreef:Dit type snoeiafval gebruik ik vaak ook om paden te bedekken....

Dat gaat er waarschijnlijk in de toekomst van komen, er zijn nog geen tuinpaden aangelegd

als wat hopen takkenafval in de tuin legt, heb je ook egels en dus ook minder slakken

Zulke hopen heb ik in het aanpalende bosperceel liggen maar voorlopig hebben de egels er nog geen zin in Wink
Wiwi
Wiwi

Bericht van Rada Saun op 2012-01-10, 22:40

maar voorlopig hebben de egels er nog geen zin in

Tja, met al die nuttige inzet gaat het voor hen ook bijna op werken lijken Wink
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 44

http://www.ragnhild.nl

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: