Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

mulch en zelf uitzaaiende 1-jarige planten

Ga naar beneden

mulch en zelf uitzaaiende 1-jarige planten Empty mulch en zelf uitzaaiende 1-jarige planten

Bericht van Abracadavra op 2011-12-22, 21:42

Graag zou ik jullie advies willen over het uitzaaien van de moestuinplanten.
Ik heb een behoorlijke mulchlaag opgebouwd en alles groeit lekker, maar nu is mijn vraag:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de planten die ik laat "doorschieten" dat die zaden ook kunnen gaan kiemen.
Dit gaat natuurlijk niet lukken met al die mulch.
Ik ben in het bezit van een klein kasje, en kan in principe de zaden oogsten en zelf zaaien in de kas en ze dan vervolgens weer planten in de tuin, maar dat is natuurlijk wel veel werk, en dat laat ik eigenlijk liever aan de natuur over.

Hoe lossen jullie dit op?

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

mulch en zelf uitzaaiende 1-jarige planten Empty Re: mulch en zelf uitzaaiende 1-jarige planten

Bericht van Wiwi op 2011-12-22, 23:28

Op het moment dat het doorgeschoten gewas haar zaadjes loslaat de mulchlaag tijdelijk wegharken Question Question Question
Wiwi
Wiwi

Aantal berichten : 127
Registratiedatum : 30-10-11

mulch en zelf uitzaaiende 1-jarige planten Empty Re: mulch en zelf uitzaaiende 1-jarige planten

Bericht van Abracadavra op 2011-12-23, 01:14

lol! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben zeg!

Abracadavra

Bericht van Linder op 2011-12-23, 02:39

Hey,

ja dat bijvoorbeeld.

verder ligt het natuurlijk ook een beetje aan hoeveel mulch je hebt. als je een dikke laag mulch hebt bv om de bodem te activeren of bemesten zal het zaad er moeilijker doorheenkomen. Maar als je bodem in goede staat is is zon dikke laag mulch meestal niet nodig. Een beetje stro uitstrooien waar het zaad dus ook prima doorheen kan komen is genoeg.

Ook ligt het wel aan welke planten het om gaat. dingen als veldsla, winterpostelein, rucola, wortel/peen, kamille enzo laat ik lekker zichzelf uitzaaien.

ook sommige kolen zoals boerenkool konden er wat van bij ons, maar dan moet je wel zeker weten dat ze zich niet hebben gekruisd met andere kolen. (brassicas)

Bij andere planten verzamel ik het zaad wel, bijvoorbeeld om het echt op het juiste moment in het jaar te zaaien, of binnen voor te zaaien.
Ook bv dingen die zich kunnen kruisen met heel andere dingen zoals pompoen/courgette enzo.

Ook kun je op beiden inzetten, beetje zaad oogsten voor de zekerheid de rest laten zitten en uit laten zaaien.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Bericht van Abracadavra op 2011-12-23, 02:51

Ik had erg veel onkruid, en heb alles onder een dikke laag karton en daarop een dikke laag paardenmest bedolven. vervolgens heb ik daarop gekweekt met stro-mulch. In het najaar is daar bovenop het blad van een (grote) notenboom gekomen en het blad van een (grote) magnolia. Dus ik kan wel zeggen dat er behoorlijk wat mulch ligt. Een deel is alweer verteerd, maar een 10cm laag is er nog wel.

Abracadavra

Bericht van Rada Saun op 2012-01-10, 21:00

zichzelf uitzaaiende planten houden vaak van nature al rekening met dit soort omstandigheden....in de natuur kan ook vaak een dik pak mulch liggen Wink

Ik probeer soms de natuur net een stapje voor te zijn en snoei de plant net voordat de zaden gaan vallen en hark vervolgens het snoeisel door de mulch.
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 44

http://www.ragnhild.nl

Bericht van Abracadavra op 2012-01-10, 23:23

@rada saun:

Bedankt voor de tip!
De planten kiemen dan door de mulch heen?

Abracadavra

Bericht van Rada Saun op 2012-01-11, 02:01

Ik vermoed dat door de regen en beestjes voldoende zaden op die manier in de grond verdwijnen, ook kiemen er zaden in de mulch zelf, wortels schieten dan vanzelf omlaag.
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 44

http://www.ragnhild.nl

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: