Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Lathyrus

5 plaatsers

Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Lathyrus

Bericht van Chana 2011-12-29, 20:18

Ik was bij een lezing van de Lathyrus vereniging. Ik ken deze plant niet, maar hij zou lekker ruiken. En hij bindt stikstof.
Het is een ouderwetse plant die iedereen kent (behalve ik dan...ben zelf niet zo van de sierbloemen). Je kan hem ook plukken en in een vaas zetten, met weinig water (dit vind vooral mijn kat leuk, die gooit elke vaas om). Je moet de bloemen dan niet met andere takken in een vaas zetten, de stelen moeten ruimte hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat dat er voor mij op de foto's niet uit zag (kale takjes met bloemen), ik laat ze lekker aan de plant zitten, smaken verschillen.

Ik ga hem uitproberen, ben n.l. wel nieuwsgierig naar de geur. Die met witte bloemen geuren trouwens niet. Je hebt vaste soorten, allerlei kleuren en meerkleurige, extra geurende, voor potten enz. Jammer dat die niet op de site staan ben benieuwd naar de extra geurende.

http://www.lathyrus-vereniging.nl/

Tijdens de lezing hoorde ik een tip die misschien ook voor andere planten handig zijn.
Als je een raamwerk nodig hebt voor klimplanten, gebruiken zij prikkeldraad onder en boven. Klinkt niet zo leuk maar wel handig. Als je plantjes 10 cm uit elkaar moeten dan haak je touw om de prikkels heen, neem je dubbel touw dan kan je de plantjes daar tussen klemmen. Op die manier kan je een geurige haag maken. Met andere dingen ertussen. Weet niet of tomaat dan een goed idee is want ze hebben beide last van wortelknobbelaaltjes. Je moet ze ook niet elk jaar op dezelfde plek zetten.

Je kan hem natuurlijk ook tegen gaas laten groeien of een wigwam van wilgentakken maken. Misschien door mijn wilgenkoepel?

Dus als je bijv. een haag wil maken, van bloemen houd, van geurplanten houd en stikstof wil binden is dit misschien een idee.

Als je bij Aalsmeer in de buurt woont. Ze geven goedkope workshops (volgens mij niet commercieel), icl zaad, het juist zaaigrond, potjes, enz.
Ze hebben komend jaar ook weer een tentoonstelling in Appeltern. Dan gaat het echt weer om de bloemen. Ik ga voor de geur, en nou maar hopen dat ik die lekker vind, experimenten zijn altijd leuk.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Abracadavra 2011-12-30, 23:38

Misschien is aardaker ook een idee, die maakt eetbare knollen.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Matis 2012-01-01, 02:28

Die wil ik ook bestellen.
Ik zal de ervaringen delen.

Gr. matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Chana 2012-01-03, 17:10

abracadavra schreef:Misschien is aardaker ook een idee, die maakt eetbare knollen.

Die heb ik hier ook staan. Kreeg hem laat najaar en ging al snel dood, hoop dat hij volgend jaar weer uitloopt.
Had mij nog niet gerealiseerd dat dat familie is.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Linder 2012-01-03, 17:57

ja, lathyrus tuberosus toch?
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Matis 2012-01-03, 17:57

Ik heb hem dus gekregen. Ik zal zeggen hoe hij gaat.

P.S. Chana, is crosne goed voor in de tuin? Levert ie een beetje opbrengst?

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Chana 2012-01-03, 18:18

Matis schreef: Chana, is crosne goed voor in de tuin? Levert ie een beetje opbrengst?

Bij mij was de opbrengst gering. Ik had zo'n 2 m2 en nog geen vergiet vol opbrengst. Ik had hem ook bij mijn vader staan, die maait af en toe "mijn" planten af, zo ook de crosne ..., daar was geen opbrengst.
Wel denk ik dat er bij mij dieper meer knolletjes zaten, daar kan ik niet goed bij omdat hij in verhoogd flessenbed stond. Ik hoop dat die weer gaan uitlopen zodat ik dit jaar weer plantjes heb. Ze zijn wel lekker. Wel wat bewerkelijk misschien om schoon te boenen, er zitten ribbels in die je met borstel schoon boent en ze zijn niet zo heel groot. Maar het is ook leuk je gasten iets op hun bord te leggen wat ze niet kennen.
Plant ziet er beetje als munt uit, ook zo wild groeiend.

Bij een klein tuintje zou ik iets anders kiezen, maar zoals jij in het bos is het wel leuk om te doen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Matis 2012-01-03, 18:31

Oke, dan koop ik hem denk ik toch niet. Voor dat geld kan ik beter andere dingen kopen. Ruimte heb ik wel maar ik heb niet zo veel geld Wink

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Chana 2012-01-03, 18:40

Jammer, ik had er voor Rob om op te sturen, maar die was al voorzien, nu heb er niet meer anders had je ze kunnen krijgen.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Abracadavra 2012-01-09, 23:36

Chana schreef:Jammer, ik had er voor Rob om op te sturen, maar die was al voorzien, nu heb er niet meer anders had je ze kunnen krijgen.

Ik heb bij de HANOS 100gram crosne knolletjes (ruim 100 knolletjes) gekocht voor nog geen 10€, ik moest ze wel bestellen want ze worden normaal alleen verkocht in de HANOS vestiging in Apeldoorn.

Als mijn planten aankomend jaar voldoende gaan opleveren, zal ik ze hier uitdelen aan diegenen die interesse hebben.

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Linder 2012-01-10, 05:33

Ja wij hadden ook wat, maar dat viel een beetje tegen kwa hoeveelheid, misschien vooral omdat we ze op onze zware klei slecht uitgegraven krijgen, ze gaan erg die en breken snel. Ze zijn wel echt heerlijk.

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Rada Saun 2012-01-10, 21:13

Vreeken heeft veel lathyrussoorten, voor degene die er naar op zoek zijn...
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 48
Woonplaats : Rotterdam

http://www.ragnhild.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Matis 2012-01-10, 22:25

Hoi Chana, dat maakt niet uit.
Ik moet eerst mijn bostuin een jaar laten werken om de bodem op orde te krijgen.
Dat ze lekker zijn is wel goed nieuws.
Want de opbrengst is zo te horen niet zo groot en als ze dan niet heerlijk smaken dan vind ik het niet heel veel waard.

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Lathyrus      Empty Re: Lathyrus

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum