Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

Grond verbeteren

Ga naar beneden

Grond verbeteren Empty Grond verbeteren

Bericht van Matis op 2012-01-06, 21:48

Hallo,

Weet iemand een goede maar iets snellere manier om de grond te verbeteren? Ik ben nu bezig op mijn tuintje maar de grond is slecht, zand met een beetje mos. Af en toe verteerd hout in de grond (dat is wel goed dacht ik) maar echt meer niet. Hoe zou ik de grond vruchtbaarder maar ook beter qua watervasthoudend kunnen maken?
Ik zat hieraan te denken;
veel Smeerwortel planten
humus en mulch uit het bos verzamelen (niet op een plek heel veel maar een beetje verspreid)
Paardemest toevoegen (hoelang zou dit moeten liggen?)
Gier maken en de vaste delen mengen met blad/vermalen takken en uitstrooien.

Nuttige planten die er groeien

Velden vol brandnetels, ongeveer honderd meter verderop is er een stroommast waar ze alle bomen weg hakken om de zoveel tijd. Hier groeien veel brandnetels. Deze zijn alleen nu niet beschikbaar.

Weet iemand nog een snelle manier om compost te maken?

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 21

Terug naar boven Ga naar beneden

Grond verbeteren Empty Re: Grond verbeteren

Bericht van Abracadavra op 2012-01-09, 20:58

Hoi Matis,

Ik weet niet of je over compost beschikt, maar dat zou je kunnen gebruiken om over je grond te doen. Ik beschik gelukkig over veel paardenmest, dat is super om je grond mee te verrijken. Ik laat de paardenmest meestal 1 jaar liggen voordat ik het gebruik, maar je kunt ook nu verse mest op de grond gooien en dan is het in het voorjaar al wel behoorlijk uitgeregend zodat het in het voorjaar al een stuk vruchtbaarder is. Daar bovenop zou ik sowieso mulchen met bladeren (uit het bos) (volgens mij moet je wel opletten dat het geen eikenblad is, want dat schijnt erg te verzuren), ik heb gemulched met alle bladeren van een grote magnolia en 2 notenbomen, en dat is nu al half verteerd tot een heuse bosgrond, en het onkruid is op die plaatsen vrijwel nihil!

succes ermee!

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht van Matis op 2012-01-09, 22:28

Mijn oom heeft een paard dus daar mag ik veel mest van krijgen.
Compost heb ik nog niet, mijn tuintje is nog 'jong' en ik denk ook dat ik ook te weinig afval daar heb (en om een paar kilometer te fietsen voor een bakje groenafval zie ik ook niet zitten).
Mulchen ga ik zowiezo doen. Ik denk essenblad (dat is al deels voorverteerd).
Zijn brandnetels ook goed om te mulchen?

Gr. matis

Matis

Bericht van Abracadavra op 2012-01-09, 22:37

in principe kun je alles wat verteerbaar is gebruiken om te mulchen, dus ook brandnetels. Het enige waar je op moet letten is dat je mulch geen zaden bevat, tenzij je een brandnetelveldje wilt hebben Very Happy

Veel compost heb ik ook niet, maar ik ben sinds vorig jaar begonnen om al het keukenafval te composteren waarvan bij ons een groot gedeelte koffiepads, aardappelschillen en groenteafval is, ik neem op mijn werk wekelijks een zak koffiedrab mee uit het koffieautomaat, en heb nu perfecte compost. (Sinds die tijd heb ik ook al bijna geen groenafval meer aan straat gezet).

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht van Linder op 2012-01-09, 22:49

Hoi matis,

Je noemt zelf eigenlijk al behoorlijk volledig te manieren om je grond e verbeteren op. Voor veel planten duurt het wel even voordat ze dan in je grond kunnen groeien, maar bijvoorbeeld aardappels kun je gewoon zo in een dikke laag verse mulch poten.

brandnetel en smeerwortel zijn inderdaad goeie startmaterialen voor compost of mulch, en de mest die je van je oom kan krijgen is ook zeker een goeie bron van stikstof.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Bericht van Rada Saun op 2012-01-10, 20:52

laat sowieso zoveel mogelijk van je onkruid liggen op de plek waar je het uittrekt, de voedingstoffen die de plant uit de bodem heeft onttrokken komen zo weer terug in de bodem.

Denk er wel aan dat de grond daar niet voor niets zo is...de omstandigheden zorgen daarvoor. Het zou wijs kunnen zijn om zoveel mogelijk planten te kiezen die goed tegen deze omstandigheden kunnen, dus droge zandgrond, waarschijnlijk halfschaduw
Rada Saun
Rada Saun

Aantal berichten : 71
Registratiedatum : 30-07-11
Leeftijd : 44

http://www.ragnhild.nl

Bericht van Matis op 2012-01-10, 22:16

Oke bedankt.

De reden dat het zo is omdat het een oud bos was waar ze alle bomen hebben weg gekapt. Eerst was de bodem goed maar door (ik denk) erosie is er heel veel weggespoeld.
Het is er volle zon

Matis

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: