Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Arthur B 2012-02-16, 19:18

Hallo allemaal,

Voor de forest garden die ik aan het aanleggen ben heb ik onderstaande planten nog nodig. Ik heb het internet al aardig afgezocht, maar van deze soorten geen zaad of planten kunnen vinden. Ik heb de lijst
met leveranciers op dit forum ook al bekeken, maar zonder succes. Ook op spullen delen kan ik ze niet vinden.
Heeft iemand nog een idee waar ik ze kan vinden?
Ik heb het liefst zaad, omdat ik veel planten nodig heb, maar dat hoeft niet per se.
Misschien is het voor sommige soorten sowieso handiger om met een plant te beginnen?
Eventuele alternatieven die makkelijker te verkrijgen zijn hoor ik ook graag!


Claytonia Sibirica - Roze Winterpostelein
Rheum Australe - Sterrabarber?
Symphytum Grandiflorum - Smeerwortel
Mentha x villosa alopecuroides - Appelmunt
rubus nepalensis - nepalese aardbei
sedum telephium - Hemelsleutel
Symphytum uplandicum - Smeerwortel
Polygonatum Commutatum - Salomonszegel
Vaccinium crassifolium - Kruipende bosbes
Allium ampeloprasum babingtonii - Wilde ui

Alvast bedankt!

Arthur






Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Linder 2012-02-17, 22:48

Hoi arthur,
de salomonszegel moet niet al te moeilijk zijn, zoek op zaad van heemplanten.

verder heb je nog al obscure varieteiten van allerlei bekende soorten gekozen, ben benieuwd waarom je zo specifiek voor die varieteiten wil gaan.

zoals bv de sterrabarber, roze winterpostelijn en speciale smeerwortelsoorten.
waarom niet de meer gangbare soorten zoals de gewone winterpostelein of smeerwortel.

Niet kritsch bedoelt hoor, gewoon erg nieuwsgierig!
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Arthur B 2012-02-22, 20:24

Hoi Linder,

Ik ben in mijn plantenkeuze vooral erg geïnspireerd door het boek van martin crawford. En heb de varieteiten gekozen die naar mijn mening het beste de functie vervuld die ik in gedachte heb. Ook vond ik het leuk om nieuwe soorten te kiezen die ik nog niet ken en in de tuin heb staan.
Sterrabarber heb ik bv gekozen omdat we al rabarber in de tuin hebben en ik dus een andere soort wil proberen. Ook heb ik er in mijn ontwerp een paar onder de moerbei gezet en moet de rabarber dus niet al te hoog worden.
Winterpostelein hebben we ook al, daarnaast las ik dat roze winterpostelein een goede bodembedekker is. vandaar deze varieteit.
Ik heb gekozen voor symphytum grandiflorum omdat dit een goede bodembedekker is, maar vooral ook omdat hij vrij laag blijft en daarom geschikt is als lage bodembedekker.
Kruipende bosbes en nepalese aardbei heb ik ook gekozen omdat het lage bodembedekkers zijn die ook nog fruit produceren.
Heb jij nog ideëen voor andere varieteiten die dezelfde functies vervullen, maar makkelijker te krijgen zijn?

Groeten, Arthur

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Linder 2012-02-23, 01:48

hoi arthur, ik denk dat de gewone winterpostelein net zo een goeie bodembedekker is als de roze, maar dat weet ik niet zeker, want ik ken de roze niet.

Over de symphitum grandiflorum: Ik zou dat eigenlijk niet doen, deze smeerwortel verspreid zich nogal via zaad, en zaait zich geweldig uit (overal waar je slechte verhalen over smeerwortel leest, dat ze zo invasief zijn gaat het over die soorten die zich via zaad vermeerderen, de lage soorten dus.) De smeerwortel die inderdaad hele grote bladeren heeft (bocking), en overigens ook de medicinale eigenschappen, is steriel en vermeerderd zich alleen via wortelstok, deze is dus veel beter onder controle te houden. Daarnaast is de reden dat veel permies smeerwortel gebruiken als bodembedekker (meestal onder fuitbomen, vanwege het hoge kalium gehalte, iets wat fruitbomen veel nodig hebben) is juist vanwege het vermogen om veel nutrienten uit diepe lagen omhoog te pompen en dit in de grote bladeren op te slaan. die bladeren vormen een prima compost of mulch.

Wat je dus kan doen is zodra je ze te hoog vindt worden ze gelijk afsnijen.

over de bosbessensoorten, deze bessen hebben zoals je misschien weet een vrij zure bodem nodig, dus die moeten wel geplaats worden als bodembedekker tussen andere planten die zure bodem nodig hebben, en niet tussen planten die juist liever een neutrale bodem hebben.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Arthur B 2012-02-24, 13:34

Interessant! Ik denk dat ik dan de gewone winterpostelein en die andere smeerwortel ga gebruiken. Weet je misschien waar ik die bocking kan krijgen? Ik was van plan om deze onder een moerbei te zetten.
Ik zit hier op veengrond en denk dat het voor die bosbessen wel zuur genoeg is, maar van de planten die ik er tussen wil zetten weet ik het eigenlijk niet helemaal zeker. Ik zal binnenkort mijn ontwerp wel even posten dan kun je het wat meer in context zien.
Groeten

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Eric Pol 2012-04-09, 22:50

Je kan de steriele Bocking hier bestellen: http://www.organiccatalogue.com/p1116/COMFREY-PLANTS-Bocking-14-Pack-of-10-Spring-2012/product_info.html

Ik heb trouwens gewoon een wortelstok van een wild exemplaar opgegraven en in de inheemse zone van de tuin gezet. Geen idee of het de steriele soort is maar dat maakt voor die zone niet zoveel uit. (Wie weet krijg ik ooit spijt Razz )
Eric Pol
Eric Pol

Aantal berichten : 40
Registratiedatum : 30-11-10
Woonplaats : Delfgauw

http://www.groenkracht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Linder 2012-04-10, 17:34

Ha eric!

die wilde is bijna zeker niet de steriele soort.

die bocking (een steriele variant van de russische smeerwortel geloof ik) heeft trouwens meer voordelen, het is bv de variant die doorgaans ook wordt gebruikt voor de medicinale doeleinden, en hij produceert ook véél meer bladmateriaal dat dan mooi op de compost of als mulch gebruikt kan worden.

Niet om te zeggen dat een inheemse smeerwortel in een heem/wild stuk niet van waarde hoeft te zijn. Smile

Je kan m inderdaad bestellen, maar ik zou zelf gewoon is kijken of ie niet in een tuin staat van iemand die je kent, hier een oproepje zetten werkt misschien ook, of op het plantengedeelte van spullendelen.nl

iemand die m heeft vindt het waarschijnlijk helemaal niet erg om ergens een stukje wortelstok uit te graven.
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Arthur B 2012-04-19, 10:45

Bedankt voor de link! Ik ga het eerst eens proberen via een oproep, maar anders ga ik m via die website bestellen.
Ik heb intussen ook een wilde soort op een andere plek in de tuin gezet, ik kwam erachter dat ze gewoon bij ons in de slootkant staan:p
Ik twijfel nog of ik deze ook in de forest garden zal gebruiken, waarschijnlijk geen goed idee ivm uitzaaien?
Van de roze winterpostelein heb ik inmiddels twee plantjes die nu prachtig bloeien. Ik heb heb een paar vossebes planten ipv de bosbes en wat 'vesca' aardbei plantjes ipv de nepalese aardbei.
De hemelsleutel had m'n moeder gewoon in de tuin staan, dus die heb ik verdeeld. En in plaats van de wilde ui ga ik denk ik kraailook zetten, volgens mij is die wel te vinden.

Arthur B

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 30-01-12
Leeftijd : 35

Terug naar boven Ga naar beneden

Waar kan ik deze zaden/planten krijgen? Empty Re: Waar kan ik deze zaden/planten krijgen?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum