Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04

grondverbetering in een paarden"weide"

Ga naar beneden

grondverbetering in een paarden"weide" Empty grondverbetering in een paarden"weide"

Bericht van Abracadavra op 2012-05-01, 23:49

Graag zou ik jullie mening willen horen over een probleem dat we hebben in onze paardenweide.
Doordat er 4 paarden op de "weide" staan, groeit er helemaal niks, dat is niet erg omdat we hooi voeren.
Op een deel van de "weide" is de grond erg compact (aangelopen) en drassig. Door met een grondboor her en der gaten van 1m te boren loopt al het water wel weer weg maar de grond is en blijft slecht.

Ik zou dit deel van de "weide" willen afzetten zodat de paarden er tijdelijk niet op kunnen en het inzaaien met bv luzerne zodat de grond verbeterd word, en aan het einde er luzernestro voor de paarden over blijft.

Zou luzerne (diep wortelend) een goede plant zijn of raden jullie mij aan te kiezen voor een andere plant?
Of zouden jullie mij een hele andere manier van aanpak aanraden?

Groet,
Rob

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

grondverbetering in een paarden"weide" Empty Re: grondverbetering in een paarden"weide"

Bericht van Abracadavra op 2012-05-02, 18:42

Wie weet er een adres om luzerne zaden te kopen?

Abracadavra

grondverbetering in een paarden"weide" Empty Re: grondverbetering in een paarden"weide"

Bericht van Linder op 2012-05-03, 00:53

Hoi,
volgens mij kun je luzerne gewoon (ook in grootverpakking) bij de bolster kopen.

ik denk zelf dat het helemaal geen slecht idee is om een stuk af te zetten en met iets als luzerne, en later met een andere grasmix in te zaaien. Maar dat het wel zinloos is zonder dat je de oorzaak van het gebrek aan begroeien hebt gelokaliseert.

Komt het misschien omdat er meer paarden staan dan het oppervlakte van de weide kan ondersteunen kwa voeding, of omdat de grond swinters te drassig wordt om paardenhoeven aan te kunnen? Pas waneer je weer wat de oorzaak is kun je bedenken hoe je succesvol de weide weer begroeid kan krijgen, en (een deel) voeding voor de paarden kunt laten produceren.

Andere grasmixen zou ook wel eens een oplossing kunnen zijn, afhankelijk van het probleem dan...

meer over die grasmixen waarbij vee het hele jaar rond in de wei kan staan in de films 'a farm for the future' en 'de de kleine oorlog van boer kok'

grts
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Bericht van Abracadavra op 2012-05-04, 17:28

Bedankt voor je advies, er staan op zich niet te veel paarden op de paddock, maar de hebben daar gewoon erg veel gelopen en gerold. Ik ga het afzetten en probeer aan luzerne zaden te komen.

We gaan ons ook wat verdiepen in de grasmixen.

PS de bolster verkoopt het niet, misschien dat ik ze moet vragen.

Groet,
Rob

Abracadavra

Bericht van Linder op 2012-05-04, 19:20

nee ik zie alleen alfalfa als kiemgroente, dus kleine verpakking.
weet je dat trouwens zeker van die oppervlakte voor het aantal paarden?

er is een verschil tussen het oppervlakte dat een paard nodig heeft, vooral met leefruimte te maken, en de draagkracht van het aantal paarden per m2. Dit laatste verschilt van plek tot plek en wordt grotendeels bepaald door de bodemsoort (zwaar of licht) en de vruchtbaarheid in de bodem. en natuurlijk de gesteldheid van de bodemstructuur (hoe compact het is geworden) en hoe ontwikkeld de wortelstelsels zijn. op sommige plekken zal het dan weer nodig zijn om met nat weer het vee op stal te zetten, om te voorkomen dat de bodem te compact wordt (plantenwortels kunnen hier niet tegen) op andere plekken kunnen ze jaarrond buiten staan zodra de garssoorten genoeg geworteld zijn (kan enige jaren duren)

maar misschien vertel ik jou niets nieuws (omdat het een forum is waar meer mensen meelezen vertel ik t hier toch maar even)

grts

het kan dan nodig zijn om
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Bericht van Abracadavra op 2012-05-04, 21:51

om een weide groen te kunnen houden het gehele jaar door heb je een halve hectare per paard nodig, dat hebben we niet.
Maar het overgrote deel is belegd met kunststof platen waar gaten in zitten zodat de grond niet modderig word. Door de gaten groeit gras.
Alleen is de plaats waar ik dus luzerne wil gaan laten groeien eigenlijk bedoeld om zand in te doen zodat de paarden daar een zandbad kunnen nemen.

Omdat we naast een akker liggen waar niet altijd op gereden mag worden hebben we het probleem dat we moeten wachten op goedkeuring van de eigenaar om er een vrachtwagen met zand overheen te laten rijden.

Tot die tijd willen we het stukje dus nuttig gebruiken en ook de grond verbeteren zodat het niet te erg dichtslibt alvorens er zand op komt en we een misschien een kleine oogst luzerne hebben als voer voor de paarden.

Groet,
Rob

Abracadavra

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: