Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

3 plaatsers

Ga naar beneden

Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp. Empty Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

Bericht van Kaat391X 2012-06-18, 14:53

Hallo,

Ik ben bezig een ontwerp te maken voor permacultuur op onze volkstuin van 320m2 waarbij we ongeveer de helft gaan gebruiken als eetbare tuin en de andere helft voor speeltuin dochter en tuinhuis.

Aan alle kanten hebben we buren; we kunnen dus niet aan de Noordzijde de gewenste pionierbomen plaatsen omdat deze simpelweg te hoog worden. Hoger dan 2,5 meter kunnen we niet ivm slagschaduw.

De grond is omgeploegd dus die is zo dood als een pier, dus we willen graag een alternatief in een halve cirkel plaatsen van verschillende struiken en fruitboompjes met verschillende functies zoals stikstofopslag, windwering, composteerbaar, brandhout e.d
De grond is kleigrond.

Ik dacht aan braam, duindoorn, zoete kers, meidoorn, brem, goji bes, peren- en appelbomen op spilstam en misschien wat knotwilgen.

Ik ben een volledige beginneling dus heb geen idee of dit een goede combi is of dat jullie iets heel anders aanraden.

Daarnaast vroeg ik me af of het slim is de grond alvast een beetje gelukkig te gaan maken door het helemaal vol te gooien met groenbemesters en zo ja welke jullie dan adviseren.

Beperkende voorwaarde in de tuin is dat er niets giftig mag zijn ivm kleine meid en hond.

Zou het erg leuk vinden als jullie ons een beetje op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Kaat391X

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 18-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp. Empty Re: Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

Bericht van Linder 2012-06-19, 23:55

Hoi kaat,

in de sectie 'projecten' kun je een onderwerp starten voor je eigen project, zoals jullie volkstuin. als je daar ook fotos en misschien een plattegrond (basiskaart) kunnen we een misschien beter helpen bij je ontwerp.

om te beginnen is misschien duindoorn op kleigrond niet helemaal in zn sas, die houden toch wel heel erg van zandgrond.

de pionierbomen aan de noordkant lijken me voor een tuin van dat formaat misschien zowiezo niet ideaal (los van de schaduw voor de buren).

wat je precies bedoelt met een halve cirkel bomen en struiken zie ik niet direct voor me, tekeningetje misschien?

groenbemesters inzaaien is prima idee, zo kun je rustig gaan ontwerpen en ben je met verbetering van je bodem bezig tot je daadwerkelijk gaat aanleggen.

succes
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp. Empty Re: Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

Bericht van Matis 2012-06-20, 08:20

Duindoorn groeit idd beter op zand. Bij ons (130 km van de kust) groeide die wel goed maarja wij liggen op zandgrond. Ook brem groeit beter op zand.
Ik heb ook een volkstuintje die ik volgens permacultuurprincipes ga inrichten. Ik heb eerst tegen de buren gezegd wat het precies is. Ook vinden de meeste het leuk als je gewone gewassen kweekt maar dan meerjarig (broccoli (nine star perennial), boomui, oerprei, eeuwig moes ect.) Ik ga ze proberen over te halen met eeuwig moes, ze verbouwen wel kool maar die zaaien ze elk jaar uit.

Gr. Matis

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp. Empty Re: Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

Bericht van Matis 2012-06-20, 08:21

Oh ja, ik moet er wel bijzeggen dat ik het achterste perceel in een hoek heb, gericht op het zuiden. Ik heb dus geen last dat ik iemands anders tuintje uitschaduw.

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp. Empty Re: Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

Bericht van Kaat391X 2012-06-20, 16:26

Ik heb net het boek van Sepp Holzer gelezen en kom eigenlijk tot de conclusie dat de normale regels voor typen grond en zelfs klimaat niet helemaal opgaan voor permacultuur.
Hij verbouwt op 1500 meter hoogte in Oostenrijk abrikozen, perziken en zelfs allerlei soorten granen.

Ik ga het dus gewoon proberen met de duindoorn Very Happy Hoewel ik die dankzij jullie tip niet meteen ga planten maar pas als er meerdere andere planten staan en de bodem flink verbeterd is.

Eerst terrassen aanleggen, hydro-omloop opzetten en een lading groenbemesters planten.

Bedankt voor de tips!
Zal de rest van het project onder 'projecten' plaatsen Wink

Kaat391X

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 18-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp. Empty Re: Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

Bericht van Linder 2012-06-20, 18:33

Hoi,

ja er valt een hele hoop op te rekken, zeker wat betreft het gebruik van microklimaten. maar daar zitten ook in de permacultuur wel beperkingen op.

planten die wel of juist niet in bepaalde zuurtegraden groeien doen dat gewoon wel of niet. en planten die het beter doen op klei dan op zand doen het gewoon beter op klei, en andersom.

deels heeft dat bodemtype te maken met hoe goed de bodem afwatert, en daar valt natuurlijk door een hele goeie bodemstructuur op te bouwen wel wat mee te sjoemelen (al duurt dat wel erg lang) maar het heeft soms ook met andere dingen te maken.

sterker nog, naast bepaalde grenzen oprekken (nogmaals dit slaat vooral op het creeren van microklimaten), kijken we in de permacultuur juist ook heel erg naar het gebruiken van de juiste planten op de juiste plek. in plaats van heel veel energie steken in het proberen te verzuren van de grond voor zuurminnende of het basischer maken van grond voor neutrale of alkalische liefhebbers kijken we naar wat er goed zou groeien op de grond die je hebt. 'de juiste plaatsing van elementen' is zelfs een van de ontwerpprincipes waar we in permacultuur mee bezig zijn.

wat is de juiste plaats voor een element (bv een plant) dat we willen, of andersom, welk element is geschikt voor deze plek.

nu heb ik zelf geen ervaring met duindoorn, en nu kun je dat zeker proberen, maar om te stellen dat in de permacultuur de normale 'regels' voor grondsoorten niet opgaan is te kort door de bocht denk ik.

Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp. Empty Re: Beperkingen door regels volkstuin en ontwerp.

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum